Verschijning in droom.

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Jongere »

Het schijnt toch dat het onder moslims veel voorkomt, een droom over Jezus?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

Klopt. Zie bijvoorbeeld:

http://www.morethandreams.tv/index.html

Daar hebben ze ook geen Bijbels vrij beschikbaar, misschien dat het daarom daar meer voorkomt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Verschijning in droom.

Bericht door learsi »

Ik heb je link even kort bekeken Marnix. Deze kende ik nog niet . In dit topic heb ik iets gepost over ¨Christusverschijningen¨, een boekje van 2 predikanten uit Scandinavie.Ik noemde daar ook Sadhu Sundar Singh. Vijfentwintig jaar geleden heb ik een aantal boekjes van deze tot bekering gekomen Hindoestaan gelezen. Het valt niet te ontkennen, dat deze man in Christus geloofd heeft. Ook hij had een verschijning van Christus Die tot hem sprak.
Het boekje heb ik gekregen van een van mijn dochters. Ze had het zelf gelezen en vroeg me het te lezen en er dan eens met haar over te praten, ze is benieuwd hoe ik naar die zaken kijk.
De geschiedenis van de onderste moslim uit jou link Marnix, laat zien dat het niet gebleven is bij wat hij toen zag/hoorde. Bij deze moslim heeft het een gezegend vervolg gekregen. Ik blijf van mening, dat wij voorzichtig moeten zijn met ons oordeel over of de Heere nu nog zo werkt. Hij is de Heere en Hij is vrij om te doen wat Hij wil! We mogen(moeten?) er wel genuanceerd naar kijken. Voorzover ik het nu begrijp is het niet Gods bedoeling dat we ons nu op deze verschijningen gaan richten. In een van je reacties schrijf je dat het onverwacht tot de mens komt. In die zin zijn de verschijningen aan mensen die zich er op richten omdat ze merken dat God nu ook nog zo kan/wil werken in mijn ogen te onderscheiden van die verschijningen die niet verwacht tot de mens komen. Het is onloochenbaar, dat binnen kerkelijke richtingen waar mensen zich op dit fenomeen richten, er van allerlei verschijningen zijn, waar je toch wel je wenkbrauwen bij optrekt. En zelfs dan nog kun je als mens de zaak verkeerd beoordelen.
Daarnaast weet ik dat niet alle verschijningen (uiteindelijk)ook tot het geloof in de Christus der Schriften brengen.En dat leert ons weer,dat als we van deze zaken horen , het er niet om gaat dat we nu denken dat dit het wezenlijke is waar het bij evangelie verkondiging om gaat. De Heere wil het en kan het gebruiken tot zijn eer, met het doel de mens bij de Christus der SCHRIFTEN te brengen(in Zijn Woord te brengen)

h.g. Learsi
Gebruikersavatar
Ab imo pectore
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:34

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Ab imo pectore »

Inderaad: het geopenbaarde Woord van God is de verschijningsvorm van onze tijd, maar dat God vele manieren kan gebruiken om mensen naar dat Woord te leiden, dat is duidelijk. Voorbeelden te over.
Niets openbaart meer de verdorvenheid van het hart dan wanneer het geconfronteerd wordt met Hem die oneindig en eeuwig heilig is. (A.W. Pink)
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Verschijning in droom.

Bericht door hervormde »

Marnix schreef:Waarom is de exegese dan onjuist? Misschien was de man gehecht aan zijn gemeente, waardoor hij die niet wilde verlaten... en maakte God hem duidelijk dat Hij hem opriep Hem te volgen en niet zijn eigen hart. Met die woorden. Heb je mij meer lief dan je vertrouwde omgeving, wat je hier hebt. Predikant zijn in die gemeente was het werk van die dominee. Dan klopt de vergelijken met de vissen toch juist?

Sowieso vraag ik me af hoe nuttig het is om, als God iemand roept en daar zijn Woord voor gebruikt, te gaan kijken of de exegese wel juist is. Zelfs al is de exegese niet juist, dan kan God via deze tekst Hem toch wel kunnen brengen waar Hij hem wilde hebben?
Een juiste exegese is onmisbaar voor het verstaan. Gods Woord is niet multi-interpretabel. De context is belangrijk voor de exegese. Zo ook hier. Petrus staat op een kruispunt: Jezus volgen en mensen vangen of zichzelf volgen en vissen vangen.

Wat te denken van een tekst als: (...) Ik heb veel volks in deze stad.

Kan het zijn dat de éne predikant hierop blijft en de ander gaat? Ligt dat aan de invulling van de stad? Nee! De context zegt dat Paulus in Korinthe moet blijven. De Heere is met hem, want Hij heeft veel volk in de stad Korinthe.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

Daarin heb je gelijk, maar ik mis het antwoord op mijn vraag, waarom die exegese onjuist is.

Daarnaast is de Bijbel misschien niet multi-interpretabel, maar iemand God is voor het gebruiken van een tekst om iemand een weg te wijzen, nog niet afhankelijk van de exegese. Dat blijkt volgens mij uit dit verhaal. Dan kan je heel erg gaan nadenken over de exegese, maar kan je daarmee ook wat zeggen over of het Gods leiding was of een eigen bedenksel van die dominee?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Verschijning in droom.

Bericht door albion »

hervormde schreef:
Marnix schreef:Waarom is de exegese dan onjuist? Misschien was de man gehecht aan zijn gemeente, waardoor hij die niet wilde verlaten... en maakte God hem duidelijk dat Hij hem opriep Hem te volgen en niet zijn eigen hart. Met die woorden. Heb je mij meer lief dan je vertrouwde omgeving, wat je hier hebt. Predikant zijn in die gemeente was het werk van die dominee. Dan klopt de vergelijken met de vissen toch juist?

Sowieso vraag ik me af hoe nuttig het is om, als God iemand roept en daar zijn Woord voor gebruikt, te gaan kijken of de exegese wel juist is. Zelfs al is de exegese niet juist, dan kan God via deze tekst Hem toch wel kunnen brengen waar Hij hem wilde hebben?
Een juiste exegese is onmisbaar voor het verstaan. Gods Woord is niet multi-interpretabel. De context is belangrijk voor de exegese. Zo ook hier. Petrus staat op een kruispunt: Jezus volgen en mensen vangen of zichzelf volgen en vissen vangen.

Wat te denken van een tekst als: (...) Ik heb veel volks in deze stad.

Kan het zijn dat de éne predikant hierop blijft en de ander gaat? Ligt dat aan de invulling van de stad? Nee! De context zegt dat Paulus in Korinthe moet blijven. De Heere is met hem, want Hij heeft veel volk in de stad Korinthe.
Zou het ook kunnen zijn dat de Heere veel volk in de stad Korinthe had maar dat hun ogen nog geopend moesten worden door het Evangelie en dat Paulus daarvoor in Korinthe moest blijven?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Verschijning in droom.

Bericht door hervormde »

de woorden van de Heere tot Paulus zie ik eerder in de richting dat Paulus hiermee als Elia vertroost wordt. Paulus heeft teleurstellingen achter de rug. Zou het in Korinthe gaan als in Macedonië en Galatië? Sterke oppositie na een veelbelovend begin? De Heere laat Paulus horen: Ik heb veel volk in deze stad. Ik heb veel gelovigen in deze stad.
Plaats reactie