Dungan actie C1000

blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Dungan actie C1000

Bericht door blijmoedig »

MarthaMartha schreef:Deze monsters hebben te maken met de aloude thema's water, vuur en aarde. Je ooit verdiept in het Hindoeïsme? daar spelen de drie goden die van het water, vuur en aarde zijn ook een grote rol, evenals de demonen.
Aarde, water en vuur zijn altijd dankbare thema's voor boekenschrijvers, filmmakers en reclamemakers. Evenals het thema tussen goed en kwaad, licht en donker. Dat maakt wat zij maken echter nog niet meteen demonisch. Sinterklaas rijdt ook met zijn paard over de daken. Maakt dat hem ook een demon? Het onderscheid tussen feit en fictie, daar gaat het om.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dungan actie C1000

Bericht door helma »

buiten dat het wel of niet occult zou zijn (ik blijf wel liever aan de veilige kant als het om zulk soort dingen gaat) vind ik de karakters griezelig en huiver ik van zulk 'speelgoed'
Bizar vind ik het dat we onze kinderen willen laten spelen met zulke griezelfiguren e.d.
Kinderkleding met monsters/draken/dooshoofden zijn al een heel vertrouwd beeld in de winkels. Wat willen we nu eigenlijk?
Klagen over het toenemende geweld op straat; de agressie en noem maar op.
Er is zoveel wat angst inboezemt.
Is zo'n spelletje dan echt zo onschuldig als het lijkt?
Elkaar intimideren en machtiger willen zijn dan de ander. Gebruik desnoods geweld; in elk geval; ga op een agressieve manier met je tegenstander om. Pest ze. Gebruik griezelfiguren die je tegenstander doen huiveren.


Moeten we dat nu echt stimuleren bij onze kinderen? Denken we echt dat zulke dingen geen invloed hebben op het gedrag van onze kinderen? Op hun gevoelsleven? op de manier van omgaan met hun naaste?

Is dat wat we bedoelen met waarden en normen bijbrengen?

:nonnon :ouin
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Dungan actie C1000

Bericht door Democritus »

blijmoedig schreef:
MarthaMartha schreef:Deze monsters hebben te maken met de aloude thema's water, vuur en aarde. Je ooit verdiept in het Hindoeïsme? daar spelen de drie goden die van het water, vuur en aarde zijn ook een grote rol, evenals de demonen.
Aarde, water en vuur zijn altijd dankbare thema's voor boekenschrijvers, filmmakers en reclamemakers. Evenals het thema tussen goed en kwaad, licht en donker. .
Aarde, water en vuur (en lucht) zijn de oerelementen die juist vooral in de heidense culturen een belangrijke plaats hebben. Want uit deze elementen is alles ontstaan.... ik dacht wat wij geloofden dat God alles geschapen heeft door zijn machtswoord!

Google eens op oerelementen dan kom ik zaken als occultforum etc. tegen.

Dit moet je wel aan het denken zetten. Waarom wordt er niet gekozen voor een spel dat is gebaseerd op kerkvaders, bijbelse figuren of iets neutraals.

Waarom kiezen juist film- en reclamemakers, boekenschrijvers voor deze onderwerpen...omdat het verkoopt.... zal satan dat ook niet weten. Win de jeugd en je hebt de toekomst. De oude Griekse filosofen wisten dit al. Ik kan je aanraden om de boeken van Randy Alcorn (brieven van de heer Foulgrin, Ishbane complot) of C.S. Lewis (brieven uit de hel) eens te lezen hoe satan werkt. Deze boeken geven een bepaalde visie weer die aan het denken zet, los van de waarheidsclaim.
Dat maakt wat zij maken echter nog niet meteen demonisch.
Is demonisch dan alleen datgene waar de satan uitspringt of duidelijk zichtbaar aanwezig is. Wat zei Jezus ook al weer tegen Petrus: ga achter Mij satanas! Had Petrus hoorntjes op zijn hoofd en een drietand? Nee, maar hij werd wel door satan gebruikt om Jezus te verzoeken.

Zou dat ook niet het doel van dergelijke spellen zijn...... onze kinderen verzoeken, in aanraking brengen met het occulte, weerstand voor het occulte verlagen..... zodat het gevaar niet meer gezien wordt....zodat deze tenslotte in zonden en in de klauwen van satan vallen?

Kinderen raken door Harry Potter, spelletjes, tekenfilms zou vertrouwd met het occulte zodat het gevaar niet meer gezien wordt.

Sproot (Dungan figuur), want wie verwacht er nou dat een waterwezen door de lucht komt? En de spreuken van Sproot hebben iets almachtigs: de overdonderende kracht van die onbegrijpelijke woorden doen je wensen dat je nooit een aanval begonnen was. Het zijn de spreuken van Sproot die het water opstuwen en de draaikolken veroorzaken in het water van Surilisa.

Als Sproot nu spreuken gebruikt en almachtig (dat was toch alleen God!) is..... waarom zouden kinderen dan niet eens gaan glaasje draaien of een Oujabord gebruiken? Harry Potter, Dungan zijn toch ook leuk...... waarom dan niet zelf eens proberen.

Zijn wij er ons van bewust dat kinderen hierdoor gevormd worden. Het ene kind zal beter feit en fictie kunnen scheiden...hoeveel zijn er die dat niet kunnen. Zie het effect van beeldvorming op kinderen door zenders als MTV.

Laatst had ik een kind in de auto zitten. Die mensen hebben geen TV, geen rare boeken in huis etc. Maar het kind speelde wel regelmatig een autoracespel waarbij je politieauto's van de weg moet rijden. Hij (10) ziet een een politieauto en zijn eerste reactie is..... rij die politie van de weg. Ik heb toen meer dan 10 minuten nodig gehad om hem een beetje het besef bij te brengen dat a) het niet mag en b) dat wat in computerspellen gebeurd niet echt is. Ik ben geschrokken van de invloed van een dergelijk spel maar nog meer dat het besef van goed/fout weg was.

Op basis van bovenstaande denk ik dat we het niet moeten onderschatten. Als wij het Onze Vader bidden dan bidden wij niet...laat ons niet in zonden vallen (dat doen we nl zelf). Maar wij bidden: leidt ons niet in verzoeking ......... de verzoeking komt van buiten (satan, wereld, eigen gedrag). Zoals ik eens hoorde: we kunnen niet voorkomen dat een vogel overvliegt (verzoeking) maar wel dat deze een nest bouwt op ons hoofd (zonde).
blijmoedig schreef: Sinterklaas rijdt ook met zijn paard over de daken. Maakt dat hem ook een demon? Het onderscheid tussen feit en fictie, daar gaat het om.

Het gevaar ontstaat als we kinderen geestelijk onbeschermd met deze dingen laten spelen. Maar hou wel het gedrag van je kinderen in de gaten als daaruit blijkt dat in praten en handelen van kinderen feit en fictie wel door elkaar lopen...dan wordt het tijd om in te grijpen.

Zolang kinderen weten dat Sinterklaas niet bestaat en deze echt niet over de daken loopt..... dan hoeven we niet bang te zijn om Sinterklaas te vieren. Maar als je kind onder de tafel kruipt als er op 5 december op het raam gebonst wordt...dan gaat er iets niet goed.

Ik zelf ben redelijk nuchter daarom is er ook niet gelijk een man over boord als kinderen met deze dingen spelen. Maar we moeten het gevaar niet bagataliseren.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dungan actie C1000

Bericht door refo »

Gisteren had BNR er ook lucht van gekregen. Die belde de voorzitter van de CU-jongeren.
In eerste instantie begreep die niet zo goed waar het overging. Het was volgens hem meer een papier-schaar-steen-spelletje. Wat het veranderen in dieren voor probleem was, begreep hij ook niet goed.

Blijkbaar had hij een souffleur, want later kwam er wat meer lijn in: een christen keurt het veranderen van mensen in dieren af.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dungan actie C1000

Bericht door parsifal »

Democritus schreef: Aarde, water en vuur (en lucht) zijn de oerelementen die juist vooral in de heidense culturen een belangrijke plaats hebben. Want uit deze elementen is alles ontstaan.... ik dacht wat wij geloofden dat God alles geschapen heeft door zijn machtswoord!

Google eens op oerelementen dan kom ik zaken als occultforum etc. tegen.

Dit moet je wel aan het denken zetten. Waarom wordt er niet gekozen voor een spel dat is gebaseerd op kerkvaders, bijbelse figuren of iets neutraals.

Waarom kiezen juist film- en reclamemakers, boekenschrijvers voor deze onderwerpen...omdat het verkoopt.... zal satan dat ook niet weten. Win de jeugd en je hebt de toekomst. De oude Griekse filosofen wisten dit al. Ik kan je aanraden om de boeken van Randy Alcorn (brieven van de heer Foulgrin, Ishbane complot) of C.S. Lewis (brieven uit de hel) eens te lezen hoe satan werkt. Deze boeken geven een bepaalde visie weer die aan het denken zet, los van de waarheidsclaim.
C.S. Lewis was er zelf ook niet vies van om allerlei mythologie in zijn verhalen te verwerken (Narnia, Ruimte-trilogie, Het ware gelaat). Zolang mythologie, mythologie is is er weinig mis mee denk ik. Ook het gebruik van de vier elementen (aarde, lucht, water en vuur) is op zich niet fout, omdat het gekaapt is door mensen die richting het occulte gaan. Jaren is het wereldbeeld van zo'n beetje ieder geleerd man in Europa geweest dat dit de elementen zijn waaruit de wereld is opgebouwd. C.S. Lewis geeft ergens anders ook aan dat als iets gebruikt wordt door de boze het niet perse zelf slecht is. Ik denk dat er op het moment in de westerse wereld niets zoveel misbruikt wordt als seksualiteit. Dat maakt seks in zichzelf niet minder goed. Het kwade is vaak iets goeds buiten zijn natuurlijke context geplaatst.

Over Dungan kan ik weinig zeggen. Ik weet er helemaal niets vanaf en ik winkel niet bij de C1000. Wel kan ik een beetje met blijmoedig meevoelen dat we het begrip occultisme niet moeten gaan devalueren, door het overal op te plakken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Dungan actie C1000

Bericht door Democritus »

parsifal schreef:
Democritus schreef: Aarde, water en vuur (en lucht) zijn de oerelementen die juist vooral in de heidense culturen een belangrijke plaats hebben. Want uit deze elementen is alles ontstaan.... ik dacht wat wij geloofden dat God alles geschapen heeft door zijn machtswoord!

Google eens op oerelementen dan kom ik zaken als occultforum etc. tegen.

Dit moet je wel aan het denken zetten. Waarom wordt er niet gekozen voor een spel dat is gebaseerd op kerkvaders, bijbelse figuren of iets neutraals.

Waarom kiezen juist film- en reclamemakers, boekenschrijvers voor deze onderwerpen...omdat het verkoopt.... zal satan dat ook niet weten. Win de jeugd en je hebt de toekomst. De oude Griekse filosofen wisten dit al. Ik kan je aanraden om de boeken van Randy Alcorn (brieven van de heer Foulgrin, Ishbane complot) of C.S. Lewis (brieven uit de hel) eens te lezen hoe satan werkt. Deze boeken geven een bepaalde visie weer die aan het denken zet, los van de waarheidsclaim.
C.S. Lewis was er zelf ook niet vies van om allerlei mythologie in zijn verhalen te verwerken (Narnia, Ruimte-trilogie, Het ware gelaat). Zolang mythologie, mythologie is is er weinig mis mee denk ik. Ook het gebruik van de vier elementen (aarde, lucht, water en vuur) is op zich niet fout, omdat het gekaapt is door mensen die richting het occulte gaan. Jaren is het wereldbeeld van zo'n beetje ieder geleerd man in Europa geweest dat dit de elementen zijn waaruit de wereld is opgebouwd. C.S. Lewis geeft ergens anders ook aan dat als iets gebruikt wordt door de boze het niet perse zelf slecht is. Ik denk dat er op het moment in de westerse wereld niets zoveel misbruikt wordt als seksualiteit. Dat maakt seks in zichzelf niet minder goed. Het kwade is vaak iets goeds buiten zijn natuurlijke context geplaatst.

Over Dungan kan ik weinig zeggen. Ik weet er helemaal niets vanaf en ik winkel niet bij de C1000. Wel kan ik een beetje met blijmoedig meevoelen dat we het begrip occultisme niet moeten gaan devalueren, door het overal op te plakken.
Waar het mij omgaat is dat feit, feit blijft en fictie, fictie. Dat wij onze kinderen daarin moeten beschermen en dat ik zie dat kinderen tegenwoordig feit en fictie vermengen. Dat we niet te snel moeten roepen het valt wel mee. Als wij geloven dat de machten van de duisternis actief zijn..... waarom dan niet in zulke zaken. Zeker als deze zich bewegen op grens van de wereld tussen licht en duisternis. Dat moet alert geven en geen wegwuiven.

Ik wil er ook niet te krampachtig over doen. Ik lees zelf graag de boeken van Tolkien. Heb veel gelezen wat met mythologie (Grieken, Egypte, Scandinavië) te maken heeft. Terwijl ik niet de neiging krijg om me met wicca te gaan bezig houden......... maar het is wel een feit dat wicca in opmars is.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Dungan actie C1000

Bericht door albion »

Democritus schreef:
parsifal schreef:
Democritus schreef: Aarde, water en vuur (en lucht) zijn de oerelementen die juist vooral in de heidense culturen een belangrijke plaats hebben. Want uit deze elementen is alles ontstaan.... ik dacht wat wij geloofden dat God alles geschapen heeft door zijn machtswoord!

Google eens op oerelementen dan kom ik zaken als occultforum etc. tegen.

Dit moet je wel aan het denken zetten. Waarom wordt er niet gekozen voor een spel dat is gebaseerd op kerkvaders, bijbelse figuren of iets neutraals.

Waarom kiezen juist film- en reclamemakers, boekenschrijvers voor deze onderwerpen...omdat het verkoopt.... zal satan dat ook niet weten. Win de jeugd en je hebt de toekomst. De oude Griekse filosofen wisten dit al. Ik kan je aanraden om de boeken van Randy Alcorn (brieven van de heer Foulgrin, Ishbane complot) of C.S. Lewis (brieven uit de hel) eens te lezen hoe satan werkt. Deze boeken geven een bepaalde visie weer die aan het denken zet, los van de waarheidsclaim.
C.S. Lewis was er zelf ook niet vies van om allerlei mythologie in zijn verhalen te verwerken (Narnia, Ruimte-trilogie, Het ware gelaat). Zolang mythologie, mythologie is is er weinig mis mee denk ik. Ook het gebruik van de vier elementen (aarde, lucht, water en vuur) is op zich niet fout, omdat het gekaapt is door mensen die richting het occulte gaan. Jaren is het wereldbeeld van zo'n beetje ieder geleerd man in Europa geweest dat dit de elementen zijn waaruit de wereld is opgebouwd. C.S. Lewis geeft ergens anders ook aan dat als iets gebruikt wordt door de boze het niet perse zelf slecht is. Ik denk dat er op het moment in de westerse wereld niets zoveel misbruikt wordt als seksualiteit. Dat maakt seks in zichzelf niet minder goed. Het kwade is vaak iets goeds buiten zijn natuurlijke context geplaatst.

Over Dungan kan ik weinig zeggen. Ik weet er helemaal niets vanaf en ik winkel niet bij de C1000. Wel kan ik een beetje met blijmoedig meevoelen dat we het begrip occultisme niet moeten gaan devalueren, door het overal op te plakken.
Waar het mij omgaat is dat feit, feit blijft en fictie, fictie. Dat wij onze kinderen daarin moeten beschermen en dat ik zie dat kinderen tegenwoordig feit en fictie vermengen. Dat we niet te snel moeten roepen het valt wel mee. Als wij geloven dat de machten van de duisternis actief zijn..... waarom dan niet in zulke zaken. Zeker als deze zich bewegen op grens van de wereld tussen licht en duisternis. Dat moet alert geven en geen wegwuiven.

Ik wil er ook niet te krampachtig over doen. Ik lees zelf graag de boeken van Tolkien. Heb veel gelezen wat met mythologie (Grieken, Egypte, Scandinavië) te maken heeft. Terwijl ik niet de neiging krijg om me met wicca te gaan bezig houden......... maar het is wel een feit dat wicca in opmars is.
Dat komt ook door de invloed van DVD's waar dit aspect vaak aan de orde komt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Dungan actie C1000

Bericht door Gijs83 »

Ik volg deze discussie niet, mede omdat ik eigenlijk nooit bij een C1000 kom en ook geen kinderen heb. Wel bewijst deze actie weer in welke maatschappij wij leven. Ik las vanmorgen hierover wat in Dagblad Tubantia zie: http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... -regio.ece
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Dungan actie C1000

Bericht door blijmoedig »

helma schreef:Elkaar intimideren en machtiger willen zijn dan de ander. Gebruik desnoods geweld; in elk geval; ga op een agressieve manier met je tegenstander om. Pest ze. Gebruik griezelfiguren die je tegenstander doen huiveren.
Als ik dat reclamespotje bekijk, dan zie ik wat anders. Ik zie een jongetje dat wordt gepest door een stelletje "bullies". Door het spel weet hij echter toch de overhand te krijgen. Hij krijgt er zelfvertrouwen door. Rivaliteit en gevoelens van competitie houd je altijd tussen kinderen. Volgens mij kunnen zie die beter via een spelletje 'uitvechten', dan elkaar echt dwars te zitten. Ik zie het Dungan-spel dan ook meer als het eeuwenoude knikkerspel. Beide partijen zetten in, en er gaat er eentje met de 'buit' vandoor. Hetzelfde gebeurt bij het Dungan-spel. Na een aantal rondes gaat er eentje met het schijfje van door. Op voor de volgende ronde.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dungan actie C1000

Bericht door Auto »

blijmoedig schreef:
helma schreef:Elkaar intimideren en machtiger willen zijn dan de ander. Gebruik desnoods geweld; in elk geval; ga op een agressieve manier met je tegenstander om. Pest ze. Gebruik griezelfiguren die je tegenstander doen huiveren.
Als ik dat reclamespotje bekijk, dan zie ik wat anders. Ik zie een jongetje dat wordt gepest door een stelletje "bullies". Door het spel weet hij echter toch de overhand te krijgen. Hij krijgt er zelfvertrouwen door. Rivaliteit en gevoelens van competitie houd je altijd tussen kinderen. Volgens mij kunnen zie die beter via een spelletje 'uitvechten', dan elkaar echt dwars te zitten. Ik zie het Dungan-spel dan ook meer als het eeuwenoude knikkerspel. Beide partijen zetten in, en er gaat er eentje met de 'buit' vandoor. Hetzelfde gebeurt bij het Dungan-spel. Na een aantal rondes gaat er eentje met het schijfje van door. Op voor de volgende ronde.
En wederom wordt het normaal gevonden dat er geweld wordt toegepast.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Dungan actie C1000

Bericht door blijmoedig »

Democritus schreef:Aarde, water en vuur (en lucht) zijn de oerelementen die juist vooral in de heidense culturen een belangrijke plaats hebben
Onze maatschappij is toch een en al heidendom? Kerst, als Midwinterfeest, Pasen, als het licht van de Zon, augustus, als maand ter verering van keizer-god Augustus, en ga zo maar door. Wij komen er niet, door ons simpelweg maar overal afzijdig van te houden. We maken deel uit van de wereld om ons heen, of we dit nu leuk vinden of niet. En zullen daar op een christelijke manier onze weg in moeten vinden.
Waarom wordt er niet gekozen voor een spel dat is gebaseerd op kerkvaders, bijbelse figuren of iets neutraals.
Omdat veel Bijbelse figuren en kerkvaders mensen in een geseculariseerde wereld helemaal niets zeggen?
Waarom kiezen juist film- en reclamemakers, boekenschrijvers voor deze onderwerpen...omdat het verkoopt.... zal satan dat ook niet weten.
Dat geldt natuurlijk voor alles waar mensen hun hart aan verpanden. Dat maakt het nog niet per definitie demonisch.
Zou dat ook niet het doel van dergelijke spellen zijn...... onze kinderen verzoeken, in aanraking brengen met het occulte, weerstand voor het occulte verlagen..... zodat het gevaar niet meer gezien wordt....zodat deze tenslotte in zonden en in de klauwen van satan vallen?
Als kinderen de Heere Jezus liefhebben, dan zal dat zo'n vaart niet lopen.
Kinderen raken door Harry Potter, spelletjes, tekenfilms zou vertrouwd met het occulte zodat het gevaar niet meer gezien wordt.
Aan ouders de taak om hen op het verschil tussen feit en fictie te blijven wijzen.
Als Sproot nu spreuken gebruikt en almachtig (dat was toch alleen God!) is..... waarom zouden kinderen dan niet eens gaan glaasje draaien of een Oujabord gebruiken? Harry Potter, Dungan zijn toch ook leuk...... waarom dan niet zelf eens proberen.
Ik blijf het maar zeggen: Als kinderen van de Heere Jezus houden, zal dit zo'n vaart niet lopen. Nog los van het feit dat ik dit wel heel erg grote sprongen vind.
Laatst had ik een kind in de auto zitten. Die mensen hebben geen TV, geen rare boeken in huis etc. Maar het kind speelde wel regelmatig een autoracespel waarbij je politieauto's van de weg moet rijden. Hij (10) ziet een een politieauto en zijn eerste reactie is..... rij die politie van de weg. Ik heb toen meer dan 10 minuten nodig gehad om hem een beetje het besef bij te brengen dat a) het niet mag en b) dat wat in computerspellen gebeurd niet echt is. Ik ben geschrokken van de invloed van een dergelijk spel maar nog meer dat het besef van goed/fout weg was.
Wellicht dat het feit dat dit kind thuis weinig gewend is (geen TV e.d.) hier iets mee te maken heeft? Als je geen goed beeld hebt van hoe het in de wereld reilt en zeilt, is de kans denk ik groter dat je feit en fictie niet goed zal weten te scheiden. Zitten de ouders van dat kind hier overigens te slapen? Dat soort computerspelletjes waarin mensen aan de lopende band worden doodgereden zijn pas smakeloos. Ik denk dat kinderen daar eerder verknipt van raken, dan van een spelletje als Dungan.
Het gevaar ontstaat als we kinderen geestelijk onbeschermd met deze dingen laten spelen. Maar hou wel het gedrag van je kinderen in de gaten als daaruit blijkt dat in praten en handelen van kinderen feit en fictie wel door elkaar lopen...dan wordt het tijd om in te grijpen.
Inderdaad: blijf met de kinderen in gesprek. Weet wat er in hen leeft. En handel overeenkomstig.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Dungan actie C1000

Bericht door blijmoedig »

Auto schreef:En wederom wordt het normaal gevonden dat er geweld wordt toegepast.
Over welk geweld hebben we het hier dan precies?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dungan actie C1000

Bericht door Auto »

blijmoedig schreef:
Auto schreef:En wederom wordt het normaal gevonden dat er geweld wordt toegepast.
Over welk geweld hebben we het hier dan precies?
Kijk de commercial nog maar een keer.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Dungan actie C1000

Bericht door blijmoedig »

Auto schreef:
blijmoedig schreef:
Auto schreef:En wederom wordt het normaal gevonden dat er geweld wordt toegepast.
Over welk geweld hebben we het hier dan precies?
Kijk de commercial nog maar een keer.
Flauw antwoord. Maar ook geen juist antwoord. Als je het filmpje bekijkt, zie je een jongetje dat wordt gepest. Hij vecht echter niet terug. Maar door het spelletje is hij toch degene die het laatste lacht. Geweldloos dus.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dungan actie C1000

Bericht door jvdg »

@blijmoedig

Je blijft maar hameren op het aambeeld: als de kinderen Jezus liefhebben kan er niets gebeuren.
Maar als ze Hem niet liefhebben?
En je schrijft daarmee alle kinderen af zonder christelijke opvoeding.

Het andere aambeeld wat je schetst is dat de ouders de scheiding tussen fictie en feit moeten bijbrengen.
Dus je geeft de kinderen eerst een lucifer en een vat benzine, je laat ze er mee spelen en je gaat ze dan vertellen dat dit heel gevaarlijk is.
Voorkomen is beter dan genezen.
Leg wel de kinderen uit waarom dit spel zijn gevaarlijke kanten heeft.
Isoleer ze niet, maar leg uit wat er speelt.
Plaats reactie