Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertaling

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertaling

Bericht door DWW »

Note : de kanttekenaren van onze oude Staten Vertaling 1673 waren niet alleen de vertalers, maar ook de mede-opstellers van de Dordtse leerredenen. Versta derhalve hun omschrijving van de wedergeboorte in artikel 3/4 lering 11,12, 13 vanuit onderstaande kanttekeningen bij Rom. 6 vers 3-9, bij Titus 3 vers 5-7, en bij Efeze 1 vers 13. Dit merk ik op omdat we in een tijd leven waarin door vele leraren een wedergeboorte met een onbewuste rechtvaardiging wordt geleerd, zonder een bewuste geloofskennis van Christus en kennis der vergeving van zonden, hetgeen een valse wedergeboorte is die de toets der Schriften niet kan doorstaan. In deze valse wedergeboorte wordt (helaas ook op dit forum) het geschonken geloof telkens gescheiden van het metterdaad geloven in Jezus Christus tot vergeving van zonden, hetgeen on-Bijbels is. De synode van Dordt greep terug en baseerde zich op de leer van Luther en Calvijn, die op hun beurt op grond van de leer der apostelen nooit een wedergeboorte geleerd hebben waaraan geen bewuste rechtvaardiging van schuld en zonden verbonden was.


Dordtse leerredenen: http://www.theologienet.nl/documenten/o ... ls.htm#3/4

------------------------------------------------------------------------------------

Efeze 1 vers 13: In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte.


45) nadat gij geloofd
Of, als gij geloofd hebt. Want deze verzegeling des Geestes geschiedt door het geloof, en op het geloof, Gal. 3:2.


46) verzegeld geworden
Deze wijze van spreken is genomen van de mensen, die tot versterking van enige beloften verzegelde brieven plegen te geven, en dat menigmaal met opdrukking van hun eigen wapen of beeld. De beloften van de vergeving onzer zonden, van onze aanneming tot kinderen en onze eeuwige erve, worden ons gedaan door het Evangelie, en worden door het geloof ons toegeëigend. De verzegeling des Geestes, die daarbij gevoegd wordt, is de wedergeboorte of vernieuwing van Gods beeld in ons, waarmede Hij onze zielen begaaft en daarop drukt, als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van zijne beloften, 2 Cor. 1:21,22, en 2 Cor. 3:18. En betuigt bovendien hetzelve aan ons gemoed, als met een Goddelijke inspraak, waarover wij ook God als onzen Vader durven aanroepen, Rom. 8:15; Gal. 4:6, en roemen op de hoop der heerlijkheid Gods; Rom. 5:2, en Rom. 8:38,39.

-------------------------------------------------------------------------------------

Titus 3 vers 5-7: Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes. Denwelken Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onzen Zaligmaker; Opdat wij, gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens.


12) door het bad
Dat is, door de wedergeboorte en vernieuwing des Heilige Geestes, die als een waterbad is, waardoor de vuiligheden onzer zonden gewassen en gereinigd worden, Ezech. 36:25-27, waarvan het waterbad des doops een teken en zegel is. Zie dergelijke wijze van spreken Rom. 4:11.


14) uitgegoten
Dat is, overvloedig medegedeeld. Hij blijft bij de gelijkenis van het water. Zie dergelijke Jes. 44:3; Ezech. 36:25 en Ezech. 39:19; Joel 2:28; Zach. 12:10; Hand. 2:17, en Hand. 10:45.


15) gerechtvaardigd
Dat is, vrijgesproken in het oordeel Gods, door toerekening der gerechtigheid van Christus en vergeving der zonden.

---------------------------------------------------------------------------------


Wedergeboorte, een geestelijk badwater
Rom. 6 vers 3-9: Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven; Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.


7) in Christus Jezus gedoopt zijn
Namelijk om te betuigen onze gemeenschap, die wij met Christus hebben door het geloof.


8) in Zijn dood gedoopt zijn?
Dat is, door de doop verzekerd worden dat wij gemeenschap hebben aan Zijnen dood, waardoor niet alleen onze zonden voor God verzoend zijn, maar ook de Heilige Geest is verworven, door wiens werking de verdorvenheid, die in ons is, haar leven of heersende kracht is benomen, hetwelk is de eerste trap onzer wedergeboorte; Tit. 3:5,6. De apostel schijnt hier te zien op de wijze van dopen, in de warme Oosterse landen veel gebruikelijk, waar de mensen geheel in het water ingedoopt werden, een weinig tijds onder het water bleven, en daarna uit het water oprezen; en aan te wijzen, dat deze indoping en blijven in het water ene afbeelding is van Christus' dood en begrafenis, en het oprijzen uit het water van Zijne verrijzenis. Hetwelk ook op onze wijze van dopen door besprenging wel kan gepast worden.


9) met Hem begraven
Dit is de tweede trap onzer wedergeboorte, die ons door den doop wordt verzegeld, namelijk de toeneming en volharding in de doding der zonde in ons, gelijk de begrafenis ene volharding was van den dood van Christus, Rom. 6:6.


10) tot de heerlijkheid des Vaders
Grieks dia; welk woord meest betekent door; dat is door de heerlijkheid des Vaders; doch wordt ook somwijlen voor tot genomen, hetwelk hier best past. Zie 2 Petr. 1:3.


11) alzo ook wij
Dit is de derde trap onzer wedergeboorte, die wij door de kracht der opstanding van Christus ontvangen, en ons door den doop wordt betekend en verzegeld; namelijk dat wij kracht ontvangen hebben om voortaan in nieuwheid des levens, dat is in heiligheid en reinigheid te wandelen; Ef. 5:26,27.


12) een plant geworden zijn
Of, tezamen geplant zijn; ene gelijkenis, genomen van een ent, die in een jeugdigen boom ingegrift wordt, welke tot ééne plant wordt met den boom en het sap des levens en der vruchtbaarheid uit hem trekt. Alzo, wil hij zeggen, die met Christus, als de stam, door het geloof zijn verenigd [waarvan de doop ook een teken is, Gal. 3:27], die verkrijgen door den Geest van Christus de kracht niet alleen om de zonden te doden en allengskens te begraven, maar ook om in nieuwheid des levens meer en meer op te staan en ter ere Gods heiliglijk te leven; Joh. 15:1.


13) onze oude mens
Alzo noemt hij de aangeboren blindheid en verdorvenheid des mensen, die wij van den eersten mens erven, die hij elders ook vlees noemt, gesteld tegen den nieuwen mens, die bestaat in kennis, heiligheid en rechtvaardigheid; Ef. 4:22; Col. 3:9.


14) met Hem gekruisigd is
Dewijl Christus onze zonden aan het kruis op zich geladen heeft, niet alleen om die te verzoenen, maar ook om dezelve te niet te doen, gelijk volgt. Zie ook Hebr. 9:14,26,28.


15) het lichaam der zonde
Dat is, de gehele massa of samenvoeging van deze verdorvenheid, welke is als een onzuiver lichaam, dat vele onzuivere leden heeft; Col. 2:11, en Col. 3:5.


16) te niet gedaan worde
Dit lichaam der zonde is wel van Christus geheel teniet gedaan, zoveel Zijne verdiensten aangaat, en is ook door Zijnen Geest in de wedergeborenen de kracht van heersen benomen, Rom. 6:12,14, maar moet allengskens meer en meer in ons vernietigd worden door denzelfden Geest, met nadere toe-eigening van den dood van Christus, gelijk Paulus daartoe de wedergeborenen vermaant, Rom. 8:13, en Rom. 12:2; Ef. 4:22; Col. 3:9, totdat dezelve in ons namaals geheel zal vernietigd worden; Hebr. 4:10.


17) niet meer de zonde dienen
Namelijk gelijk wij deden vóór onze wedergeboorte. Zie van dezen dienst der zonde nader verklaring Rom. 6:16,17,18,19.


18) die gestorven is
Dit is ene rede, genomen van de gelijkenis van een dood mens, die de werken van levenden niet meer doet en aan gene diensten meer is verbonden, waaraan hij in zijn leven verbonden was.


19) gerechtvaardigd van de zonde
Dat is, van hare macht vrijgemaakt of verlost. Want hier wordt eigenlijk niet gesproken van de vergeving der zonden, gelijk in de vijf voorgaande hoofdstukken, maar van de vernietiging van de macht der zonde; ene gelijkenis, genomen van een mens, die van den rechter gerechtvaardigd of vrijgesproken zijnde, ook meteen van de banden verlost en vrijgelaten wordt.


20) met Christus gestorven zijn
Zie de aantekeningen Rom. 6:3,4.


21) met Hem zullen leven
Namelijk in dit leven een geestelijk leven, en hiernamaals het eeuwige leven. Zie Rom. 8:10,11; Ef. 2:5; Col. 2:13, en Col. 3:1,2,3,4.
Laatst gewijzigd door DWW op 06 jun 2011, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door Auto »

Besluit van de Dordtse Leerregels
Besluit

En dit is de naakte, eenvoudige en oprechte verklaring van de rechtzinnige leer der vijf artikelen, die in Nederland in verschil zijn; en meteen de verwerping der dolingen waardoor de Nederlandse Kerken een tijdlang zijn beroerd geweest; welke verklaring en verwerping de Synode oordeelt uit het Woord Gods te zijn genomen en met de belijdenis der Gereformeerde Kerken overeen te stemmen; waaruit klaarlijk blijkt dat degenen denwelken zulks het minst betaamde, tegen alle waarheid, billijkheid en liefde hebben gehandeld, die het volk hebben willen wijsmaken: "dat de leer der Gereformeerde Kerken van de predestinatie en de aanklevende hoofdstukken, door haar eigen aard en drijving de harten der mensen van alle godvruchtigheid en godsdienst afleidt; dat zij een oorkussen is voor het vlees en den duivel, en een burcht des satans, waaruit hij allen mensen lagen legt, het merendeel van hen verwondt en velen van hen met de pijlen óf der wanhoop óf der zorgeloosheid dodelijk doorschiet; dat die leer God maakt een auteur der zonde, onrechtvaardig, een tiran en huichelaar, en dat zij niets anders is dan een vernieuwd stoïcisme, manicheïsme, libertijnschap en Turkendom; dat zij de mensen vleselijk-zorgeloos maakt, als zichzelven daardoor wijsmakende dat het den uitverkorenen niet kan hinderen aan hun zaligheid, hoe zij ook leven, en zij daarom allerlei gruwelijke schelmstukken onbekommerd mogen bedrijven; dat het dengenen die verworpen zijn, ter zaligheid niet kan baten, al ware het dat zij ook al de werken der heiligen waarlijk mochten gedaan hebben; dat daarmede geleerd wordt dat God door het blote en loutere goeddunken van Zijn wil, zonder enig opzicht of aanmerking van enige zonde, het grootste deel der wereld tot de eeuwige verdoemenis voorbeschikt en geschapen heeft; dat de verwerping op gelijke wijze de oorzaak is der ongelovigheid en goddeloosheid, gelijk de verkiezing is de fontein en oorzaak des geloofs en der goede werken; dat vele onnozele kinderkens der gelovigen van de borsten der moeders worden afgerukt en tiranniglijk in het helse vuur geworpen, alzo dat hun noch het bloed van Christus baten kan, noch de Doop, noch het gebed der Kerk bij hun Doop", en wat dergelijke andere dingen nog veel meer zijn, die de Gereformeerde Kerken niet alleen niet bekennen, maar ook van ganser harte met verfoeiing verwerpen.

Daarom, zo velen als er den Naam onzes Zaligmakers Jezus Christus godvruchtiglijk aanroepen, dien betuigt deze Synode van Dordrecht door den Naam des Heeren, dat zij van het geloof der Gereformeerde Kerken willen oordelen, niet uit lasteringen, die hier- en daaruit samengeraapt zijn, ook niet uit private of bijzondere uitspraken van sommige, zo oude als nieuwe leraren, die dikwijls ook te kwader trouw aangehaald, of verdorven en in een verkeerden zin verdraaid worden; maar uit de openbare belijdenissen der Kerken zelven, en uit deze verklaring der rechtzinnige leer, die met eendrachtige overeenstemming van allen en een ieder lid der gehele Synode bevestigd is.

Daarna vermaant deze Synode ook ernstiglijk de lasteraars, dat zij toezien wat zwaar oordeel Gods zij op zich laden, die tegen zo vele Kerken en zo veler Kerken belijdenissen valse getuigenis spreken, de consciënties der zwakken beroeren, en bij velen de gemeenschap der ware gelovigen zoeken verdacht te maken.

Ten laatste vermaant deze Synode alle mededienaars in het Evangelie van Christus, dat zij zich in het verhandelen van deze leer, beide in scholen en kerken, godvruchtiglijk en godsdienstiglijk gedragen; haar zowel met de tong als met de pen tot Gods eer, heiligheid des levens en vertroosting der verslagen gemoederen richten; dat zij met de Schrift naar de regelmaat des geloofs niet alleen gevoelen, maar ook spreken; en eindelijk van al zulke manieren van spreken zich onthouden, die de palen van den rechten zin der Heilige Schrift, ons voorgesteld, te buiten gaan, en die den dartelen sofisten rechtvaardige oorzaak geven mochten, om de leer der Gereformeerde Kerken te beschimpen of ook te lasteren.

De Zone Gods, Jezus Christus, Die ter rechterhand Zijns Vaders zittende, den mensen gaven geeft, heilige ons in de waarheid; brenge diegenen die verdwaald zijn, tot de waarheid; stoppe den lasteraars van de gezonde leer hun monden; en begiftige de getrouwe dienaars Zijns Woords met den Geest der wijsheid en des onderscheids, opdat al hun redenen mogen gedijen ter ere Gods en tot stichting der toehoorders.

Amen.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door DWW »

Luther over de wedergeboorte
Het Evangelie slaat alles neer wat iets kan doen, uit bloed, vlees, natuur, verstand, kennis, lering, wet, vrije wil, met al hun krachten, zodat niemand door zijn leringen, werken, kennis en vrije wil zo vermetel zou zijn iemand te helpen of iemand te laten helpen tot het Koninkrijk van God. Dat echter dit alles verworpen wordt en iedereen naar de geboorte uit God zou trachten. (…) In deze zaak houdt ieder maar wat hij wil, wanneer hij alleen maar weet dat het allemaal geheel nutteloos is en geen goed doet wat buiten de geboorte uit God is. Want als het iets nuttigs geweest zou zijn dan had de evangelist, omdat hijzelf zo nauwkeurig zoekt, dat zonder twijfel naast de geboorte uit God geplaatst en die Goddelijke geboorte niet alléén geprezen hebben. Kirchenpostille 1522, 10.1.1, 231, 1-16


Daarom moet u weten dat de Goddelijke geboorte niets anders is dan het geloof! Hoe gaat dat dan toe? Hierboven is gezegd dat het Licht van de genade het natuurlijke licht van het verstand bestrijdt en verblindt. Wanneer dan nu het Evangelie komt en het Licht van de genade verkondigt, dat een mens niet doen of leven mag naar zijn eigen inzichten, maar zijn natuurlijke licht verworpen, gedood, en ondergegaan moet zijn…, wanneer de mens dit getuigenis aanneemt en dát volgt: zijn licht en zijn mening overgeeft, graag een dwaas wil zijn, en zich wil laten leiden, onderwijzen en verlichten, zie, zo wordt hij in zijn voornaamste deel, dat is, in zijn natuurlijk licht verandert. Dan gaat het oude licht onder en gaat een nieuw licht op, namelijk het geloof. Dat volgt hij na in leven en sterven, hangt alleen aan het getuigenis van Johannes of het Evangelie. Hij zal alles daarom verlaten wat hijzelf heeft of kan doen. Zie, zo is hij nieuw geboren uit God door het Evangelie waar hij in blijft, en laat zijn eigen licht en eigen verwaandheid varen. Zoals Paulus zegt: Ik heb u in Christus door het Evangelie voortgebracht (1 Korinthe 4:15). Of Jakobus: Hij heeft ons gebaard naar Zijn wil, door het Woord der Waarheid, opdat wij eerstelingen Zijner schepselen zouden zijn (Jakobus 1:18). Vandaar dat de Petrus ons ‘nieuw geboren kindertjes van God’ noemt (vgl. 1 Petrus 2:2). Daarom wordt het Evangelie de baarmoeder (uterus) van God genoemd, dat Hij ons daarin ontvangt, draagt en baart, zoals een vrouw een kind in haar baarmoeder ontvangt, draagt en baart, zoals ook Jesaja zegt: Hoort naar mij gij overgebleven arm volkje van Jakob, die ik draag in mijn schoot (vgl. Jesaja 46:1). Kirchenpostille 1522, 10.1.1, 231, 16 – 232, 16.


Zie, wanneer nu het licht, verstand en de oude verwaandheid gedood is, duisternis is, en in een nieuw licht verandert wordt. Dan moet ook volgen dat het hele leven en alle vermogens van de mens veranderd worden. Want waar het verstand ondergaat, dan gaat de wil er achteraan; waar de wil ondergaat daar gaat de liefde en lust er achteraan. En zo moet de gehele mens in het Evangelie ‘kruipen’ en daar nieuw worden, en de oude huid uittrekken; zoals de slang doet, wanneer haar huid oud wordt zoekt ze een nauwe speet in de steenrots, daar kruipt zij doorheen en stroopt haar huid af en laat die buiten voor het gat liggen. Zo moet de mens ook in het Evangelie en Gods Woord zich begeven en getroost de beloften vertrouwen. Hij zal niet liegen! Zo trekt hij zijn oude huid af, laat zijn licht buiten, zijn verwaandheid, zijn wil, zijn liefde, zijn lust, zijn verstand, zijn werken en wordt zo een geheel andere en nieuwe mens, die alle dingen anders ziet dan voorheen. Die anders inziet, anders oordeelt, anders denkt, anders wil, anders spreekt, anders liefheeft, anders verlangt, anders werkt en loopt als voorheen. Hij kan daarna alle standen en werken van alle mensen onderscheiden, of zij goed of slecht zijn, zoals de heilige Paulus zegt: Maar de geestelijk mens onderscheid alle dingen en wordt door niemand onderscheiden (1 Korinthe 2:15). Dan ziet hij duidelijk wat voor grote dwazen allen zijn die met werken vroom willen worden. Daar geeft hij dan geen cent meer voor alle geestelijken, monniken, bisschoppen, paus, tonsuur, pijen, kappen, rookwerk, klokken luiden, kaarsen branden, zingen, orgelspelen, bidden en hun hele uiterlijke bestaan. Hij ziet nu, hoe dat alles enkel afgoderij en dwaas gehuichel is, juist zoals het volk Israël de Baäl, Astaroth, en het gouden kalf in de woestijn aanbeden hebben (Exodus 32, 1 vv), wat zij voor een kostelijke zaak hielden door hun oude licht van hun eigenzinnige en verwaande verstand. Kirchenpostille 1522, 10.1.1, 233, 7 – 234, 11


Hieruit ziet u nu duidelijk dat om kinderen Gods te worden – uit God geboren te zijn – geen bloedverwantschap, geen vriendschap, geen geboden, geen leringen, geen verstand, geen vrije wil, geen goede werken, geen goed leven, geen Kartuizer orde, geen geestelijke stand – al zou die de engelen gelijk zijn – nuttig of behulpzaam zal zijn, ja, alleen maar hinderlijk is. Want waar het verstand niet reeds tevoren vernieuwd en in dit bestaan als een goed gereedschap is, valt het verstand er op aan, verhardt en verblindt zich daarin, zodat het nooit meer – of zeer moeilijk – hiervan te verlossen is, en meent dat haar bestaan en stand rechtvaardig en goed is. Zij is razend en woedend tegen allen, die dit bestaan verachten en verwerpen. Op deze wijze moet de oude mens blijven. God en Zijn genade – Christus en Zijn Licht – vijandig, moet Johannes – Christus’ getuige – het hoofd afgeslagen worden en mensenleringen daarvoor in de plaats opgericht. Zoals nu in het pauselijke en geestelijke bestaan het spel met volle pracht en macht doorgaat. Waar zij allen tezamen niets van deze Goddelijke geboorte weten, lallen en brallen met hun leringen en geboden van verschillende werken, waarmee zij genade willen ontvangen, maar zij steken nog steeds in hun oude huid. Dit zal echter waar blijven, wat de apostel gezegd heeft: Niet uit bloed, niet uit de wil van het vlees of de man, maar uit God geschiedt deze geboorte (vgl. Johannes 1:13 ), er moet gewanhoopt worden aan onze wil, werken en leven, omdat die door het valse, eigenzinnige, zelfzuchtige licht van het verstand vergiftigd zijn. Voor alle dingen moet men de stem en het getuigenis van Johannes de doper horen en zijn geloof navolgen. Dan zal het Licht – Christus – ons verlichten, nieuw maken en macht geven om kinderen van God te worden. Daarom is Hij gekomen en mens geworden! Kirchenpostille 1522, 10.1.1, 234, 11 – 235, 14.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door huisman »

Je kunt er veel of weinig woorden over schrijven. Je kunt alles onderscheiden...maar zonder Christuskennis is er geen christen geboren.
Ds C. Harinck schreef:Tegenwoordig is men christen op grond van een zichtbare levensverandering,ernstige betrachting van Gods wet en diepe indrukken van dood en eeuwigheid. Maar dat alles zonder geloofsvereniging met Christus.Veel zogeheten "christenen" lijken op opgezette dieren. Zij verschillen uiterlijk in niets van de levende dieren, maar missen toch iets. Er zit geen leven in.
........Ze missen de bevindelijke kennis van Christus. Het is een kennis waarin liefde en verbondenheid aan Jezus is. Niets minder dan dit maakt een mens tot een christen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door Marnix »

Mooi citaat. Inderdaad, je kan geen christen zijn zonder dat je Christus echt kent. En ik denk dat je christenen dan ook moet kunnen herkennen, niet zozeer aan wat ze zeggen maar ook aan wat ze doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door DWW »

huisman schreef:Je kunt er veel of weinig woorden over schrijven. Je kunt alles onderscheiden...maar zonder Christuskennis is er geen christen geboren.
Ds C. Harinck schreef:Tegenwoordig is men christen op grond van een zichtbare levensverandering,ernstige betrachting van Gods wet en diepe indrukken van dood en eeuwigheid. Maar dat alles zonder geloofsvereniging met Christus.Veel zogeheten "christenen" lijken op opgezette dieren. Zij verschillen uiterlijk in niets van de levende dieren, maar missen toch iets. Er zit geen leven in.........Ze missen de bevindelijke kennis van Christus. Het is een kennis waarin liefde en verbondenheid aan Jezus is. Niets minder dan dit maakt een mens tot een christen.
Ds. Moerkerken over het geloof in de wedergeboorte
"Als het geloof niet anders dan een daad is waardoor wij gerechtvaardigd worden, dan is het volgens Comrie "zoo klaar als de zon aan den hemel" dat wij gerechtvaardigd worden uit en door de werken. En dát is zo "Paapsch" als het maar zijn kan. Met grote nadruk bevestigt hij dat het zó belangrijk is dat hier door het geloof geen daad of werkzaamheid moet worden verstaan, dat als men hieraan begint te tornen men "de geheele leer doet wankelen" (blz. 427).

Hij wijst erop dat de Catechismus in Zondag 7 niet zegt dat wij door te gelóven, maar door het geloof Christus worden ingelijfd. Dit woord "geloof" geeft te kennen "de genade of de hebbelijkheid des geloofs, waaruit de daden van het gelooven voortvloeien en uitgeoefend worden; gij behoorde uw eigen taal te verstaan en te begrijpen dat er onderscheid is tusschen geloof en gelooven. Onthoudt het in het vervolg: Geloof geeft te kennen de genade des geloofs of de ingestorte hebbelijkheid, maar gelooven geeft te kennen de werkzame daden, uit dat geloof voortkomende. Zoo is het in alle andere opzichten, het gehoor is niet hooren; het eene is het zintuig, het andere de werkzame gewaarwording van hetgeen dat door het gehoor als een lijdelijk zintuig ontvangen wordt" (blz. 427).

Bron : http://www.digibron.nl/search/detail.js ... ae&docid=7

---------------------------------------------------------------------

De pinksterlingen waren volhardende in de leer der apostelen (Hand 2:42), maar ds. Moerkerken volhardt in een ingewikkelde geloofsleer die hij in zijn HC verklaring zondag 7 vergelijkt met een bloembol waarin alles zit (habitus), die pas tot bloei komt bij HC zondag 23 (actus). Het geloof zoals ds. Moerkerken bedoeld en verwoord in HC zondag 7 is een geloof in Christus zonder een bewuste geloofskennis, zonder bewuste geloofsvereniging, en zonder een bewust geloofsvertrouwen. Dat is een vals verondersteld geloof in een valse wedergeboorte waardoor velen misleid zijn geworden. Het kan bijv. vergeleken worden met het geloof van de hoofdman over honderd op Golgotha, zonder dat hij metterdaad geloofde dat Jezus Christus de Zoon van God was, 1 Joh. 4:15. Het kan ook vergeleken worden met het geloof van de Samaritaanse vrouw, zonder dat zij metterdaad geloofde dat Hij de Christus der Schriften was, Joh. 4:29, 1 Joh. 5:1. Deze valse en on-Bijbelse voorstelling van zaken is derhalve geen gereformeerde leer meer, maar een ingewikkelde ROOMSE kerkleer.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door ejvl »

Misschien zeg ik iets heel doms, maar ik zeg het toch.
Natuurlijk is het belangrijk om bijbelkennis te hebben en de juiste weg te volgen.
Als je echter Christenen hoort in Irak, of Iran, of voormalig Joegoslavie en nog veel meer landen, dan kennen ze daar helemaal niet van die discussies over "toe-eigening des Heils" of "wedergeboorte in engere en ruimere zin" of al die theologische strijd, die kennen we volgens mij alleen in Nederland?

Strijd gij om in te gaan is volgens mij de boodschap.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door DWW »

ejvl schreef:Misschien zeg ik iets heel doms, maar ik zeg het toch.
Natuurlijk is het belangrijk om bijbelkennis te hebben en de juiste weg te volgen.
Als je echter Christenen hoort in Irak, of Iran, of voormalig Joegoslavie en nog veel meer landen, dan kennen ze daar helemaal niet van die discussies over "toe-eigening des Heils" of "wedergeboorte in engere en ruimere zin" of al die theologische strijd, die kennen we volgens mij alleen in Nederland? Strijd gij om in te gaan is volgens mij de boodschap.
Hoort toe: ziet, een zaaier ging uit om te zaaien. En het geschiedde in het zaaien, dat het ene deel zaads viel bij den weg; en de vogelen des hemels kwamen, en aten het op. En het andere viel op het steenachtige, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had. Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden, en omdat het geen wortel had, zo is het verdord. En het andere viel in de doornen, en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve, en het gaf geen vrucht. En het andere viel in de goede aarde, en gaf vrucht, die opging en wies; en het ene droeg dertig voud, en het andere zestig voud, en het andere honderd voud. En Hij zeide tot hen: Wie oren heeft om te horen, die hore, Markus 4 vers 3-9.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door ejvl »

DWW schreef:
ejvl schreef:Misschien zeg ik iets heel doms, maar ik zeg het toch.
Natuurlijk is het belangrijk om bijbelkennis te hebben en de juiste weg te volgen.
Als je echter Christenen hoort in Irak, of Iran, of voormalig Joegoslavie en nog veel meer landen, dan kennen ze daar helemaal niet van die discussies over "toe-eigening des Heils" of "wedergeboorte in engere en ruimere zin" of al die theologische strijd, die kennen we volgens mij alleen in Nederland? Strijd gij om in te gaan is volgens mij de boodschap.
Hoort toe: ziet, een zaaier ging uit om te zaaien. En het geschiedde in het zaaien, dat het ene deel zaads viel bij den weg; en de vogelen des hemels kwamen, en aten het op. En het andere viel op het steenachtige, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had. Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden, en omdat het geen wortel had, zo is het verdord. En het andere viel in de doornen, en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve, en het gaf geen vrucht. En het andere viel in de goede aarde, en gaf vrucht, die opging en wies; en het ene droeg dertig voud, en het andere zestig voud, en het andere honderd voud. En Hij zeide tot hen: Wie oren heeft om te horen, die hore, Markus 4 vers 3-9.
Een mooie tekst waar ik het volkomen mee eens bent, maar ik snap het verband niet?
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door DWW »

ejvl schreef:
DWW schreef:
ejvl schreef:Misschien zeg ik iets heel doms, maar ik zeg het toch.
Natuurlijk is het belangrijk om bijbelkennis te hebben en de juiste weg te volgen.
Als je echter Christenen hoort in Irak, of Iran, of voormalig Joegoslavie en nog veel meer landen, dan kennen ze daar helemaal niet van die discussies over "toe-eigening des Heils" of "wedergeboorte in engere en ruimere zin" of al die theologische strijd, die kennen we volgens mij alleen in Nederland? Strijd gij om in te gaan is volgens mij de boodschap.
Hoort toe: ziet, een zaaier ging uit om te zaaien. En het geschiedde in het zaaien, dat het ene deel zaads viel bij den weg; en de vogelen des hemels kwamen, en aten het op. En het andere viel op het steenachtige, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had. Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden, en omdat het geen wortel had, zo is het verdord. En het andere viel in de doornen, en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve, en het gaf geen vrucht. En het andere viel in de goede aarde, en gaf vrucht, die opging en wies; en het ene droeg dertig voud, en het andere zestig voud, en het andere honderd voud. En Hij zeide tot hen: Wie oren heeft om te horen, die hore, Markus 4 vers 3-9.
Een mooie tekst waar ik het volkomen mee eens bent, maar ik snap het verband niet?
http://www.dewoesteweg.nl/diversen/chri ... volgingen/

Het bloed der martelaren is het zaad der kerk. Ook in Irak, in Iran, en in geheel het verre en midden oosten. Maar dat wil niet zeggen dat ook daar de geestelijke tarwe niet met het geestelijke onkruid moet opgroeien. Het onkruid openbaart zich ook daar door leraren die valse leringen verkondigen. Waar God begint te zaaien, zaait de duivel des nachts op dezelfde plaatsen. De duivel is immers een nabootser van Gods werk. Tijdens de grote opwekking in de USA ten tijde van Jonathan Edwards, waarschuwde hij ernstig tegen schijnbekeringen en schijngeloof. Het is daarom niet onbelangrijk dat ook in het Midden Oosten een zuivere leer geleerd en verkondigd wordt. Want de duivel werkt door valse leringen en halve waarheden heen. Ik weet wel, God werkt overal dwars doorheen. Hij bekeerde Luther en Calvijn ook in de Roomse kerk tot Hem, en trok Huntington en Philpot ook uit de Anglicaanse kerk. Maar het is en blijft wel een vaststaand feit dat in de tijd toen de meesten door God bekeerd werden, de kerk de Waarheid weer zuiver ging belijden en leren. Waarna de brandstapels werden opgericht. God heeft niet alleen een volk, maar ook de zuivere middelen tot hun bekering verkoren. Daarom heeft het Midden Oosten ook een reformatie nodig. Ik geloof dat die spoedig gaat komen, door middel van de nationale bekering van het Joodse volk. Dan zal het vrederijk zich ook in het midden oosten uitbreiden, door middel van het getuigenis der Joden van hun dierbare Zaligmaker, gelijk destijds in Samaria door middel van het getuigenis van die ene bekeerde vrouw die meerdere mannen had, Joh. 4:26-40.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wedergeboorte belicht vanuit Dordt en kant. Statenvertal

Bericht door ejvl »

Mooi antwoord vind ik.
Alleen denk je niet dat de duivel ook lacht om al die verhitte discussies over wanneer nu precies in het proces de heiligmaking plaats vind of over toe-eigening des heils en meer van deze onderwerpen?
Is het niet zo dat de bijbelse opdracht is, bekeert u!
Wij mensen hebben deze opdracht, daarvoor moeten we tot God roepen en bidden, en hoe God werkt per individu en op welk tijdstip iets gebeurd, dat kunnen we toch beter aan God overlaten?
Plaats reactie