werken in ontwikkelingsland

Plaats reactie
eswil123
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2012, 18:29

werken in ontwikkelingsland

Bericht door eswil123 »

Wie heeft ervaring met het werken in een ontwikkelingsland?

Ik ben verpleegkundige en het lijkt mij mooi om in een ontwikkelingsland hulp te bieden.
Zoals werken in een ziekenhuis of weeshuis.

Ik ben benieuwd of hier andere mensen zijn die hier ook interesse in hebben.
Anders kunnen we samen gaan? Het voelt fijner om zoiets met een maatje te doen, dan in je uppie.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: werken in ontwikkelingsland

Bericht door Geduld »

Ik heb een tijd vrijwilligerswerk gedaan in Zuid-Afrika en Namibië.
Ben geen verpleegkundige, maar werkte met kinderen.

Het is mooi om dit werk te doen. Bereid je echter wel goed voor, kies een degelijke organisatie uit en denk ook na over zaken als: wat wil ik precies, wat kan ik, wat heb ik te bieden. Hoe lang wil je.
Wat voor verwachtingen heb je en voldoet de plek die ik op het oog heb daar aan.Denk ook na over de organisatie waar je mee in zee gaat. Ga je met een christelijke organisatie mee, of niet. En zo niet, hoe doe regel je het dan met de kerkgang?
Welke ziektes heersen in het gebied waar ik heen ga. Als je principieel tegen vaccineren bent, kom je sommige landen niet in.

Ook belangrijk: de financiën. Wat kost het om ergens heen te gaan. Vaak moet je in je eigen onderhoud voorzien en soms moet je ook betalen voor de organisatie. Onderdak is vrijwel altijd inbegrepen.
Betaalde banen zijn moeilijker te vinden.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: werken in ontwikkelingsland

Bericht door vlinder »

eswil123 schreef:Wie heeft ervaring met het werken in een ontwikkelingsland?

Ik ben verpleegkundige en het lijkt mij mooi om in een ontwikkelingsland hulp te bieden.
Zoals werken in een ziekenhuis of weeshuis.

Ik ben benieuwd of hier andere mensen zijn die hier ook interesse in hebben.
Anders kunnen we samen gaan? Het voelt fijner om zoiets met een maatje te doen, dan in je uppie.
Bedenk hoe lang je wilt gaan. Het liefst moet je minimaal 3 maanden gaan. Het kost veel investering en gewenning van beide kanten. Als je maar 2 maanden gaat, heb je de eerste 3 weken nodig om te wennen. Bij kinderhuis Noah in Uganda en op bijvoorbeeld Merciships willen ze okk da je minimaal 3 maanden gaat.

Voorbereiden is erg belangrijk, zeker als je daadwerkelijk wat wilt doen. Reken erop dat de communicatie over lange afstanden gaat en niet zo efficient is. Soms plan je alles vanuit Nederland goed, maar eenmaal aangekomen weet men niet van je komst. Vaccins zijn belangrijk inderdaad. En heb je helder wanneer je wilt gaan? Daarnaast is het goed ok eerst te bedenken wat je precies wilt gaan doen. Waar liggen jou sterke kanten en waar zou je wat kunnen betekenen? Wat is je doel? Wat doe je als het tegenzit? Wat doe je als je onverhoopt ziek wordt? Weet je al welk land? Is het daar veilig? Hoe kom je er, wat voor vervoer neem je terplaatse?

Denk eens na of je iemand kent die op dot moment daar wat doet of die er is geweest. Kruiwagens zijn altijd handig en scheelt je soms veel regelwerk. Ook in die landen is netwerken belangrijk.

Succes in ieder geval.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
eswil123
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2012, 18:29

Re: werken in ontwikkelingsland

Bericht door eswil123 »

vlinder schreef:
eswil123 schreef:Wie heeft ervaring met het werken in een ontwikkelingsland?

Ik ben verpleegkundige en het lijkt mij mooi om in een ontwikkelingsland hulp te bieden.
Zoals werken in een ziekenhuis of weeshuis.

Ik ben benieuwd of hier andere mensen zijn die hier ook interesse in hebben.
Anders kunnen we samen gaan? Het voelt fijner om zoiets met een maatje te doen, dan in je uppie.
Bedenk hoe lang je wilt gaan. Het liefst moet je minimaal 3 maanden gaan. Het kost veel investering en gewenning van beide kanten. Als je maar 2 maanden gaat, heb je de eerste 3 weken nodig om te wennen. Bij kinderhuis Noah in Uganda en op bijvoorbeeld Merciships willen ze okk da je minimaal 3 maanden gaat.

Voorbereiden is erg belangrijk, zeker als je daadwerkelijk wat wilt doen. Reken erop dat de communicatie over lange afstanden gaat en niet zo efficient is. Soms plan je alles vanuit Nederland goed, maar eenmaal aangekomen weet men niet van je komst. Vaccins zijn belangrijk inderdaad. En heb je helder wanneer je wilt gaan? Daarnaast is het goed ok eerst te bedenken wat je precies wilt gaan doen. Waar liggen jou sterke kanten en waar zou je wat kunnen betekenen? Wat is je doel? Wat doe je als het tegenzit? Wat doe je als je onverhoopt ziek wordt? Weet je al welk land? Is het daar veilig? Hoe kom je er, wat voor vervoer neem je terplaatse?

Denk eens na of je iemand kent die op dot moment daar wat doet of die er is geweest. Kruiwagens zijn altijd handig en scheelt je soms veel regelwerk. Ook in die landen is netwerken belangrijk.

Succes in ieder geval.
Ik zal inderdaad goed over zulke dingen nadenken en heb zelf ook bepaalde ideen over waar ik naar toe zou kunnen gaan. Zo dacht ik ook aan mercy ships. Ik wil dan ook 3 maanden (dat is net niet te lang en ook niet te kort voor een 1e keer).
Verder is meer mijn bedoeling om hier iemand te vinden die dezelfde interesse heeft.
En pas als ik iemand heb die ook wilt gaan, dan wil ik pas met diegene specifiek bekijken waar ik heen wil.
Mij maakt het niet zo veel uit, maar ik wilde hier kijken of of ik dus een 'maatje' kan vinden.
Eventueel kan ik ook alleen gaan. Maar momenteel maak ik vooral plannen en ik ben me er goed van bewust wat tegen kan zitten en dat het ook prijzig is omdat je vaak onderdak zelf moet betalen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: werken in ontwikkelingsland

Bericht door MarthaMartha »

Tja, ik ga niet met je mee....

Maar ik wil het je wel aanbevelen. Als je de mogelijkheden hebt: vooral doen.

Ik ben zelf in Roemenie en Oekraïne en Zimbabwe (ziekenhuis) aan het werk geweest en ben heel blij met deze ervaringen.
Kruiwagens weet ik alleen voor je richting Zimbabwe, maar ik weet dat het weer moeilijk is om aan een werkvergunning te komen daar.

Kijk ook eens op www.goeiehoop.nl
Zij hebben altijd vrijwilligers nodig en dan kun je in het Nederlands alles regelen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eswil123
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2012, 18:29

Re: werken in ontwikkelingsland

Bericht door eswil123 »

heb je lang gewerkt in zimbabwe?

op zich weet ik nog wel een adres in malawi (nkhoma, dacht ik)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: werken in ontwikkelingsland

Bericht door MarthaMartha »

eswil123 schreef:heb je lang gewerkt in zimbabwe?

op zich weet ik nog wel een adres in malawi (nkhoma, dacht ik)
nee hoor, 3 maanden maar.

Ook ik kwam niet in aanmerking voor een werkvergunning. Hoewel er werk genoeg is, krijgen alleen mensen met bepaalde opleidingen een werkvergunning (en dat was in 1998, inmiddels krijgen nog veel minder mensen een werkvergunning, helaas...)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie