Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door vlinder »

Hoe kun je als docent met een vrij geweten de 10-geboden behandelen in je klas? Kinderen hebben je al snel door.
In het genoemde artikel van Helma vind ik het treffend dat Renkema direct op zijn achterste benen springt over zijn geaardheid en bij allerlei commissies aan de bel trekt, maar de eigenlijke schorsing is gevolg van zijn overspel en het feit dat hij een ziek vrouw en zijn kinderen achterlaat. Maar daar hoor je Renkema niet over. Die wil m.i. alleen zijn gram halen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door helma »

vlinder schreef:Hoe kun je als docent met een vrij geweten de 10-geboden behandelen in je klas? Kinderen hebben je al snel door.
In het genoemde artikel van Helma vind ik het treffend dat Renkema direct op zijn achterste benen springt over zijn geaardheid en bij allerlei commissies aan de bel trekt, maar de eigenlijke schorsing is gevolg van zijn overspel en het feit dat hij een ziek vrouw en zijn kinderen achterlaat. Maar daar hoor je Renkema niet over. Die wil m.i. alleen zijn gram halen.
dat is precies wat ik ook dacht.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:Hoe kun je als docent met een vrij geweten de 10-geboden behandelen in je klas? Kinderen hebben je al snel door.
In het genoemde artikel van Helma vind ik het treffend dat Renkema direct op zijn achterste benen springt over zijn geaardheid en bij allerlei commissies aan de bel trekt, maar de eigenlijke schorsing is gevolg van zijn overspel en het feit dat hij een ziek vrouw en zijn kinderen achterlaat. Maar daar hoor je Renkema niet over. Die wil m.i. alleen zijn gram halen.
Als het geveinsd is wel, dan prikken ze dr dwars doorheen. Maar als je oprecht meent waar je voor staat, en je leven is daarnaar, en dat in biddend opzien tot God, dan kan het nog wel eens respect afdwingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Luther »

Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17374
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door huisman »

Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door rekcor »

huisman schreef:
Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
(...)
Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.
Ja, maar de vraag is: in hoeverre houden organisaties de vrijheid om in hun grondslag "belachelijke" (volgens de wereld) eisen te stellen aan het privéleven van werknemers?

Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen hond hebben?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen...?

(voor het COC c.s. zijn deze eisen vergelijkbaar met 'je mag geen homoseksuele relatie hebben')
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Het zou me niet verbazen als dat binnenkort mag, gezien de fanatici bij de PvdD.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Josephus »

Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
Die vraag geldt ook zonder het woord 'identiteitsgebonden' en is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Je mag als werkgever best eisen stellen aan het privéleven van je werknemers en vaak worden zulke dingen ook contractueel vastgelegd. In dat geval heb je je als werknemer dus akkoord verklaard met die eisen. Uiteraard moeten die eisen wel vallen binnen de wettelijke grenzen. Als de 'enkele feit'-constructie verdwijnt, zijn die wettelijke grenzen dus weer wat aangescherpt. De praktische gevolgen daarvan zullen m.i. trouwens wel meevallen, ik begrijp het triomfantalisme van het COC c.s. daarom niet zo erg.
Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
Dit vind ik onnodig denigrerend. De CGB is een integere en deskundige instantie, waarbinnen ook christenen werkzaam zijn. Daar kun je die strijdigheid best uitleggen en ze zullen het vast ook nog wel begrijpen. Dat ze er vermoedelijk een andere weging aan zullen geven, is een ander verhaal.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Willem »

rekcor schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
(...)
Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.
Ja, maar de vraag is: in hoeverre houden organisaties de vrijheid om in hun grondslag "belachelijke" (volgens de wereld) eisen te stellen aan het privéleven van werknemers?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen hond hebben?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen...?
(voor het COC c.s. zijn deze eisen vergelijkbaar met 'je mag geen homoseksuele relatie hebben')
Nee, zijn voor het COC deze voorbeelden maar gelijkwaardig. Dan was het nog niet zo ingewikkeld. Maar helaas zijn deze voorbeelden niet hetzelfde (vinden zij).
Want bovenstaande voorbeelden mogen wel. Ook volgens het COC.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Bonny »

rekcor schreef:
huisman schreef: Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.
Ja, maar de vraag is: in hoeverre houden organisaties de vrijheid om in hun grondslag "belachelijke" (volgens de wereld) eisen te stellen aan het privéleven van werknemers?

Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen hond hebben?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen...?

(voor het COC c.s. zijn deze eisen vergelijkbaar met 'je mag geen homoseksuele relatie hebben')
Dat hangt misschien van het soort vereniging. Volgens mij kan elke vereniging daar zelf eisen aan stellen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door parsifal »

Bonny schreef:
rekcor schreef:
huisman schreef: Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.
Ja, maar de vraag is: in hoeverre houden organisaties de vrijheid om in hun grondslag "belachelijke" (volgens de wereld) eisen te stellen aan het privéleven van werknemers?

Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen hond hebben?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen...?

(voor het COC c.s. zijn deze eisen vergelijkbaar met 'je mag geen homoseksuele relatie hebben')
Dat hangt misschien van het soort vereniging. Volgens mij kan elke vereniging daar zelf eisen aan stellen.
Volgens mij las ik gisteren dat een voetballer in Nederland ontslagen was vanwege zijn gedrag na een aanrijding. Blijkbaar kan ontslag volgen wegens gedrag buiten de werkvloer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Luther »

Josephus schreef:
Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
Die vraag geldt ook zonder het woord 'identiteitsgebonden' en is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Je mag als werkgever best eisen stellen aan het privéleven van je werknemers en vaak worden zulke dingen ook contractueel vastgelegd. In dat geval heb je je als werknemer dus akkoord verklaard met die eisen. Uiteraard moeten die eisen wel vallen binnen de wettelijke grenzen. Als de 'enkele feit'-constructie verdwijnt, zijn die wettelijke grenzen dus weer wat aangescherpt. De praktische gevolgen daarvan zullen m.i. trouwens wel meevallen, ik begrijp het triomfantalisme van het COC c.s. daarom niet zo erg.
Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
Dit vind ik onnodig denigrerend. De CGB is een integere en deskundige instantie, waarbinnen ook christenen werkzaam zijn. Daar kun je die strijdigheid best uitleggen en ze zullen het vast ook nog wel begrijpen. Dat ze er vermoedelijk een andere weging aan zullen geven, is een ander verhaal.
Oh, ik bedoelde het niet denigrerend, maar meer dat heidenen (niet Bijbelgetrouw en Bijbelvast) allerlei zaken domweg niet aanvoelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door dennis »

Ik ben er ook niet gerust op dat de commissie tot een helder en eerlijk antwoord zal komen.
'Er zitten ook christenen in' schrijft iemand. Is dat nog steeds zo? Ik weet dat er vroeger een christelijke dame in zat, maar die is er al enige tijd uit.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Josephus »

dennis schreef:Ik ben er ook niet gerust op dat de commissie tot een helder en eerlijk antwoord zal komen.
'Er zitten ook christenen in' schrijft iemand. Is dat nog steeds zo? Ik weet dat er vroeger een christelijke dame in zat, maar die is er al enige tijd uit.
Je doelt vermoedelijk op Flora Lagerwerf. De meest uitgesproken christen die op dit moment in de Commissie zit is Matthijs de Blois. En verder zijn er nog wel een paar die kennis van religie hebben, wat ook wel moet gelet op het brede terrein dat de CGB bestrijkt.

Belangrijker is, zoals ik al eerder aangaf, dat het m.i. hier niet zozeer gaat om mogelijke onbegrip over c.q. niet aanvoelen van christelijke standpunten, maar meer in het toetsings- dan wel referentiekader dat de CGB hanteert: de wet. Als je daarin iets wilt veranderen, moet je bij de wetgever zijn. In die zin vind ik de CGB dus zeker niet 'gevaarlijker' dan de reguliere rechtspraak. Bovendien: de uitspraken van de CGB zijn soms misschien spraakmakend, maar nooit bindend.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door eilander »

Josephus schreef:
dennis schreef:Ik ben er ook niet gerust op dat de commissie tot een helder en eerlijk antwoord zal komen.
'Er zitten ook christenen in' schrijft iemand. Is dat nog steeds zo? Ik weet dat er vroeger een christelijke dame in zat, maar die is er al enige tijd uit.
Je doelt vermoedelijk op Flora Lagerwerf. De meest uitgesproken christen die op dit moment in de Commissie zit is Matthijs de Blois. En verder zijn er nog wel een paar die kennis van religie hebben, wat ook wel moet gelet op het brede terrein dat de CGB bestrijkt.

Belangrijker is, zoals ik al eerder aangaf, dat het m.i. hier niet zozeer gaat om mogelijke onbegrip over c.q. niet aanvoelen van christelijke standpunten, maar meer in het toetsings- dan wel referentiekader dat de CGB hanteert: de wet. Als je daarin iets wilt veranderen, moet je bij de wetgever zijn. In die zin vind ik de CGB dus zeker niet 'gevaarlijker' dan de reguliere rechtspraak. Bovendien: de uitspraken van de CGB zijn soms misschien spraakmakend, maar nooit bindend.
Mevr. Lagerwerf was - en de heer De Blois is - een plaatsvervangend lid. Ik weet niet of dat nog wat uit maakt...

Om op je tweede alinea in te gaan: ik denk dat er toch wel meer meespeelt. De CGB zegt zelf b.v. in het dossier "enkele-feitconstructie":
Wel mag deze school de homoseksuele leerkracht weigeren of ontslaan als het niet slechts gaat om het enkele feit van de homoseksuele gerichtheid, maar er ook 'bijkomende omstandigheden’ zijn. Wat hiermee precies wordt bedoeld, is onduidelijk. Bij de parlementaire behandeling van de wet is dit niet helder geworden. Ook in de oordelen van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) zijn geen aanwijzingen te vinden voor wat deze bijkomende omstandigheden kunnen zijn, omdat deze nog nooit in een concrete zaak aan de orde zijn geweest.
Wat zijn deze bijkomende omstandigheden? Dat zou m.i. kunnen gaan om het uitdragen van een levenswijze op school, en dus het niet-geloofwaardig uitdragen van de grondslag van de school, geven van bijbelonderwijs, etc.
Plaats reactie