Lezen over eindtijd populair

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Lezen over eindtijd populair

Bericht door Gijs83 »

Volgens het RD van vandaag is er een ware run ontstaan over boeken over de eindtijd: http://www.refdag.nl/nieuws/fictieboeke ... s_1_540568
Het is natuurlijk heel erg goed dat er nog mensen nadenken over de eindtijd. Soms wordt wel een beetje overdreven gedaan, zoals mijns inziens, bv bij Het Zoeklicht gebeurt. De revoluties in Noord-Afrika en het Midden Oosten hebben ons natuurlijk heel wat te zeggen. Wellicht dat iemand daar wat meer over kan vertellen, die er wat meer over heeft gelezen. Verder wordt de tsunami in Japan genoemd. Wellicht zijn er meer gebeurtenissen die op de eindtijd kunnen duiden. Het is, denk ik, wel goed om daar eens met elkaar van gedachten over te wisselen. Zodat we elkaar kunnen opscherpen wat nu(actueel) als tekenen van Gods naderende komst gezien kunnen worden.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door MarthaMartha »

tja, ik ga niet krampachtig allerlei boeken lezen over de eindtijd.

Toch sla ik wel vol belangstelling alles wat gebeurd gade.
Er gebeurd toch van alles waarvan je zeggen kunt: het zijn de voetstappen van een komende Christus.

Zou Hij al snel terugkomen?

In die zin mogen we vol verwachting het wereldgebeuren gadeslaan...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef: Het is, denk ik, wel goed om daar eens met elkaar van gedachten over te wisselen. Zodat we elkaar kunnen opscherpen wat nu(actueel) als tekenen van Gods naderende komst gezien kunnen worden.
Dat lijkt me een zinnige discussie, die thans over het RF is verwaaierd.
Wie geeft de voorzet?
Gijs zelf misschien?
Of MarthaMartha?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef: Het is, denk ik, wel goed om daar eens met elkaar van gedachten over te wisselen. Zodat we elkaar kunnen opscherpen wat nu(actueel) als tekenen van Gods naderende komst gezien kunnen worden.
Dat lijkt me een zinnige discussie, die thans over het RF is verwaaierd.
Wie geeft de voorzet?
Gijs zelf misschien?
Of MarthaMartha?
Ik heb een 1e aanzet gegeven, maar praten jullie maar verder, dan lees ik wel mee en reageer af en toe als ik vragen of opmerkingen heb!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door MarthaMartha »

ik weet niet of er een voorzet gegeven moet worden, dat is in andere topics al naar voren gekomen denk ik:

wanneer gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen....
de eindtijd wordt beschreven als een tijd van rampen, ziekten en natuurgeweld....

verder als een tijd waarin de liefde van velen zal verkouden, mensen tegen elkaar opstaan.

een tijd waarin Israël alleen zal komen te staan

een tijd ook dat het evangelie over heel de wereld gebracht zal zijn....

allemaal dingen die je of ziet gebeuren of die heel dichtbij zijn.

toch?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:ik weet niet of er een voorzet gegeven moet worden, dat is in andere topics al naar voren gekomen denk ik:

wanneer gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen....
de eindtijd wordt beschreven als een tijd van rampen, ziekten en natuurgeweld....

verder als een tijd waarin de liefde van velen zal verkouden, mensen tegen elkaar opstaan.

een tijd waarin Israël alleen zal komen te staan

een tijd ook dat het evangelie over heel de wereld gebracht zal zijn....

allemaal dingen die je of ziet gebeuren of die heel dichtbij zijn.

toch?
Ja, daarom sprak ik over verwaaierd op de diverse topics.
Mss. zinvol om onze visies te centraliseren in één topic.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door Gabrielle »

Gijs83 schreef:Volgens het RD van vandaag is er een ware run ontstaan over boeken over de eindtijd: http://www.refdag.nl/nieuws/fictieboeke ... s_1_540568
Het is natuurlijk heel erg goed dat er nog mensen nadenken over de eindtijd. Soms wordt wel een beetje overdreven gedaan, zoals mijns inziens, bv bij Het Zoeklicht gebeurt. De revoluties in Noord-Afrika en het Midden Oosten hebben ons natuurlijk heel wat te zeggen. Wellicht dat iemand daar wat meer over kan vertellen, die er wat meer over heeft gelezen. Verder wordt de tsunami in Japan genoemd. Wellicht zijn er meer gebeurtenissen die op de eindtijd kunnen duiden. Het is, denk ik, wel goed om daar eens met elkaar van gedachten over te wisselen. Zodat we elkaar kunnen opscherpen wat nu(actueel) als tekenen van Gods naderende komst gezien kunnen worden.

je noemt Het Zoeklicht overdreven.
Lees je dat blad ? ( ik wil ze wel voor je bewaren, mag je gratis meelezen)
het is bijbels in hun visie op de eindtijd.
helaas horen we in de kerk bijna nooit over vervulde profetiën en beloftes voor de toekomst.
terwijl de Bijbel er vol mee staat.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door -DIA- »

Wat me opvalt is dat de laatste tijd zelfs mensen die "nergens aan doen", steeds meer geloven dat er op een of andere wijze een einde der tijden aanstaande is. Vaak niet zo uitgesproken, maar toch 'voelt' men iets onbestemds...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:Wat me opvalt is dat de laatste tijd zelfs mensen die "nergens aan doen", steeds meer geloven dat er op een of andere wijze een einde der tijden aanstaande is. Vaak niet zo uitgesproken, maar toch 'voelt' men iets onbestemds...
Vandaar ook dat artikel in het RD. Zeker na de (wereld)gebeurtenissen van de laatste maanden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Lezen over eindtijd populair

Bericht door Gian »

Binnen de typelogie zijn er diverse aanwijzingen dat de tijd van de Gemeente 2000 jaar is (Jezus verbleef 2 dagen bij de Sameritanen), of beter gezegd, dat Israel 2 dagen Lo-ammi is. Dat is bijna zover. Dan zijn er 6 dagen voorbij en volgt de sabbat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie