Paulus bekering als voorbeeld?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Goeie vraag.
Misschien moet je die aan Calvijn stellen.
Ja, da's mooi makkelijk. ;) Maar goed, laten we Calvijn nog eens aan het woord laten:

En in de eerste plaats moeten wij weten, dat al wat Christus tot zaligheid van het menselijk geslacht geleden en gedaan heeft, voor ons zonder nut en van geen gewicht is, zo lang Christus buiten ons is en wij van Hem gescheiden zijn.

En ofschoon het waar is, dat wij dit door het geloof verkrijgen, leert toch, daar wij zien, dat niet allen zonder onderscheid de gemeenschap met Christus, die door het evangelie aangeboden wordt, omhelzen, de rede ons hoger te stijgen en onderzoek te doen naar de verborgen werking des Geestes, door welke het geschiedt, dat wij Christus en al Zijn goederen genieten.

Immers, een goed deel der wereld heeft, wanneer ze de naam geloof horen, daarvan geen hogere opvatting dan een gewone aanvaarding van de evangelische historie.

Nu zal de juiste bepaling van het geloof voor ons vaststaan, indien wij zeggen, dat het is een vaste en zekere kennis van Gods welwillendheid jegens ons, welke gegrond op de waarheid van Zijn genadige belofte in Christus, door de Heilige Geest aan ons verstand wordt geopenbaard en in ons hart wordt verzegeld.

Volgens mij geeft Calvijn dus best wel antwoord op die vraag.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Goeie vraag.
Misschien moet je die aan Calvijn stellen.
Ja, da's mooi makkelijk. ;) Maar goed, laten we Calvijn nog eens aan het woord laten:

En in de eerste plaats moeten wij weten, dat al wat Christus tot zaligheid van het menselijk geslacht geleden en gedaan heeft, voor ons zonder nut en van geen gewicht is, zo lang Christus buiten ons is en wij van Hem gescheiden zijn.

En ofschoon het waar is, dat wij dit door het geloof verkrijgen, leert toch, daar wij zien, dat niet allen zonder onderscheid de gemeenschap met Christus, die door het evangelie aangeboden wordt, omhelzen, de rede ons hoger te stijgen en onderzoek te doen naar de verborgen werking des Geestes, door welke het geschiedt, dat wij Christus en al Zijn goederen genieten.

Immers, een goed deel der wereld heeft, wanneer ze de naam geloof horen, daarvan geen hogere opvatting dan een gewone aanvaarding van de evangelische historie.

Nu zal de juiste bepaling van het geloof voor ons vaststaan, indien wij zeggen, dat het is een vaste en zekere kennis van Gods welwillendheid jegens ons, welke gegrond op de waarheid van Zijn genadige belofte in Christus, door de Heilige Geest aan ons verstand wordt geopenbaard en in ons hart wordt verzegeld.

Volgens mij geeft Calvijn dus best wel antwoord op die vraag.
En:
Paulus zegt, dat zij geen dienstknechten van Christus zijn (Rom 8:9), die niet door de Geest van Christus geleid worden; zij verzinnen een Christendom, dat de Geest van Christus niet nodig heeft. Paulus geeft geen hoop op een gelukzalige opstanding, indien wij niet de Geest in ons voelen wonen (Rom 8:11); zij verzinnen een hoop, die ontbloot is van zulk een gevoelen. (III, II, 39)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Paulus bekering als voorbeeld?

Bericht door Fjodor »

Willem schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En daar komt de aap uit de mouw.
Hopelijk hier niet nog één..

Op zich heb ik er geen problemen mee als het meer over persoonlijke ervaringen zou gaan, het lijkt me zelfs goed. Maar als je dat soort dingen over jezelf wil posten dan vind ik wel dat je het ook goed moet vinden dat mensen er kritiek (en misschien zelfs ernstige kritiek) op kunnen hebben.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie