De jeugd van tegenwoordig.......

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Bij ons in de kerk hadden we onlangs een jongerenavond over ""Muziek"". Maar wie zie je op zo'n avond? Geen jongeren die elke zaterdagavond in de kroeg of disco zitten , maar de jongelui die zaterdagsavonds naar een JV, SRB of andere degelijke refo-bijeenkomst gaan en misschien eens een enkel keertje sky-radio aan hebben staan.
Billy,

Hebben jullie toen deze 'wereldse' jongeren opgezocht in de uitgaansgelegenheden en gesproken over de gemeente-avond die eraan kwam. Was het niet mogelijk om op deze wijze uit te nodigen in de term van "wij zijn een keer bij jullie, komen jullie volgende week naar de gemeenteavond en na afloop nog even doorpraten?"

Ouders die slecht omgaan met de opvoeding weten volgens mij niet hoe groot en heilig God is. Tijdens de doop hebben ze onmenselijk belooft maar men doet niet eens moeite om een brokje van het beloofde in praktijk te brengen. Weet men wel wat men belooft, of belooft men maar raak?

[Veranderd op 29/3/02 door kridje]
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Billy,

Hebben jullie toen deze 'wereldse' jongeren opgezocht in de uitgaansgelegenheden en gesproken over de gemeente-avond die eraan kwam. Was het niet mogelijk om op deze wijze uit te nodigen in de term van "wij zijn een keer bij jullie, komen jullie volgende week naar de gemeenteavond en na afloop nog even doorpraten?"
nee kridje helaas ik moet je hierin helemaal gelijk geven. Ik zit niet in de organisatie maar zal ze daar eens het e.e.a. over voorstellen. Je bedoelt neem ik aan een beetje de ""URKSE methode""?

bedank kridje, we begrijpen elkaar wel denk ik

gr.

Billy
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Je bedoelt neem ik aan een beetje de ""URKSE methode""?
Dat is effe jammer, ik dacht iets nieuws uit te hebben gevonden:,:,:,:,:,


Admin,

Zoals je aangeeft is er een moment dat je het in Gods handen moet overgeven. Maar zolang het menselijkerwijs nog mogelijk is om de jeugd te kunnen bereiken moeten we het doen! We kunnen dan een middel zijn in Gods hand. Als voorbeeld kunnen we naar Augustinus kijken. Ondanks de gebeden van zijn moeder trok hij toch de wereld in. Het leek wel of God haar gebeden niet verhoorde. Al ging Augustinus helemaal vanuit Thagaste naar Rome, zijn moeder volgde hem en bleef voor hem bidden. Ze bad dus niet alleen, maar volgde hem ook om hem op God te wijzen. Dit is door Gods genade gezegend. Zo kan God nog steeds werken en daarom denk ik dat we erg weinig energie in jongeren steken die dreigen af te glijden. Als eerste moet er gebed zijn, maar we hebben ook de taak om met hen in contact te blijven. Op deze wijze kunnen we misschien een middel in Gods hand zijn. De daad moet dan wel met gebed gaan!

Heeft verder echt niemand een mening over dit onderwerp? Of intresseert dit onderwerp jullie niet? Zijn Admin, Billy, Mirror en Jelle de enigste die zich ermee bezig houden?
Jelle

Bericht door Jelle »

Het bezig zijn met de jeugd is erg belangrijk.
Ik weet van ds. Pieters dat hij op zaterdagavond de cafe´s langs ging om daar catechisanten van hem uit het cafe te halen, althans ze uit te nodigen voor een samenkomst in het verenigingsgebouw van de kerk.
Kijk, hij was daadwerkelijk bezig om achter zijn kerkgaande jeugd aan te gaan.
Of hij hier alles mee heeft kunnen redden, dat denk ik niet, maar het is wel tot een aanmoediging om als ouders ook hiermee bezig te zijn.
Toen mijn kinderen nog thuis waren kwamen er op zaterdagavond soms wel 20 tot 25 jongelui over de vloer en de andere week zaten ze weer ergens anders. Het is bij mij altijd een zoete inval geweest, als ze kwamen was het altijd goed en ze konden er van op aan dat ze welkom waren.
Ook heb ik gemerkt dat er vrienden en vriendinnen waren die enigszins op een zijspoor kwamen en waar zelfs opvang voor nodig was, maar toch zijn deze nooit door hun vrienden en vriendinnen in de steek gelaten en ze zijnlater toch ook weer meegegaan naar de kerk.
En drank? ja ze mochten van mij best eens een biertje drinken, daar was niks mis mee, als je maar zorgt dat je het zelf een beetje in de hand houdt. En dan ben ik dankbaar dat ik mag zien dat het met veel van deze jongelui toch ook goed terecht is gekomen en nu zie ik dat dan die en dan deze gaan trouwen en worden we ook nog gevraagd op de receptie.
Dan ben ik dankbaar dat bij mij de deur altijd voor hen openstond en nog openstaat.
Met liefde voor de jongelui is er veel te winnen en eigenlijk zouden we met een klupje mensen op pad moeten op zaterdagavond om kerkelijke- en onkerkelijke jeugd uit te nodigen om samen te komen om met hen de avond op een goede manier door te brengen.
Ik weet wel het is heel idealistisch en het zal misschien maar een enkeling zijn die op de uitnodiging zou ingaan, maar zelfs 1 zou al goed zijn.
Maar ook blijft staan laten we vooral ook in ons gebed de jonge mensen blijven opdragen voor de Troon de genade.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik weet van ds. Pieters dat hij op zaterdagavond de cafe´s langs ging om daar catechisanten van hem uit het cafe te halen, althans ze uit te nodigen voor een samenkomst in het verenigingsgebouw van de kerk.
Kijk, hij was daadwerkelijk bezig om achter zijn kerkgaande jeugd aan te gaan.
Dit is wel Genemuiden waar je over praat. Dit zou dus ergens anders absoluut niet werken. Op zich vind ik het best goed dat een predikant eens kijkt waar z'n catechesanten uithangen, maar om het zo radicaal te doen.... beetje overtrokken.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Dit is wel Genemuiden waar je over praat. Dit zou dus ergens anders absoluut niet werken. Op zich vind ik het best goed dat een predikant eens kijkt waar z'n catechesanten uithangen, maar om het zo radicaal te doen.... beetje overtrokken.
Is Genemuiden dan zo bijzonder dat het ergens anders niet werkt? We zijn allemaal van hetzelfde lap gescheurd. Misschien zijn ze tegenover de andere plaatsen erger of minder erg, maar dit wil toch nog niet zeggen dat het ergens anders niet kan?
spankie

Bericht door spankie »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Ik wil niet ontkennen dat er geen zaken fout gaan. Maar zijn die toe te schrijven aan de jeugd, of volgen die uit het feit dat het gehele menselijk geslacht onder de vloek ligt?
Dat het hele menselijke geslacht onder de vloek ligt, dat is natuurlijk geen excuus om, laten we zeggen, ijdele plaatsen op te zoeken. Dat het in de eerste plaats inderdaad door die vloek komt, neemt niet weg, dat, als er jeugd is die afdwaalt, dat voor een groot gedeelte aan die jeugd ligt. Iedereen die bij de bijbel is opgevoed kan weten dat er plaatsen zijn waar we niet horen te komen. Als je hier dan toch komt, is het onzin om je te verontschuldigen door te zeggen dat je er niks aan kunt doen omdat je nu eenmaal onder de vloek ligt.
spankie

Bericht door spankie »

Natuurlijk moet je niet boven deze jongeren gaan staan; dat heb ik ook helemaal niet gezegd en ook niet proberen te zeggen. Als het wel zo over is gekomen, is dit helaas, maar het discusseert wat moeilijk als je na ieder zinnetje moet zeggen 'zonder dat ik er nou boven wil gaan staan' oid.

Ik ben ervan overtuigd dat een zoetsappig verhaaltje waaruit de 'liefde' tot deze jongeren zou blijken, helemaal niks helpt. Integendeel; ze lachen erom. En terecht: hoe dwarser zij worden, des te liefdevoller wij ze zouden moeten behandelen? Zijzelf zullen waarschijnlijk het beste inzien wat een kromme gang van zaken dit is. Uiteraard moet je jongeren die het 'verkeerde pad' opgaan hierop aanspreken en hierin niet boven ze gaan staan, maar dit moet niet eindeloos gaan duren. Je moet niet eindeloos blijven proberen ze door 'liefde' erbij te houden. Ze weten best wat wel en niet kan en als ze hier moedwillig tegenin willen gaan, kun je al je liefde aanwenden, maar het helpt niks.
Origineel geplaatst door voorbijganger
Wat denk je: zou de liefde dan kunnen werken??????
Nee dus!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het hele probleem met jongeren (ook van kerkelijken huize) die naar disco's en (refo)kroegen gaan, is dat ze JV's en zulke gelegenheden maar wat braaf en vroom vinden, niks spectaculairs.

Wat Mirror geloof ik zei: je moet ze laten zien, door je handel en wandel, dat dat lege ijdele plaatsen zijn waar je van God afgaat. Als je jongeren echt jaloers kunt maken door een oprechte, vrome wandel en omgang, dan heb je veel gewonnen. Ook van huis uit is het belangrijk dat de jongeren niet zozeer tegen hun ouders ingaan als ze zulke gelegenheden opzoeken, maar ook de HEERE ermee vertoornen en verdriet doen. Onverschilligheid van huis uit en vanuit de vriendengroep is funest.
Je moet echt laten merken dat het je ernst is.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Voorbijganger, als de liefde niet werkt, wat moet Manasse dan ervaren? Wel, hij komt in de gevangenis tot bekering. Gods werk. Als de liefde niet werkt, wat moet Saulus van Tarsen dan meemaken? Als God hem niet staande had gehouden, was hij doorgegaan!
Opvoeding kan veel goeds aanrichten; ook veel kwaad meegeven. Heel logisch, heel duidelijk en niet te weerleggen. Bovendien: beloofd bij de doop. Ik ben dus van mening dat ouders hun kinderen onderwijs moeten geven (en in tweede instantie laten geven), zoals God ons dat in Zijn Woord voorhoudt. Dat dit een wereldvreemde opvoeding zal zijn, is tot op zekere hoogte wel waar, maar wat dan nog? Ik weet tot op heden niet hoe een discotheek er van binnen uit ziet, al heb ik er een wel een voorstelling van. Mis ik daar wat aan? Ha, kom nou!
Weet jij precies wat de waan van de dag was in de jaren ’50 van de vorige eeuw? Moet je de geest van de tijd van de jaren ’60 verstaan? Welke denkbeelden heersen er in Nederland en hoe denkt men er in China, Australië, Amerika en Rusland over? Een kakefonie van meningen, wijsheid en waanwijsheid… Wat heb ik er aan om dat te weten? Er is voor mij maar ene zekerheid: dat Gods Woord de waarheid is. Al dat andere, wat moet je daar nu mee? Ik hoef het niet te weten, want morgen staat er weer een andere hotemetoot op en de hele massa danst dáár weer een tijdje achteraan. Laat je toch niet zo beïnvloeden door de tijdgeest, laat toch ook je kinderen niet zo meeslepen. Wat mij betreft ligt in ons isolement nog steeds onze kracht. Daarmee kan ook die kleine meid zich later zonder veel moeite handhaven. Laat al die lachers maar lachen en die spotters maar spotten, want de dag komt dat God met hen zal spotten.
En zeg nou niet: “O Pied, wat voel jij je vreselijk goed. En die kleine meid is daar echt niet mee bekeerd hoor.â€
spankie

Bericht door spankie »

Origineel geplaatst door voorbijganger
En Spankie ,dan heb je gelijk hoor, opvoeden is op meerdere manieren mogelijk. Een mogelijkheid is zonder liefde ze in een soort ‘kamp = de eigen kring’ met de stok en de zweep te “houden, maar waar blijft het gedenken van de balk in eigen oog. Ik moet er niet aan denken waar dat toe kan leiden.
Volgens mij begrijp jij me verkeerd. Ik heb helemaal niet willen zeggen dat, als een liefdevolle aanpak niet helpt, we het dan maar met geweld moeten proberen. Dat zeker niet. Dan kun je het nog beter met liefde proberen, want slaan ed. is een teken van onmacht.
Wat ik wel heb willen zeggen, is dat je niet eindeloos moet proberen de 'afvallige' jongeren erbij te houden. Je kunt ze een keer, of twee keer, of wat mij betreft drie of vier keer vermanen, maar als ze dan niet willen luisteren, dan houdt het gewoon op. Zoals ik al eerder zei, weten ze allen hoe het hoort en wat niet en wel kan en als ze daar niet naar willen luisteren, dan helpt een overvloed aan vermaningen helemaal niks.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

â€
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Pied: “Ik vind dat je niet moet spreken over concentratiekampen.â€
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Sprankie,

Augustinus werd al de tijd dat hij op de verkeerde weg zat door zijn moeder gevolgd en gewaarschuwd. Geven wij het niet te snel op?

Pied en Voorbijganger,

Een hele nuttige discusse die je houden, maar is het niet mogelijk om deze discussie in een andere topic voort te zetten? In dit topic gaat het om de vraag hoe we 'afdwalende' jongeren kunnen bereiken en hoe we ermee om moeten gaan.

Ik wil graag dit onderwerp in deze topic houden en niet een ander discussie erbij die naar mij idee afwijkt van de bedoelde discussie. Erg vervelend als er 2 discussies zijn die door elkaar heen lopen.
Plaats reactie