Afwachten of Verwachten?

erdna

Bericht door erdna »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Even tussendoor:

Een mooi en helder geschreven reactie op de theologie van Comrie afgelopen zaterdag in het RD door Van de Brink!


Het was wel een prikkelend stuk, maar twee punten bleven wel een beetje onduidelijk:
1) Volgens Van den Brink is de "hebbelijkheid" van het geloof, die Comrie onderscheid van de "dadelijkheid" ook een activiteit van de mens, en zou daarmee (volgens Comries redeneertrant) ook "Paapsch" of remonstrants zijn. Dit volg ik niet. De hebbelijkheid is puur een gave van God, Comrie leert dat een mens bij de instorting van die genade passief is. Zijn theologie is hierin juist zeer reformatorisch: het geloof is een éénzijdig, soeverein Godswerk.
(2) Van den Brink stelt dat ds. Moerkerken Comrie niet goed gelezen heeft en niet goed interpreteert. Hij geeft hier geen enkel concreet bewijs voor. 't Is ook een beetje wonderlijk: een student theologie zou Comrie beter verstaan dan een doorgewinterde predikant die Comrie "vermalen" heeft?

groetje van erdna
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Voordat iedereen op Erdna reageert, stel ik voor dat ik beide vragen voorleg aan G. v.d. Brink.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
limosa

Bericht door limosa »

ndonselaar,

Toch mogen we zeker zeggen dat op grond van de Schrift 'Christus offer algenoegzaam was' en dat alleen diegenen Hem en Zijn weldaden deelachtig worden, die Hem door een waar geloof aannemen.

Da's in ieder geval een conclusie waar ik me in kan vinden, en dit is ook de essentie.

Ook het stuk van prof. de Reuver lijkt mij helder en daar kan ik me bij aansluiten. Als we lezen in Joh. 3: 14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, . . . dan heeft dat ons toch ook wat te zeggen als het er om gaat Christus niet als verborgen te prediken maar als Zichzelf openbarend in het Evangelie.

. . . de bekendmaking van Christus onder het gewicht van Gods verborgen verkiezing tot zwijgen te brengen.
Mooi geformuleerd, dat kan De Reuver wel!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

[font=Comic Sans MS]300!!!!!!!!!!!!![/font]

[font=Comic Sans MS]Gebak van Hans!!!!!!!!!!!!![/font]



Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 16/10/03 door Breekijzertje]

[Aangepast op 16/10/03 door Breekijzertje]
Plaats reactie