Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:
Germanicus schreef:@DIA
Wat mij altijd een beetje tegenstaat is dat je deze wonderverhalen van 'Gods volk' van vroeger (en zeker als het verhalen zijn uit de oude bevindelijke doos, om zo maar te zeggen) te vuur en te zwaard verdedigt, terwijl je vaak uitgesproken sceptisch bent over dingen die niet in jouw straatje van 'de oude waarheid' passen. Om dan meteen iets als het zondigen van de Heilige Geest te suggereren als mensen een verhaal over rammelende dakpannen niet geloven, is dan best wel kras.
Eén ding: Vroeger was er gewoon meer geestelijk leven, veel meer... En verder moet ik opmerken dat parallel daaraan de kennis aan geestelijke zaken meer en meer verdwijnt, en verder lust het me niet om hierop verder in te gaan.
Een beetje een zwaktebod, dit. En vroeger meer geestelijk leven, ja wellicht wel. Maar ook toen waren er misvattingen en kende men ten dele. Als je dat beseft, ben je wellicht ook wat minder geneigd om dat verleden te idealiseren of te mytologiseren. Ik heb het al vaker gezegd: lees Slijkgeuzen en Bavianen (van Van Deursen) en je merkt dat het geestelijk en kerkelijk leven ten tijde van de Reformatie ook niet volmaakt was, verre van dat. Tegelijkertijd is er veel vanuit het verleden om dankbaar en zuinig op te zijn, dat ben ik met je eens. Maar dat ongebreidelde verheerlijken van het verleden is m.i. onterecht.
Hier beneden is het niet.
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Eenpaargedachten »

Als ik in Marcus 16 vers 17 lees dat tekenen de gelovige zullen volgen, dan mag ik er toch op vertrouwen dat Jezus ons zelf dit beloofd heeft.
En omdat God gisteren, vandaag en morgen de zelfde is.....mag je er toch op vertrouwen dat de wonderen waar de bijbel over spreekt ook voor vandaag geld.

En als ik lees welke wonderen er in de bijbel beschreven worden en welke tekenen er gedaan werden dan is het rammelen van dakpannen nog maar kinderspel... :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door refo »

Dat laatste is waar. Maar je moet wel in de gaten houden op welke momenten de huizen in de bijbel in beweging kwamen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Simon »

Eenpaargedachten schreef:Als ik in Marcus 16 vers 17 lees dat tekenen de gelovige zullen volgen, dan mag ik er toch op vertrouwen dat Jezus ons zelf dit beloofd heeft.
En omdat God gisteren, vandaag en morgen de zelfde is.....mag je er toch op vertrouwen dat de wonderen waar de bijbel over spreekt ook voor vandaag geld.
Wat in Marcus beschreven wordt, was om de joden te overtuigen dat Jezus toch echt de Christus was, waar ze op wachtten, speciaal voor de joden deed Jezus vaak tekenen, dat was altijd het middel geweest waarop God zich aan hen had kenmaar gemaakt.

Wij geloven, zonder gezien te hebben!
Keer op keer waarschuwt de bijbel niet te vertrowuen op wonderen en tekenen en dat de satan ook verschijnt als een engel des lichts.
Onthou dat toch vooral....de mensen zullen het geloven, want de grote verleider, is een na-aper !
het beest heeft ook 2 horens als het Lam, maar spreekt als de draak.''Want daar zullen vele valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen'',
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Eenpaargedachten »

Simon schreef:
Eenpaargedachten schreef:Als ik in Marcus 16 vers 17 lees dat tekenen de gelovige zullen volgen, dan mag ik er toch op vertrouwen dat Jezus ons zelf dit beloofd heeft.
En omdat God gisteren, vandaag en morgen de zelfde is.....mag je er toch op vertrouwen dat de wonderen waar de bijbel over spreekt ook voor vandaag geld.
Wat in Marcus beschreven wordt, was om de joden te overtuigen dat Jezus toch echt de Christus was, waar ze op wachtten, speciaal voor de joden deed Jezus vaak tekenen, dat was altijd het middel geweest waarop God zich aan hen had kenmaar gemaakt.

Wij geloven, zonder gezien te hebben!
Keer op keer waarschuwt de bijbel niet te vertrowuen op wonderen en tekenen en dat de satan ook verschijnt als een engel des lichts.
Onthou dat toch vooral....de mensen zullen het geloven, want de grote verleider, is een na-aper !
het beest heeft ook 2 horens als het Lam, maar spreekt als de draak.''Want daar zullen vele valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen'',
Maar Jezus schreef hier toch echt niet over zich zelf maar over de gelovigen, en dat zijn wij toch ook.
Natuurlijk weet ik dat satan instaat is om wonderen en tekenen te doen, maar hij zal je daarmee nooit naar Jezus brengen en dat doen de gelovigen dus wel.
Plaats reactie