Voor de zoekenden

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Voor de zoekenden

Bericht door PvS »

StAndrews schreef:
PvS schreef:Salomo Stoddard, EEN LEIDSMAN TOT CHRISTUS.

DEN HERTOG B.V. - HOUTEN ISBN 90 331 0580 2
Als ik de strekking van dat boek goed begrijp, dan is die toch meer voor bedoeld als leidraad voor Gods volk hoe ze met bekommerde zielen moeten handelen en niet zozeer voor de bekommerden zelf?
Ik heb hem ook wel gelezen en vond het erg leerzaam, maar ik zou hem toch nooit uitlenen aan een zoekende.
Er worden allerlei mogelijke zielsgestalten opgenoemd die bij zoekende zielen kunnen voorkomen met daarbij een advies aan Gods volk wat ze in die gevallen het beste kunnen zeggen. De zoekende wordt indirect benaderd. Ik ben meer een voorstander van een directe benadering van de zoekende.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jij erover denkt.
PvS schreef:De titel zegt officieel meer.
Er staat verder;...of hoe men zielen moet besturen, die werkzaam zijn tot bekering.
StAndrews schreef:Ja, dat is waar.
Maar wat ik me afvroeg was waarom je het dan toch geschikt vindt voor de zoekende zielen zelf.
Het boekje is bedoeld voor hen die nader wensen onderwezen te worden in de rechte wijze van behandeling van bekommerde zielen, aldus de achterkant. Stoddard zegt in het voorwoord dat hij de verhandeling heeft opgesteld naar het verlangen van enkele jonge leraars die hem daarom gevraagd hadden. Dus niet zozeer voor de bekommerde zielen zelf toch?
Tja, wat ik mij dan afvraag is, of je en hij/zij die de 'achterkant' heeft geschreven de inhoud van het boek wel kent.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voor de zoekenden

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Tja, wat ik mij dan afvraag is, of je en hij/zij die de 'achterkant' heeft geschreven de inhoud van het boek wel kent.
Het klopt wel, hoor. Het boekje is inderdaad bedoeld voor hen die zoekende zielen moeten leiden. Zo is het opgesteld. Al kan een zoekende ziel er zelf natuurlijk ook lering uit halen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voor de zoekenden

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DE ARME TWIJFELENDE CHRISTEN GENADERD TOT CHRISTUS

Waarin de algemene beletselen en hinderpalen welke de mensen weerhouden
om tot Christus te komen, worden ontdekt,
met bijzondere hulpmiddelen om weer Gods gunst te krijgen.

Thomas Hooker (1586 - 1647)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23860
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voor de zoekenden

Bericht door refo »

Ds C.G. Vreugdenhil - Omgang met God.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Voor de zoekenden

Bericht door StAndrews »

Johann Gottfried Walther schreef:DE ARME TWIJFELENDE CHRISTEN GENADERD TOT CHRISTUS

Waarin de algemene beletselen en hinderpalen welke de mensen weerhouden
om tot Christus te komen, worden ontdekt,
met bijzondere hulpmiddelen om weer Gods gunst te krijgen.

Thomas Hooker (1586 - 1647)
Van Hooker heb ik de Heilzame Wanhoop met veel stichting mogen lezen.
Echter, ik vind Hooker te ver gaan in het stuk van de ontdekking. Als ik hem goed lees, dan moet een mens tevreden zijn om verloren te gaan, voordat er waarlijk plaats voor Christus is. Ik ken er wel van Gods volk die dit zo hebben moeten beleven, maar ik zou het toch, met de hand op het Woord, niet als algemene weg durven stellen. Wel geloof ik, dat het de algemene weg is, dat Gods volk onder de ware ontdekking de Heere zal leren rechtvaardigen, Ps. 51.
Vinden we diezelfde opvatting ook terug in het boek wat jij noemt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33322
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor de zoekenden

Bericht door Tiberius »

StAndrews schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:DE ARME TWIJFELENDE CHRISTEN GENADERD TOT CHRISTUS

Waarin de algemene beletselen en hinderpalen welke de mensen weerhouden
om tot Christus te komen, worden ontdekt,
met bijzondere hulpmiddelen om weer Gods gunst te krijgen.

Thomas Hooker (1586 - 1647)
Van Hooker heb ik de Heilzame Wanhoop met veel stichting mogen lezen.
Echter, ik vind Hooker te ver gaan in het stuk van de ontdekking. Als ik hem goed lees, dan moet een mens tevreden zijn om verloren te gaan, voordat er waarlijk plaats voor Christus is. Ik ken er wel van Gods volk die dit zo hebben moeten beleven, maar ik zou het toch, met de hand op het Woord, niet als algemene weg durven stellen. Wel geloof ik, dat het de algemene weg is, dat Gods volk onder de ware ontdekking de Heere zal leren rechtvaardigen, Ps. 51.
Vinden we diezelfde opvatting ook terug in het boek wat jij noemt?
Ja.
Eerder typte ik al in het topic "Thomas Hooker":
in het boek "De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop" van Hooker schrijft Jac. Koelman, de vertaler, in een uitvoerig voorwoord, dat hij moeite heeft met Hookers opvatting over de verootmoediging. Volgens Koelman eiste Hooker (en ook Shepard, zijn schoonzoon) tot de rechte verootmoeiding van de ziel "een zo hoge trap, dat de zondaar tevreden en vergenoegd moest zijn om verloren te gaan, indien de Heere geen genade wilde geven". Een mening die centraal staat in Hookers theologie.
Koelman waarschuwt daar dus uitgebreid tegen, vermoedelijk overigens vanwege zijn strijd tegen de labadisten, die het door Hooker beschrevene als eis stelden.
Die opvatting vind je ook terug in "De arme twijfelende christen genaderd tot Christus." (ik dacht overigens dat de eigenlijke titel anders is, maar zo staat het op theologienet.nl).

Overigens lees ik zowel Hooker als Shepard graag, maar bovenstaande moet je wel in het achterhoofd houden.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Voor de zoekenden

Bericht door learsi »

Wachten op God.........Andrew Murray

h.g. Learsi
Plaats reactie