Getuigenis van geloof

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Getuigenis van geloof

Bericht door henriët »

J.C. Philpot schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Wij zijn er geweest, mooie avond!
Ik heb er nog eens over nagedacht, het was een mooie inhoudelijke lezing, waarin Christus centraal stond.
Wat ik dan lastig vind is zo'n getuigenis. Nee, ik weet t, tegenwoordig mag je niet zoveel zeggen, maar toch even een vraag.

In de Bijbel lees ik van het getuigen van Christus...
Dat doende tot Mijn gedachtenis..
Moet de gang naar het HA niet gezien worden als een getuigenis. Zodat al het licht valt op het brood en de wijn, zodat Christus centraal staat.
Vooral ook omdat er na die getuigenis gezegd werd, van zo''n jongen ga je toch houden. Het gaat toch om Christus.

Ik zeg hiermee dus niet dat ik geen waarde hecht aan een getuigenis.Alleen vraag ik me af of dit nu wel de manier is.
Ik weet niet hoe jij/ andere kijkers daar tegenover staan?

Daarbij komt dat als er een ds naar toe gaat uit de gg, je als ds wel andere avonden laagdrempelig maakt, terwijl er dan een heel andere boodschap klinkt..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Luther »

henriët schreef:
J.C. Philpot schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Wij zijn er geweest, mooie avond!
Ik heb er nog eens over nagedacht, het was een mooie inhoudelijke lezing, waarin Christus centraal stond.
Wat ik dan lastig vind is zo'n getuigenis. Nee, ik weet t, tegenwoordig mag je niet zoveel zeggen, maar toch even een vraag.

In de Bijbel lees ik van het getuigen van Christus...
Dat doende tot Mijn gedachtenis..
Moet de gang naar het HA niet gezien worden als een getuigenis. Zodat al het licht valt op het brood en de wijn, zodat Christus centraal staat.
Vooral ook omdat er na die getuigenis gezegd werd, van zo''n jongen ga je toch houden. Het gaat toch om Christus.

Ik zeg hiermee dus niet dat ik geen waarde hecht aan een getuigenis.Alleen vraag ik me af of dit nu wel de manier is.
Ik weet niet hoe jij/ andere kijkers daar tegenover staan?

Daarbij komt dat als er een ds naar toe gaat uit de gg, je als ds wel andere avonden laagdrempelig maakt, terwijl er dan een heel andere boodschap klinkt..
Henriët, ik ben het met je eens.
Een getuigenis hoort niet op deze wijze voor het publiek, uitgezonden op internet, met een speciaal gebed erbij... Inderdaad, er wordt bijgezegd: het gaat niet om deze jongen, maar ondertussen draait het wel om hem. Ik ben er erg huiverig voor.
Het is zoals je zegt: De Heere geeft in Zijn Woord aan hoe we van Hem getuigen moeten, namelijk in het verkondigen van Christus' dood aan het Heilig Avondmaal.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Schemerlichtje »

We zouden bijna een apart topic kunnen openen: getuigen en H. Avondmaal?
Wanneer? Hoe? Waar? Kan het, mag het etc.

Zullen we weer on-topic gaan?!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan. Ik heb wel die andere gekeken. De rillingen lopen over mijn rug...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan. Ik heb wel die andere gekeken. De rillingen lopen over mijn rug...
Ik denk dat je die van Jurrien ten Brinke bedoelt: dat is inderdaad een misleidende boodschap en staat ver af van de gereformeerde belijdenis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door refo »

Schemerlichtje schreef:We zouden bijna een apart topic kunnen openen: getuigen en H. Avondmaal?
Wanneer? Hoe? Waar? Kan het, mag het etc.

Zullen we weer on-topic gaan?!
Ik vraag me af of het Avondmaal bedoeld is voor 'getuigen'.
In de praktijk is dat misschien wel zo: nu ziet iedereen het!!
Maar of dat zo zou moeten zijn? Volgens mij niet.
Dat is meer het gevolg van hoe we tegen dit sacrament aan zijn gaan kijken: alleen voor een bepaald deel van de gemeente.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door refo »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan. Ik heb wel die andere gekeken. De rillingen lopen over mijn rug...
Ik denk dat je die van Jurrien ten Brinke bedoelt: dat is inderdaad een misleidende boodschap en staat ver af van de gereformeerde belijdenis.
Ik las net dat je op zondag wel wilt rijden.
Ga dan a.s. naar Amsterdam Noord en geef tegenwicht aan de misleidende boodschap van Jurjen ten Brinke.

Als je durft.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door henriët »

refo schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan. Ik heb wel die andere gekeken. De rillingen lopen over mijn rug...
Ik denk dat je die van Jurrien ten Brinke bedoelt: dat is inderdaad een misleidende boodschap en staat ver af van de gereformeerde belijdenis.
Ik las net dat je op zondag wel wilt rijden.
Ga dan a.s. naar Amsterdam Noord en geef tegenwicht aan de misleidende boodschap van Jurjen ten Brinke.

Als je durft.
Dat durft Luther ja..hij heeft dat nl al gedaan, daar was ik getuige van.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Luther »

refo schreef:
Schemerlichtje schreef:We zouden bijna een apart topic kunnen openen: getuigen en H. Avondmaal?
Wanneer? Hoe? Waar? Kan het, mag het etc.

Zullen we weer on-topic gaan?!
Ik vraag me af of het Avondmaal bedoeld is voor 'getuigen'.
In de praktijk is dat misschien wel zo: nu ziet iedereen het!!
Maar of dat zo zou moeten zijn? Volgens mij niet.
Dat is meer het gevolg van hoe we tegen dit sacrament aan zijn gaan kijken: alleen voor een bepaald deel van de gemeente.
Als je goed leest, schreef dat ook niet zo.
Wat is getuigen?
Getuigen is verkondigen door woord en daad Wie de Heere is en wil zijn. Inderdaad, dat geldt dan ook persoonlijk, maar het gaat om Wie Hij is.
De Heere heeft dat getuigenis - namelijk het "verkondigen van Zijn dood" - niet bevolen door in de gemeente te spreken over de weg die de Heere met jou is gegaan, maar door middel van het gebruik maken van het sacrament van het Heilig Avondmaal: Dát is de plaats waar we de dood des Heeren verkondigen; dát is het getuigenis dat de Heere behaagt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan. Ik heb wel die andere gekeken. De rillingen lopen over mijn rug...
Ik denk dat je die van Jurrien ten Brinke bedoelt: dat is inderdaad een misleidende boodschap en staat ver af van de gereformeerde belijdenis.
Ik las net dat je op zondag wel wilt rijden.
Ga dan a.s. naar Amsterdam Noord en geef tegenwicht aan de misleidende boodschap van Jurjen ten Brinke.

Als je durft.
Ja hoor, dat durf ik wel.
Sterker nog: ik heb al een keer onder zijn gehoor gezeten, niet in Amsterdam, maar elders. Ik heb met hem gesproken. En ik herhaal: het is een misleidende boodschap, die niet gebed is in zoals de gereformeerde belijdenis Gods Woord samenvat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan.

Ik zie de lezing idd ook nog niet online staan. Misschien komt het later nog.

Wat het getuigen betreft, ik ben daar ook geen voorstander van.
Ondanks dat ik verschillende mooie en bijbelse getuigenissen heb gehoord, is er toch het grote gevaar dat de mens centraal komt te staan.

Ik ben bang dat de emotie van het moment, en de oproep die klinkt, jongeren beweegt om op het podium te spreken, terwijl ze zich later misschien wel afvragen of het wijs was om het zo te doen. Te meer omdat de getuigenissen online beschikbaar blijven.
Volgens mij doet Jijdaar er verstandig aan om dat onderdeel te schrappen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan.
Ik zie de lezing idd ook nog niet online staan. Misschien komt het later nog.

Wat het getuigen betreft, ik ben daar ook geen voorstander van.
Ondanks dat ik verschillende mooie en bijbelse getuigenissen heb gehoord, is er toch het grote gevaar dat de mens centraal komt te staan.

Ik ben bang dat de emotie van het moment, en de oproep die klinkt, jongeren beweegt om op het podium te spreken, terwijl ze zich later misschien wel afvragen of het wijs was om het zo te doen. Te meer omdat de getuigenissen online beschikbaar blijven.
Volgens mij doet Jijdaar er verstandig aan om dat onderdeel te schrappen.
Die presentator deed een oproep (iemand zei: het gaat toch niet zo makkelijk): "noem mij één voorbeeld uit het Nieuwe Testament waar ellendekennis voorafging aan bekering. Noem het dan, noem het dan!" Sorry, alleen dit soort oproepen (en dan nog los van de manier waarop) daarvan gaan de haren me al te berge. En dan zei iemand uit het publiek iets (over geestelijke zaken) en die presentator moest daar een grap over maken. Gevolg: heel de zaal hard lachen. Het was ook erg 'vet' volgens een jongere, dat hij tot geloof was gekomen. :bobo Aansluiten bij de jongeren: prima, maar dat soort turbotaal, daarvan voelen zelfs jongeren hopelijk toch wel aan dat het te ver gaat...?! Daarna ging men met z'n drieën bidden op het podium, Ten Brinke deed het gebed. Notabene met zijn handen in zijn zakken...! Daar word ik echt verontwaardigd van (zelfs de jongeren wisten nog eerbiedig hun handen te vouwen).

En dan ben ik nog voorzichtig om geen oordeel te vellen over iets minder wezenlijke zaken, maar toch staan de outfits, de luchtige stijl, het populaire gepraat over heilige zaken, de geloofsbeleving, de broek bij de dames allemaal zeer ver af van een gereformeerde en Bijbelse invulling van geloofszaken.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 21 jun 2011, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan.
Ik zie de lezing idd ook nog niet online staan. Misschien komt het later nog.

Wat het getuigen betreft, ik ben daar ook geen voorstander van.
Ondanks dat ik verschillende mooie en bijbelse getuigenissen heb gehoord, is er toch het grote gevaar dat de mens centraal komt te staan.

Ik ben bang dat de emotie van het moment, en de oproep die klinkt, jongeren beweegt om op het podium te spreken, terwijl ze zich later misschien wel afvragen of het wijs was om het zo te doen. Te meer omdat de getuigenissen online beschikbaar blijven.
Volgens mij doet Jijdaar er verstandig aan om dat onderdeel te schrappen.
Die presentator deed een oproep (iemand zei: het gaat toch niet zo makkelijk): "noem mij één voorbeeld uit het Nieuwe Testament waar ellendekennis voorafging aan bekering. Noem het dan, noem het dan!" Sorry, alleen dit soort oproepen (en dan nog los van de manier waarop) daarvan gaan de haren me al te berge. En dan zei iemand uit het publiek iets (over geestelijke zaken) en die presentator moest daar een grap over maken. Gevolg: heel de zaal hard lachen. Het was ook erg 'vet' volgens een jongere, dat hij tot geloof was gekomen. :bobo Aansluiten bij de jongeren: prima, maar dat soort turbotaal, daarvan voelen zelfs jongeren hopelijk toch wel aan dat het te ver gaat...?!

Even voor de duidelijkheid, je bestrijd me toch niet? Volgens mij zijn we het nl met elkaar eens.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:Ik zie hem niet staan.
Ik zie de lezing idd ook nog niet online staan. Misschien komt het later nog.

Wat het getuigen betreft, ik ben daar ook geen voorstander van.
Ondanks dat ik verschillende mooie en bijbelse getuigenissen heb gehoord, is er toch het grote gevaar dat de mens centraal komt te staan.

Ik ben bang dat de emotie van het moment, en de oproep die klinkt, jongeren beweegt om op het podium te spreken, terwijl ze zich later misschien wel afvragen of het wijs was om het zo te doen. Te meer omdat de getuigenissen online beschikbaar blijven.
Volgens mij doet Jijdaar er verstandig aan om dat onderdeel te schrappen.
Die presentator deed een oproep (iemand zei: het gaat toch niet zo makkelijk): "noem mij één voorbeeld uit het Nieuwe Testament waar ellendekennis voorafging aan bekering. Noem het dan, noem het dan!" Sorry, alleen dit soort oproepen (en dan nog los van de manier waarop) daarvan gaan de haren me al te berge. En dan zei iemand uit het publiek iets (over geestelijke zaken) en die presentator moest daar een grap over maken. Gevolg: heel de zaal hard lachen. Het was ook erg 'vet' volgens een jongere, dat hij tot geloof was gekomen. :bobo Aansluiten bij de jongeren: prima, maar dat soort turbotaal, daarvan voelen zelfs jongeren hopelijk toch wel aan dat het te ver gaat...?!
Even voor de duidelijkheid, je bestrijd me toch niet? Volgens mij zijn we het nl met elkaar eens.
Jawel, maar ik begrijp niet hoe je het met de rest wel eens kan zijn. Ik begrijp de angst van Henriët zeer goed. Het spreken door ds. Vreugdenhil op zo'n avond werkt drempelverlagend. Op andere avonden is er echt weinig van de gereformeerde, Bijbelse boodschap te bespeuren.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:[Jawel, maar ik begrijp niet hoe je het met de rest wel eens kan zijn. Ik begrijp de angst van Henriët zeer goed. Het spreken door ds. Vreugdenhil op zo'n avond werkt drempelverlagend. Op andere avonden is er echt weinig van de gereformeerde, Bijbelse boodschap te bespeuren.
De sfeer hoeft van mij ook niet. Maar om daar echt principiele bezwaren tegen te hebben , dat gaat me wat te ver.
Wat de Boodschap betreft ga je echt wat te kort door de bocht.
Lezingen van bv :
-Ds. Simons,
-Dr vd Belt,
-Ds Herwig,
-Ds de Groot,
-Ds Burggraaf,
-Dr Vlastuin,
-Ds Breure,
-Dr. M.J. Paul,
-Dr Velema,
-Kees van Vianen

Hebben echt wel een helder gereformeerde, Bijbelse Boodschap.
Heb je die lezingen wel eens beluisterd?
Plaats reactie