Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Gebruikersavatar
maassluisje
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 apr 2012, 13:44

Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door maassluisje »

Ik moest aan dit onderwerp denken, omdat in de kerk die ik tot voor kort regelmatig bezocht, de ziekenzalving weer is ingevoerd. Het is een 'gewone' PKN gemeente, meer confessioneel dan vrijzinnig.
Toen men dat besluit genomen had, zette mij dat aan het denken. Het doet zo katholiek aan, dus het zal wel niet goed zijn. Toch kan ik niet anders concluderen dan dat het volkomen Bijbels is. In Jac. 5:24 lezen we immers: Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

In de reformatorische gemeente wordt dat dan uitgelegd alsof hier geen sprake zou zijn van een stoffelijke olie, maar dat dit eerder verstaan moet worden als een symboliek, dat die olie hier wijst naar een zalving met de Heilige Geest.
Ik ben van dat argument niet echt onder de indruk. Hoe denken jullie hierover?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Erasmiaan »

Welk antwoord wil je, Maassluisje? Het reformatorische antwoord anno nu of het reformatorische antwoord uit 1600? Of nog weer iets anders?
Gebruikersavatar
maassluisje
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 apr 2012, 13:44

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door maassluisje »

Erasmiaan schreef:Welk antwoord wil je, Maassluisje? Het reformatorische antwoord anno nu of het reformatorische antwoord uit 1600? Of nog weer iets anders?
Ik vroeg niet om een antwoord. Ik vroeg hoe jullie hierover denken. Blijkbaar roepen mijn topics en reacties veel weerstand op. Vreemd eigenlijk, ik discussieer nooit op de man maar bepaal me tot het onderwerp. Wat mij betreft, zijn alle invalshoeken welkom. Maar in je 1e reactie op dit pas geopende topic dring je jezelf al meteen in de verdediging, of liever gezegd, in de aanval, zonder op het onderwerp zelf in te gaan. Dat is niet alleen onreformatorisch, maar zelfs onchristelijk. Het spijt me dat te moeten constateren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Erasmiaan »

maassluisje schreef:
Erasmiaan schreef:Welk antwoord wil je, Maassluisje? Het reformatorische antwoord anno nu of het reformatorische antwoord uit 1600? Of nog weer iets anders?
Ik vroeg niet om een antwoord. Ik vroeg hoe jullie hierover denken. Blijkbaar roepen mijn topics en reacties veel weerstand op. Vreemd eigenlijk, ik discussieer nooit op de man maar bepaal me tot het onderwerp. Wat mij betreft, zijn alle invalshoeken welkom. Maar in je 1e reactie op dit pas geopende topic dring je jezelf al meteen in de verdediging, of liever gezegd, in de aanval, zonder op het onderwerp zelf in te gaan. Dat is niet alleen onreformatorisch, maar zelfs onchristelijk. Het spijt me dat te moeten constateren.
Ik vraag het maar even voor de zekerheid, anders geef ik straks het verkeerde antwoord. Volgens Wilhelmus à Brakel zat in het zalven van zieken geen kracht maar was het een teken van de genezing, welke wonderen in het begin in de gemeente gebeurden. Met dat de HEERE die kennelijke wonderen niet meer gaf, de gave van de genezing hield op, was ook het teken niet meer noodzakelijk. Dat is dus hoe de reformatie er over dacht. Maar kennelijk is dat niet echt reformatorisch, volgens jou.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jacobus 5
14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.

Het gaat om het gebed voor de zieke.
Als de ziekenzalving vroeger al een functie had. Dan ging het toch niet om de zalving maar om het gebed.
Je ziet bij mensen die voor ziekenzalving voorstaan doorgaans hele overdreven aandacht voor de zalving.

We moeten het van God verwachten, als het Hem behaagd genezing te schenken is dat een groot wonder, en wij mogen die genezing afsmeken of God het geeft daarin is Hij vrij.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Gian »

Tekenen en wonderen horen bij de zichtbare dingen van het Koninkrijk. Omdat het Koninkrijk nu verborgen is heeft ziekenzalving nu geen bijzondere betekenis, althans niet meer dan de overdrachtelijke betekenis voor de gelovige die geestelijk ziek of zwak is. Dat sluit overigens een uitzondering niet uit. Wie zou durven zeggen dat God dit nu niet kan doen.
Straks als het Koninkrijk zich op aarde vestigt zullen deze dingen er weer bij horen.
De ziekenzalving staat dan ook in de brief van Jakobus, een brief die veel meer met het toekomstige Koninkrijk van God op aarde te maken heeft, dan met het hemelse Koninkrijk (Gemeente).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Simon »

Gian schreef:Tekenen en wonderen horen bij de zichtbare dingen van het Koninkrijk. Omdat het Koninkrijk nu verborgen is heeft ziekenzalving nu geen bijzondere betekenis, althans niet meer dan de overdrachtelijke betekenis voor de gelovige die geestelijk ziek of zwak is. Dat sluit overigens een uitzondering niet uit. Wie zou durven zeggen dat God dit nu niet kan doen.
Straks als het Koninkrijk zich op aarde vestigt zullen deze dingen er weer bij horen.
De ziekenzalving staat dan ook in de brief van Jakobus, een brief die veel meer met het toekomstige Koninkrijk van God op aarde te maken heeft, dan met het hemelse Koninkrijk (Gemeente).
De brieven van Jacobus en Petrus waren geschreven aan de joden , die in de verstrooiing waren, wellicht dat het daarmee te maken heeft.
Wonderen en tekenen waren deel van God's manier waarop Hij met de joden omging.
Bovendien werd de discipelen deze authoriteit gegeven, om te laten zien dat zij waarlijk God's Woord predikten.
verder waarschuwt de Bijbel ons vaker om juist niet misleid te worden door zg wonderen en tekenen, want de duivel doet deze ook.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door J.C. Philpot »

Ikzelf geloof dat het in Jacobus 5 niet om een bijzondere gave van genezing gaat, maar om een handeling die blijkens de tekst door alle ouderlingen gedaan kon worden. De visie dat deze opdracht alleen voor de begintijd van de kerk was, kan ik niet onderschrijven.

Een zieke die ouderlingen laat komen, die zijn of haar zonden belijd, gezalft word en gebed ontvangt. Waarbij het belangrijkste is het gelovige gebed, waar God ook beloften aan verbind. Verder geen wondermiddel of iets dergelijks. Ik zou het mooi vinden als de mogelijk tot ziekenzalving er zou zijn in de reformatorische gezinte, en zou hier als ik ziek zou zijn en als deze mogelijkheid er was zeker gebruik van maken.

Verder heb ik een afkeer en argwaan ten opzichte van charismatische genezingsdiensten, en zie het Rooms Katholieke sacrament van het laatste oliesel als een verworden fenomeen wat niets meer met Jacobus 5 te maken heeft. Helaas heeft de reformatie volgens mij in dit opzicht echter het kind met het badwater weggegooit, begrijpelijk omdat ze de extremen zagen van de RKK en de radicale groepen onder de Dopersen.

Ik geloof dat we echt wonderen mogen verwachten op het gebed!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Ikzelf geloof dat het in Jacobus 5 niet om een bijzondere gave van genezing gaat, maar om een handeling die blijkens de tekst door alle ouderlingen gedaan kon worden. De visie dat deze opdracht alleen voor de begintijd van de kerk was, kan ik niet onderschrijven.

Een zieke die ouderlingen laat komen, die zijn of haar zonden belijd, gezalft word en gebed ontvangt. Waarbij het belangrijkste is het gelovige gebed, waar God ook beloften aan verbind. Verder geen wondermiddel of iets dergelijks. Ik zou het mooi vinden als de mogelijk tot ziekenzalving er zou zijn in de reformatorische gezinte, en zou hier als ik ziek zou zijn en als deze mogelijkheid er was zeker gebruik van maken.

Verder heb ik een afkeer en argwaan ten opzichte van charismatische genezingsdiensten, en zie het Rooms Katholieke sacrament van het laatste oliesel als een verworden fenomeen wat niets meer met Jacobus 5 te maken heeft. Helaas heeft de reformatie volgens mij in dit opzicht echter het kind met het badwater weggegooit, begrijpelijk omdat ze de extremen zagen van de RKK en de radicale groepen onder de Dopersen.

Ik geloof dat we echt wonderen mogen verwachten op het gebed!
En er gebeuren ook wonderen op het gebed. Een ouderling die aan het ziekbed van een ernstig zieke een gebed deed, en voelde dat zijn gebed was verhoord.... Maar daar kwam de duivel wel op af. Toen hij thuis kwam ging er een merkbare trilling door het huis, dat de dakpannen rammelden op het dak. Het werd opgemerkt, ook door onbekeerden... Een getuigenis van Boven dat zijn gebed was gehoord, en ook verhoord zou worden. De duivel moest vluchten. De vrouw is tegen alle verwachting in genezen.
Ook meer dergelijke zaken zijn bekend. Mensen die een huis waar een gezelschap was zagen bewegen. Dat doet me dan denken aan het Bijbelse gegeven "dat het huis waarin zij zaten bewogen werd". Ik weet wel dat dit tegenwoordig als verzinsels wordt afgedaan, maar zulke dingen zijn wel gebeurd. Men kan er vandaag de dag niets meer mee, en daarom verwerpt men het maar als een soort bijgeloof of superstitie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: een soort bijgeloof of superstitie.
wat is het verschil tussen die twee?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:En er gebeuren ook wonderen op het gebed. Een ouderling die aan het ziekbed van een ernstig zieke een gebed deed, en voelde dat zijn gebed was verhoord.... Maar daar kwam de duivel wel op af. Toen hij thuis kwam ging er een merkbare trilling door het huis, dat de dakpannen rammelden op het dak. Het werd opgemerkt, ook door onbekeerden... Een getuigenis van Boven dat zijn gebed was gehoord, en ook verhoord zou worden. De duivel moest vluchten. De vrouw is tegen alle verwachting in genezen.
Ook meer dergelijke zaken zijn bekend. Mensen die een huis waar een gezelschap was zagen bewegen. Dat doet me dan denken aan het Bijbelse gegeven "dat het huis waarin zij zaten bewogen werd". Ik weet wel dat dit tegenwoordig als verzinsels wordt afgedaan, maar zulke dingen zijn wel gebeurd. Men kan er vandaag de dag niets meer mee, en daarom verwerpt men het maar als een soort bijgeloof of superstitie.
Mooi om te horen, DIA. Mijn vrouw en ik baden voor de geboorte van ons eerste kind, dat het niet over tijd zou zijn (de keizersnee stond al gepland). De zondag 2 dagen voor de datum begon de moed ons in de schonenen te zakken. Na een catechismuspreek over het onze vader / het gebed baden we voor het gaan slapen nogmaals vurig, bemoedigd zijnde door de preek. Ik liep hierna naar het toilet, en hoorde vanaf de badkamer mijn vrouw roepen dat de vliezen gebroken waren.

God vervuld niet al onze verlanglijstjes, maar als we echt ergens om verlegen zijn wil Hij Zijn bijstand schenken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: een soort bijgeloof of superstitie.
wat is het verschil tussen die twee?
het zijn synoniemen oftewel woorden met vrijwel dezelfde betekenis... Maar door het zo te zeggen kan het een benadrukking of een beklemtoning zijn van een zeker gebeuren of voorval.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: een soort bijgeloof of superstitie.
wat is het verschil tussen die twee?
het zijn synoniemen oftewel woorden met vrijwel dezelfde betekenis... Maar door het zo te zeggen kan het een benadrukking of een beklemtoning zijn van een zeker gebeuren of voorval.
O, dacht je dat we het anders niet zouden begrijpen of snappen?
Het lijkt me een beetje onnodige en overbodig, zo tweemaal dubbelop.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Ikzelf geloof dat het in Jacobus 5 niet om een bijzondere gave van genezing gaat, maar om een handeling die blijkens de tekst door alle ouderlingen gedaan kon worden. De visie dat deze opdracht alleen voor de begintijd van de kerk was, kan ik niet onderschrijven.

Een zieke die ouderlingen laat komen, die zijn of haar zonden belijd, gezalft word en gebed ontvangt. Waarbij het belangrijkste is het gelovige gebed, waar God ook beloften aan verbind. Verder geen wondermiddel of iets dergelijks. Ik zou het mooi vinden als de mogelijk tot ziekenzalving er zou zijn in de reformatorische gezinte, en zou hier als ik ziek zou zijn en als deze mogelijkheid er was zeker gebruik van maken.

Verder heb ik een afkeer en argwaan ten opzichte van charismatische genezingsdiensten, en zie het Rooms Katholieke sacrament van het laatste oliesel als een verworden fenomeen wat niets meer met Jacobus 5 te maken heeft. Helaas heeft de reformatie volgens mij in dit opzicht echter het kind met het badwater weggegooit, begrijpelijk omdat ze de extremen zagen van de RKK en de radicale groepen onder de Dopersen.

Ik geloof dat we echt wonderen mogen verwachten op het gebed!
En er gebeuren ook wonderen op het gebed. Een ouderling die aan het ziekbed van een ernstig zieke een gebed deed, en voelde dat zijn gebed was verhoord.... Maar daar kwam de duivel wel op af. Toen hij thuis kwam ging er een merkbare trilling door het huis, dat de dakpannen rammelden op het dak. Het werd opgemerkt, ook door onbekeerden... Een getuigenis van Boven dat zijn gebed was gehoord, en ook verhoord zou worden. De duivel moest vluchten. De vrouw is tegen alle verwachting in genezen.
Ook meer dergelijke zaken zijn bekend. Mensen die een huis waar een gezelschap was zagen bewegen. Dat doet me dan denken aan het Bijbelse gegeven "dat het huis waarin zij zaten bewogen werd". Ik weet wel dat dit tegenwoordig als verzinsels wordt afgedaan, maar zulke dingen zijn wel gebeurd. Men kan er vandaag de dag niets meer mee, en daarom verwerpt men het maar als een soort bijgeloof of superstitie.
Ik wil je verhaal best laten staan, Dia, maar tegelijkertijd moeten we m.i. wel vasthouden dat de Heere spreekt door het Woord. Dáár vinden we Zijn getuigenissen in, niet in rammelende dakpannen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ziekenzalving, Bijbelse opdracht of RK verzinsel?

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: een soort bijgeloof of superstitie.
wat is het verschil tussen die twee?
het zijn synoniemen oftewel woorden met vrijwel dezelfde betekenis... Maar door het zo te zeggen kan het een benadrukking of een beklemtoning zijn van een zeker gebeuren of voorval.
O, dacht je dat we het anders niet zouden begrijpen of snappen?
Het lijkt me een beetje onnodige en overbodig, zo tweemaal dubbelop.
*zucht*
Plaats reactie