Chili : Een les van geloof...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Chili : Een les van geloof...

Bericht door DWW »

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
http://nieuwsuur.nl/video/191191-reddin ... esvol.html

33 mijnwerkers zaten opgesloten in een ondergrondse gevangenis in Chili, en konden zichzelf niet meer helpen. Wat waren deze mijnwerkers uit Chili uitzinnig van blijdschap en vreugde, toen ze, na 69 dagen opgesloten te hebben gezeten in een kopermijn ong. 600 meter onder de grond, met hulp van boven de grond eindelijk werd bevrijd. Wat zullen deze mannen hun redders dankbaar zijn geweest. Sommigen hadden zelfs de tranen in hun ogen, toen ze na ruim 2 maanden hun vrouwen en kinderen weer in hun armen mochten sluiten.

Afbeelding
http://nos.nl/video/189653-ina-post-vrijgesproken.html

Na een slopende rechtsprocedure van gedurende 24 jaar tegen de verpleegster Ina Post, sprak het gerechtshof in Den Bosch haar afgelopen woensdag dan toch uiteindelijk vrij van de vele aanklachten door het OM tegen haar geponeerd. Dit soort dingen zie je niet meer zo vaak, lezer. Toen het gerecht haar vrijsprak, was ze zeer ontroerd en innerlijk uitzinnig van blijdschap. Ze moest vechten tegen haar tranen van vreugde.

Met welke ogen en door welke bril hebben wij deze beelden bekeken? Maakt u soms ook weleens een geestelijke toepassing? Moest u ook denken aan het moment dat uw ziel in en door Christus voor eeuwig gered was geworden, en op grond van Zijn volbrachte werk werd vrijgesproken? Opmerken is ook hierin beter dan het vette der rammen. Iemand die nooit gevoeld heeft dat hij geestelijk gevangen zat in de klauwen des satans, geketend aan de macht der zonden, kan zich ook niet voorstellen wat het is om bevrijd te zijn uit de gevangenis der zonden. Daar konden deze mijnwerkers (naar het aardse) wel van getuigen. Iemand die niet weet wat het is wanneer Gods heilige wet hem ten dode toe vervloekt en verdoemt, niet weet wat het is wanneer de satan en zijn geweten hem aanklaagt, kan zich ook de uitzinnige blijdschap en vrede niet voorstellen wanneer hij van al deze aanklachten uiteindelijk toch wordt vrijgesproken door een weg van recht. Dat is een blijdschap die alle verstand te boven gaat, lezer. Deze verpleegster werd vrijgesproken, en deze mijnwerkers werden nog bevrijd uit dat donkere hol. Velen in onze dagen staan (geestelijk) al te juichen wanneer ze door Gods heilige wet aangeklaagd en veroordeeld zijn geworden. Weer anderen zijn verblijd wanneer ze gezien hebben dat ze in een duistere gevangenis zitten. Hoe komt het dan, dat ze zo dwaas denken en redeneren? Wel, omdat ze misleid zijn geworden door valse onderwijzers en dwaalleraren. Die vertellen hun dat hun schuldbekendmaking hun verlossing alrede is! Hoe anders was dit bij deze 33 mijnwerkers. Zij konden pas juichen en dankbaar zijn toen ze verlost waren geworden uit dat donkere onderaardse hol. In dit aardse beeld van verlossing ligt een prachtig beeld van hoe het is en gaat in het geestelijke. Het zal wat wezen, wanneer al deze geestelijke aanklachten op uw sterfdag tegen u en mij zullen blijven getuigen, het zal wat wezen wanneer er nooit bloed over onze kerfstok gesprenkeld is. Dan zult u straks voor eeuwig weg moeten zakken in de ondergrondse put van het eeuwige hellevuur. Dan zal er geen hulp van Boven meer mogelijk zijn, lezer. Dan zult u voor eeuwig in deze donkere gevangenis moeten verkeren, waar de worm nimmer sterft. Ik kan maar nooit vergeten wat Thomas Boston uit liefde geschreven heeft tot waarschuwing tot zijn naaste over de eeuwige rampzaligheid.

Daarnaast zal ik ook nooit vergeten toen God mij in Zijn hemels gericht kwam te trekken, en ik daar iets van Zijn toorn over mijn verdreven zonden kreeg in te leven. Totdat het moment aanbrak dat mijn Heiland daar ging staan waar ik niet meer kon bestaan voor God. In Zijn volbrachte werk had God Zijn toorn en gramschap over mijn zonden geblust, lezer. Welk een vreugde en blijdschap was er ook toen in mijn hart. Vrij, voor eeuwig vrij! Want een ogenblik is er in Zijn toorn, maar een leven in Zijn goedgunstigheid; des avonds vernacht het geween, maar des morgens is er gejuich, Psalm 30 vers 6. Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn, 2 Kor. 5:11.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Chili : Een les van geloof...

Bericht door Mara »

Mooi DWW !
Laten we deze ernstige waarschuwing ter harte nemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Chili : Een les van geloof...

Bericht door Jacobse »

Misschien toch een paar toevoegingen.
Het ter sprake brengen van het geval van mevr.Ina de Jong geeft, naar het voorkomt, hier niet steeds een echt zuiver beeld. Uiteindelijk werd zij geoordeeld het niet gedaan te hebben; maar ieder van ons heeft het wel gedaan. Uiteindelijk kwam een rechtscollege tot een conclusie anders dan vorige rechtscolleges in deze zaak; gezegd zou kunnen worden dat die het niet of niet helemaal of helemaal niet goed gedaan hebben; maar dat is buiten alle orde als het om Gods gericht en Gods recht gaat; HIJ is recht en HIJ is rechtvaardig, en HIJ hanteert het goddelijke en aanbiddellijke recht dat ver uitstijgt boven ieders denken en die uitkomst is altijd goed.
Ook lijkt een bewoording als "vrijspraak "nogal aanvechtbaar, althans in het licht van het wereldse recht; maar juist dat recht maakt duidelijk(er) dat van vrijspraak geen sprake is of kan zijn. Vrijspraak, artikel 352 lid wetboek van strafvordering, luidt: acht de rechtbank niet bewezen dat de verdachte het hem ten laste gelegde feit heeft begaan, dan spreekt zij hem vrij. Evenzo is er geen ontslag van rechtsvervolging; artikel 352 voornoemd lid 2 zegt dienaangaande: acht de rechtbank het feit bewezen, doch dit niet te zijn een strafbaar feit of den verdachte desege niet strafbaar, dan ontslaat zij hem van alle rechtsvervolging te dier zake.Over blijft gratie; artikel 122 van de grondwet; gratie wordt verleend bij koninklijk besluit.
En zo is het hier: alleen onverdiende genade voor een schuldig mens.
Het is ook niet zo best en niet goed als het fas bewoordingen kiest uit het ius maar daar een zo onjuiste inhoud aan geeft als hier bij vrijspraak, en daarmede de grootheid van Gods genade bij onze grote schuld niet in het juiste licht stelt.Moge daarbij worden bedacht dat het ius, het recht, de concrete toepasssing en uitwerking is van het fas, van het geloof, en daarom zo bij elkaar behoort; en daarom veelal oorspronkelijk bij de priesters berustte.
Behalve schuld in strafrechtelijke zin, is het ook verhelderend om schuld in de zin van het burgerlijke recht er eens bij te betrekken. Indien A een schuld in geld heeft aan B, en C betaalt dat bedrag aan B, dan is het geenszins zo dat A van zijn of haar schuld af is. Integendeel, de schuld van A is algeheel en ongewijzigd blijven bestaan. Er is alleen een andere crediteur gekomen; niet langer B maar voortaan C. C heeft de vordering gekocht en betaald.
Het wereldse recht geeft zodoende de volgende verhelderende kijk :
-voor ieder van ons die het voor tijd en eeuwigheid verwacht van de Heere Jezus, is er gratie van God;
-de Heere Jezus heeft hem/haar gekocht en betaald, en tot eigendom gemaakt.
Zo komt Hem toe alle eer en lof en dank en aanbidding: U komt de lof toe, U het gezang, U alle glorie, o Vader o Zoon o Heilige Geest, in alle eeuwen der eeuwen. Amen.
Thomas
Gebruikersavatar
Katharina van Bora
Berichten: 390
Lid geworden op: 19 mei 2009, 15:32

Re: Chili : Een les van geloof...

Bericht door Katharina van Bora »

Ik vind het inderdaad een les: de mijnwerkers in Chili getuigen van hun geloof in God en de hele wereld kon meekijken... hoe doen wij/ hoe doe ik dat? Wat mijzelf betreft... veel te weinig!
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 mei 2010, 14:59

Re: Chili : Een les van geloof...

Bericht door Ria »

Ik geloof vast dat die mijnwerkers gebeden!
Zonder God, zonder Zijn kracht hadden zij het er nooit zo vanaf gebracht.
Zeker een les voor iedereen! Zeker ook voor mij, ik vind het wonderlijk zoals God zijn toornigheid en toch genade en trouw laat zien!
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Chili : Een les van geloof...

Bericht door refo »

Jacobse schreef:Misschien toch een paar toevoegingen.
Het ter sprake brengen van het geval van mevr.Ina de Jong geeft, naar het voorkomt, hier niet steeds een echt zuiver beeld. Uiteindelijk werd zij geoordeeld het niet gedaan te hebben; maar ieder van ons heeft het wel gedaan. Uiteindelijk kwam een rechtscollege tot een conclusie anders dan vorige rechtscolleges in deze zaak; gezegd zou kunnen worden dat die het niet of niet helemaal of helemaal niet goed gedaan hebben; maar dat is buiten alle orde als het om Gods gericht en Gods recht gaat; HIJ is recht en HIJ is rechtvaardig, en HIJ hanteert het goddelijke en aanbiddellijke recht dat ver uitstijgt boven ieders denken en die uitkomst is altijd goed.
Ook lijkt een bewoording als "vrijspraak "nogal aanvechtbaar, althans in het licht van het wereldse recht; maar juist dat recht maakt duidelijk(er) dat van vrijspraak geen sprake is of kan zijn. Vrijspraak, artikel 352 lid wetboek van strafvordering, luidt: acht de rechtbank niet bewezen dat de verdachte het hem ten laste gelegde feit heeft begaan, dan spreekt zij hem vrij. Evenzo is er geen ontslag van rechtsvervolging; artikel 352 voornoemd lid 2 zegt dienaangaande: acht de rechtbank het feit bewezen, doch dit niet te zijn een strafbaar feit of den verdachte desege niet strafbaar, dan ontslaat zij hem van alle rechtsvervolging te dier zake.Over blijft gratie; artikel 122 van de grondwet; gratie wordt verleend bij koninklijk besluit.
En zo is het hier: alleen onverdiende genade voor een schuldig mens.
Het is ook niet zo best en niet goed als het fas bewoordingen kiest uit het ius maar daar een zo onjuiste inhoud aan geeft als hier bij vrijspraak, en daarmede de grootheid van Gods genade bij onze grote schuld niet in het juiste licht stelt.Moge daarbij worden bedacht dat het ius, het recht, de concrete toepasssing en uitwerking is van het fas, van het geloof, en daarom zo bij elkaar behoort; en daarom veelal oorspronkelijk bij de priesters berustte.
Behalve schuld in strafrechtelijke zin, is het ook verhelderend om schuld in de zin van het burgerlijke recht er eens bij te betrekken. Indien A een schuld in geld heeft aan B, en C betaalt dat bedrag aan B, dan is het geenszins zo dat A van zijn of haar schuld af is. Integendeel, de schuld van A is algeheel en ongewijzigd blijven bestaan. Er is alleen een andere crediteur gekomen; niet langer B maar voortaan C. C heeft de vordering gekocht en betaald.
Het wereldse recht geeft zodoende de volgende verhelderende kijk :
-voor ieder van ons die het voor tijd en eeuwigheid verwacht van de Heere Jezus, is er gratie van God;
-de Heere Jezus heeft hem/haar gekocht en betaald, en tot eigendom gemaakt.
Zo komt Hem toe alle eer en lof en dank en aanbidding: U komt de lof toe, U het gezang, U alle glorie, o Vader o Zoon o Heilige Geest, in alle eeuwen der eeuwen. Amen.
Thomas
Dat ABC verhaal hoor ik wel meer.
Het klopt niet. Als ik als C B betaald heb, met of zonder het uitdrukkelijke verzoek A te vrijwaren heb ik geen vordering op A gekregen.
Dat kan wel. Maar dan moet ik de vordering van B op A kopen of overnemen en moet ik met de bewijsstukken naar A en hem laten zien dat ik nu de schuldeiser ben. Maar dat is dus wat anders.

-voor ieder van ons die het voor tijd en eeuwigheid verwacht van de Heere Jezus, is er gratie van God;
Ben ik eens.
Maar de juridische kant laat zich dogmatisch lastiger weergeven. In het aardse kent die geen tegenhanger als voorbeeld.
Het koninkrijk wordt in de gelijkenissen steeds in een ander aspect weergegeven.
Het kan blijkbaar niet in één allesomvattende gelijkenis.

Dat zouden we wel eens uit mogen diepen.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Chili : Een les van geloof...

Bericht door Jacobse »

refo schreef:
Jacobse schreef:Misschien toch een paar toevoegingen.
Het ter sprake brengen van het geval van mevr.Ina de Jong geeft, naar het voorkomt, hier niet steeds een echt zuiver beeld. Uiteindelijk werd zij geoordeeld het niet gedaan te hebben; maar ieder van ons heeft het wel gedaan. Uiteindelijk kwam een rechtscollege tot een conclusie anders dan vorige rechtscolleges in deze zaak; gezegd zou kunnen worden dat die het niet of niet helemaal of helemaal niet goed gedaan hebben; maar dat is buiten alle orde als het om Gods gericht en Gods recht gaat; HIJ is recht en HIJ is rechtvaardig, en HIJ hanteert het goddelijke en aanbiddellijke recht dat ver uitstijgt boven ieders denken en die uitkomst is altijd goed.
Ook lijkt een bewoording als "vrijspraak "nogal aanvechtbaar, althans in het licht van het wereldse recht; maar juist dat recht maakt duidelijk(er) dat van vrijspraak geen sprake is of kan zijn. Vrijspraak, artikel 352 lid wetboek van strafvordering, luidt: acht de rechtbank niet bewezen dat de verdachte het hem ten laste gelegde feit heeft begaan, dan spreekt zij hem vrij. Evenzo is er geen ontslag van rechtsvervolging; artikel 352 voornoemd lid 2 zegt dienaangaande: acht de rechtbank het feit bewezen, doch dit niet te zijn een strafbaar feit of den verdachte desege niet strafbaar, dan ontslaat zij hem van alle rechtsvervolging te dier zake.Over blijft gratie; artikel 122 van de grondwet; gratie wordt verleend bij koninklijk besluit.
En zo is het hier: alleen onverdiende genade voor een schuldig mens.
Het is ook niet zo best en niet goed als het fas bewoordingen kiest uit het ius maar daar een zo onjuiste inhoud aan geeft als hier bij vrijspraak, en daarmede de grootheid van Gods genade bij onze grote schuld niet in het juiste licht stelt.Moge daarbij worden bedacht dat het ius, het recht, de concrete toepasssing en uitwerking is van het fas, van het geloof, en daarom zo bij elkaar behoort; en daarom veelal oorspronkelijk bij de priesters berustte.
Behalve schuld in strafrechtelijke zin, is het ook verhelderend om schuld in de zin van het burgerlijke recht er eens bij te betrekken. Indien A een schuld in geld heeft aan B, en C betaalt dat bedrag aan B, dan is het geenszins zo dat A van zijn of haar schuld af is. Integendeel, de schuld van A is algeheel en ongewijzigd blijven bestaan. Er is alleen een andere crediteur gekomen; niet langer B maar voortaan C. C heeft de vordering gekocht en betaald.
Het wereldse recht geeft zodoende de volgende verhelderende kijk :
-voor ieder van ons die het voor tijd en eeuwigheid verwacht van de Heere Jezus, is er gratie van God;
-de Heere Jezus heeft hem/haar gekocht en betaald, en tot eigendom gemaakt.
Zo komt Hem toe alle eer en lof en dank en aanbidding: U komt de lof toe, U het gezang, U alle glorie, o Vader o Zoon o Heilige Geest, in alle eeuwen der eeuwen. Amen.
Thomas
Dat ABC verhaal hoor ik wel meer.
Het klopt niet. Als ik als C B betaald heb, met of zonder het uitdrukkelijke verzoek A te vrijwaren heb ik geen vordering op A gekregen.
Dat kan wel. Maar dan moet ik de vordering van B op A kopen of overnemen en moet ik met de bewijsstukken naar A en hem laten zien dat ik nu de schuldeiser ben. Maar dat is dus wat anders.

Korte aanvulling.
Als C aan B betaalt, is dat voor de koop van de vordering die B op A heeft; en daarmede is de vordering gekocht door C van B. A staat daar helemaal buiten.
Bij een gewone schuldvordering, waar rente en aflossing op betaald kan en gaat worden, is het dan wel gewenst dat de nieuwe crediteur C ( en niet meer de vroegere crediteur B ) die rente en aflossing gaat ontvangen. Dat wordt bereikt doordat aan A wordt gevraagd -en doordat A dat dan doet, namelijk - om de overdracht( door B aan C ) van de vordering op hem te erkennen, of doordat de overdracht aan A wordt betekend.
Thomas

-voor ieder van ons die het voor tijd en eeuwigheid verwacht van de Heere Jezus, is er gratie van God;
Ben ik eens.
Maar de juridische kant laat zich dogmatisch lastiger weergeven. In het aardse kent die geen tegenhanger als voorbeeld.
Het koninkrijk wordt in de gelijkenissen steeds in een ander aspect weergegeven.
Het kan blijkbaar niet in één allesomvattende gelijkenis.

Dat zouden we wel eens uit mogen diepen.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Chili : Een les van geloof...

Bericht door Johann »

Erg diepe les, mooi dat van der Staaij hier ook over sprak bij het debat.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Plaats reactie