Vloeken

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Vloeken

Bericht door Mara »

Dichter wint ruzie over vloek.
In Hengelo heeft de dichterlijke vrijheid het gewonnen van de ambtenarij. Stadsdichter Reinier de Rooie moest er voor knokken om een vloek in zijn gedicht voor Naturalisatiedag te mogen handhaven. Het is een gedicht met allemaal G-klanken.
Hij denkt dat het komt omdat de burgemeester CDAer is.
De Rooie dreigde zijn functie neer te leggen, het college boog er zich nog eens over en mag hij dus toch zijn gedicht met vloek voordragen.
De dichter vindt een vloek wel op zn plaats, omdat dit niet de beste tijden voor nieuwkomers zijn.

Ik schrik erg van dit nieuws. Er zitten toch ook CDAers in de gemeenteraad neem ik aan ? Zijn de christelijke partijen dan in de minderheid daar ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: vloeken

Bericht door Mister »

Je mag veronderstellen dat deze dichter een beetje algemeen onderlegd is. Dan weet hij ook dat vloeken niet overal en door iedereen geaccepteerd is. Alleen dat moet hem al motiveren een ander woord te zoeken. Helaas, zelfs dat beetje fatsoen lijkt als sneeuw voor de zon te verdwijnen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vloeken

Bericht door Mara »

Niet bekend daar ? Ik vroeg me af wat de gemeenteraad nou echt besloten had ? Hoeveel stemmen tegen ?
Alles moet ook maar kunnen, zo lijkt het. Puur provocerend.
Ik denk niet dat je lang moet nadenken om te weten welke vloek er bedoeld wordt met een G :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: vloeken

Bericht door Orchidee »

Het valt mij altijd op dat er vooral in "refokringen" ook ontzettend veel gevloekt word...
Allemaal van die "bastaardvloeken"..., verleden week nog in een gesprek met een adjunctdirecteur van een middelbare school, en om zijn woorden kracht bij te zetten, rolde er nogal wat vloeken uit zijn mond... :hum
Ik was "confused", en klapte eigenlijk dicht omdat, hij zo hevig verontwaardigd over bepaalde principes aan het discusieren was... :bobo :bobo :bobo
Hoe gaan jullie daar mee om, ik durf er best wel iemande op aan te spreken, maar vaak klap ik dicht :fi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: vloeken

Bericht door vlinder »

Orchidee schreef:Het valt mij altijd op dat er vooral in "refokringen" ook ontzettend veel gevloekt word...
Allemaal van die "bastaardvloeken"..., verleden week nog in een gesprek met een adjunctdirecteur van een middelbare school, en om zijn woorden kracht bij te zetten, rolde er nogal wat vloeken uit zijn mond... :hum
Ik was "confused", en klapte eigenlijk dicht omdat, hij zo hevig verontwaardigd over bepaalde principes aan het discusieren was... :bobo :bobo :bobo
Hoe gaan jullie daar mee om, ik durf er best wel iemande op aan te spreken, maar vaak klap ik dicht :fi
Zeker mensen die beter weten spreek ik er op aan.
Ook ongelovige klasgenoten spreek ik aan, en vaak hebben die begrip. Ze weten niet dat ze je kwetsen en proberen het echt niet meer te doen. Soms vragen ze wat ze dan als vervangend woord mogen zeggen. Helaas worden er vaak eerst een aantal opgesomd waar ik ook niet gelukkig mee ben, maar ze denken er in ieder geval over na.
In het ziekenhuis zeg ik het ook tegen patiënten.
De enige plaats waar ik er mee gestopt ben is het openbaar vervoer. Daar heb ik echt verdrietige dingen meegemaakt. Nog ergere vloeken of de hele weg herhalen...daar ben ik mee gestopt. Maar het raakt me wel elke keer weer als ik het hoor.
Herkennen jullie dat ook: hoe meer je met mensen om gaat die grof zijn, des te vatbaarder wordt je er zelf voor.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: vloeken

Bericht door -DIA- »

Tegenwoordig vind men 'vloeken' met ziektes erger als echte vloeken...
Men weet niet eens het verschil meer tussen onstichtelijke kwetsende, groevende, beledigende taal enerzijds en vloeken anderzijds...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vloeken

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Het valt mij altijd op dat er vooral in "refokringen" ook ontzettend veel gevloekt word...
Allemaal van die "bastaardvloeken"..., verleden week nog in een gesprek met een adjunctdirecteur van een middelbare school, en om zijn woorden kracht bij te zetten, rolde er nogal wat vloeken uit zijn mond... :hum
Ik was "confused", en klapte eigenlijk dicht omdat, hij zo hevig verontwaardigd over bepaalde principes aan het discusieren was... :bobo :bobo :bobo
Hoe gaan jullie daar mee om, ik durf er best wel iemande op aan te spreken, maar vaak klap ik dicht :fi
:fi dat kan toch niet waar zijn ? Nou ja, ik bedoel, en zo'n man moet een voorbeeld zijn voor zn leerlingen !
Bij mijn dochter op school is ook een docent behoorlijk grof in zn mond.
Kinderen wegzetten als sukkel bijv. vind ik ook niet kunnen. Ook nog wel ergere uitdrukkingen, maar die zijn niet refoproof ;)
Je verwacht het niet he ? DAT is het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vloeken

Bericht door Mara »

In Molenlanden komt er alsnog een ‘vloekverbod’. Dat heeft de gemeenteraad besloten.
Niet alleen is het voortaan uit den boze om ‘in het openbaar de naam van God vloekend te gebruiken’, ook wordt specifiek ‘ruwe en onzedelijke taal’ en het uitschelden van burgers en hulpverleners met ziektes verboden.
In de praktijk blijkt een vloekverbod niet te handhaven, omdat ‘overtreders’ zich kunnen beroepen op de vrijheid van meningsuiting. Het verbod is daarom vooral symbolisch. ,,Een moreel appel. Het geeft aan wat voor gemeente we willen zijn’’, aldus burgemeester Dirk van der Borg.

Gelezen op AD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: vloeken

Bericht door Geytenbeekje »

Heeft Urk ook al zoiets ?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vloeken

Bericht door Mara »

"Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.

Ik vraag me ook af of we de enige zijn die de goden verzoeken onszelf te verdoemen, in plaats van andere mensen of dingen, [knip]. Volgens Neerlandicus Marc van Oostendorp staan Nederlanders al sinds de 17de eeuw wereldwijd bekend om hun grofheid; we werden botmuilen genoemd. Botmuilen in combinatie met sociale media in 2021 is zo te zien een dodelijk combinatie.

Toen ik me over dit vraagstuk boog, ben ik op de conclusie gekomen dat het moet komen omdat er in Nederland relatief weinig taboes meer zijn. En schelden moet pijn doen, dus iemand een hoerenjong noemen, waarvoor je in veel landen met elkaar op de vuist gaat, doet in Nederland niemand meer pijn."

Zo houdt de schrijfster Lale Gül Nederland een spiegel voor in haar column in het AD.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: vloeken

Bericht door Zita »

Mara schreef:"Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.
(...)
Zo houdt de schrijfster Lale Gül Nederland een spiegel voor in haar column in het AD.
Ik vind het heel onprettig als zo'n vloek wordt afgekort. Al lezend vul je de ontbrekende letters toch in.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vloeken

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:"Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.
(...)
Zo houdt de schrijfster Lale Gül Nederland een spiegel voor in haar column in het AD.
Ik vind het heel onprettig als zo'n vloek wordt afgekort. Al lezend vul je de ontbrekende letters toch in.
Het aantal sterretjes klopt niet. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: vloeken

Bericht door Mara »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:"Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.
(...)
Zo houdt de schrijfster Lale Gül Nederland een spiegel voor in haar column in het AD.
Ik vind het heel onprettig als zo'n vloek wordt afgekort. Al lezend vul je de ontbrekende letters toch in.
Het aantal sterretjes klopt niet. :huhu
Ik had het laatst met een boek uit de bieb. Bijna aan het einde stond kennelijk een knetterende vloek, want er stond een lange zwarte streep op.
Dan hoor je het in je hoofd ook, als je niet oppast.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: vloeken

Bericht door eilander »

Zita schreef:
Mara schreef:"Welk ander volk scheldt er ook met ziektes? Google vertelde mij: geen enkel.
(...)
Zo houdt de schrijfster Lale Gül Nederland een spiegel voor in haar column in het AD.
Ik vind het heel onprettig als zo'n vloek wordt afgekort. Al lezend vul je de ontbrekende letters toch in.
Daarom ook eruit geknipt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: vloeken

Bericht door Wim Anker »

Kun je nu gewoon niet eens stoppen met als een virus allerlei teksten van hot naar her te kopiëren?
Plaats reactie