Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Hier de link naar het door mij gewraakte artikel.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... p_1_640368
Het doopformulier noemde de inleider in navolging van voormalig directeur L. M. P. Scholten van de Gereformeerde Bijbelstichting „een samenvatting van het beste gedachtegoed uit de traditie van de Reformatie.”

In zijn uitleg van het doopformulier volgt ds. Van Voorden de visie van ds. Kersten in diens ”Gereformeerde dogmatiek”. Deze stelt dat elk kind van nature een kind des toorns is, maar niet iedere gedoopte is opgenomen in het verbond der genade.

Als verklaring voor het feit dat het formulier dan toch zo ruim spreekt over de reikwijdte van de doop, stelt ds. Van Voorden dat dit zo moet worden uitgelegd dat de volle zaligheid alleen voor de uitverkoren is bestemd. De weldaden van het verbond gelden voor de uitverkoren kerk en niet voor elk gedoopt kind.

Ds. Van Voorden zegt zich ervan bewust te zijn dat er in de loop der tijd veel discussie is geweest over de woorden uit het formulier ”in Christus geheiligd zijn”. In zijn behandeling van deze uitdrukking laat hij zich leiden door de uitleg van ds. Kersten: Er moet onderscheid worden gemaakt tussen het inwendig en het uitwendig zijn in het verbond. Ds. Van Voorden: „Door de doop is het kind afgezonderd van de wereld en leeft op het erf van het verbond. Door de doop draagt het kind het merkteken van Christus en daarom is het heel erg als het hiermee op plaatsen komt waar het niet hoort te zijn. De middelen der genade mogen biddend worden waargenomen.”

Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling. Het verbond der genade is volgens hem een eeuwig verbond en de beloften zijn ja en amen voor de uitverkorenen. Ten onrechte wordt hiervan een ”verbond der aanbieding” gemaakt, aldus ds. Van Voorden. „De beloften moeten voorgesteld worden, maar pleiten op de belofte is een geloofswerk en kan alleen door gelovigen worden gedaan.”
Dit is een uitleg van de doop die je bij geen Reformator of Nadere reformator zal tegenkomen. Lees b.v. Calvijns hoofdstuk over de doop in zijn Institutie
Teelinck schreef:Het voornaamste en belangrijkste doel van de doop is altijd geweest dat Gods genade daarin aan de dopeling wordt verzegeld. De vastheid van deze genade hangt niet af van geloof en bekering. Zij wordt beloofd en toegezegd omwille van de volkomen verdienste van Christus. (Huys-boeck)
Het is ook een uitleg van ons doopsformulier die zo ver bezijden dat je het bijna lasterlijk kunt noemen.
Ik weet dat ik zware woorden spreek maar hopelijk willen jullie studie maken bij onze (nadere) reformatoren en hun opvattingen over de doop. Je zult dan ontdekken dat zij een gans andere opvatting hebben als ds A. van Voorden.
Laatst gewijzigd door huisman op 28 apr 2012, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Wilhelm »

- knip -
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ichtus »

- knip -
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door refo »

Het is in ieder geval niet gereformeerd.
Ik vrees echter dat deze uitleg bij de 'synodalen' ook z'n duizende verslaat.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ad Anker »

- knip -
Het artikel is een samenvatting. Alles wat hij zegt is overigens heel precies terug te vinden in de dogmatiek van ds. G.H. Kersten, de grondlegger van de Gereformeerde Gemeenten.
Citeer een uitspraak en weerleg dat met een oudvader ofzo, - knip -
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Cees »

Anker schreef:- knip -
Het artikel is een samenvatting. Alles wat hij zegt is overigens heel precies terug te vinden in de dogmatiek van ds. G.H. Kersten, de grondlegger van de Gereformeerde Gemeenten.
Citeer een uitspraak en weerleg dat met een oudvader ofzo, maar - knip -
Hier ben ik totaal niet mee eens. Wat mij de laatste jaren opvalt is hoe predikanten ds Kersten nu anno 21e eeuw laten - knip -spreken. Het gefreubel met termen om te voorkomen dat het woord 'aanbieden' voorkomt, om het zo te verbouwen tot voorstellen wordt alleen door GGinNed'ers gedaan en dat is in ieder geval niet de kern zoals het binnen de GG wordt geleerd. En daar ben ik nog steeds erg blij mee!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ad Anker »

Cees schreef:
Anker schreef:- knip -
Het artikel is een samenvatting. Alles wat hij zegt is overigens heel precies terug te vinden in de dogmatiek van ds. G.H. Kersten, de grondlegger van de Gereformeerde Gemeenten.
Citeer een uitspraak en weerleg dat met een oudvader ofzo, maar - knip -
Hier ben ik totaal niet mee eens. Wat mij de laatste jaren opvalt is hoe predikanten ds Kersten nu anno 21e eeuw laten - knip -spreken. Het gefreubel met termen om te voorkomen dat het woord 'aanbieden' voorkomt, om het zo te verbouwen tot voorstellen wordt alleen door GGinNed'ers gedaan en dat is in ieder geval niet de kern zoals het binnen de GG wordt geleerd. En daar ben ik nog steeds erg blij mee!
't Gaat hier niet over aanbieden. Ik heb net weer eens het stuk uit de Dogmatiek van Kersten gelezen en daar staat echt niets anders. Of ik lees niet goed, dan hoor ik de verschillen graag. Dit is een beetje stemmingmakerij wat je doet. Kom toch gewoon met citaten en bewijs je stelling. Dat is dan toch niet zo moeilijk?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Anker schreef:- knip -
Het artikel is een samenvatting. Alles wat hij zegt is overigens heel precies terug te vinden in de dogmatiek van ds. G.H. Kersten, de grondlegger van de Gereformeerde Gemeenten.
Citeer een uitspraak en weerleg dat met een oudvader ofzo, maar - knip -
- knip -Verbaast het jou dan niet dat bijna geen enkele (nadere) reformator zo spreekt over de doop? Dat onze NGB en H.C. en doopsformulier ook totaal anders spreken. Dat boekjes en artikelen over de doop van GG predikanten (o.a. Ds Golverdingen, Ds Tuinier, Ds Driessen) totaal iets anders zeggen dan ds van Voorden.
Deze leer van deze predikant is absoluut onreformatorisch te noemen. Valt zelfs buiten de breedst mogelijk bandbreedte die je de gereformeerde leer mag toeschrijven.

Een paar voorbeelden van GG predikanten die ondanks hun verbondenheid met Ds Kersten totaal iets anders zeggen dan Ds A. van Voorden.
Ds Driessen schreef:Maar dan zeg ik toch: strijk eens over je voorhoofd. Dan is je hand nat. Want doopwater droogt nooit op. Dat blijft altijd geldig,je leven lang! Onze NGB zegt daarvan: onze Doop is niet alleen van nut, zolang het doopwater op ons is, maar ook al de tijd van ons leven. Vraag ootmoedig daarop pleitend,bedelend als een arme zondaar, aan de HEERE, of Hij met Zijn Heilige Geest wil binnendringen in je leven en je leven nieuw wil maken.
Ds. Tuinier gaf aan dat het een voorrecht is om gedoopt te zijn. „In de doop heeft God Zijn hand op je gelegd en gezegd: „Je hoort bij Mij. Ik zonder je af van de wereld en breng je binnen de kring van het genadeverbond. Ik wil hebben dat je Mij dient en lief hebt. Ik heb daar recht op.””

De doop betekent niet automatisch dat het goed is in de verhouding met God, aldus ds. Tuinier. „Je bent als een kind des toorns op de wereld gekomen, ontvangen en geboren in zonden. Een nieuwe geboorte uit God is noodzakelijk. Dat is het werk van Gods Geest.”

De predikant vroeg de jongeren om niet te makkelijk te denken over de doop. „Wees werkzaam met je doop. Kom met je gedoopte voorhoofd bij de Heere. Laat het Hem zien. Je hebt grond om tot Hem te gaan. Het water droogt nooit op. Dat blijft geldig, je leven lang. Smeek de Heere of Hij met Zijn Geest wil vervullen wat Hij jou in de doop toezegt


Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:Ach, inmiddels zijn de uitspraken van ds. A. van Voorden lasterlijk en verdrietig genoemd.
Het artikel is een samenvatting. Alles wat hij zegt is overigens heel precies terug te vinden in de dogmatiek van ds. G.H. Kersten, de grondlegger van de Gereformeerde Gemeenten.
Citeer een uitspraak en weerleg dat met een oudvader ofzo, maar doe deze praat niet. Al had ik vanmorgen bij het lezen van de krant niet anders verwacht.
Ik vind dit van jou ook een zeer verwachte reactie. Verbaast het jou dan niet dat bijna geen enkele (nadere) reformator zo spreekt over de doop? Dat onze NGB en H.C. en doopsformulier ook totaal anders spreken. Dat boekjes en artikelen over de doop van GG predikanten (o.a. Ds Golverdingen, Ds Tuinier, Ds Driessen) totaal iets anders zeggen dan ds van Voorden.
Deze leer van deze predikant is absoluut onreformatorisch te noemen. Valt zelfs buiten de breedst mogelijk bandbreedte die je de gereformeerde leer mag toeschrijven.
Dit laat ik maar voor jou. Daar kan ik niet zoveel mee.
Een paar voorbeelden van GG predikanten die ondanks hun verbondenheid met Ds Kersten totaal iets anders zeggen dan Ds A. van Voorden.
Ds Driessen schreef:Maar dan zeg ik toch: strijk eens over je voorhoofd. Dan is je hand nat. Want doopwater droogt nooit op. Dat blijft altijd geldig,je leven lang! Onze NGB zegt daarvan: onze Doop is niet alleen van nut, zolang het doopwater op ons is, maar ook al de tijd van ons leven. Vraag ootmoedig daarop pleitend,bedelend als een arme zondaar, aan de HEERE, of Hij met Zijn Heilige Geest wil binnendringen in je leven en je leven nieuw wil maken.
Ik weet niet of ds. van Voorden echt wat anders zegt:
ds. A. van Voorden schreef:De middelen der genade mogen biddend waargenomen worden.
Dat is volgens mij hetzelfde als wat ds. Driessen zegt: Vraag ootmoedig, pleitend, bedelend, als een arme zondaar, overigens allemaal kenmerken van een levendgemaakte Christen.
Ds. Tuinier gaf aan dat het een voorrecht is om gedoopt te zijn. „In de doop heeft God Zijn hand op je gelegd en gezegd: „Je hoort bij Mij. Ik zonder je af van de wereld en breng je binnen de kring van het genadeverbond. Ik wil hebben dat je Mij dient en lief hebt. Ik heb daar recht op.””

De doop betekent niet automatisch dat het goed is in de verhouding met God, aldus ds. Tuinier. „Je bent als een kind des toorns op de wereld gekomen, ontvangen en geboren in zonden. Een nieuwe geboorte uit God is noodzakelijk. Dat is het werk van Gods Geest.”

De predikant vroeg de jongeren om niet te makkelijk te denken over de doop. „Wees werkzaam met je doop. Kom met je gedoopte voorhoofd bij de Heere. Laat het Hem zien. Je hebt grond om tot Hem te gaan. Het water droogt nooit op. Dat blijft geldig, je leven lang. Smeek de Heere of Hij met Zijn Geest wil vervullen wat Hij jou in de doop toezegt


En ook hier weer: de middelen biddend waarnemen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door refo »

We moeten eerst maar eens beginnen om geen onderscheid te maken tussen wedergeboren en niet wedergeboren. Want daar gaan we niet over. De bijbel spreekt over gehoorzaam aan het verbond en ongehoorzaam daaraan.

En dan zijn er op verschillende momenten vier verschillende categorieën mensen:
Ongehoorzaam onwedergeboren
Ongehoorzaam wedergeboren
Gehoorzaam onwedergeboren
Gehoorzaam wedergeboren

En God behandelt de 2 eerste eender en de 2 laatste ook eender. En hoe dat dan allemaal uiteindelijk met die mensen zal aflopen is van geen aanbelang. Op het moment dat.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Bert Mulder »

Ben het niet in alles eens met wat hij (Ds. van Voorden) zegt hier, maar wel met de hoofdzaken..
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:- knip -
Het artikel is een samenvatting. Alles wat hij zegt is overigens heel precies terug te vinden in de dogmatiek van ds. G.H. Kersten, de grondlegger van de Gereformeerde Gemeenten.
Citeer een uitspraak en weerleg dat met een oudvader ofzo, maar - knip -
- knip - Verbaast het jou dan niet dat bijna geen enkele (nadere) reformator zo spreekt over de doop? Dat onze NGB en H.C. en doopsformulier ook totaal anders spreken. Dat boekjes en artikelen over de doop van GG predikanten (o.a. Ds Golverdingen, Ds Tuinier, Ds Driessen) totaal iets anders zeggen dan ds van Voorden.
Deze leer van deze predikant is absoluut onreformatorisch te noemen. Valt zelfs buiten de breedst mogelijk bandbreedte die je de gereformeerde leer mag toeschrijven.
Dit laat ik maar voor jou. Daar kan ik niet zoveel mee.
Een paar voorbeelden van GG predikanten die ondanks hun verbondenheid met Ds Kersten totaal iets anders zeggen dan Ds A. van Voorden.
Ds Driessen schreef:Maar dan zeg ik toch: strijk eens over je voorhoofd. Dan is je hand nat. Want doopwater droogt nooit op. Dat blijft altijd geldig,je leven lang! Onze NGB zegt daarvan: onze Doop is niet alleen van nut, zolang het doopwater op ons is, maar ook al de tijd van ons leven. Vraag ootmoedig daarop pleitend,bedelend als een arme zondaar, aan de HEERE, of Hij met Zijn Heilige Geest wil binnendringen in je leven en je leven nieuw wil maken.
Ik weet niet of ds. van Voorden echt wat anders zegt:
ds. A. van Voorden schreef:De middelen der genade mogen biddend waargenomen worden.
Dat is volgens mij hetzelfde als wat ds. Driessen zegt: Vraag ootmoedig, pleitend, bedelend, als een arme zondaar, overigens allemaal kenmerken van een levendgemaakte Christen.
Ds. Tuinier gaf aan dat het een voorrecht is om gedoopt te zijn. „In de doop heeft God Zijn hand op je gelegd en gezegd: „Je hoort bij Mij. Ik zonder je af van de wereld en breng je binnen de kring van het genadeverbond. Ik wil hebben dat je Mij dient en lief hebt. Ik heb daar recht op.””

De doop betekent niet automatisch dat het goed is in de verhouding met God, aldus ds. Tuinier. „Je bent als een kind des toorns op de wereld gekomen, ontvangen en geboren in zonden. Een nieuwe geboorte uit God is noodzakelijk. Dat is het werk van Gods Geest.”

De predikant vroeg de jongeren om niet te makkelijk te denken over de doop. „Wees werkzaam met je doop. Kom met je gedoopte voorhoofd bij de Heere. Laat het Hem zien. Je hebt grond om tot Hem te gaan. Het water droogt nooit op. Dat blijft geldig, je leven lang. Smeek de Heere of Hij met Zijn Geest wil vervullen wat Hij jou in de doop toezegt


En ook hier weer: de middelen biddend waarnemen.
Ja..................ik ben er stil van. Als jij het zeer grote verschil niet ziet is een verdere discussie overbodig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: Ja..................ik ben er stil van. Als jij het zeer grote verschil niet ziet is een verdere discussie overbodig.
- knip -

Of... leg nu eens heel precies uit welk zeer grote verschil je ziet. Graag op grond van Gods Woord.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door SecorDabar »

Bert Mulder schreef:Ben het niet in alles eens met wat hij (Ds. van Voorden) zegt hier, maar wel met de hoofdzaken..
Beste Bert Mulder,
Waarin bent u het wel eens met Ds. van Voorden, en waarin niet met dit krantenartikel ?
Wat zijn dan de hoofdzaken, die u bedoelt?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door StAndrews »

De gehele rijkdom van de H. Doop is weg.
[bijbel]De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.[/bijbel]

Misschien moet ds. Van Voorden eens beginnen met het bepreken van Gods geopenbaarde wil.

[bijbel]Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?[/bijbel]

Als tegen kinderen niet vrijuit gezegd mag worden dan God hun Vader wil zijn, dan hou je geen evangelie over. Want alzo lief heeft God de wereld gehad...
Alle hoorders van het evangelie hebben een recht van toegang. Jaja, een recht! Niet in zichzelf, maar op grond van Gods Eigen Woord, een pleitgrond dus (aldus Erskine).
- knip -
Plaats reactie