Verruwing taalgebruik en vloeken in boeken

Plaats reactie
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Verruwing taalgebruik en vloeken in boeken

Bericht door Billy »

In de discussie van Waarden en Normen moet toch ook hier een dam tegen wordne opgeworpen.

kan tegenwoordig bijna geen - niet-christelijk jeugdboek meer van de bibliotheek meenemen of er staan ruwe woorden of zelfs vloeken in.


Ook de SGP maakt zich er zorgen om, zie onderstaand bericht.

TIP:
Billy gata tegenwoordig met de Hertog-catalogus naar de openbare bieb ( al de engelse/nederlandse vertalingen van KOK en GROOT boeken zijn er te vinden!!)

Gooien jullie een boek gelijk aan de kant waar een vloek in staat? of lees je snel verder omdat het toch zo spannend is?

Moeten we ons eigenlijk niet beperken in ons leesgedrag tot christelijke schrijvers ( in geval van fictie en romans)

SGP maakt zich zorgen om vloeken in boeken Geplaatst: 26-11-2002 | 06:56 Laatst gewijzigd: 26-11-2002 | 06:56DEN HAAG (ANP) - SGP-fractievoorzitter Van der Vlies maakt zich danig zorgen om het vloeken in (kinder)boeken. Dat bleek maandag bij de behandeling van de cultuurbegroting door de Tweede Kamer.
.
Van der Vlies vindt het fijn voor Peter van Gestel dat hij met zijn Winterijs de Gouden Griffel van dit jaar heeft gewonnen, maar: „Als de Bond tegen het vloeken dan aangeeft hoe vaak er in dit boek gevloekt wordt, dan vraag ik me af: waar zijn we mee bezig?! Dit moeten we met elkaar niet willen.â€
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Origineel geplaatst door Billy
Gooien jullie een boek gelijk aan de kant waar een vloek in staat? of lees je snel verder omdat het toch zo spannend is?
Ik herinner me dat ik vroeger in mijn kinderboekjes weleens woorden tegenkwam waar tipp-ex overheen was gedaan. Dat had m'n moeder gedaan omdat het woorden waren die niet door de beugel konden... kwam ik achter toen ik wel eens ging kijken wat er nou onder de tipp-ex stond...:wo

Op de pagina van de Bond tegen het vloeken (kijk helemaal onderaan) zijn gratis boekenleggers te bestellen om in bibliotheekboeken waar vloeken in staan te leggen. Daar heb ik regelmatig gebruik van gemaakt. Op die boekenlegger staat zoiets van : "Waarschuwing! In dit boek komen vloeken voor."
Jelle

Bericht door Jelle »

Nu lees ik niet zo heel veel boeken, meestal één in de vakantie en voor de rest vaak tijdschriften. Ik ben te ongedurig om lang te lezen. Maar als ik eens een boek lees en er staan vloeken in dan stop ik bij de eerste de beste vloek en verdwijnt het bij mij in de afval bak en als het winter is in de openhaard. Tot nu toe moet ik zeggen heb ik nog niet zoveel boeken gehad waar vloeken in voorkwamen, maar ja daar lees ik dan ook te weinig voor.
De schrijver die vloeken nodig heeft om zijn personages te laten spreken, zakt bij mij enorm in achting omdat ik het idee krijg dat hij beslist woorden tekort komt om een goede tekst te kunnen schrijven.
Vaal denkt men er niet bij na wat men over zichzelf of anderen uitroept.
Vloeken in een boek hoe jammer ook maar weg met dat boek.
appie21

Bericht door appie21 »

ik lees alleen OSW (pas lid)

enne ik lees verder alleen computerbladen...


en ik neus veel op internet.....
Adryan

Bericht door Adryan »

Gelukkig kom ik het niet veel tegen. Ik lees er waarschijnlijk te weinig voor. En over het algemeen komen er geen vloeken voor in de theologische boeken die ik lees.

Al heb ik vroeger wel veel boeken gelezen. Maar ik was trouw lid van de bibliotheek van onze kerk. En daar staan (bijna) geen boeken met ongepaste woorden in. Die worden daar op gescreend.

Is dat uniek een kerkelijke bibliotheek? Of gaan jullie er gewoon niet naar toe? En waarom dan niet?
Annet

Bericht door Annet »

Ik vind de taalverruwing van de laatste decennia een negatieve ontwikkeling. Het is moeilijk om de kinderen tegenwoordig nog verantwoorde lectuur te geven, waarmee ze zich kunnen identificeren en in spiegelen.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ik vind het altijd heel erg irritant als er vloeken doorgekrast/getyp-ext (is dat een goed woord?) zijn en eigenlijk ook wel een beetje a-sociaal als je dat in andermans boeken doet.

Ik ben wel zo nieuwsgierig dat ik graag wil weten wat er nou onder die typ-ex zit..

Maarre.. ik lees ook wel boeken waarin gevloekt wordt (ik houd niet van alleen van der Poel boekjes op m'n literatuurlijst) maar om nou te zeggen dat ik dan zelf meer zin krijg om te vloeken, nou nee. Word er eigenlijk steeds kwader om :thu

Groetjes, Lebaoth
Kikker

Bericht door Kikker »

Ik heb een hekel aan boeken met vloeken. Maar zeg nou eens eerlijk... wat is de gemiddelde kwaliteit van christelijke romans? Ik wil weleens wat verder kijken en leg een boek dus niet aan de kant na twee vloeken. Als het echt te gek wordt wel. En als ik het helemaal uit lees, dan weet ik daarna; niet meer beginnen in een boek van deze schrijver. Ik word er ook wel heel chagerijnig van als in een redelijk goed/leuk boek vloeken staan. Zondig je zelf ook als je die vloeken leest? Ik denk het niet, zeker niet als je het vervelend vindt dat ze er staan.

:bo
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door Annet
Ik vind de taalverruwing van de laatste decennia een negatieve ontwikkeling. Het is moeilijk om de kinderen tegenwoordig nog verantwoorde lectuur te geven, waarmee ze zich kunnen identificeren en in spiegelen.
Die taalverruwing is van alle tijden hoor. In de literatuur - zeker sinds het realisme - schuwt men het vloeken niet.

Ik heb hier twee dingen over: Ten eerste is het niet jij die zondigt als je een vloek leest (en wat is precies een vloek??? Ik bedoel: letterlijk, of ook woorden die een dergelijke betekenis kunnen hebben, maar van origine eigenlijk op iets heel anders slaan?), en ten tweede vind ik het apart dat er in boeken makkelijker over vloeken gedaan wordt dan in films. Pourquoi?
appie21

Bericht door appie21 »

ik lees gelukkig weinig....
Loïs

Bericht door Loïs »

Wat voor christelijke romanschrijvers heb je nu helemaal (ik bedoel kwalitatief ook nog iets)? Nijenhuis en Nouwen zijn volgens mij de enige twee moderne schrijvers die er nog wat van weten te brouwen.

Anders kom je bij Joke Verweerd ofzo uit. Is ook maar niks vind ik (mee eens, Kikker).

Groetjes van Loïs.
Em.

Bericht door Em. »

CSLewis, Louis Krüger, Ronald Westerbeek zijn ook wel goeie schrijvers die een beetje literaire kwaliteit hebben. Maar ik ben het met je eens; er is weinig christelijke literatuur, helaas...
Plaats reactie