Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Ik heb de Hebreeuwse woorden erbij gezocht. En gekeken wat andere vertalingen hier hebben staan.
Het komt me voor dat er twee synoniemen gebruikt worden.
Maar twee synoniemen geeft toch altijd een versterkte uitdrukking weer?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:Ik heb de Hebreeuwse woorden erbij gezocht. En gekeken wat andere vertalingen hier hebben staan.
Het komt me voor dat er twee synoniemen gebruikt worden.
Maar twee synoniemen geeft toch altijd een versterkte uitdrukking weer?
Ja, maar om te benadrukken. Niet om een arm mens ellendig te maken.
Ik weet ook niet of ellendig in 1637 even ellendig was als de bevindelijke term nu wil aangeven.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zef 3 v 12
12 Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig (46) en arm volk;(47) die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.(48)

46) een ellendig
Ten aanzien dat Ik het wel terdege zal gekastijd en vernederd hebben.

47) arm volk;
Dat is, gering en veracht bij de wereld, en door Gods genade nochtans rijk gemaakt in het geloof en andere geestelijke gaven.

48) op den Naam des HEEREN betrouwen.
Dat is, op den Heere, niet op enige uitwendige dingen, hetzij Jeruzalem, of den tempel, of iets dergelijks; maar alleen op den Heere. Zie Jer. 9:23,24/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Sterretje
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 mei 2012, 15:24

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door Sterretje »

caprice schreef:
Sterretje schreef:Inderdaad een beetje vergezocht, wat maakt het nou uit of we arm en ellendig, of ellendig en arm zijn.. Het gaat er om of we RIJK worden!!!
Aha. Rijk en verrijkt, en geens dings gebrek hebbende?
Ik zie leven met God als van arm en ellendig naar rijk en gelukkig gaan... Niet dat dat door mij komt, maar juist door God's genade ben je zo ongelooflijk rijk!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door caprice »

De Heere zal Zich doen overhouden een ellendig en een arm volk. Nochtans zullen zij op Zijn Naam betrouwen. Een ellendig en arm schepsel in jezelf zijnde, is die schat toch weggelegd? 'Hoe groot is dat goed dat Gij hebt weggelegd voor degenen die U vrezen?', zegt de psalmdichter. Gods volk ontvangt hier op aarde wel interest daarvan, doch blijven in zichzelf een arm schepsel die hun afkomst goed kennen.
Met volle zakken kan ik de eeuwigheid niet aandoen. Gans ontbloot en in mijzelven dood. DAN alleen heeft Christus waarde, dus voor een arme en berooide zondaar.
Dus inderdaad een rijkdom buiten de zondaar (waar hij ook niet altijd bij kan), zoals ook aangehaald in de kanttekeningen door JGW.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door jakobmarin »

caprice schreef:De Heere zal Zich doen overhouden een ellendig en een arm volk. Nochtans zullen zij op Zijn Naam betrouwen. Een ellendig en arm schepsel in jezelf zijnde, is die schat toch weggelegd? 'Hoe groot is dat goed dat Gij hebt weggelegd voor degenen die U vrezen?', zegt de psalmdichter. Gods volk ontvangt hier op aarde wel interest daarvan, doch blijven in zichzelf een arm schepsel die hun afkomst goed kennen.
Met volle zakken kan ik de eeuwigheid niet aandoen. Gans ontbloot en in mijzelven dood. DAN alleen heeft Christus waarde, dus voor een arme en berooide zondaar.
Dus inderdaad een rijkdom buiten de zondaar (waar hij ook niet altijd bij kan), zoals ook aangehaald in de kanttekeningen door JGW.
Kanttek heeft het níet over 'in zichzelf arm', maar 'gering en veracht bij de wereld'. Dat lijkt toch wat anders, dan wat je benadrukt in je posting.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door caprice »

Hier wel in de kanttekeningen, maar lees Psalm 119 eens. Daar moet David aan het eind nog uitroepen: Ik heb gedwaald als een verloren schaap; zoek Uw knecht, want Uw geboden heb ik niet vergeten.
Dat is de beleving van Gods Kerk.

Maar omschrijf gerust eens iets van die rijkdom hoe die gestalte krijgt in het hart. Ik ben er wel begerig naar om er wat van te lezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Sterretje
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 mei 2012, 15:24

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door Sterretje »

caprice schreef:Hier wel in de kanttekeningen, maar lees Psalm 119 eens. Daar moet David aan het eind nog uitroepen: Ik heb gedwaald als een verloren schaap; zoek Uw knecht, want Uw geboden heb ik niet vergeten.
Dat is de beleving van Gods Kerk.

Maar omschrijf gerust eens iets van die rijkdom hoe die gestalte krijgt in het hart. Ik ben er wel begerig naar om er wat van te lezen.
Als je weet dat God van je houdt, ondanks jezelf, ondanks dat je elke keer weer de fout in gaat, dus dat je net als David dwaalt als een verloren schaap. DAT noem ik rijkdom. Voelen, en ook echt zeker weten, dat je bij God hoort.. Dat er altijd vergeving is.
Die rijkdom krijgt in de loop van de tijd meer en meer gestalte. Dat komt denk ik ook doordat je steeds meer gaat inzien dat er echt helemaal niks goeds in jezelf zit. En DAN kunnen beseffen dat het niet uit maakt, dat maakt je blij en bewonderd, en dus zo rijk!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door caprice »

Dan zijn we het eens met elkaar, want diezelfde David roept het ook uit: 'Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten'.
Denk aan het liefste plekje onder het Woord Gods, om daar te verkeren, waar het de Heere behaagt om een hongerig volk te voeden met honger, en hun zielen te laven met dorst, naar de enig geldende Gerechtigheid, Die in Christus Jezus is.
Dat is voorwaar een rijkdom die de wereld niet kent, en welke ziel daar iets van genieten mag bij aanvang, is terstond bedorven voor de wereld.


Wat blijdschap smaakt mijn ziel,
Wanneer ik voor U kniel
In 't huis dat Gij U hebt gesticht!
Hoe lief heb ik Uw woning,
De tent, o Hemelkoning,
Die G', U ter eer, hebt opgericht!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Sterretje
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 mei 2012, 15:24

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door Sterretje »

caprice schreef:Dan zijn we het eens met elkaar, want diezelfde David roept het ook uit: 'Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten'.
Denk aan het liefste plekje onder het Woord Gods, om daar te verkeren, waar het de Heere behaagt om een hongerig volk te voeden met honger, en hun zielen te laven met dorst, naar de enig geldende Gerechtigheid, Die in Christus Jezus is.
Dat is voorwaar een rijkdom die de wereld niet kent, en welke ziel daar iets van genieten mag bij aanvang, is terstond bedorven voor de wereld.


Wat blijdschap smaakt mijn ziel,
Wanneer ik voor U kniel
In 't huis dat Gij U hebt gesticht!
Hoe lief heb ik Uw woning,
De tent, o Hemelkoning,
Die G', U ter eer, hebt opgericht!
Inderdaad! Als DAT geen rijkdom is!!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:...laven met dorst...
Je zult het goed bedoelen, maar het staat er een beetje krom.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
caprice schreef:...laven met dorst...
Je zult het goed bedoelen, maar het staat er een beetje krom.
Ik volsta maar met: die het vatte kan, die vatte het.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door Simon »

caprice schreef:
Sterretje schreef:Inderdaad een beetje vergezocht, wat maakt het nou uit of we arm en ellendig, of ellendig en arm zijn.. Het gaat er om of we RIJK worden!!!
Aha. Rijk en verrijkt, en geens dings gebrek hebbende?
Denk je dat hier een materialistisch ''rijk en verrijkt'' bedoeld wordt of een figuurlijke betekenis wordt beschreven?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:
caprice schreef:...laven met dorst...
Je zult het goed bedoelen, maar het staat er een beetje krom.
Ik volsta maar met: die het vatte kan, die vatte het.
dé dooddoener bij uitstek :hum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een ellendig en arm volk óf: een arm en ellendig volk ?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:
Afgewezen schreef:
caprice schreef:...laven met dorst...
Je zult het goed bedoelen, maar het staat er een beetje krom.
Ik volsta maar met: die het vatte kan, die vatte het.
dé dooddoener bij uitstek :hum
Verklaar jij het dan eens duidelijker. Graag zelfs, want ik zou graag wel eens wat van je willen horen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie