Persoonlijke uitleg van de drie eenheid

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De verdediging van de drieheid heeft vaak tot gevolg dat de eenheid onzichtbaar wordt. De Zoon is er nooit apart. Toen het Woord onder ons woonde, woonde Het ook in de hemel, bij de Vader. Toen de Geest werd uitgestort, liet Deze geen vacature achter in de hemel.

Het is uit de bijbel wel af te leiden dat Zoon en Geest ook God zijn. Maar wel erg verborgen. Als het echter een heel erg belangrijk leerstuk zou zijn, zou de Geest dat toch wel nadrukkelijker hebben neer laten schrijven?

In het OT zegt God juist nadrukkelijk dat Hij de Ene is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat doe je moeilijk joh!

1 Joh. 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
Ondanks dat ik het niet zo heb op Schriftkritiek, geloof ik niet dat deze tekst thuishoort in de bijbel. Deze tekst is slechts in 4 manuscripten gevonden, waarvan de vroegste dateerd uit minimaal 900 nog wat na Christus (meeste geleerden hebben het zelfs over ergens in het jaar 1100). Ook in de vroege vertalingen van de Schrift komt betreffende tekst niet voor.
Is dit niet het bekende 'comma Johanneum' ?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk
Is dit niet het bekende 'comma Johanneum' ?
Sorry Egbert,

wat is dit? Ik ken het namelijk niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat doe je moeilijk joh!

1 Joh. 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
Ondanks dat ik het niet zo heb op Schriftkritiek, geloof ik niet dat deze tekst thuishoort in de bijbel. Deze tekst is slechts in 4 manuscripten gevonden, waarvan de vroegste dateerd uit minimaal 900 nog wat na Christus (meeste geleerden hebben het zelfs over ergens in het jaar 1100). Ook in de vroege vertalingen van de Schrift komt betreffende tekst niet voor.
Is dit niet het bekende 'comma Johanneum' ?
Tekstkritiek is niet hetzelfde als Schriftkritiek.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk
Is dit niet het bekende 'comma Johanneum' ?
Sorry Egbert,

wat is dit? Ik ken het namelijk niet.


Effe Googelen grassprietje

Het Comma Johanneum - 1 Johannes 5:7
In 1 Johannes 5:7-8 staat volgens de Statenvertaling: “Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot één.â€
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat doe je moeilijk joh!

1 Joh. 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
Ondanks dat ik het niet zo heb op Schriftkritiek, geloof ik niet dat deze tekst thuishoort in de bijbel. Deze tekst is slechts in 4 manuscripten gevonden, waarvan de vroegste dateerd uit minimaal 900 nog wat na Christus (meeste geleerden hebben het zelfs over ergens in het jaar 1100). Ook in de vroege vertalingen van de Schrift komt betreffende tekst niet voor.
Is dit niet het bekende 'comma Johanneum' ?
Tekstkritiek is niet hetzelfde als Schriftkritiek.
Sorry, ik haal die 2 altijd door elkaar. Hoe dan ook, ik twijfel dus aan de oorpronkelijkheid van de tekst, niet aan zn betekenis. Tekstkritiek dus?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ja.

Alleen volgens de GG komt die tekstkritiek voort uit Schriftkritiek. Dat kan zo zijn, terwijl toch de tekst niet juist is.

Als bewijs is de tekst dus niet zo geschikt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Nou, weer wat geleerd! :!
Lucy

Bericht door Lucy »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Dat is waar Misc.
Maar toch zijn het wel vragen die vanuit de wereld tot je kunnen komen.

Ik wil nog een boekenadvies geven.

Dr. P. de Vries
"Vreugde in God"
Over leer van de Drie-eenheid.
Ik sluit me hierbij aan:
wij behandelen op belijdeniscatechesatie het boek: Uw Einge Troost, van ds. Pieters.
Hierin is een hoofdstuk opgenomen (hoofdstuk 4) over de drie eenheid, heel duidelijk uitgelegd.
Een echte Aanrader!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Toch geloof ik -als we God willen leren kennen wie Hij is (en niet hoe Hij is), we dan naar Golgotha moeten.
Plaats reactie