Enneagram, wie kent dit?

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Enneagram, wie kent dit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Op school moeten we onze persoonlijkheid beschrijven aan de hand van het enneagram. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Op school moeten we onze persoonlijkheid beschrijven aan de hand van het enneagram. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Over jouw persoonlijkheid of over dat enneagram? :)

Voor het enneagram, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Enneagram
Bar veel meer valt er niet over te vertellen: aan de vorm van de figuur die dan ontstaat kan je zien welk type je overwegend bent.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door Ander »

ik vind het wel heel theologisch/bezinnend. :hum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door Tiberius »

Ik ben zelf ook wel eens het slachtoffer geweest van deze pseudowetenschappelijke persoonlijkheidstest.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door Ander »

Ik heb het op de PABO ook moeten doen, ja. Ik weet er niet meer van. 'k Vond maar flauwe kul geloof ik. Ik weet nog steeds niet wie ik eigenlijk ben. Dat is iedere dag weer een verrassing.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:ik vind het wel heel theologisch/bezinnend. :hum
http://www.stichting-promise.nl/artikel ... eagram.htm
Met deze link misschien wel.
Een citaat hieruit:
In dit artikel wordt duidelijk dat de leer gebaseerd op enneagram geen wetenschappelijke betekenis heeft, maar wat veel erger is, dat de occulte wortels, en hun catastrofale gevolgen niet te scheiden zijn van het gebruik hiervan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:Ik heb het op de PABO ook moeten doen, ja. Ik weet er niet meer van. 'k Vond maar flauwe kul geloof ik. Ik weet nog steeds niet wie ik eigenlijk ben. Dat is iedere dag weer een verrassing.
:oO :humhihi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door Zita »

Ik vind het vooral een onzinnige test. Zo'n beetje op het Libelle-niveau: zeg maar welk karakter u wilt. Het klinkt allemaal enorm interessant, maar het is niet meer dan een typetje ophangen aan een aantal zelfbedachte karakteristieken. Met een gruwelijke reeks vragen kom je er dan achter dat je vooral een denker bent, met wat kenmerken van de doener. Of net andersom, als je zo iebel bent van al die vragen dat je overal maar invult dat je liever wat praktischer bezig bent. En in de damesbladen krijgt dan de doener nog de waarschuwing dat hij vooral ook weleens moet denken, dat hij de neiging heeft teveel te willen doen. De denker andersom.
Mooi staaltje pseudowetenschap.
Maar wat is er precies waarzeggend of occult aan het enneagram? Waarin wijkt het af van andere pseudowetenschappelijke persoonlijkheidstyperingen?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door MarthaMartha »

Zita schreef:Ik vind het vooral een onzinnige test. Zo'n beetje op het Libelle-niveau: zeg maar welk karakter u wilt. Het klinkt allemaal enorm interessant, maar het is niet meer dan een typetje ophangen aan een aantal zelfbedachte karakteristieken. Met een gruwelijke reeks vragen kom je er dan achter dat je vooral een denker bent, met wat kenmerken van de doener. Of net andersom, als je zo iebel bent van al die vragen dat je overal maar invult dat je liever wat praktischer bezig bent. En in de damesbladen krijgt dan de doener nog de waarschuwing dat hij vooral ook weleens moet denken, dat hij de neiging heeft teveel te willen doen. De denker andersom.
Mooi staaltje pseudowetenschap.
Maar wat is er precies waarzeggend of occult aan het enneagram? Waarin wijkt het af van andere pseudowetenschappelijke persoonlijkheidstyperingen?
je wilt mijn uitslag niet weten van de test :huhu
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door Zita »

MarthaMartha schreef:
Zita schreef:Ik vind het vooral een onzinnige test. Zo'n beetje op het Libelle-niveau: zeg maar welk karakter u wilt. Het klinkt allemaal enorm interessant, maar het is niet meer dan een typetje ophangen aan een aantal zelfbedachte karakteristieken. Met een gruwelijke reeks vragen kom je er dan achter dat je vooral een denker bent, met wat kenmerken van de doener. Of net andersom, als je zo iebel bent van al die vragen dat je overal maar invult dat je liever wat praktischer bezig bent. En in de damesbladen krijgt dan de doener nog de waarschuwing dat hij vooral ook weleens moet denken, dat hij de neiging heeft teveel te willen doen. De denker andersom.
Mooi staaltje pseudowetenschap.
Maar wat is er precies waarzeggend of occult aan het enneagram? Waarin wijkt het af van andere pseudowetenschappelijke persoonlijkheidstyperingen?
je wilt mijn uitslag niet weten van de test :huhu
Leg je bezem neer! :)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:Ik vind het vooral een onzinnige test. Zo'n beetje op het Libelle-niveau: zeg maar welk karakter u wilt. Het klinkt allemaal enorm interessant, maar het is niet meer dan een typetje ophangen aan een aantal zelfbedachte karakteristieken. Met een gruwelijke reeks vragen kom je er dan achter dat je vooral een denker bent, met wat kenmerken van de doener. Of net andersom, als je zo iebel bent van al die vragen dat je overal maar invult dat je liever wat praktischer bezig bent. En in de damesbladen krijgt dan de doener nog de waarschuwing dat hij vooral ook weleens moet denken, dat hij de neiging heeft teveel te willen doen. De denker andersom.
Mooi staaltje pseudowetenschap.
Maar wat is er precies waarzeggend of occult aan het enneagram? Waarin wijkt het af van andere pseudowetenschappelijke persoonlijkheidstyperingen?
Ik heb een link ingevoegd, daar wordt uitgelegd waarom het eventueel occult zou kunnen zijn. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Maar aan de reacties te zien weten jullie het ook niet. ::please
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
Zita schreef:Ik vind het vooral een onzinnige test. Zo'n beetje op het Libelle-niveau: zeg maar welk karakter u wilt. Het klinkt allemaal enorm interessant, maar het is niet meer dan een typetje ophangen aan een aantal zelfbedachte karakteristieken. Met een gruwelijke reeks vragen kom je er dan achter dat je vooral een denker bent, met wat kenmerken van de doener. Of net andersom, als je zo iebel bent van al die vragen dat je overal maar invult dat je liever wat praktischer bezig bent. En in de damesbladen krijgt dan de doener nog de waarschuwing dat hij vooral ook weleens moet denken, dat hij de neiging heeft teveel te willen doen. De denker andersom.
Mooi staaltje pseudowetenschap.
Maar wat is er precies waarzeggend of occult aan het enneagram? Waarin wijkt het af van andere pseudowetenschappelijke persoonlijkheidstyperingen?
Ik heb een link ingevoegd, daar wordt uitgelegd waarom het eventueel occult zou kunnen zijn. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Maar aan de reacties te zien weten jullie het ook niet. ::please
Jolanda, ik heb het artikel gelezen.

mijn grootste punt van kritiek op de methode is dat het wetenschappelijk niet wordt gebruikt, alleen door de pseudo... dat zegt iets over de betrouwbaarheid van testen en dergelijke.

Dat je dit ennagram als uitgangspunt neemt om je persoonlijkheid te beschrijven of je manier van leiding geven is m.i. prima. In veel theorieën die je niet in zijn geheel overneemt zitten wel bruikbare elementen.

Dat occulte.... tja... de manier waarop de grondlegger leefde en geloofde nemen we niet over. Uiteindelijk heeft hij wat aangedragen en is dat in de loop der tijd door vele anderen aangepast en bewerkt (ook weer mensen met zonden en gebreken).... ik denk niet dat je kunt zeggen dat dit een occult verhaal is. Sorry, het zit ook zo simpel in elkaar....

Ik zou dit rustig gebruiken, maar ja, wie ben ik?

Ik zie hier niks occults aan, dat je het in occulte praktijken kunt gebruiken en dat de grondleggers daarmee bezig waren zou kunnen, maar in dit ennagram en in oppervlakkig bekijken van wat informatie kom ik geen gekke dingen tegen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door refo »

Het lijkt sterk op homeopathie:

- Dat heeft ook verdachte wortels.
- Een niet al te sterk verdund middeltje kan evenwel gevaarloos geslikt worden.
- Het helpt het best bij kwalen die vanzelf overgaan.
- Over deze punten zijn niet allen het eens.

Zo ook m.m. het enneagram
- Verdachte wortels.
- Als je je verstand gebruikt is er niets aan de hand
- Het opendeurgehalte is erg groot.
- Over deze punten zijn niet allen het eens.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door -DIA- »

dhr. Ouweneel heeft destijds (meen jaren 70/80) nogal wat gepubliceerd over dergelijke dingen (occultisme etc.). Hoewel dhr. Ouweneel veel goeds zegt, meen ik toch dat hij toen (ik heb hem in latere jaren niet meer gevolgd) ook wel eens dingen occult noemde waarwan ik dacht moet dat nu ook al occult zijn!?
Maar goed, de dingen kunnen we beter wel uit de weg gaan denk ik dan maar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door Willem »

MarthaMartha schreef:Dat occulte.... tja... de manier waarop de grondlegger leefde en geloofde nemen we niet over. Uiteindelijk heeft hij wat aangedragen en is dat in de loop der tijd door vele anderen aangepast en bewerkt (ook weer mensen met zonden en gebreken).... ik denk niet dat je kunt zeggen dat dit een occult verhaal is. Sorry, het zit ook zo simpel in elkaar....

Ik zou dit rustig gebruiken, maar ja, wie ben ik?

Ik zie hier niks occults aan, dat je het in occulte praktijken kunt gebruiken en dat de grondleggers daarmee bezig waren zou kunnen, maar in dit ennagram en in oppervlakkig bekijken van wat informatie kom ik geen gekke dingen tegen.
Hier ben ik het wel mee eens. De uitvinders van het wiel waren, voor zover ik het weet, ook afgoden dienaars met zeer veel occulte rituelen. De oude Egtyptenaren toch? Toch zal niemand het gebruik van het wiel ter discussie willen stellen of het wiel an sich als occult willen bestempelen. De vraag is dus idd of de methodiek zelf occult belast is.

T'is overigens wel ongeloofelijk waar "hogeschool" de Driestar zich mee bezig houdt.
Laatst gewijzigd door Willem op 23 nov 2011, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie