Eerste liefde verlaten...

eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door eenvoudige »

utrech schreef:
eenvoudige schreef:Wanneer de Heilige Geest overtuigt van zonde, dan ben je oneindig ver van God, want dan leer je God kwijt te zijn, het zgn. Godsgemis en dan worden de zonden tot zonden. De zonden van gedachten, woorden en werken; een hemelhoge schuld, waar ik niet een penning van betalen kan, alleen de schuld dagelijks groter maken. Ik doe niet alleen zonde, maar ik ben zonde.
En niet in Hem te kunnen geloven, nee niet in Hem te willen geloven. De onwil is de oorzaak van de onmacht. Dan wordt het onmogelijk om zalig te worden van 's mensenkant.
Wanneer een ziel dat beleeft, dan is het Gods tijd om Christus aan de arme, verloren ziel te openbaren en dan schenkt de Heilige Geest het geloof erbij. Het is een gave Gods.
En dan zal God ontvangen aanbidding, eer en dankbare lofgezangen, want dan getuigt de ziel: "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
dat getuigd God, niet de ziel
God getuigt het in Zijn Woord en de ziel mag het in verwondering nazeggen, omdat het een totaal enigzijdig Gods werk is en er niets van een mens bij is. Soli Deo Gratia. Soli Deo Gloria.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Alexander CD »

eenvoudige schreef:Wanneer de Heilige Geest overtuigt van zonde, dan ben je oneindig ver van God, want dan leer je God kwijt te zijn, het zgn. Godsgemis en dan worden de zonden tot zonden. De zonden van gedachten, woorden en werken; een hemelhoge schuld, waar ik niet een penning van betalen kan, alleen de schuld dagelijks groter maken. Ik doe niet alleen zonde, maar ik ben zonde.
En niet in Hem te kunnen geloven, nee niet in Hem te willen geloven. De onwil is de oorzaak van de onmacht. Dan wordt het onmogelijk om zalig te worden van 's mensenkant.
Wanneer een ziel dat beleeft, dan is het Gods tijd om Christus aan de arme, verloren ziel te openbaren en dan schenkt de Heilige Geest het geloof erbij. Het is een gave Gods.
En dan zal God ontvangen aanbidding, eer en dankbare lofgezangen, want dan getuigt de ziel: "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
- Knip: Geen onnodige persoonlijke aanvallen! -
Als de Heilige Geest je van zonde overtuigd ben je niet oneindig ver van God, dan is God heel dichtbij gekomen.
Het gevoel God kwijt te zijn brengt je niet tot God, het geloven dat God naar je omkijkt brengt je tot God en als je dan Gods goedheid ziet, zie je ook je eigen gebrek, dan zie je dat God het alleen moet doen dan zie je je eigen onmacht.
Dan ga je zeggen Here ik ben onwaardig, waaraan heb ik het te danken dat Gij naar mij omziet?
Dan beleef je de genade.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Desiree »

Dank je wel.

De eerwaarde Ds. Wink, die ook ik weleens geluisterd heb, waar ik zélf de stem van God door hoorde ( oké, verder geen gezeur graag ), zei, ik hou niet van papegaaien. Met andere woorden, het klinkt inderdaad heel vroom, maar dat is juist het probleem ben ik bang, het klinkt alleen maar vroom. Niet boos worden hoor.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Desiree »

Desiree schreef:Dank je wel.

De eerwaarde Ds. Wink, die ook ik weleens geluisterd heb, waar ik zélf de stem van God door hoorde ( oké, verder geen gezeur graag ), zei, ik hou niet van papegaaien. Met andere woorden, het klinkt inderdaad heel vroom, maar dat is juist het probleem ben ik bang, het klinkt alleen maar vroom. Niet boos worden hoor.
En het komt goed, we leven in de tijd van de Advent. Verwachting...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door eenvoudige »

Alexander CD schreef:Het is een vrome manier van praten, maar ik zet mijn vraagtekens erbij.
Als de Heilige Geest je van zonde overtuigd ben je niet oneindig ver van God, dan is God heel dichtbij gekomen.
Het gevoel God kwijt te zijn brengt je niet tot God, het geloven dat God naar je omkijkt brengt je tot God en als je dan Gods goedheid ziet, zie je ook je eigen gebrek, dan zie je dat God het alleen moet doen dan zie je je eigen onmacht.
Dan ga je zeggen Here ik ben onwaardig, waaraan heb ik het te danken dat Gij naar mij omziet?
Dan beleef je de genade.
Als de Heilige Geest overtuigt van zonde ben je voor eigen waarneming oneindig ver van God. God kwijt te zijn is ver van Hem te zijn, onbereikbaar ver, vanwege de zonde en ongerechtigheden, die een scheiding gemaakt hebben tussen God en de ziel.
Na het eigendom van Christus geworden te zijn, wordt de ongelijkvormigheid aan Christus, steeds meer beleeft. Niet het beeld van Christus te vertonen wat de hartelijke wens is van Gods kind.
eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door eenvoudige »

Desiree schreef:
Desiree schreef:Dank je wel.

De eerwaarde Ds. Wink, die ook ik weleens geluisterd heb, waar ik zélf de stem van God door hoorde ( oké, verder geen gezeur graag ), zei, ik hou niet van papegaaien. Met andere woorden, het klinkt inderdaad heel vroom, maar dat is juist het probleem ben ik bang, het klinkt alleen maar vroom. Niet boos worden hoor.
En het komt goed, we leven in de tijd van de Advent. Verwachting...
Jammer Desiree.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Joannah »

eenvoudige schreef:
Alexander CD schreef:Het is een vrome manier van praten, maar ik zet mijn vraagtekens erbij.
Als de Heilige Geest je van zonde overtuigd ben je niet oneindig ver van God, dan is God heel dichtbij gekomen.
Het gevoel God kwijt te zijn brengt je niet tot God, het geloven dat God naar je omkijkt brengt je tot God en als je dan Gods goedheid ziet, zie je ook je eigen gebrek, dan zie je dat God het alleen moet doen dan zie je je eigen onmacht.
Dan ga je zeggen Here ik ben onwaardig, waaraan heb ik het te danken dat Gij naar mij omziet?
Dan beleef je de genade.
Als de Heilige Geest overtuigt van zonde ben je voor eigen waarneming oneindig ver van God. God kwijt te zijn is ver van Hem te zijn, onbereikbaar ver, vanwege de zonde en ongerechtigheden, die een scheiding gemaakt hebben tussen God en de ziel.
Na het eigendom van Christus geworden te zijn, wordt de ongelijkvormigheid aan Christus, steeds meer beleeft. Niet het beeld van Christus te vertonen wat de hartelijke wens is van Gods kind.
Je bedoelt gelijkvormigheid, neem ik aan?
Is trouwens niet iedereen al gekocht?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door eenvoudige »

Joannah schreef:
eenvoudige schreef:
Alexander CD schreef:Het is een vrome manier van praten, maar ik zet mijn vraagtekens erbij.
Als de Heilige Geest je van zonde overtuigd ben je niet oneindig ver van God, dan is God heel dichtbij gekomen.
Het gevoel God kwijt te zijn brengt je niet tot God, het geloven dat God naar je omkijkt brengt je tot God en als je dan Gods goedheid ziet, zie je ook je eigen gebrek, dan zie je dat God het alleen moet doen dan zie je je eigen onmacht.
Dan ga je zeggen Here ik ben onwaardig, waaraan heb ik het te danken dat Gij naar mij omziet?
Dan beleef je de genade.
Als de Heilige Geest overtuigt van zonde ben je voor eigen waarneming oneindig ver van God. God kwijt te zijn is ver van Hem te zijn, onbereikbaar ver, vanwege de zonde en ongerechtigheden, die een scheiding gemaakt hebben tussen God en de ziel.
Na het eigendom van Christus geworden te zijn, wordt de ongelijkvormigheid aan Christus, steeds meer beleeft. Niet het beeld van Christus te vertonen wat de hartelijke wens is van Gods kind.

Je bedoelt gelijkvormigheid, neem ik aan?
Is trouwens niet iedereen al gekocht?
Door het geloof in Christus is Gods kind geheel rein. Dan ziet God geen zonde meer in Zijn Jakob en geen overtreding in Zijn Israël. Maar Gods kind blijft ook vlees. De vruchten des Geestes zijn liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Maar de liefde en blijdschap en vrede, enz. is niet altijd te vinden bij Gods kind en dan beschuldigt haar geweten haar van niet gelijkvormig te zijn aan Christus. Hij zweeg als Hij gescholden werd (Jes. 53).
De dichter van de Avondzang zingt: O Zoon, maak mij Uw beeld gelijk.

Wanneer Christus zich aan de ziel geopenbaard heeft als Verlosser, dan is de ziel gekocht naar lichaam en ziel. Dan heeft de ziel door het geloof de zekerheid ervan en de blijdschap.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Desiree »

eenvoudige schreef:
Desiree schreef:
Desiree schreef:Dank je wel.

De eerwaarde Ds. Wink, die ook ik weleens geluisterd heb, waar ik zélf de stem van God door hoorde ( oké, verder geen gezeur graag ), zei, ik hou niet van papegaaien. Met andere woorden, het klinkt inderdaad heel vroom, maar dat is juist het probleem ben ik bang, het klinkt alleen maar vroom. Niet boos worden hoor.
En het komt goed, we leven in de tijd van de Advent. Verwachting...
Jammer Desiree.
Ik vond hem zelf ook niet zo, ik bedoel mijn antwoord. Tja, wissen hoeft niet meer, want dat kan niet meer.

We denken nu eenmaal verschillend hier.. tot op een zekere hoogte is dat geen probleem.

Bovendien heb ik weleens last van vooroordelen, en dat is fout. Maar dat klonk in dit antwoord zeker door als het gaat om mijn benadering naar jou. Neemt niet weg dat ik de woorden van de overleden Ds. niet wegneem. Het was ook zijn smart, hoewel dat een beetje soms wat indirekter verpakt zat in zijn preken.
Maar goed, ik wil geen mensen pijn doen om over hem te praten.

Tja, de hoogmoed is bij mij ook aanwezig. Ik zou het je wel even vertellen. Maar ja, zo werkt het niet. Sorry.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door eenvoudige »

Desiree schreef:
eenvoudige schreef:
Desiree schreef:
Desiree schreef:Dank je wel.

De eerwaarde Ds. Wink, die ook ik weleens geluisterd heb, waar ik zélf de stem van God door hoorde ( oké, verder geen gezeur graag ), zei, ik hou niet van papegaaien. Met andere woorden, het klinkt inderdaad heel vroom, maar dat is juist het probleem ben ik bang, het klinkt alleen maar vroom. Niet boos worden hoor.
En het komt goed, we leven in de tijd van de Advent. Verwachting...
Jammer Desiree.
Ik vond hem zelf ook niet zo, ik bedoel mijn antwoord. Tja, wissen hoeft niet meer, want dat kan niet meer.

We denken nu eenmaal verschillend hier.. tot op een zekere hoogte is dat geen probleem.

Bovendien heb ik weleens last van vooroordelen, en dat is fout. Maar dat klonk in dit antwoord zeker door als het gaat om mijn benadering naar jou. Neemt niet weg dat ik de woorden van de overleden Ds. niet wegneem. Het was ook zijn smart, hoewel dat een beetje soms wat indirekter verpakt zat in zijn preken.
Maar goed, ik wil geen mensen pijn doen om over hem te praten.

Tja, de hoogmoed is bij mij ook aanwezig. Ik zou het je wel even vertellen. Maar ja, zo werkt het niet. Sorry.
Van harte vergeven, Desiree.
Een prediking is algemeen, maar dan behoort de gunning niet te ontbreken, hoewel waarschuwing ook nodig is. Zeker als een predikant van soortgelijke misstanden weet in de gemeente.
Al vele jaren mag ik door genade weten het eigendom van Christus te zijn, maar het wordt het niet beter met mij. Johannes de Doper zei: Hij moet wassen en ik minder worden.
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door oesterschelpje »

Ik lees net de laatste postings.
Wat mij opvalt is dat jullie het niet met elkaar eens zijn, dat kan.
Maar wat mij het meeste getroffen heeft, is de openheid naar elkaar toe om na scherpe woorden elkaar weer in liefde te vergeven.
Hoe iemand innerlijk zaken beleefd en doorleefd is heel kwetsbaar.

Helaas merk ik ook regelmatig dat er anderen zijn die vaak met hun pijlen iemand (willen) verwonden, maar nooit in ootmoed en liefde terug komen om elkaar vergeving daar over te vragen.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat waar de Heere waarlijk werkt, er liefde is tot de naaste.
Ook al ben je het niet met elkaar eens.
Dan is het absoluut niet moeilijk om onder elkaar te bukken!
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door theoloog »

Er zijn allerlei mooie en persoonlijke dingen gezegd, maar laten we nog even terug gaan naar de aanleiding van dit topic. De eerste liefde verlaten.

De gemeente van Efeze heeft zich succesvol verzet tegen valse leer. Dat waar de Opgestane Heer hen voor prijst. Maar ze hebben met deze strijd de passie en liefde verloren voor elkaar en God. Ze hebben inmiddels de liefde in het leven samen met God (relatie) ingeleverd voor de liefde tot de leer (regels).

Herken je dit? Hoe hou je deze twee in evenwicht? Wat doe jij daaraan?
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door oesterschelpje »

theoloog schreef:De gemeente van Efeze heeft zich succesvol verzet tegen valse leer. Dat waar de Opgestane Heer hen voor prijst. Maar ze hebben met deze strijd de passie en liefde verloren voor elkaar en God. Ze hebben inmiddels de liefde in het leven samen met God (relatie) ingeleverd voor de liefde tot de leer (regels).
Sorry, ik begrijp even niet wat je met deze zinnen bedoeld.
Kun je dat in iets begrijpelijker taal voor een leek als ik vertalen?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Joannah »

eenvoudige schreef:
Joannah schreef:
eenvoudige schreef:
Alexander CD schreef:Het is een vrome manier van praten, maar ik zet mijn vraagtekens erbij.
Als de Heilige Geest je van zonde overtuigd ben je niet oneindig ver van God, dan is God heel dichtbij gekomen.
Het gevoel God kwijt te zijn brengt je niet tot God, het geloven dat God naar je omkijkt brengt je tot God en als je dan Gods goedheid ziet, zie je ook je eigen gebrek, dan zie je dat God het alleen moet doen dan zie je je eigen onmacht.
Dan ga je zeggen Here ik ben onwaardig, waaraan heb ik het te danken dat Gij naar mij omziet?
Dan beleef je de genade.
Als de Heilige Geest overtuigt van zonde ben je voor eigen waarneming oneindig ver van God. God kwijt te zijn is ver van Hem te zijn, onbereikbaar ver, vanwege de zonde en ongerechtigheden, die een scheiding gemaakt hebben tussen God en de ziel.
Na het eigendom van Christus geworden te zijn, wordt de ongelijkvormigheid aan Christus, steeds meer beleeft. Niet het beeld van Christus te vertonen wat de hartelijke wens is van Gods kind.

Je bedoelt gelijkvormigheid, neem ik aan?
Is trouwens niet iedereen al gekocht?
Door het geloof in Christus is Gods kind geheel rein. Dan ziet God geen zonde meer in Zijn Jakob en geen overtreding in Zijn Israël. Maar Gods kind blijft ook vlees. De vruchten des Geestes zijn liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Maar de liefde en blijdschap en vrede, enz. is niet altijd te vinden bij Gods kind en dan beschuldigt haar geweten haar van niet gelijkvormig te zijn aan Christus. Hij zweeg als Hij gescholden werd (Jes. 53).
De dichter van de Avondzang zingt: O Zoon, maak mij Uw beeld gelijk.

Wanneer Christus zich aan de ziel geopenbaard heeft als Verlosser, dan is de ziel gekocht naar lichaam en ziel. Dan heeft de ziel door het geloof de zekerheid ervan en de blijdschap.
Ik vind het toch wel ongepast en onbijbels om even de liefde, blijdschap en vrede onvindbaar te verklaren vanuit menselijk gezichtspunt, terwijl deze 3 zeer belangrijke kenmerken zijn van het hebben van de Geest,en terwijl deze door de Geest geinspireerd opgeschreven zijn destijds, nota bene.
"Hij zweeg als Hij gescholden werd" heeft daar niets mee te maken, volgens mij.
Maar ik laat het me graag uitleggen.
In 2 Petrus 2:1 lezen we trouwens dat zelfs dwaalleraars gekocht zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door eenvoudige »

Joannah schreef: Ik vind het toch wel ongepast en onbijbels om even de liefde, blijdschap en vrede onvindbaar te verklaren vanuit menselijk gezichtspunt, terwijl deze 3 zeer belangrijke kenmerken zijn van het hebben van de Geest,en terwijl deze door de Geest geinspireerd opgeschreven zijn destijds, nota bene.
"Hij zweeg als Hij gescholden werd" heeft daar niets mee te maken, volgens mij.
Maar ik laat het me graag uitleggen.
In 2 Petrus 2:1 lezen we trouwens dat zelfs dwaalleraars gekocht zijn.
Is de liefde, blijdschap en vrede volkomen bij Gods kind? Ze vinden vele onvolmaaktheden in zichzelf en dit is hen van harte leed.
Zijn ze er niet? Ja, door de Heilige Geest gewerkt. Openb. 14:13 "Schrijf zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hun arbeid; en hun werken volgen hen na."
Ze zien het zelf niet, maar dragen het lampje op de rug. Paulus schrijft: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? (en dan volgt de jubel door genade:) Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere."
Hij zweeg als Hij gescholden wordt, en wat doen wij? Terug schelden van nature en dan zijn we het beeld van Christus niet gelijkvormig.

2 Petr. 2:1 "En daar zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedekt invoeren zullen, ook den Heere die hen gekocht heeft verloochenende, en een haastig verderf over zichzelf brengen." Bij 'die hen gekocht heeft' vermelden de kanttekeningen van de SV: Dezen worden hier gezegd van den Heere gekocht te zijn, ten aanzien dat zij zich voor zoodanigen uitgeven, en anderen naar de liefde daarvoor gehouden zijn, zolang zij in de gemeenschap der Kerk waren. Zie dergelijke wijze van spreken Joh. 15:2; Openb. 22:19. Want Christus heeft door Zijn bloed waarlijk en inderdaad alleen Zijn gemeente gekocht; Hand. 20:28; Ef. 5:25. Dat is, alleen de ware geloovigen, die altijd bij Christus blijven, en Hem niet verloochenen. Zie 1 Joh.2:19; Openb. 14:3, 4.
Plaats reactie