Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door Simon »

Zonderling schreef:
Simon schreef:
refo schreef:De Heere Jezus is aan het eind van de middag gestorven.
Als je 3 dagen en 3 nachten letterlijk wilt nemen als 72 uur, heeft Hij van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag in het graf gelegen. Want op zondag werd het graf leeg aangetroffen.
Daniël 9:27 ...dat in de helft der week hij het slachtoffer en spijsoffer zal doen ophouden. Helft der week is WOENSDAG, Jezus is zaterdagavond, de overgang naar zondag (met donker begint de 1e dag der week) opgestaan, precies 3 dagen en drie nachten
In Daniël 9 gaat het overduidelijk over 70 jaar-weken.
Eerst wordt gesproken over 7 en 62 weken.
Dan is er nog één week over.
De helft van de week is dus de helft van de laatste of 70e jaarweek. Het heeft dus niets met de woensdag te maken.
Dat zou betekenen dat halverwege 70 jaar het brand-en spijsoffer ophield.
Hoe zie jij dit dan?
Wanneer?
En in welk jaar zou Jezus kruisiging dan hebben plaatsgevonden?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door Zonderling »

Simon schreef:
Zonderling schreef:
Simon schreef:
refo schreef:De Heere Jezus is aan het eind van de middag gestorven.
Als je 3 dagen en 3 nachten letterlijk wilt nemen als 72 uur, heeft Hij van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag in het graf gelegen. Want op zondag werd het graf leeg aangetroffen.
Daniël 9:27 ...dat in de helft der week hij het slachtoffer en spijsoffer zal doen ophouden. Helft der week is WOENSDAG, Jezus is zaterdagavond, de overgang naar zondag (met donker begint de 1e dag der week) opgestaan, precies 3 dagen en drie nachten
In Daniël 9 gaat het overduidelijk over 70 jaar-weken.
Eerst wordt gesproken over 7 en 62 weken.
Dan is er nog één week over.
De helft van de week is dus de helft van de laatste of 70e jaarweek. Het heeft dus niets met de woensdag te maken.
Dat zou betekenen dat halverwege 70 jaar het brand-en spijsoffer ophield.
Hoe zie jij dit dan?
Wanneer?
En in welk jaar zou Jezus kruisiging dan hebben plaatsgevonden?
Met de dood van Christus hielden de offeranden op betekenis te hebben.

Het jaar van de kruisiging is een heel andere discussie. M.i. het jaar 30, daarvoor zijn diverse historische redenen te geven.
Bovendien was dit precies tussen twee sabbatsjaren (en daarmee halverwege de laatste jaarweek). Maar een discussie hierover ga ik nu niet voeren (dat heb ik eerder al wel eens gedaan).
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door Simon »

zonderling schreef:
Met de dood van Christus hielden de offeranden op betekenis te hebben.

Het jaar van de kruisiging is een heel andere discussie. M.i. het jaar 30, daarvoor zijn diverse historische redenen te geven.
Bovendien was dit precies tussen twee sabbatsjaren (en daarmee halverwege de laatste jaarweek). Maar een discussie hierover ga ik nu niet voeren (dat heb ik eerder al wel eens gedaan).
Met het jaar 30 ben ik het eens.
Ook vanwege de 40 jaar totaan de verwoesting van Jeruzalem in 70.
En zelfs dát teken leek de joden niets te zeggen..
Laatst gewijzigd door Simon op 08 mei 2012, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door eilander »

Zonderling schreef:
Eenpaargedachten schreef:Als dit allemaal niet belangrijk is dan mis ik nog steeds een paar dagen.
je hebt vrijdag nacht en zaterdag nacht. en zaterdag als dag. Dus twee nachten en een dag. Zelfs met de 72 uur redenering kom je er niet.
Of is dit niet zo belangrijk....
Ik ben ervan overtuigd dat het gaat om delen van dagen die als geheel tellen.
Dan zijn er drie gedeeltelijke dagen geweest.
Het drie-dagen-en-drie-nachten moeten we dan opvatten als drie etmalen, of delen van etmalen.

Dit stemt overeen met de veelvuldig in het NT gebruikte term 'op de derde dag' ('ten derde dage). Naar joodse telling betekent dit:
1e dag = dag van de kruisiging
3e dag = dag van de opstanding.

We moeten aan het drie-dagen-en-drie-nachten niet meer gewicht toekennen dan aan het 'ten derde dage' ('op de derde dag'), maar Schrift met Schrift vergelijken.
Helemaal eens.
De begrafenis heeft op dezelfde dag plaatsgevonden als de dag van het sterven van de Heere Jezus. Dat was ontegenzeggelijk op de dag vóór de sabbat (er staat in Mk. 15:42,43 En als het nu avond geworden was, dewijl het de voorbereiding was, welke is de voorsabbat, kwam Jozef van Arimethea ..... en dan volgt de begrafenis). Het lijkt mij niet mogelijk dat dit de woensdag was.
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door Eenpaargedachten »

Gods dagindeling
Allereerst is het heel goed om te beseffen dat Gods dagindeling anders is dan de onze. In Gen. 1 : 5 lezen we bijvoorbeeld: “En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag”. De eerste dag bestaat dus uit een avond en een morgen, terwijl wij zouden zeggen: een morgen en een avond. Deze andere volgorde vinden we de hele Scheppingsgeschiedenis door, maar ook verder in Gods Woord. In Lev. 23 worden de feesten des Heeren beschreven. Zo vinden we van het Pascha in Lev. 23 : 5 geschreven: “In de eerste maand, op de veertiende van de maand, tussen twee avonden is het pascha des Heeren”. En over de Grote Verzoendag staat in Lev. 23 : 32 geschreven: “Het zal u een sabbat der rust zijn; dan zult gij uw zielen verootmoedigen; op de negende van de maand in de avond, van de avond tot de avond, zult gij uw sabbat rusten”. Hier gaat het over de Joodse feesten, maar ook van de wekelijkse Sabbat is bekend dat deze niet zaterdagmorgen begint, maar reeds op de vrijdagavond ervoor. God rekent de dagen van avond tot avond. Oftewel, met eigen woorden: “Het is avond geweest, het is morgen geweest, een dag”.

De wekelijkse Sabbat en de Hoogtijd-Sabbat
Maar we komen in Lev. 23 nog iets belangrijks tegen. De Wet kent niet alleen de wekelijkse Sabbat, de zevende dag als rustdag (Lev. 23 : 3), maar de Wet kent nog een aantal Sabatten, die samenhangen met de feesten des Heeren, of zoals Lev. 23 : 2 ze noemt: “de gezette hoogtijden des Heeren”. De dag van het Pascha is geen vaste dag, wel een vaste datum, namelijk de 14e van de maand Nisan. Dit betekent dat het Pascha elk jaar weer op een andere dag kan vallen. Na het Pascha begint op de 15e Nisan het Feest der ongezuurde broden. Dit feest duurt zeven dagen, waarvan de eerste dag volgens vers 7 een Sabbat is: “Op de eerste dag zult gij een heilige samenroeping hebben; geen dienstwerk zult gij doen”. Ditzelfde geldt voor de zevende dag van dit feest (Lev. 23 : 8). Dat deze rustdagen ook Sabbatten zijn, blijkt onder andere uit wat geschreven is over de Grote Verzoendag (Lev. 23 : 27). Ook dit feest is op een vaste datum, de 10e van de 7e maand, en valt dus elk jaar op een andere dag, maar de Grote Verzoendag, wat een “gezette hoogtijd van de Heere” is, wordt in Lev. 23 : 32 heel duidelijk “een sabbat der rust” genoemd. Wanneer er dus sprake is van een feestweek, zoals bij het Pascha en het Feest der ongezuurde broden, dan kan het dus zijn dat er in één week meerdere rustdagen, meerdere Sabbatten, zijn. Dit is heel belangrijk om vast te houden

Jezus stierf voor een Hoogtijd-Sabbat
Nu terug naar de lijdensweek. Waarschijnlijk is de verwarring ontstaan doordat we in Joh. 19 : 31 lezen over het feit dat Jezus voor de Sabbat van het kruis af moest zijn: “De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op de sabbat, omdat het de voorbereiding was (want die dag van de sabbat was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden”. Verder lezen we bijvoorbeeld in Joh. 20 : 1 en 2 dat op de eerste dag der week het graf leeg was. Dus gaat men er algemeen vanuit dat Jezus op vrijdag stierf, op zaterdag in het graf was, en op zondag opstond. Echter, we hebben gezien dat er in een feestweek, als het Feest van de ongezuurde broden, meerdere Sabbatten kunnen voorkomen! En Joh. 19 : 31 spreekt niet over een gewone Sabbat, maar zegt er expliciet bij: “want die dag van de sabbat was groot”, of zoals de King James 1611 zegt: “for that sabbath day was an high day” (= “hoge dag” van “gezette hoogtijd des Heeren”!). De Sabbat, die aanbrak, na de kruisiging van de Heere Jezus, was de Hoogtijd-Sabbat van de 15e Nisan, van het Feest der ongezuurde broden! Waarom was dat deze Sabbat? Omdat de Heere Jezus de avond voor de kruisiging samen met Zijn discipelen het Pascha vierde. In Matth. 26 : 17 lezen we: “En op de eerste dag der ongezuurde broden kwamen de discipelen tot Jezus, zeggende tot Hem: Waar wilt Gij, dat wij U bereiden het pascha te vieren [1]”. En vervolgens lezen we in vers 20: “En toen het avond geworden was, zat Hij aan met de twaalven”. Het feit dat de Heere Jezus op die avond van de dag het Pascha vierde, betekent dat op dat moment de 14e Nisan, het Joodse Pascha van de Wet, was aangebroken! Het Laatste Avondmaal werd deze avond gehouden, diezelfde avond werd Hij gevangen genomen (Matth. 26 : 21 – 75), en de volgende morgen voor Pilatus geleid (Matth. 27 : 1, 2). Van daaruit werd de Heere Jezus gekruisigd (Matth. 27 : 33 – 56). De begrafenis van de Heere Jezus wordt in Matth. 27 : 57 – 61 beschreven, waarvan Joh. 19 : 31 – 42 de extra informatie geeft, dat Jezus snel begraven moest worden, omdat het met de avond Sabbat zou worden. In vers 31 staat: “De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op de sabbat…”. En na de begrafenis staat in vers 42: “Aldaar dan legden zij Jezus, om de voorbereiding der Joden, aangezien het graf nabij was”. Jezus Christus lag nog diezelfde dag, voor de avond, voordat de Sabbat begon, in het graf. Dit alles heeft zich overdag, de dag na het avondmaal afgespeeld. Het betreft dus nog steeds dezelfde Joodse dag volgens Gods Wet: de 14e Nisan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door refo »

Welk dagen- en datumschema zie jij dan in de lijdensweek? Voor de data is het wel belangrijk een tijdstip aan de geven. Bijvoorbeeld: Vierde Jezus met de discipelen het Pascha op de net begonnen 14e Nisan? Of daarvoor?

Sommigen zeggen dat Jezus precies op het moment stierf dat het paaslam geslacht werd in Israel.
Dat zou dan betekenen dat Jezus het een dag vroeger heeft gedaan. Té vroeg dus.
Of dat de priester het te laat deden, namelijk eind van de middag, drie uur.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door eilander »

refo schreef:Welk dagen- en datumschema zie jij dan in de lijdensweek? Voor de data is het wel belangrijk een tijdstip aan de geven. Bijvoorbeeld: Vierde Jezus met de discipelen het Pascha op de net begonnen 14e Nisan? Of daarvoor?

Sommigen zeggen dat Jezus precies op het moment stierf dat het paaslam geslacht werd in Israel.
Dat zou dan betekenen dat Jezus het een dag vroeger heeft gedaan. Té vroeg dus.
Of dat de priester het te laat deden, namelijk eind van de middag, drie uur.
Dit laatste is wel een gebruikelijke uitleg. Zie de kanttekeningen:
Christus heeft dan het pascha gegeten ter rechter tijd, op den avond van den veertienden dag, gelijk God bevolen had, Exod. 12:6,18; Lev. 23:5. Doch de Joden hebben hetzelve toen ter tijd eerst gegeten des anderen daags des avonds, gelijk blijkt uit de gehele geschiedenis en inzonderheid Joh. 18:28. Hetwelk geschiedde uit een oud gebruik, waardoor zij, als de veertiende dag viel op den dag voor den sabbat, denzelven verzetten op den volgenden sabbat, opdat zij niet genoodzaakt zouden zijn twee dagen aan elkander van hun werk te rusten. Zo is dan Christus, het ware pascha, op den rechten dag van God geordonneerd voor onze zonden opgeofferd.
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door Eenpaargedachten »

refo schreef:Welk dagen- en datumschema zie jij dan in de lijdensweek? Voor de data is het wel belangrijk een tijdstip aan de geven. Bijvoorbeeld: Vierde Jezus met de discipelen het Pascha op de net begonnen 14e Nisan? Of daarvoor?

Sommigen zeggen dat Jezus precies op het moment stierf dat het paaslam geslacht werd in Israel.
Dat zou dan betekenen dat Jezus het een dag vroeger heeft gedaan. Té vroeg dus.
Of dat de priester het te laat deden, namelijk eind van de middag, drie uur.
We weten dat de normale sabbat op zaterdag is, dat was hij toen en dat is hij nu nog. Leg daar de bijbel teksten naast mbt de vrouwen en ander aanwijzingen dan kom ik op de woensdag uit....

En als Jezus op woensdag stierf en eind van de dag in het graf gelegd werd dan klopt de profetie die Hij zelf heeft uit gesproken, namelijk drie nachten en drie dagen. En volgens mij spreekt God zich zelf nooit tegen....toch? daar hebben alleen wij wel eens last van maar God nooit
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door Simon »

eilander schreef:
refo schreef:Welk dagen- en datumschema zie jij dan in de lijdensweek? Voor de data is het wel belangrijk een tijdstip aan de geven. Bijvoorbeeld: Vierde Jezus met de discipelen het Pascha op de net begonnen 14e Nisan? Of daarvoor?

Sommigen zeggen dat Jezus precies op het moment stierf dat het paaslam geslacht werd in Israel.
Dat zou dan betekenen dat Jezus het een dag vroeger heeft gedaan. Té vroeg dus.
Of dat de priester het te laat deden, namelijk eind van de middag, drie uur.
Dit laatste is wel een gebruikelijke uitleg. Zie de kanttekeningen:
Christus heeft dan het pascha gegeten ter rechter tijd, op den avond van den veertienden dag, gelijk God bevolen had, Exod. 12:6,18; Lev. 23:5. Doch de Joden hebben hetzelve toen ter tijd eerst gegeten des anderen daags des avonds, gelijk blijkt uit de gehele geschiedenis en inzonderheid Joh. 18:28. Hetwelk geschiedde uit een oud gebruik, waardoor zij, als de veertiende dag viel op den dag voor den sabbat, denzelven verzetten op den volgenden sabbat, opdat zij niet genoodzaakt zouden zijn twee dagen aan elkander van hun werk te rusten. Zo is dan Christus, het ware pascha, op den rechten dag van God geordonneerd voor onze zonden opgeofferd.
''Jewish TRADITION fixed Nisan 17, the third day after Passover, as the Feast of the First Fruits in Israel, when a portion of the harvested barley is dedicated to God as a Thanksgiving. The TORAH, however, fixed it on the first Sunday after the Passover (Leviticus 23:9-14). It can be shown that in 1446 B.C., recognized as the "early date" of Exodus, Nisan 17 happened to be a Sunday.''
JOODSE TRADITIE IS NATUURLIJK NIET ALTIJD DE JUISTE DATUM.

MATTH 26;5...Niet op het feest, opdat er geen opschudding ontsta onder het volk....
(De joden vierden het dus een dag later dan was voorgeschreven, lijkt het)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door eilander »

Eenpaargedachten schreef:
refo schreef:Welk dagen- en datumschema zie jij dan in de lijdensweek? Voor de data is het wel belangrijk een tijdstip aan de geven. Bijvoorbeeld: Vierde Jezus met de discipelen het Pascha op de net begonnen 14e Nisan? Of daarvoor?

Sommigen zeggen dat Jezus precies op het moment stierf dat het paaslam geslacht werd in Israel.
Dat zou dan betekenen dat Jezus het een dag vroeger heeft gedaan. Té vroeg dus.
Of dat de priester het te laat deden, namelijk eind van de middag, drie uur.
We weten dat de normale sabbat op zaterdag is, dat was hij toen en dat is hij nu nog. Leg daar de bijbel teksten naast mbt de vrouwen en ander aanwijzingen dan kom ik op de woensdag uit....

En als Jezus op woensdag stierf en eind van de dag in het graf gelegd werd dan klopt de profetie die Hij zelf heeft uit gesproken, namelijk drie nachten en drie dagen. En volgens mij spreekt God zich zelf nooit tegen....toch? daar hebben alleen wij wel eens last van maar God nooit
Die "hoogtijd-sabbat" zou dan dus op donderdag geweest zijn, als ik het goed begrijp?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door refo »

Eenpaargedachten schreef:
refo schreef:Welk dagen- en datumschema zie jij dan in de lijdensweek? Voor de data is het wel belangrijk een tijdstip aan de geven. Bijvoorbeeld: Vierde Jezus met de discipelen het Pascha op de net begonnen 14e Nisan? Of daarvoor?

Sommigen zeggen dat Jezus precies op het moment stierf dat het paaslam geslacht werd in Israel.
Dat zou dan betekenen dat Jezus het een dag vroeger heeft gedaan. Té vroeg dus.
Of dat de priester het te laat deden, namelijk eind van de middag, drie uur.
We weten dat de normale sabbat op zaterdag is, dat was hij toen en dat is hij nu nog. Leg daar de bijbel teksten naast mbt de vrouwen en ander aanwijzingen dan kom ik op de woensdag uit....

En als Jezus op woensdag stierf en eind van de dag in het graf gelegd werd dan klopt de profetie die Hij zelf heeft uit gesproken, namelijk drie nachten en drie dagen. En volgens mij spreekt God zich zelf nooit tegen....toch? daar hebben alleen wij wel eens last van maar God nooit
Nee, maar we zitten (mogelijk) wel met Joodse uitdrukkingen. Dan kan het wat anders uitdrukken.

Het was avond geweest en morgen geweest... Dan heb je in ons spraakgebruik nog steeds geen 24 uur genoemd. Tenzij een dag bestaat uit een avond (nacht) en een morgen (dag).

Simon: in dat Engelse brok tekst zie ik de 17e Nisan genoemd. Wat probeert dat (in het Nederlands) precies te verwoorden?
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door Eenpaargedachten »

refo schreef:
Eenpaargedachten schreef:
refo schreef:Welk dagen- en datumschema zie jij dan in de lijdensweek? Voor de data is het wel belangrijk een tijdstip aan de geven. Bijvoorbeeld: Vierde Jezus met de discipelen het Pascha op de net begonnen 14e Nisan? Of daarvoor?

Sommigen zeggen dat Jezus precies op het moment stierf dat het paaslam geslacht werd in Israel.
Dat zou dan betekenen dat Jezus het een dag vroeger heeft gedaan. Té vroeg dus.
Of dat de priester het te laat deden, namelijk eind van de middag, drie uur.
We weten dat de normale sabbat op zaterdag is, dat was hij toen en dat is hij nu nog. Leg daar de bijbel teksten naast mbt de vrouwen en ander aanwijzingen dan kom ik op de woensdag uit....

En als Jezus op woensdag stierf en eind van de dag in het graf gelegd werd dan klopt de profetie die Hij zelf heeft uit gesproken, namelijk drie nachten en drie dagen. En volgens mij spreekt God zich zelf nooit tegen....toch? daar hebben alleen wij wel eens last van maar God nooit
Nee, maar we zitten (mogelijk) wel met Joodse uitdrukkingen. Dan kan het wat anders uitdrukken.

Het was avond geweest en morgen geweest... Dan heb je in ons spraakgebruik nog steeds geen 24 uur genoemd. Tenzij een dag bestaat uit een avond (nacht) en een morgen (dag).

Simon: in dat Engelse brok tekst zie ik de 17e Nisan genoemd. Wat probeert dat (in het Nederlands) precies te verwoorden?
Wat betreft de aanduiding voor een nieuwe dag is in de bijbel wel anders dan wij hem noemen. Lees maar in Genesis, God begint met een avond en eindigt met een dag dus wel anders dan wij het doen.
Trek je dat door naar de drie dagen van Jezus sterven dan klopt het wel weer met de bijbel. Ik bedoel joodse traditie of niet de Bijbel staat daar boven.

Dus als Jezus stierf op woensdag middag en dus eind van de dag in het graf gelegd werd dan was dus woensdag op donderdag de eerste nacht. donderdag de eerste dag enzovoort. Dan kloppen de dagen precies met wat er in de bijbel staat.
Dat het dan niet klopt met onze vast gestelde feest dagen...... tja wat zal ik daar van zeggen, we hebben er wel meer neem kerst bijvoorbeeld. Leuk allemaal maar Jezus en de Bijbel zegt nergens dat we zijn geboortedag moeten gedenken. En Jezus is niet eens in december geboren maar eind september begin oktober. Maar goed das weer een ander gespreks onderwerp laten we het nu maar hier bij houden.

Kijk ik zeg niet dat we de paasviering nu moeten veranderen, das de bedoeling van mij niet geweest tenminste. Maar het is wel goed denk ik dat we weten hoe het echt zit en laat een ieder voor zich dan maar bepalen wat hij of zij met die kennis gaat doen.
Het blijft belangrijk dat we het paasfeest blijven vieren om daar voor de mensheid het mooiste en beste gebeurd is wat ons kon en kan over komen...toch.

Jezus Christus heeft de vloek van de zonde verbroken en de macht van de dood over wonnen en nu zijn wij vrij. Duur gekocht en betaald daar gaat het toch werkelijk om?

Maar soms kom je van die teksten in de bijbel tegen die lijken met elkaar in tegen spreek zie bijvoorbeeld het kopen van specerijen door de vrouwen en dan ga je nadenken...zo doende kwam ik op dit onderwerp. En voor ik hem hier deponeerde heb ik al ff wat voor onderzoek gedaan maar was gewoon ff benieuwd hoe jullie er tegen aan keken en of er uberhaupt iemand wel eens over na gedacht heeft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door refo »

Het gaat me erom: je zit nu ONZE aanduiding van dagen te vergelijken met de klok en de kalender.
Terwijl het Joodse spraakgenbruik het anders kan bedoelen.
Als het avond is geweest en morgen geweest is er voor ons gevoel nog geen geen etmaal voorbij.
Terwijl dat wel de bedoeling lijkt.

De uitdrukking 'drie dagen en drie nachten' kan dan misschien wel degelijk voor een periode van vrijdagmiddag tot maandagochtend gebruikt worden. Dat wordt vaak ook zo uitgelegd, maar is het ook zo?
Andere mogelijkheid is dat de hele uitdrukking iets betekent want ons ontgaat.
De apostelen refereren er niet aan als iets belangwekkends, maar wel dat Hij is gestorven en weer opgewekt. Eventueel 'ten derde dage', zoals in de 12 artikelen staat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door eilander »

refo schreef: De apostelen refereren er niet aan als iets belangwekkends, maar wel dat Hij is gestorven en weer opgewekt. Eventueel 'ten derde dage', zoals in de 12 artikelen staat.
Dit laatste "ten derden dage" staat niet alleen in de 12 artikelen, maar dat zegt de Heere Jezus Zelf ook vaak: en ten derde dage zal Ik opstaan.

Dat is wel interessant natuurlijk, want eigenlijk zou dit dan toch moeten zijn "ten vierden dage"? Na drie dagen en drie nachten is het toch echt de vierde dag. Misschien kan Eenpaargedachten daar ook antwoord op geven?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Bericht door Simon »

refo schreef:
Eenpaargedachten schreef:
refo schreef:Welk dagen- en datumschema zie jij dan in de lijdensweek? Voor de data is het wel belangrijk een tijdstip aan de geven. Bijvoorbeeld: Vierde Jezus met de discipelen het Pascha op de net begonnen 14e Nisan? Of daarvoor?

Sommigen zeggen dat Jezus precies op het moment stierf dat het paaslam geslacht werd in Israel.
Dat zou dan betekenen dat Jezus het een dag vroeger heeft gedaan. Té vroeg dus.
Of dat de priester het te laat deden, namelijk eind van de middag, drie uur.
We weten dat de normale sabbat op zaterdag is, dat was hij toen en dat is hij nu nog. Leg daar de bijbel teksten naast mbt de vrouwen en ander aanwijzingen dan kom ik op de woensdag uit....

En als Jezus op woensdag stierf en eind van de dag in het graf gelegd werd dan klopt de profetie die Hij zelf heeft uit gesproken, namelijk drie nachten en drie dagen. En volgens mij spreekt God zich zelf nooit tegen....toch? daar hebben alleen wij wel eens last van maar God nooit
Nee, maar we zitten (mogelijk) wel met Joodse uitdrukkingen. Dan kan het wat anders uitdrukken.

Het was avond geweest en morgen geweest... Dan heb je in ons spraakgebruik nog steeds geen 24 uur genoemd. Tenzij een dag bestaat uit een avond (nacht) en een morgen (dag).

Simon: in dat Engelse brok tekst zie ik de 17e Nisan genoemd. Wat probeert dat (in het Nederlands) precies te verwoorden?
Is jouw engels zó slecht? ;-)
Wat me wel bevreemd is dat er in Markus14:12 staat dat Jezus en zijn discipelen op de eerste dag van het feest der ongezuurde broden hen uitzond om voor die avond een zaal te regelen voor het Pascha.
Want lev 23:6 zegt dat dit op 15 Nisan is.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie