Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
PvS schreef:Het is off-topic, maar ons wordt geleerd dat wanneer je op een plaats moet zijn waar je meent niet zonder lange broek te kunnen zijn, dan behoor je op die plaats niet thuis.
En waar lees je dat dan wel in de Schrift?
Deuteronomium 22:5.
Men kan niet zeggen dat vrouwenbroeken mannenkleding is. Dat is absurd...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Orchidee »

Ben toch blij, dat mijn dochters, met schaatsen en sport, een broek dragen!
Dat is netter dan een rokje...
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
PvS schreef:Het is off-topic, maar ons wordt geleerd dat wanneer je op een plaats moet zijn waar je meent niet zonder lange broek te kunnen zijn, dan behoor je op die plaats niet thuis.
En waar lees je dat dan wel in de Schrift?
Deuteronomium 22:5.
Men kan niet zeggen dat vrouwenbroeken mannenkleding is. Dat is absurd...
Ik ben het een keer voor de volle 100 % met je eens.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Tiberius »

Volgens mij is hier al eens over gesproken...
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Volgens mij is hier al eens over gesproken...
Sprak hij met gevoel voor understatement. :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door memento »

De Bijbel spreekt niet over broeken. De Bijbel zegt alleen dat mannen geen vrouwenkleding, en vrouwen geen mannenkleding aan moeten trekken. Als het gaat om de broek, zijn er op basis van de Bijbel dus 2 visies mogelijk:

1. De broek wordt gezien als mannenkleding. Er is wel verschil, maar dat verschil is te klein. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen, en als vrouw geen broek aan doen.

2. De broek is in onze cultuur een kleding waarvan je zowel mannen- als vrouwensoorten van hebt. Het onderscheid is duidelijk aan te wijzen. Net als in de tijd van Jezus het verschil tussen een vrouwen- en een mannenrok aan te wijzen was. Niet in het verschil in pijpen, maar in de details, de afwerking (wat eigenlijk in alle culturen zo is geweest). Er is dus niets tegen het dragen van een vrouwenbroek door een vrouw.

Kortom, beide visies doen m.i. recht aan de Schrift.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Marnix »

Waarom zijn alle off-topic reacties uit het vorige topic naar dit topic gekopieerd maar is mijn reactie uit het andere topic verwijderd en hier niet bij geplaatst? Heb ik een hele lap tekst over het onderwerp getiept, kan ik weer opnieuw beginnen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
PvS schreef:Het is off-topic, maar ons wordt geleerd dat wanneer je op een plaats moet zijn waar je meent niet zonder lange broek te kunnen zijn, dan behoor je op die plaats niet thuis.
En waar lees je dat dan wel in de Schrift?
Deuteronomium 22:5.
Men kan niet zeggen dat vrouwenbroeken mannenkleding is. Dat is absurd...
Ik heb het gevoel dat dit niet mijn favoriete topic word..... :nananere
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Marnix »

memento schreef:De Bijbel spreekt niet over broeken. De Bijbel zegt alleen dat mannen geen vrouwenkleding, en vrouwen geen mannenkleding aan moeten trekken. Als het gaat om de broek, zijn er op basis van de Bijbel dus 2 visies mogelijk:

1. De broek wordt gezien als mannenkleding. Er is wel verschil, maar dat verschil is te klein. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen, en als vrouw geen broek aan doen.

2. De broek is in onze cultuur een kleding waarvan je zowel mannen- als vrouwensoorten van hebt. Het onderscheid is duidelijk aan te wijzen. Net als in de tijd van Jezus het verschil tussen een vrouwen- en een mannenrok aan te wijzen was. Niet in het verschil in pijpen, maar in de details, de afwerking (wat eigenlijk in alle culturen zo is geweest). Er is dus niets tegen het dragen van een vrouwenbroek door een vrouw.

Kortom, beide visies doen m.i. recht aan de Schrift.
Doen ze recht aan de schrift? Of wordt met kunst- en vliegwerk onze cultuur "recht gedaan" op basis van de Bijbel. In de tijd van de Bijbel droegen de mannen een soort jurken en rokken. Dat is veranderd, maar er is wel meer veranderd. Broeken waren in eerste instantie mannenkleding.... tegenwoordig heb je broeken voor mannen en vrouwen. Een vrouw die een broek koopt bij de vrouwenafdeling van een winkel kan dus nooit mannenkleding dragen.

Verder staat er in dat hoofdstuk ook dat je geen kleding van tweeerlei stof mag dragen... hoe consequent zijn we dan mbt Deut 22? Doen we alle truien, broeken en shirts die voor eendeel uit polyester en voor een deel uit katoen bestaan dan ook weg? Of past dat wat minder goed bij onze culturele opvattingen?

p.s. beide opvattingen kunnen Bijbels gebaseerd zijn Memento, maar er klopt er maar 1. Een broek is een mannenkledingstuk en mag niet gedragen worden... of een broek is geen specifiek mannenkledingstuk en mag wel gedragen worden. Hoe goed bedoeld de andere opvatting ook is, maar 1 van beiden is juist. En welke is dat?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door memento »

@Marnix:

1. De Bijbel kan, als het om ethische zaken verschillend geïnterpreteerd worden. Die vrijheid moeten we elkaar gunnen. De ene christen vind alcohol drinken zonde, de ander niet. Zo ook de broek.

2. Broeken waren éérst vrouwenkleding. De oudst bekende tekening van een broek is met een vrouw erin (archeologische vondst ruim voor Christus). Daarnaast: Voor de jaren 60 was het in bepaalde streken in NL heel gewoon dat vrouwen in een overall (= broek, want heeft pijpen) de koeien melkte.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mister »

Strikt formeel vind ik het kwalijker dat een vrouw rookt dan dat ze een broek draagt. Verder heeft deze discussie ook alles te maken met tradities en intenties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Gian »

memento schreef: De oudst bekende tekening van een broek is met een vrouw erin (archeologische vondst ruim voor Christus).
Het was niet een tekening van een vrouw die een broek aanhad?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door memento »

Gian schreef:
memento schreef: De oudst bekende tekening van een broek is met een vrouw erin (archeologische vondst ruim voor Christus).
Het was niet een tekening van een vrouw die een broek aanhad?
Een broek met een vrouw erin, of een vrouw met een broek aan. Dat placht over het algemeen hetzelfde te wezen...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door Mister »

memento schreef:
Gian schreef:
memento schreef: De oudst bekende tekening van een broek is met een vrouw erin (archeologische vondst ruim voor Christus).
Het was niet een tekening van een vrouw die een broek aanhad?
Een broek met een vrouw erin, of een vrouw met een broek aan. Dat placht over het algemeen hetzelfde te wezen...
Dat lijkt me wel. Alleen "een broek" of "dé broek" kan wel een verschil zijn... :huhu
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Mannen en vrouwenkleding - voortgezet uit 'kinderdoop'

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Volgens mij is hier al eens over gesproken...
de volgende rotonde, bedoel je... ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie