Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Johannes 3:16 schreef:
reactie eronder schreef:6. En dan blijkt ineens, dat SMS het helemaal niet zo met ds. Van Voorden oneens is als dat hij denkt vanuit zijn kruisridderideaal. Immers, hij schrijft zelf: 'Wat een heerlijke genade en wat een geweldig evangelie dan om te horen en te lezen dat deze God niet bestaat. Dat Hij een Vader wil zijn voor een ieder die Zijn Zoon Jezus Christus door het geloof aanneemt.' Nu, dat is precies wat ds. Van Voorden benoemt. Voor wie wil Hij een Vader zijn? Voor ieder die bij Christus gaat behoren.
Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling.
SMS is het dan toch terecht niet eens met ds. Van Voorden?
Op de keper beschouwd wel. Maar eigenlijk heeft dat niet zozeer met een bepaalde doopsopvatting te maken, maar meer met hoe je het aanbod van genade ziet. En dát is een heel andere discussie.
Voor sommigen echter lijkt de visie van het aanbod van genade onlosmakelijk verbonden met een bepaalde doopsopvatting.
Lijkt mij ook onmogelijk om de doop los te koppelen van het aanbod van genade. De HEERE komt al zo vroeg tot de dopeling spreken van Zijn genade die er is in het bloed van Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

Johannes 3:16 schreef:
reactie eronder schreef:6. En dan blijkt ineens, dat SMS het helemaal niet zo met ds. Van Voorden oneens is als dat hij denkt vanuit zijn kruisridderideaal. Immers, hij schrijft zelf: 'Wat een heerlijke genade en wat een geweldig evangelie dan om te horen en te lezen dat deze God niet bestaat. Dat Hij een Vader wil zijn voor een ieder die Zijn Zoon Jezus Christus door het geloof aanneemt.' Nu, dat is precies wat ds. Van Voorden benoemt. Voor wie wil Hij een Vader zijn? Voor ieder die bij Christus gaat behoren.
Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling.
SMS is het dan toch terecht niet eens met ds. Van Voorden?
De Bijbel heeft het over mensen die Zijn woord GAARNE aannamen en zich daarop lieten dopen, en dat de doop een bede is van een goed geweten tot God (1 pet 3;21)
Trouwens, wat Lydia betreft, zij was al een diep gelovige vrouw (proseliet ws) en haar hart werd geopend door de Heere, zodat ook zij mocht zien dat de oude beloften vervuld waren geworden in Christus' Zoenoffer.
Het evenwicht raakt telkens zoek als wij meer nadruk gaan leggen op Gods aandeel, dan op onze eigen verantwoordelijkheid.
Is de gevoelswaarde van de term ''inlijven'' uit de formulieren niet bijna tegenovergesteld aan de bijbelse woorden: ''gaarne aannemen''?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door claus »

Opnieuw ben ik het helemaal en hartelijk eens met Simon! Ten diepste heeft ds. Van Voorden geen Doopsopvatting, maar een opvatting waarin de Doop in het teken van de uitverkiezing staat. De H. Doop is een sacrament, de uitverkiezing is een besluit Gods. In theologisch opzicht van totaal andere 'kwaliteit' en orde. Het komt er bij ds, Van Voorden op neer dat hij, als hij al wist dat kinderen NIET uitverkoren zijn, ze beter ook niet kon dopen. Toch wel een ernstig gegeven, nietwaar? Nogmaals, Simon, jij en ik denken in dit opzicht gelijkluidend.
volgeling
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 aug 2005, 16:31
Contacteer:

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door volgeling »

Simon schreef:De Bijbel heeft het over mensen die Zijn woord GAARNE aannamen en zich daarop lieten dopen, en dat de doop een bede is van een goed geweten tot God (1 pet 3;21)
Hoe moet je de zin 'een bede van een goed geweten' verstaan? In de grondtekst wordt een constructie gebruikt die je als volgt zou kunnen weergeven: 'een goed geweten bede tot God'.
Maar wat betekent dit? Gaat het om een bede die door het goede geweten tot God wordt gericht? Of betekent het iets anders?

Een vergelijkbare constructie wordt gebruikt in Gal. 2:16, waar de Statenvertaling het heeft over 'het geloof van Christus'. Andere vertalingen hebben het echter over 'het geloof in Christus'. Meer letterlijk staat er eigenlijk: 'het Christus-geloof'.
Misschien voel je al wel aan dat daarmee bedoeld wordt: het geloof waarvan Christus het object is. Dus het gaat hier niet om het geloof dat Christus zelf had/heeft, maar het geloof waarvan Hij de inhoud is.

Net zo moet je de zin 'een bede van een goed geweten' interpreteren. Het gaat dus om een bede die als inhoud het goede geweten heeft. Oftewel: 'een bede om een goed geweten'.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Lijkt mij ook onmogelijk om de doop los te koppelen van het aanbod van genade. De HEERE komt al zo vroeg tot de dopeling spreken van Zijn genade die er is in het bloed van Christus.
En zo maak je van de doop niet een teken van het verbond, maar van het aanbod van genade.
claus schreef:Het komt er bij ds, Van Voorden op neer dat hij, als hij al wist dat kinderen NIET uitverkoren zijn, ze beter ook niet kon dopen. Toch wel een ernstig gegeven, nietwaar? Nogmaals, Simon, jij en ik denken in dit opzicht gelijkluidend.
Trekt ds. Van Voorden die conclusie of trek jij die conclusie? Dat maakt nogal verschil, zie je.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Lijkt mij ook onmogelijk om de doop los te koppelen van het aanbod van genade. De HEERE komt al zo vroeg tot de dopeling spreken van Zijn genade die er is in het bloed van Christus.
En zo maak je van de doop niet een teken van het verbond, maar van het aanbod van genade.

Idd een teken van het verbond. Wat zijn de beloften van dat verbond ? Wat is het aanbod ? Onze H.C. zegt het zo prachtig
dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt ,
Dat is nogal een toezegging die verzegeld wordt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Lijkt mij ook onmogelijk om de doop los te koppelen van het aanbod van genade. De HEERE komt al zo vroeg tot de dopeling spreken van Zijn genade die er is in het bloed van Christus.
En zo maak je van de doop niet een teken van het verbond, maar van het aanbod van genade.

Idd een teken van het verbond. Wat zijn de beloften van dat verbond ? Wat is het aanbod ? Onze H.C. zegt het zo prachtig
dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt ,
Dat is nogal een toezegging die verzegeld wordt
Waar is het schriftgedeelte dat verbond met doop verbindt?
Ik lees dat de verzegeling met de Heilige Geest pas plaatsvindt wanneer wij tot geloof gekomen zijn, trouwens.
Efeze 1:13 legt dit zeer duidelijk uit.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Simon schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Lijkt mij ook onmogelijk om de doop los te koppelen van het aanbod van genade. De HEERE komt al zo vroeg tot de dopeling spreken van Zijn genade die er is in het bloed van Christus.
En zo maak je van de doop niet een teken van het verbond, maar van het aanbod van genade.

Idd een teken van het verbond. Wat zijn de beloften van dat verbond ? Wat is het aanbod ? Onze H.C. zegt het zo prachtig
dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt ,
Dat is nogal een toezegging die verzegeld wordt
Waar is het schriftgedeelte dat verbond met doop verbindt?
Ik lees dat de verzegeling met de Heilige Geest pas plaatsvindt wanneer wij tot geloof gekomen zijn, trouwens.
Efeze 1:13 legt dit zeer duidelijk uit.
Ja dat lees ik ook maar dat gaat niet over de kinderdoop. Het Schriftgedeelte wat de doop met het verbond verbindt ? Zeer vele, o.a. de doorgaande lijn van besnijdenis (het oudtestamentisch teken van het verbond) naar de de doop.
Paulus noemt niet voor niets de doop de besnijdenis van Christus (Kol 2:11)
Mag ik eens een wedervraag stellen? Ben jij het wel eens met hoe onze H.C. en NGB over de doop spreken ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Eenpaargedachten »

Nou ik heb daar ook nog wel een ander vraag bij, waar komt de belijdenis vandaan? Ik lees dat nergens in de bijbel

Kom tot geloof en doe belijdenis.....of heb ik ergens wat gemist.

Het gaat er niet om of ik de HC niet geloof, maar we moeten toch alles onder zoeken, dat deden de oud vaders maar dat ontslaat ons toch niet van de taak om er ook goed over na te blijven denken.

Want stel nu dat zij het wel fout hadden, ik bedoel Luther dacht ook dat mongooltjes satans kinderen waren en dus gedood dienden te worden. zo als zovelen dat dachten in zijn tijd.
En Joden hadden onze Jezus vermoord dus ook hun mocht je doden.....vond men toen helemaal niet raar

Maar gelukkig weten we nu beter.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Zonderling »

Eenpaargedachten schreef:Nou ik heb daar ook nog wel een ander vraag bij, waar komt de belijdenis vandaan? Ik lees dat nergens in de bijbel

Kom tot geloof en doe belijdenis.....of heb ik ergens wat gemist.

Het gaat er niet om of ik de HC niet geloof, maar we moeten toch alles onder zoeken, dat deden de oud vaders maar dat ontslaat ons toch niet van de taak om er ook goed over na te blijven denken.
We moeten zeker na blijven denken. Maar we moeten ook eerlijk zijn wanneer we toegang vragen tot dit forum.
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Eenpaargedachten »

Zonderling schreef:
Eenpaargedachten schreef:Nou ik heb daar ook nog wel een ander vraag bij, waar komt de belijdenis vandaan? Ik lees dat nergens in de bijbel

Kom tot geloof en doe belijdenis.....of heb ik ergens wat gemist.

Het gaat er niet om of ik de HC niet geloof, maar we moeten toch alles onder zoeken, dat deden de oud vaders maar dat ontslaat ons toch niet van de taak om er ook goed over na te blijven denken.
We moeten zeker na blijven denken. Maar we moeten ook eerlijk zijn wanneer we toegang vragen tot dit forum.
Daar heb je gelijk in en daarom ben ik hier ook omdat dit de plek is waar je antwoorden kunt krijgen.
En die krijg je soms door kritische vragen te stellen en op basis van de antwoorden kun je je een mening gaan vormen...of niet
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Gian »

huisman schreef: Paulus noemt niet voor niets de doop de besnijdenis van Christus (Kol 2:11)
Als je deze tekst eerlijk bestudeert, kan je niet ontkennen dat het een wat lastige tekst is om van de besnijdenis doop te maken. Zonder inlegkunde zou het mij iig niet lukken.

In Christus zijn we besneden (besnijdenis van het hart) vs 11
In Christus zijn we gedoopt (in Zijn dood) vs 12
In Christus zijn we levend gemaakt vs 13
Dat zijn 3 verschillende dingen.

Ieder gelovige is besneden van hart, in de dood van Christus gedoopt en in Hem levend gemaakt. Zelfs de waterdoop wordt hier niet bedoeld, maar het met Christus gedoopt zijn in Zijn dood Rom6. Gedoopt (éénwording) met Christus in zijn dood.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

Gian schreef:
huisman schreef: Paulus noemt niet voor niets de doop de besnijdenis van Christus (Kol 2:11)
Als je deze tekst eerlijk bestudeert, kan je niet ontkennen dat het een wat lastige tekst is om van de besnijdenis doop te maken. Zonder inlegkunde zou het mij iig niet lukken.

In Christus zijn we besneden (besnijdenis van het hart) vs 11
In Christus zijn we gedoopt (in Zijn dood) vs 12
In Christus zijn we levend gemaakt vs 13
Dat zijn 3 verschillende dingen.

Ieder gelovige is besneden van hart, in de dood van Christus gedoopt en in Hem levend gemaakt. Zelfs de waterdoop wordt hier niet bedoeld, maar het met Christus gedoopt zijn in Zijn dood Rom6. Gedoopt (éénwording) met Christus in zijn dood.
Ja, zo lees ik het ook.
Er staat met nadruk bij dat de doop een teken is van de besnijdenis die NIET MET HANDEN geschied, een besnijdenis des harten !
En dan gaat huisman de doop als vervanging neerzetten van de lichamelijke besnijdenis der joden?!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Idd een teken van het verbond. Wat zijn de beloften van dat verbond ? Wat is het aanbod ? Onze H.C. zegt het zo prachtig
dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt ,
Dat is nogal een toezegging die verzegeld wordt
Waarbij jij ervan uitgaat dat het een toezegging is die niet noodzakelijk met geloof gepaard gaat, en dus (slechts) een aanbod. Maar dát is de betekenis niet van de doop, noch van het verbond.
Simon schreef:Waar is het schriftgedeelte dat verbond met doop verbindt?
Ik lees dat de verzegeling met de Heilige Geest pas plaatsvindt wanneer wij tot geloof gekomen zijn, trouwens.
Efeze 1:13 legt dit zeer duidelijk uit.
De vervulling van het verbond is het komen tot geloof. Zie bijv. Joh. 6:45, waar Jezus een belofte over het nieuwe verbond (Jes. 54) aanhaalt:

Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

Het verbond heeft dus alles met geloof te maken. En zó heeft de doop dan ook met het nieuwe verbond te maken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ditbenik »

Simon schreef:
Johannes 3:16 schreef:
reactie eronder schreef:6. En dan blijkt ineens, dat SMS het helemaal niet zo met ds. Van Voorden oneens is als dat hij denkt vanuit zijn kruisridderideaal. Immers, hij schrijft zelf: 'Wat een heerlijke genade en wat een geweldig evangelie dan om te horen en te lezen dat deze God niet bestaat. Dat Hij een Vader wil zijn voor een ieder die Zijn Zoon Jezus Christus door het geloof aanneemt.' Nu, dat is precies wat ds. Van Voorden benoemt. Voor wie wil Hij een Vader zijn? Voor ieder die bij Christus gaat behoren.
Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling.
SMS is het dan toch terecht niet eens met ds. Van Voorden?
De Bijbel heeft het over mensen die Zijn woord GAARNE aannamen en zich daarop lieten dopen, en dat de doop een bede is van een goed geweten tot God (1 pet 3;21)
Trouwens, wat Lydia betreft, zij was al een diep gelovige vrouw (proseliet ws) en haar hart werd geopend door de Heere, zodat ook zij mocht zien dat de oude beloften vervuld waren geworden in Christus' Zoenoffer.
Het evenwicht raakt telkens zoek als wij meer nadruk gaan leggen op Gods aandeel, dan op onze eigen verantwoordelijkheid.
Is de gevoelswaarde van de term ''inlijven'' uit de formulieren niet bijna tegenovergesteld aan de bijbelse woorden: ''gaarne aannemen''?
Aannemen en inlijven zijn inderdaad twee verschillende zaken. Daarom is het ook onterecht dat je die hier tegenover elkaar gaat stellen. Bij het verbond van God word je ingelijfd. Dat is (terecht) het uitgangspunt van het formulier. Het Woord kun je gaarne aannemen. Een voetbal kun je wegschoppen en een banaan kun je opeten. Maar op die manier hou je er wel een vreemde argumentatie op na.
Plaats reactie