Gelijkenissen (on)duidelijk?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Gelijkenissen (on)duidelijk?

Bericht door jakobmarin »

Ik heb altijd gedacht dat Jezus sprak door gelijkenissen, om Zijn boodschap eenvoudiger, duidelijker te maken. Maar als ik dan dit stuk uit de bijbel lees, twijfel ik daaraan.

Mattheus 13:
En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.
En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
Doch uw ogen zijn zalig, omdat zij zien, en uw oren, omdat zij horen.
Want voorwaar zeg Ik u, dat vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien de dingen, die gij ziet, en hebben ze niet gezien; en te horen de dingen, die gij hoort, en hebben ze niet gehoord.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
love
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 nov 2004, 19:52

Bericht door love »

drs. P. Cammeraat zegt het volgende hierover:

Het doel van gelijkenissen is tweeledig:

enerzijds worden de verborgenheden van het Koninkrijk van God, die erdoor geopenbaard worden,
verhuld voor de ongelovigen en anderzijds worden zij onthuld voor de gelovigen.

De gelijkenissen hebben uitleg nodig, ook voor de gelovigen.
Die uitleg geeft de Heere Jezus aan Zijn discipelen, maar niet aan het volk.
" Hij verklaarde alles Zijn discipelen in het bijzonder"

Ieder die de betekenis wil weten is Hij bereid de uitleg te geven.

De gelijkenissen zijn op zich wel duidelijk
een kind kan ze verstaan
maar het gaat om de geestelijke waarheid die in de
gelijkenis geleerd wordt, waarvan we
een verlicht verstand nodig hebben
om die te verstaan en ter harte te nemen.

Alleen door het geloof verstaan wij.....
Plaats reactie