Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
GJdeBruijn schreef:Is dat de consequentie van een andere visie op het verbond dan de reformatie? Anders gezegd, met een andere visie op het verbond dan de reformatoren moet je zo consequent zijn en inderdaad tot jouw visie komen in de richting van de strict baptists (waarvoor respect!)?
Vind je dat ik met mijn visie in de richting van de strict baptists kom? Dat vind ik zelf niet.
Wat wel belangrijk is, maar dat is iets wat huisman en jij ook onderschrijven, is dat het aankomt op de persoonlijke bekering en het persoonlijke geloof van de dopeling.
Hier zijn wij het idd over eens. Het verschil is m.i. hoe wij de dopeling zien voordat er persoonlijke bekering en een waar geloof is.
Ik zeg dan: Het is een onbekeerd verbondskind dat zolang het onwedergeboren blijft een kind des toorns is ....maar hem/haar zijn wel de beloften Gods toegezegd (Hand2:39)
De HEERE zegt tegen zo'n dopeling "Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen . " Als de dopeling onbekeerd blijft zal de HEERE ook het volgende vers van Ps 81 moeten zeggen:Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen

Maar omdat ze Zijn volk zijn moet de HEERE ze met gekrenkte liefde verwijten: Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !

Let op : Mijn volk, dat voorrecht bezit de dopeling....maar wee die dopeling die niet naar Zijn stem hoort.
Ik, met de Schrift en de vaderen zeg van zo'n gedoopt kind, voor de jaren der onderscheid, dat we het als een gelovige horen te behandelen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:Ik, met de Schrift en de vaderen zeg van zo'n gedoopt kind, voor de jaren der onderscheid, dat we het als een gelovige horen te behandelen.
Alsof het kinderen zijn die in bezit zijn van de belofte?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Matthijs »

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Ik, met de Schrift en de vaderen zeg van zo'n gedoopt kind, voor de jaren der onderscheid, dat we het als een gelovige horen te behandelen.
Alsof het kinderen zijn die in bezit zijn van de belofte?
Hier wordt denk ik geen veronderstelde wedergeboorte bedoeld.

Kinderen moeten in de lijn van de schrift gelovig opgevoed worden. De Heere Jezus zegt: "laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd hen niet". Bovendien is de eis dat we Hem lief moeten hebben met geheel ons hart, verstand en ziel. We kunnen denk ik niet vroeg genoeg de kinderen dit - in biddend opzien - leren en in stimuleren.
Ook het doopformulier, met name het dankgebed, spreekt van een groot geloof wanneer de Heere gedankt wordt dat Hij hun zonden vergeven heeft en dat Hij hen tot kinderen aangenomen heeft. Vervolgens wordt er gevraagd aan God dat de kinderen mogen opwassen en toenemen in de Heere Jezus Christus.

Wanneer je de kinderen van jongs af aan voor houdt dat ze onbekeerd zijn, dat ze een nieuw hartje moeten hebben, dan ben je denk ik verkeerd bezig, want je behoort hen tot Jezus te brengen.
Ja, wanneer het tegendeel zal blijken in leer en leven, dan hoort daar de waarschuwing voor het ongeloof.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door GJdeBruijn »

@Bert, ik doel met name op deze uitspraak, waar het allemaal mee begon:
Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling.
Dit citaat komt toch anders over dan de laatste post waarin veel meer vertrouwen en geloof tot uiting komt dan in bovenstaand citaat.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:@Bert, ik doel met name op deze uitspraak, waar het allemaal mee begon:
Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling.
Dit citaat komt toch anders over dan de laatste post waarin veel meer vertrouwen en geloof tot uiting komt dan in bovenstaand citaat.
Heb je het hierover, waar ik het niet erg duidelijk uitgelegd heb?

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 49#p582149
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Democritus »

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Ik, met de Schrift en de vaderen zeg van zo'n gedoopt kind, voor de jaren der onderscheid, dat we het als een gelovige horen te behandelen.
Alsof het kinderen zijn die in bezit zijn van de belofte?
De kinderen vallen onder de werking van het verbond. Zolang zij aan de voorwaarden van het verbond voldoen dan zal hen de zegen van het verbond ten deel vallen. Deze zegen is uiteindelijk het heil in Jezus Christus. Maar de andere kant is als uit hun leven blijkt dat zij de voorwaarden van het verbond niet nakomen dan treft hen de vloek van het verbond.

De voorwaarden zijn geloof en bekering en naar volwassen maatstaven is dat vaak moeilijk te bepalen bij kinderen. Daarom moeten we denk ik bij kinderen veel meer kijken naar godzalig gedrag dat bij de leeftijd past. De belangrijkste eis die God aan kinderen stelt is het gehoorzamen van ouders. Als het kind wat ouder wordt dan zal er misschien een eenvoudige belijdenis zijn dat het kind van de Heere Jezus houdt.

Dan mogen wij naar de eis van de liefde dit kind benaderen als een kind van God. Het risico dat er sprake is van een hypocriet is bij een kind van 4 net zo groot als bij iemand die 4 jaar geleden tot geloof is gekomen.

Maar net zo goed als de gemeente volwassenen die tot geloof zijn gekomen Bijbels mogen beproeven moet dat ook bij een kind ook. Maar bij beide wel op niveau wat van hen verwacht mag worden. De eisen (buiten de kern van Jezus is Heer) die de gemeente mag stellen aan de belijdenis van een hoogleraar in de theologie zijn anders dan die te stellen aan een volwassene met een beperking.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

Matthijs schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Ik, met de Schrift en de vaderen zeg van zo'n gedoopt kind, voor de jaren der onderscheid, dat we het als een gelovige horen te behandelen.
Alsof het kinderen zijn die in bezit zijn van de belofte?
Hier wordt denk ik geen veronderstelde wedergeboorte bedoeld.

Kinderen moeten in de lijn van de schrift gelovig opgevoed worden. De Heere Jezus zegt: "laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd hen niet". Bovendien is de eis dat we Hem lief moeten hebben met geheel ons hart, verstand en ziel. We kunnen denk ik niet vroeg genoeg de kinderen dit - in biddend opzien - leren en in stimuleren.
Ook het doopformulier, met name het dankgebed, spreekt van een groot geloof wanneer de Heere gedankt wordt dat Hij hun zonden vergeven heeft en dat Hij hen tot kinderen aangenomen heeft. Vervolgens wordt er gevraagd aan God dat de kinderen mogen opwassen en toenemen in de Heere Jezus Christus.
Nou zal ieder kind anders zijn, maar ieder kind heeft een wil, en is uit vlees.
Mijn zonden vergeven toen ik gedoopt werd?
Mijn zonden moesten nog beginnen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Matthijs »

Simon schreef:
Matthijs schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Ik, met de Schrift en de vaderen zeg van zo'n gedoopt kind, voor de jaren der onderscheid, dat we het als een gelovige horen te behandelen.
Alsof het kinderen zijn die in bezit zijn van de belofte?
Hier wordt denk ik geen veronderstelde wedergeboorte bedoeld.

Kinderen moeten in de lijn van de schrift gelovig opgevoed worden. De Heere Jezus zegt: "laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd hen niet". Bovendien is de eis dat we Hem lief moeten hebben met geheel ons hart, verstand en ziel. We kunnen denk ik niet vroeg genoeg de kinderen dit - in biddend opzien - leren en in stimuleren.
Ook het doopformulier, met name het dankgebed, spreekt van een groot geloof wanneer de Heere gedankt wordt dat Hij hun zonden vergeven heeft en dat Hij hen tot kinderen aangenomen heeft. Vervolgens wordt er gevraagd aan God dat de kinderen mogen opwassen en toenemen in de Heere Jezus Christus.
Nou zal ieder kind anders zijn, maar ieder kind heeft een wil, en is uit vlees.
Mijn zonden vergeven toen ik gedoopt werd?
Mijn zonden moesten nog beginnen.
Ik heb eerst een vraag: hoe interpreteer jij het dankgebed in doopformulier?

Als God iets beloofd, zal Hij dat niet doen? God beloofd toch vergeving van zonden? Zullen Hem daarvoor niet danken, ook al moet het nog "verzilverd" worden?
Het is toch een grove belediging wanneer we Zijn belofte niet serieus nemen, zoals "de tijd zal het leren" of "alleen de uitverkorenen"?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ad Anker »

Matthijs schreef: Als God iets beloofd, zal Hij dat niet doen? God beloofd toch vergeving van zonden? Zullen Hem daarvoor niet danken, ook al moet het nog "verzilverd" worden?
Het is toch een grove belediging wanneer we Zijn belofte niet serieus nemen, zoals "de tijd zal het leren" of "alleen de uitverkorenen"?
Mooie zinnen, al zijn ze niet zo onderbouwd. Maar goed, in jouw optiek worden alle gedoopten zalig, begrijp ik.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Matthijs »

Anker schreef:
Matthijs schreef: Als God iets beloofd, zal Hij dat niet doen? God beloofd toch vergeving van zonden? Zullen Hem daarvoor niet danken, ook al moet het nog "verzilverd" worden?
Het is toch een grove belediging wanneer we Zijn belofte niet serieus nemen, zoals "de tijd zal het leren" of "alleen de uitverkorenen"?
Mooie zinnen, al zijn ze niet zo onderbouwd. Maar goed, in jouw optiek worden alle gedoopten zalig, begrijp ik.
Dat zeg ik niet. Ik heb het onderbouwd vanuit het doopformulier.
Maar geef nu eens antwoord op de vragen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ad Anker »

Matthijs schreef:
Anker schreef:
Matthijs schreef: Als God iets beloofd, zal Hij dat niet doen? God beloofd toch vergeving van zonden? Zullen Hem daarvoor niet danken, ook al moet het nog "verzilverd" worden?
Het is toch een grove belediging wanneer we Zijn belofte niet serieus nemen, zoals "de tijd zal het leren" of "alleen de uitverkorenen"?
Mooie zinnen, al zijn ze niet zo onderbouwd. Maar goed, in jouw optiek worden alle gedoopten zalig, begrijp ik.
Dat zeg ik niet. Ik heb het onderbouwd vanuit het doopformulier.
Maar geef nu eens antwoord op de vragen?
Als God iets belooft, zal Hij het doen. God belooft vergeving van zonden, ja. Daar moeten we Hem voor danken, ook al moet het verzilverd worden. Het is inderdaad een grove belediging om Zijn belofte niet serieus te nemen. De tijd zal het leren is onbijbels, alleen de uitverkorenen is Bijbels maar daar moeten en mogen wij niet meer rekenen.

Maar goed, leg jij eens uit dat niet alle gedoopten zalig worden?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Matthijs »

Anker schreef:
Matthijs schreef:
Anker schreef:
Matthijs schreef: Als God iets beloofd, zal Hij dat niet doen? God beloofd toch vergeving van zonden? Zullen Hem daarvoor niet danken, ook al moet het nog "verzilverd" worden?
Het is toch een grove belediging wanneer we Zijn belofte niet serieus nemen, zoals "de tijd zal het leren" of "alleen de uitverkorenen"?
Mooie zinnen, al zijn ze niet zo onderbouwd. Maar goed, in jouw optiek worden alle gedoopten zalig, begrijp ik.
Dat zeg ik niet. Ik heb het onderbouwd vanuit het doopformulier.
Maar geef nu eens antwoord op de vragen?
Als God iets belooft, zal Hij het doen. God belooft vergeving van zonden, ja. Daar moeten we Hem voor danken, ook al moet het verzilverd worden. Het is inderdaad een grove belediging om Zijn belofte niet serieus te nemen. De tijd zal het leren is onbijbels, alleen de uitverkorenen is Bijbels maar daar moeten en mogen wij niet meer rekenen.

Maar goed, leg jij eens uit dat niet alle gedoopten zalig worden?
Zonder bekering en geloof, wordt niemand zalig, gedoopt of ongedoopt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ad Anker »

Matthijs schreef:
Anker schreef:
Matthijs schreef:
Anker schreef:Mooie zinnen, al zijn ze niet zo onderbouwd. Maar goed, in jouw optiek worden alle gedoopten zalig, begrijp ik.
Dat zeg ik niet. Ik heb het onderbouwd vanuit het doopformulier.
Maar geef nu eens antwoord op de vragen?
Als God iets belooft, zal Hij het doen. God belooft vergeving van zonden, ja. Daar moeten we Hem voor danken, ook al moet het verzilverd worden. Het is inderdaad een grove belediging om Zijn belofte niet serieus te nemen. De tijd zal het leren is onbijbels, alleen de uitverkorenen is Bijbels maar daar moeten en mogen wij niet meer rekenen.

Maar goed, leg jij eens uit dat niet alle gedoopten zalig worden?
Zonder bekering en geloof, wordt niemand zalig, gedoopt of ongedoopt.
Wat is het verschil tussen gedoopt en ongedoopt dan?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Democritus »

Anker schreef:
Matthijs schreef:
Anker schreef:
Matthijs schreef: Als God iets beloofd, zal Hij dat niet doen? God beloofd toch vergeving van zonden? Zullen Hem daarvoor niet danken, ook al moet het nog "verzilverd" worden?
Het is toch een grove belediging wanneer we Zijn belofte niet serieus nemen, zoals "de tijd zal het leren" of "alleen de uitverkorenen"?
Mooie zinnen, al zijn ze niet zo onderbouwd. Maar goed, in jouw optiek worden alle gedoopten zalig, begrijp ik.
Dat zeg ik niet. Ik heb het onderbouwd vanuit het doopformulier.
Maar geef nu eens antwoord op de vragen?
Als God iets belooft, zal Hij het doen. God belooft vergeving van zonden, ja. Daar moeten we Hem voor danken, ook al moet het verzilverd worden. Het is inderdaad een grove belediging om Zijn belofte niet serieus te nemen. De tijd zal het leren is onbijbels, alleen de uitverkorenen is Bijbels maar daar moeten en mogen wij niet meer rekenen.

Maar goed, leg jij eens uit dat niet alle gedoopten zalig worden?
Omdat zalig worden niet in doop of verbond zit. Verbond is de de vorm waarmee God de relatie weergeeft. De doop is een teken en zegel daarbij. Het niet opvolgen van de voorwaarden van het verbond leidt tot verbondswraak en het wel voldoen tot zegen (zaligheid). En ja het voldoen aan de voorwaarden van het verbond is een genadegave van God. Alleen dat het genade is doet niets af aan de eisen van het verbond.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DANIËL 30 april 1999

Ds. W. Harinck
Alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt..."

Over het doopformulier

Wellicht herken je de titel. De zin is afkomstig uit het dankgebed aan het slot van het doopsformulier. Ook bij jouw doop is dus zo gedankt. Maar wat betekent dit nu voor jou? Hoe moeten we eigenlijk het dankgebed na de doopsbediening lezen? Over wie gaat het? En wat wordt er verstaan met 'tot Uw kinderen?

Hoofdlijnen Dopen en danken hoort bij elkaar. Het oude vertrouwde doopsformulier leert ons hoe het moet. Teer en gepast is de aanspraak van het dankgebed: 'Almachtige, barmhartige God en Vader'. Deze aanspraak past bij de gehele verklaring die het formulier aan de doop geeft. In dit sacrament schittert immers Gods vaderlijke zorg, liefde en trouw over Zijn Gemeente. Deze komt vooral uit in de vergeving der zonden, de aanneming tot kinderen en de gave van de Heilige Geest: '...wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieve Zoon jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door Uw Heilige Geest tot lidmaten van Uw eniggeboren Zoon, en alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met de Heilige Doop bezegelt en bekrachtigt'.

Maar... is het niet oppervlakkig om zo te danken? Komt elke gedoopte dan goed terecht? Inderdaad, velen weten met het danken aan het slot van de doopsbediening geen weg. Ze kunnen hun oren niet geloven, als ze horen en lezen wat het formuliergebed zegt. Dit misverstaan heeft alles te maken met het misverstaan van de doop. Laten we proberen dit misverstand op te helderen. Er zijn twee hoofdlijnen in het doopformulier te onderscheiden. Eerst belijdt de gemeente dat wij en onze kinderen in Adam de verdoemenis onderworpen zijn. Totaal verloren in jezelf! Dat is het eerste wat de doop ons zegt. Wie deze hoofdlijn verlaat, houdt geen doop meer over.

De tweede hoofdlijn in het formulier is de lijn van Gods belofte die spreekt van de afwassing der zonden door het bloed van Christus en de vernieuwing door de Heilige Geest. De doop bezegelt en bekrachtigt immers de grote en dierbare beloften van God. In het dankgebed klinkt dan ook de lofzang van de Kerk. De ware Kerk weet met een God van ja en amen te doen te hebben. Evenals Abraham mag de Kerk God danken voor Zijn toezegging en twijfelt niet door ongeloof aan Gods belofte.

Abrahams kinderen

Tot Abraham sprak God van rijke zegen: Ik zal Mijn Verbond oprichten tussen Mij en tussen u; en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u' (Genesis 17:7). Dit spreken Gods draagt het karakter van een verbond. Met Abraham en zijn nakomelingen treedt God in een verbond. Het teken dat erbij hoort, is de besnijdenis. ja, ook Abrahams kinderen horen erbij. Ook aan hen worden de rijke beloften van God toegezegd. Maar... al heeft Abraham heel zijn huisgezin besneden, al zijn de nakomelingen van Abraham het verbondsvolk Israël, toch zien we verschil onder Abrahams kinderen.

Ismaël ontving ook het teken van de besnijdenis en ook Ezau is besneden, toch hadden ze geen deel aan de rijke zegeningen van het verbond. Trouwens, wat je onder Israël ziet gebeuren, is ook te zien in de Nieuw-testamentische kerk. Onder de gedoopten vinden we Ananias en Safira, Simon de Tovenaar en anderen. Er is kaf onder het koren. Er zitten ook kwade vissen in het net. Gods Woord zegt dat er mensen zijn die met hun lippen tot God naderen maar hun hart houdt zich ver van hem. Er zijn tweeërlei kinderen des

verbonds: Izak en Ismael, Jakob en Ezau, wijze-en dwaze maagden...

Dus opnieuw twee lijnen! Maar dan in de betekenis van twee rijen van kinderen. De bekende reformator Calvijn zegt: 'Hier ontstaat dus een dubbele reeks van kinderen in de kerk. Omdat het gehele lichaam des volks door een en hetzelfde Woord tot de schaapskooi Gods wordt geroepen, worden in dit opzicht allen, zonder uitzondering, als kinderen beschouwd en slaat de naam kerk op allen gemeenschappelijk. Ten opzichte van het verborgen heiligdom Gods, worden geen anderen voor kinderen Gods beschouwd dan zij, in wie de belofte door het geloof verwerkelijkt is. Dit onderscheidt vloeit voort uit de bron der vrijmachtige verkiezing, waaruit het geloof zelf ontstaat. Maar omdat Gods raad voor ons verborgen is, onderscheiden wij door het teken van geloof en ongeloof, de ware van de onechte kinderen'. Aangrijpend onderscheid... en het geloof is de test! Want degenen die uit het geloof zijn, zijn Abrahams kinderen (Galaten 3 : 7). Daarom, laat de doop je dringen tot bekering en geloof. Rijke zegeningen, heerlijke beloften zijn je nabij gebracht, daarom klinkt het: Bekeert u en geloofte het Evangelie!'

Worsteling

Wie de doopsbediening met een gelovig hart, mag verstaan gaat de twee geschetste lijnen beleven. We leren onszelf kennen in onze diepe verlorenheid. Wat een nameloze ellende! Wat een diepe donkere afgrond! Verloren door eigen schuld! Maar nu grijpt Gods genade zo diep dat zondeslaven, ja kinderen des toorns, aangenomen worden tot kinderen Gods. Het door genade gescherpte geloofsoog gaat ook die andere lijn zien. Het geloof krijgt zicht op een belovend God, vindt houvast in Gods belofte. Dan ontmoeten we God in de doop als de God Die de trouw bewaart van geslacht tot geslacht. Daar gaan we danken zoals onze reformatorische vaderen doen in het dankgebed van ons doopsformulier. De taal die het ongeloof spreekt is die van het wantrouwen en verdenken. Hoe rijk de doop ook spreekt van de genadebeloften Gods, het ongeloof zet er altijd een vraagteken bij. Het ware geloof spreekt echter een andere taal. Het ziet op de waarachtigheid en de betrouwbaarheid van God en heeft geen enkele reden om aan Zijn waarachtigheid en betrouwbaarheid te twijfelen. Ziende op jezelf is er alle reden tot wanhoop, want we zijn verwerpelijk en verdoemelijk in onszelf. Dat God zulken tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, is puur genade. Als Paulus van die genade spreekt (Efeze 1 : 5) dan wijst hij op Jezus Christus en het welbehagen van Gods wil als de enige oorzaak. Paulus brengt de weldaad van het kindschap Gods terug op Christus, terug op het verkiezend welbehagen van God. Want het is alleen om de genoegdoening van Christus dat slaven van de hel en kinderen des toorns kunnen komen tot die grote genade van het kindschap Gods. juist als dat eerste werkelijkheid is in je leven wordt het zo onmogelijk het tweede zich toe te eigenen. Wat tobben en worstelen overtuigde zondaren met de toeeigening. Waar velen met de toeeigening geen moeite hebben en makkelijk bij conclusie tot de slotsom komen een kind van God te zijn, daar worstelt de schuldverslagen zondaar met de vraag omtrent het persoonlijk heil.

Maar God geeft acht op onze grovigheid en zwakheid (NGB artikel 33) door bij de belofte van het Evangelie de sacramenten te voegen. In de doop bezegelt en bekrachtigt de Heere Zijn beloften. Zijn beloften van genade voor schuldige zondaren zijn waar en betrouwbaar. De Heilige Geest maakt de belofte waar voor het schuldige hart. Ook de belofte van de aanneming tot kinderen door jezus Christus naar het welbehagen van Zijn wil.

Tenslotte

Onder de Puriteinen was een bekend gezegde; 'Adoption gives us the privilege of sons, regeneration the nature of sons' (aanneming geeft ons het voorrecht van kinderen, wedergeboorte de natuur van kinderen). Zonder wedergeboorte geen aanneming tot kinderen. Onze doop spreekt van grote zegeningen, zelfs tot en met het kindschap van God, maar deze grote zegeningen worden alleen je deel door wedergeboorte.

Dat laatste leert onze doop even goed! Voor jou als gedoopte liggen er rijke beloften in het Evangelie, God wilde de waarachtigheid ervan uitschrijven op je voorhoofd... maar zalig worden is geen automatisme. God vervult Zijn beloften in de weg van bekering en geloof. Daar is na het danken bij de doop ook om gebeden: 'Wij bidden U ook door Hem, Uw lieve Zoon, dot Gij dit gedoopte kind met Uw Heilige Geest altijd wilt regeren'. Laat dit ook jouw gebed zijn!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie