Afgewezen schreef:Dr. B. Loonstra onderscheidt in zijn boekje vier soorten van grond waarop men kinderen doopt:
Omdat ik het boekje zelf niet heb, even uit het hoofd:
1. kinderdoop heeft alleen uitwendige betekenis (GG, GGiN)
2. kinderdoop op grond van veronderstelde wedergeboorte (Kuiper)
3. kinderdoop verzegelt de belofte (visie huisman e.a., deel GG, GKV?)
4. kinderdoop op grond van toegerekend geloof (visie die ik verdedig)
Al deze visies gaan uit van HC vr. en antw. 74, dus het is zinloos om daar steeds mee aan te komen. Het gaat er nu om hoe je daarmee omgaat en daarin gaan de wegen uiteen.
Over punt 4:
Voor het rechte gebruik van het sacrament is geloof nodig. En de kleine kinderen dan? Die kunnen toch niet geloven? Nee, maar die worden in de positie van gelovigen gesteld, totdat ze tot hun verstand gekomen zijn. En dan gaat er van de doop op hen ook een appèl uit om voor God te leven (de nieuwe gehoorzaamheid), of, als ze nog onbekeerd zijn, om zich tot God te bekeren.
Wij komen er idd niet uit. Maar toch blijf ik het niet zinloos vinden om vr 74 steeds weer te citeren omdat mijn visie daar volkomen mee overeenstemt.
1. De grond voor de doop is het verbond (geen verondersteld geloof)
2. De kinderen worden de verbondsweldaden toegzegd.
3. De gedoopte kinderen staan dus in een andere betrekking als de ongedoopte kinderen.
4. De besnijdenis wees al op dezelfde weldaden en heeft geen geheel andere betekenis dan de doop.
Deze punten komen terug in de H.C. vr 74
1. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn
2. en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt
3. zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden .
4. gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is , voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is .
Ik hoop dat het nu nog duidelijker is dat dit het spoor is waarop onze vaderen op grond van Gods Woord gegaan zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.