Het teken van het verlossende Bloed...

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door Gian »

memento schreef:En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.

God bekeerd zijn volk niet anders als toen. Abraham geloofde dat wat God zei waar was, en het werd hem tot rechtvaardigheid gerekend. Zo gaat dat nu ook nog. Niet moeilijker of makkelijker...
Het geloof is idd altijd 'het' middel geweest.
Wel zegt de bijbel zelf dat er heel veel veranderd is. Met de geboorte, het sterven en de opstanding van Christus kreeg de wet een andere plaats, het verbond kreeg een totaal nieuwe bediening en het geloof ging leven door een opgestane Heer. Belofte's zijn gedeeltelijk vervuld, de eisende wet is voldaan en onze toekomst is niet gericht op een verlossing (die hebben we al) maar op het komende vrederijk van Christus. Daarnaast is de Gemeente waarvan geprofeteerd is ontstaan. De tempeldienst is afgeschaft, we leven gemeenschappelijk door de Geest die naar de aarde gekomen is en in ons woont. Christus openbaart zich persoonlijk, maar nog rijker in de Gemeente dmv ambten en vooral gaven. De vleselijke besnijdenis is enkelt geestelijk geworden, en de doop is ingesteld als belijdenis dat we met Christus gestorven zijn en opgestaan in het nieuwe leven. Het avondmaal is ingesteld tot gedachtenis Christus lijden en sterven voor ons.

Wat is de praxis in onze kringen? Een kerkdienst die op de tempeldienst lijkt. Vol van rituelen en ceremonieen. De mozaitische wet wordt gepreekt, alleen de psalmen worden gezongen (koren). De theologie is gevormd nav de oudtestamentische wets en verbondsbediening, dopen ipv besnijdenis. 1Cor 14:26 wordt niet gepractiseerd, er is geen aanbidding. Gemeenschap der heiligen wordt hooguit aan het avondmaal gevierd en de gaven zijn ondergesneeuwd. De dominee heeft onderhand de onschendbare status van een priester omdat herder en leraar een ambt van ongekende hoogte geworden is, terwijl het NT herder en leraar als gave ziet. Profetieen voor het vrederijk zijn toegepast op de kerk met een kleine k en daarom is er nauwelijks plaats voor een uitgewerkte escatologie omdat we vele profetieen laten liggen zonder er raad mee te weten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door Tiberius »

Ik heb een posting weggehaald die in strijd was met de forumregels, plus een aantal niet langer relevante reacties daarop.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door DJK »

Deze posting is inmiddels weer geopend, mijn excuses voor het late reageren. En mijn dank aan diegene met hun beste positieve bedoelingen aangaande mijn oudbollige schrijfstijl. Helaas, ik kan het niet anders, ik hoop dat u me hierin wilt blijven verdragen. Ik moest zelf over de brokstukken, mijn eigen (schrijf-) taal nog leren. Ik maak heel vaak nog de fout zoals bijv. : 'is gebleven', of dat het 'gebleven is' moest zijn, en ik blijf ook die fouten maken. Misschien is daar wel een naam/term voor, dislexie of iets dergelijks...

Als u verder nog vragen heeft over dit artikel van mijn eigen hand, stel ze dan gerust.

Met vriendelijke groet,

DJK
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door Josephus »

DJK schreef:Ik maak heel vaak nog de fout zoals bijv. : 'is gebleven', of dat het 'gebleven is' moest zijn, en ik blijf ook die fouten maken. Misschien is daar wel een naam/term voor, dislexie of iets dergelijks...DJK
Nou DJK, wat ze ook van je kunnen zeggen, dyslectisch ben je in elk geval niet.

En over die vermeende fout: http://www.onzetaal.nl/advies/groenrood.php.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door DJK »

Mister schreef:Beste DJK,
Wat is je doel met die lange openingspost? Is het je eigen gemaakt werk? Is het een preek van een dominee? Moeten we het er mee eens zijn? Heb je er zelf vragen bij? Kortom: heb je een aanvulling?
Ik kom heel veel mensen tegen, die zeggen verlost te zijn uit het diensthuis der WET, en menen dat ze het pad wandelen met de kinderen in de woestijn, richting het beloofde Land Kanaan. Maar als ik ze dan vraag, hoe en in welke weg ze dan verlost zijn geworden, is vaak het antwoord, dat ze een weinig hun ellende en zonden voor God hebben leren bewenen, zonder dat hier een werkelijke zielsverlossing aan verbonden was. Vaak vraag ik dan, middels welke Woorden uit het heilig Evangelie is dan uw ziel uit het diensthuis der WET verlost geworden, want dan moet zo iemand toch het teken van het verlossende Bloed in die beloften, met kracht en liefde voor zijn eigen ziel, geproefd, gesmaakt en gezien hebben. Maar helaas, heel vaak niets van dat al. En dan ben ik vaak bang, dat mensen zich hiermede bedriegen voor de eeuwigheid. Vandaar dit artikel, tot onderwijs, waarschuwing, vermaning, en kon het zijn ook tot troost voor die of gene die het lezen mag.


DJK
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door Klaio »

DJK schreef:
Mister schreef:Beste DJK,
Wat is je doel met die lange openingspost? Is het je eigen gemaakt werk? Is het een preek van een dominee? Moeten we het er mee eens zijn? Heb je er zelf vragen bij? Kortom: heb je een aanvulling?
Ik kom heel veel mensen tegen, die zeggen verlost te zijn uit het diensthuis der WET, en menen dat ze het pad wandelen met de kinderen in de woestijn, richting het beloofde Land Kanaan. Maar als ik ze dan vraag, hoe en in welke weg ze dan verlost zijn geworden, is vaak het antwoord, dat ze een weinig hun ellende en zonden voor God hebben leren bewenen, zonder dat hier een werkelijke zielsverlossing aan verbonden was. Vaak vraag ik dan, middels welke Woorden uit het heilig Evangelie is dan uw ziel uit het diensthuis der WET verlost geworden, want dan moet zo iemand toch het teken van het verlossende Bloed in die beloften, met kracht en liefde voor zijn eigen ziel, geproefd en gesmaakt hebben. Maar helaas, heel vaak niets van dat al. En dan ben ik vaak bang, dat mensen zich hiermede bedriegen voor de eeuwigheid. Vandaar dit artikel, tot onderwijs, waarschuwing, vermaning, en kon het zijn ook tot troost voor die of gene die het lezen mag.


DJK
Ik geloof best dat je intentie goed is, maar met dat lange stuk van jou schiet je toch helemaal je doel voorbij!? Dat leest toch geen mens, zeker niet de mensen die jij op het oog hebt.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door JALP »

Klaio schreef:
DJK schreef:
Mister schreef:Beste DJK,
Wat is je doel met die lange openingspost? Is het je eigen gemaakt werk? Is het een preek van een dominee? Moeten we het er mee eens zijn? Heb je er zelf vragen bij? Kortom: heb je een aanvulling?
Ik kom heel veel mensen tegen, die zeggen verlost te zijn uit het diensthuis der WET, en menen dat ze het pad wandelen met de kinderen in de woestijn, richting het beloofde Land Kanaan. Maar als ik ze dan vraag, hoe en in welke weg ze dan verlost zijn geworden, is vaak het antwoord, dat ze een weinig hun ellende en zonden voor God hebben leren bewenen, zonder dat hier een werkelijke zielsverlossing aan verbonden was. Vaak vraag ik dan, middels welke Woorden uit het heilig Evangelie is dan uw ziel uit het diensthuis der WET verlost geworden, want dan moet zo iemand toch het teken van het verlossende Bloed in die beloften, met kracht en liefde voor zijn eigen ziel, geproefd en gesmaakt hebben. Maar helaas, heel vaak niets van dat al. En dan ben ik vaak bang, dat mensen zich hiermede bedriegen voor de eeuwigheid. Vandaar dit artikel, tot onderwijs, waarschuwing, vermaning, en kon het zijn ook tot troost voor die of gene die het lezen mag.


DJK
Ik geloof best dat je intentie goed is, maar met dat lange stuk van jou schiet je toch helemaal je doel voorbij!? Dat leest toch geen mens, zeker niet de mensen die jij op het oog hebt.

Ehm... om eerlijk te zijn.... ik vond het al zo knap dat een aantal hier op het forum het hele stuk gelezen hebben... geloof niet dat dat direct de plaats is om zo'n lang stuk te posten.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door DJK »

Hosea 4:6
Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten...
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Israels verlossing uit het diensthuis van Egypte

Bericht door JALP »

DJK schreef:Hosea 4:6
Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten...

Heeft dat iets te maken met ellenlange postings??? Hoe langer een posting hoe meer kennis???
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Het teken van het verlossende Bloed...

Bericht door Sola Scriptura »

hij noemt je gewoon lui JALP :haha :super :yahoo
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Het teken van het verlossende Bloed...

Bericht door JALP »

Sola Scriptura schreef:hij noemt je gewoon lui JALP :haha :super :yahoo
Owww.... das tenminste duidelijke taal :bobo :haha
Zeeuw1988
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:46

Re: Het teken van het verlossende Bloed...

Bericht door Zeeuw1988 »

Wel terecht....:P
Plaats reactie