HHK Huizen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HHK Huizen

Bericht door Tiberius »

Toeschouwer schreef:Een kleine correctie JvdG: Ik lees nergens van een Koning van een kerk, wel een Hoofd van de gemeente.
Dan sla je toch behoorlijke delen van de Bijbel over.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: HHK Huizen

Bericht door Bert Mulder »

Geachte Toeschouwer, je moet toch eerst even leren beter je Bijbel te lezen. Neem Ps. 2, bijvoorbeeld:
1 Waarom woeden1) de heidenen2), en bedenken3) de volken ijdelheid?
2 De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten4) beraadslagen te zamen tegen den HEERE, en tegen Zijn Gezalfde5), zeggende:
3 Laat ons hun banden verscheuren7), en hun touwen van ons werpen.
4 Die in den hemel woont8), zal lachen9); de HEERE zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij10) tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid11) zal Hij hen verschrikken.
6 Ik toch12) heb Mijn Koning gezalfd13) over Sion, den berg14) Mijner heiligheid.
7 Ik zal15) van het16) besluit17) verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden18) heb Ik U gegenereerd.
8 Eis van Mij19), en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden20) der aarde tot Uw bezitting.
9 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter21); Gij zult hen in stukken22) slaan als een pottenbakkersvat23).
10 Nu dan, gij koningen, handelt verstandiglijk; laat u tuchtigen24), gij rechters der aarde!
11 Dient den HEERE met vreze25), en verheugt u26) met beving.
12 Kust den27) Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat28), wanneer Zijn toorn maar een weinig29) zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.
Neem daarbij dat beide David en Salomo, als koning, typen zijn van Christus. Dat Christus een drievoudig ambt heeft, namelijk Koning, Priester en Profeet, hetwelk doorschijnt in de ambtsdragers in Zijn kerk als ouderling, diaken en predikant.

Mat 13:41
41 De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen35), en degenen, die de ongerechtigheid doen;
Mat 16:19
19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen;18) en zo wat gij zult binden19) op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn;20) en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
Moet ik nog doorgaan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: HHK Huizen

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder schreef:Geachte Toeschouwer, je moet toch eerst even leren beter je Bijbel te lezen. Neem Ps. 2, bijvoorbeeld:
1 Waarom woeden1) de heidenen2), en bedenken3) de volken ijdelheid?
2 De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten4) beraadslagen te zamen tegen den HEERE, en tegen Zijn Gezalfde5), zeggende:
3 Laat ons hun banden verscheuren7), en hun touwen van ons werpen.
4 Die in den hemel woont8), zal lachen9); de HEERE zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij10) tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid11) zal Hij hen verschrikken.
6 Ik toch12) heb Mijn Koning gezalfd13) over Sion, den berg14) Mijner heiligheid.
7 Ik zal15) van het16) besluit17) verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden18) heb Ik U gegenereerd.
8 Eis van Mij19), en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden20) der aarde tot Uw bezitting.
9 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter21); Gij zult hen in stukken22) slaan als een pottenbakkersvat23).
10 Nu dan, gij koningen, handelt verstandiglijk; laat u tuchtigen24), gij rechters der aarde!
11 Dient den HEERE met vreze25), en verheugt u26) met beving.
12 Kust den27) Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat28), wanneer Zijn toorn maar een weinig29) zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.
Neem daarbij dat beide David en Salomo, als koning, typen zijn van Christus. Dat Christus een drievoudig ambt heeft, namelijk Koning, Priester en Profeet, hetwelk doorschijnt in de ambtsdragers in Zijn kerk als ouderling, diaken en predikant.

Mat 13:41
41 De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen35), en degenen, die de ongerechtigheid doen;
Mat 16:19
19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen;18) en zo wat gij zult binden19) op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn;20) en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
Moet ik nog doorgaan?
Van mij mag u doorgaan, want wat u tot nog toe naar voren brengt raak ik niet onder de indruk. Mijn vraag was heel simpel: De Heere Jezus wordt nergens in de ganse Schrift niet "Koning der kerk genoemd".
Ik zal wel te simpel wezen, waar wat u naar voren brengt lees ik het nog steeds niet.

Als u bedoelt dat de Heere Jezus nog een keer Koning over de gehele aarde zal wezen, dan kunnen we het eens zijn. Lukas 1:32b "de Heere zal Hem de troon van Zijn vader David geven", dat moet nog vervuld worden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: HHK Huizen

Bericht door Bert Mulder »

Toeschouwer schreef: Van mij mag u doorgaan, want wat u tot nog toe naar voren brengt raak ik niet onder de indruk. Mijn vraag was heel simpel: De Heere Jezus wordt nergens in de ganse Schrift niet "Koning der kerk genoemd".
Ik zal wel te simpel wezen, waar wat u naar voren brengt lees ik het nog steeds niet.

Als u bedoelt dat de Heere Jezus nog een keer Koning over de gehele aarde zal wezen, dan kunnen we het eens zijn. Lukas 1:32b "de Heere zal Hem de troon van Zijn vader David geven", dat moet nog vervuld worden.
Toch niet. Christus zit nu al op Zijn troon. En Hij heeft nu al dominie, niet alleen over Zijn Kerk, maar ook over de hele schepping.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: HHK Huizen

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder schreef:
Toeschouwer schreef: Van mij mag u doorgaan, want wat u tot nog toe naar voren brengt raak ik niet onder de indruk. Mijn vraag was heel simpel: De Heere Jezus wordt nergens in de ganse Schrift niet "Koning der kerk genoemd".
Ik zal wel te simpel wezen, waar wat u naar voren brengt lees ik het nog steeds niet.

Als u bedoelt dat de Heere Jezus nog een keer Koning over de gehele aarde zal wezen, dan kunnen we het eens zijn. Lukas 1:32b "de Heere zal Hem de troon van Zijn vader David geven", dat moet nog vervuld worden.
Toch niet. Christus zit nu al op Zijn troon. En Hij heeft nu al dominie, niet alleen over Zijn Kerk, maar ook over de hele schepping.
Hij zit op de troon in de hemel, dat ben ik met u eens. Maar ik heb het over de troon van David (Lukas 1:32b) op die troon zit Hij nog niet. Hij is Hoofd van Zijn gemeente (ik lees in de brieven van Paulus gemeente, daarom houd ik deze benaming ook maar aan)

Wat u precies met "dominie" bedoelt weet ik niet goed, ik denk dat u bedoelt dat de Heere Jezus over Zijn kerk en hele schepping zal zijn. Het eerste probeerde ik mijn gedachte hierover al weer te geven. Het tweede zie ik werkelijkheid worden in 1 Kor. 15, daar zal de Hij alle vijanden verslaan. Daniël 2 komt zo tot vervulling.
In mijn beleving is satan nog steeds de overste van deze wereld. Het einde van satan lees ik in 1 Kor. 15.
Wij leven als gemeente van de Heere Jezus nog steeds in bezet gebied. De gemeente kun je al zien als een stukje bevrijd gebied.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: HHK Huizen

Bericht door Mister »

:offtopic
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: HHK Huizen

Bericht door Bert Mulder »

Sorry Mister,

God is soverein, satan niet.

En die troon waarop Christus zit, is de troon Davids.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: HHK Huizen

Bericht door Toeschouwer »

Het gaat al lang niet meer over de HHK in Huizen, we dwalen nu wel heel erg af.

Maar één ding moet ik recht zetten, de troon van David heeft nooit in de hemel gestaan, hoe mijn geachte opponent daarop komt is me een raadsel.

Als we hier over wil door praten kunnen we beter naar Hypothetische Alverzoening gaan.

In mijn laatste posting die ik daar geschreven heb ga ik iets in over mijn denken en ik wacht af of ik op dit forum nog mee mag doen.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: HHK Huizen

Bericht door astroguy »

Het ND bericht vandaag:

Hersteld-hervormden Huizen blijven verdeeld
HUIZEN - De gesprekken over hereniging tussen twee groepen hersteld-hervormden in Huizen zijn stilgelegd. De gemeente scheurde 2,5 jaar geleden.


Sinds die tijd bestaan er twee aparte gemeenten. Een begeleidingscommissie vanuit de synode probeert al lange tijd weer eenheid te bereiken. De gesprekken zijn echter door de commissie beëindigd omdat de afgescheiden groep niet bereid is de ‘tegenstellingen te overbruggen’, aldus een verslag in het plaatselijke kerkblad.

Er bestaat onenigheid over de vraag of gemeenteleden moeten worden gedwongen zich te houden aan beleidsuitspraken, over bijvoorbeeld het bezit van televisie. Er wordt wel gesproken met predikant A. Kot, die al lange tijd op non-actief staat.

geplaatst:
22-12-2010 - 12.44
Atze
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: HHK Huizen

Bericht door Mara »

Dit zijn altijd verdrietige berichten :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: HHK Huizen

Bericht door Desiree »

De grote vraag is: wat wil de Heere, wat is uiteindelijk echt belangrijk?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: HHK Huizen

Bericht door huisman »

astroguy schreef:Het ND bericht vandaag:

Hersteld-hervormden Huizen blijven verdeeld
HUIZEN - De gesprekken over hereniging tussen twee groepen hersteld-hervormden in Huizen zijn stilgelegd. De gemeente scheurde 2,5 jaar geleden.


Sinds die tijd bestaan er twee aparte gemeenten. Een begeleidingscommissie vanuit de synode probeert al lange tijd weer eenheid te bereiken. De gesprekken zijn echter door de commissie beëindigd omdat de afgescheiden groep niet bereid is de ‘tegenstellingen te overbruggen’, aldus een verslag in het plaatselijke kerkblad.

Er bestaat onenigheid over de vraag of gemeenteleden moeten worden gedwongen zich te houden aan beleidsuitspraken, over bijvoorbeeld het bezit van televisie. Er wordt wel gesproken met predikant A. Kot, die al lange tijd op non-actief staat.

geplaatst:
22-12-2010 - 12.44
Triest dat de kerkleiding een predikant zolang in het onzekere laat. (2,5 jaar)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: HHK Huizen

Bericht door Rambam »

huisman schreef: Triest dat de kerkleiding een predikant zolang in het onzekere laat. (2,5 jaar)
Als je niet weet waarom deze man gedwongen non-actief is, kun je ook niet beoordelen of het triest is.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: HHK Huizen

Bericht door PvS »

Is ds. Kot niet beroepbaar?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: HHK Huizen

Bericht door jvdg »

PvS schreef:Is ds. Kot niet beroepbaar?
Dat is m.i. geen oplossing.
De gemeente is verdeeld.
Een evt. vertrek van de Ds. is dan geen oplossing

Het beste is dat wij zwijgen over deze kwestie, en het overlaten aan de kerkelijke autoriteiten.
Gesloten