Israël in verband met Turkije

Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Hoe je het nou went of keert, Israël is nog steeds Zijn Volk. De sterren aan de hemel getuigen ervan.

Zo zegt de HEERE, Die de zon ten lichte geeft des daags, de ordeningen der maan en der sterren ten lichte des nachts, Die de zee klieft, dat haar golven bruisen, HEERE der heirscharen is Zijn Naam:

Indien deze ordeningen van voor Mijn aangezicht zullen wijken, spreekt de HEERE, zo zal ook het zaad Israëls ophouden, dat het geen volk zij voor Mijn aangezicht, al de dagen.

Zo zegt de HEERE: Indien de hemelen daarboven gemeten, en de fondamenten der aarde beneden doorgrond kunnen worden, zo zal Ik ook het ganse zaad Israëls verwerpen, om alles, wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.
De grote vraag die hier speelt, is: over welk Israël heb je het? Dat het hier niet gaat over de Joden anno 2010 moge duidelijk zijn. Velen van hen verwerpen Christus en behoren duidelijk niet tot het NT volk van God. Wat zouden ze eraan hebben als Israël alle oorlogen zou winnen en er vrede kwam in het Midden-Oosten, maar ze verwerpen Christus als hun Verlosser? Dan zal hun dat alles niets baten, maar dan geldt wat Jezus zei: "Wat baat het u als ge de gehele wereld wint, maar schade lijdt aan uw ziel?"
Daar gaat het om, of ze Christus aannemen!
Als de Joden of wie uit de heidenen ook, Christus niet aanneemt dan is alles verloren, dan staan ze niet onder de zegen van God.
In Christus zijn al Gods beloften, Hij alleen is de weg, de waarheid en het Leven.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Marie-Henriëtte »

Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Hoe je het nou went of keert, Israël is nog steeds Zijn Volk. De sterren aan de hemel getuigen ervan.

Zo zegt de HEERE, Die de zon ten lichte geeft des daags, de ordeningen der maan en der sterren ten lichte des nachts, Die de zee klieft, dat haar golven bruisen, HEERE der heirscharen is Zijn Naam:

Indien deze ordeningen van voor Mijn aangezicht zullen wijken, spreekt de HEERE, zo zal ook het zaad Israëls ophouden, dat het geen volk zij voor Mijn aangezicht, al de dagen.

Zo zegt de HEERE: Indien de hemelen daarboven gemeten, en de fondamenten der aarde beneden doorgrond kunnen worden, zo zal Ik ook het ganse zaad Israëls verwerpen, om alles, wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.
De grote vraag die hier speelt, is: over welk Israël heb je het? Dat het hier niet gaat over de Joden anno 2010 moge duidelijk zijn. Velen van hen verwerpen Christus en behoren duidelijk niet tot het NT volk van God. Wat zouden ze eraan hebben als Israël alle oorlogen zou winnen en er vrede kwam in het Midden-Oosten, maar ze verwerpen Christus als hun Verlosser? Dan zal hun dat alles niets baten, maar dan geldt wat Jezus zei: "Wat baat het u als ge de gehele wereld wint, maar schade lijdt aan uw ziel?"
Daar gaat het om, of ze Christus aannemen!
Als de Joden of wie uit de heidenen ook, Christus niet aanneemt dan is alles verloren, dan staan ze niet onder de zegen van God.
In Christus zijn al Gods beloften, Hij alleen is de weg, de waarheid en het Leven.
Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land. (Ezechiël 37:21)

God heeft de Joden terug laten keren naar Israël, officieel sinds 1947. De emigratie van Joden naar Israël (vooral uit Rusland) draait nog steeds op volle toeren.

Echter de profeet Jesaja verkondigde ook het volgende over de Joden die terug zouden keren naar hun land: Vrees niet, want Ik ben met u; Ik zal uw zaad van den opgang brengen, en Ik zal u verzamelen van den ondergang. Ik zal zeggen tot het noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen van verre, en Mijn dochters van het einde der aarde; Een ieder, die naar Mijn Naam genoemd is, en dien Ik geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien Ik ook gemaakt heb. Breng voort het blinde volk, hetwelk ogen heeft, en de doven, die oren hebben. (Jesaja 43:5-8)

Bid voor de Joden, dat zij ook Jezus Christus als hun Heer leren kennen.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 26 nov 2009, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Afgewezen »

Marie-Henriëtte schreef: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land. (Ezechiël 37:21)

God heeft de Joden terug laten keren naar het beloofde land, officieel sinds 1947. De emigratie van Joden naar Israël (vooral uit Rusland) draait nog steeds op volle toeren.
God heeft de Joden terug laten keren uit de Babylonische ballingschap. Maar de profetieën in de tweede helft van het boek Jesaja zien daar bovenuit. Dat blijkt uit al hoofdstuk 40, waar op de komst van Johannes de Doper als de wegbereider van Christus wordt gewezen! Het gaat dus niet aan om deze lijn - langs Christus heen! - zomaar door te trekken naar Joden van nu die van het ene land naar het andere verhuizen, ook is dat land de historische plaats van Israël. Dat heeft nu, in deze bedeling, namelijk geen enkele heilshistorische betekenis meer.
Marie-Henriëtte schreef:Echter de profeet Jesaja verkondigde ook het volgende over de Joden die terug zouden keren naar hun land: Vrees niet, want Ik ben met u; Ik zal uw zaad van den opgang brengen, en Ik zal u verzamelen van den ondergang. Ik zal zeggen tot het noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen van verre, en Mijn dochters van het einde der aarde; Een ieder, die naar Mijn Naam genoemd is, en dien Ik geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien Ik ook gemaakt heb. Breng voort het blinde volk, hetwelk ogen heeft, en de doven, die oren hebben. (Jesaja 43:5-8)
Zoals gezegd, je kunt deze profetie niet, met voorbijgaan van de gekomen heilstijd in Christus, in Wie deze belofte vervuld is, toepassen op Joden van nu, die van het ene naar het andere land verhuizen. Omdat dit gebeuren, ná Christus' komst, geen enkele heilshistorische betekenis meer heeft. Want Christus' rijk is niet van deze aarde, maar komt daar pas straks in volle heerlijkheid, na Zijn wederkomst, als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er zullen zijn.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Joannah »

"Ik zal uw zaad van den opgang brengen, en Ik zal u verzamelen van den ondergang. Ik zal zeggen tot het noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen van verre, en Mijn dochters van het einde der aarde; Een ieder, die naar Mijn Naam genoemd is, en dien Ik geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien Ik ook gemaakt heb. Breng voort het blinde volk, hetwelk ogen heeft, en de doven, die oren hebben."
Van opgang en ondergang (der zon). noord en zuid, van verre, van het EINDE der aarde. Let wel deze genoemde afstandsbegrippen omvatten de hele aarde, niet het oude babel.
Naar mijn bescheiden mening zit marie-Henriette toch echt goed.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:"Ik zal uw zaad van den opgang brengen, en Ik zal u verzamelen van den ondergang. Ik zal zeggen tot het noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen van verre, en Mijn dochters van het einde der aarde; Een ieder, die naar Mijn Naam genoemd is, en dien Ik geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien Ik ook gemaakt heb. Breng voort het blinde volk, hetwelk ogen heeft, en de doven, die oren hebben."
Van opgang en ondergang (der zon). noord en zuid, van verre, van het EINDE der aarde. Let wel deze genoemde afstandsbegrippen omvatten de hele aarde, niet het oude babel.
Naar mijn bescheiden mening zit marie-Henriette toch echt goed.
Naar mijn bescheiden mening niet. Want ik geloof dat na de komst van Christus het land Israël geen rol meer speelt. Omdat het NT dat heel duidelijk leert. Het heil van Israël wordt daarin als het ware op een hoger plan getild. Je kunt niet doen alsof Israël, naast de gemeente, nog op het niveau van het oude verbond verder kan gaan met God. Dat kan niet.
Het heil wordt nu bepaald door onze verhouding tot Christus. Het wederkeren van het volk Israël, maar ook het toestromen van de heidenvolken, vindt nú plaats wanneer mensen, Joden en heidenen, komen tot Christus en het bloed der verzoening, waarvan de tempeldienst een afschaduwing was. Inderdaad gaat dat ver uit boven de terugkeer uit Babel.
Ik heb verwezen naar Hand. 15:15-17, ik doe dat bij dezen nog eens. Het herstel van Israël ís begonnen - op de Pinksterdag. En we moeten onze blik niet naar het Midden-Oosten richten, maar naar boven, waar Christus is!
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 26 nov 2009, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Alexander CD »

Marie-Henriëtte schreef:Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land. (Ezechiël 37:21)

God heeft de Joden terug laten keren naar het beloofde land, officieel sinds 1947. De emigratie van Joden naar Israël (vooral uit Rusland) draait nog steeds op volle toeren.
De profeet spreekt hier over de terugkeer na de babelonische balingschap, niet sinds 1947.
Marie-Henriëtte schreef:Echter de profeet Jesaja verkondigde ook het volgende over de Joden die terug zouden keren naar hun land: Vrees niet, want Ik ben met u; Ik zal uw zaad van den opgang brengen, en Ik zal u verzamelen van den ondergang. Ik zal zeggen tot het noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen van verre, en Mijn dochters van het einde der aarde; Een ieder, die naar Mijn Naam genoemd is, en dien Ik geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien Ik ook gemaakt heb. Breng voort het blinde volk, hetwelk ogen heeft, en de doven, die oren hebben. (Jesaja 43:5-8)
Er staat wel bij een ieder die naar Mijn naam genoemd is, dus bij de Heere Jezus hoort, daaraan kun je zien dat het voor al Gods volk geldt zowel uit de Joden als uit de heidenen, die God ook uit de gehele wereld verzameld en bijeenbrengt, die Ik geschapen heb tot Mijn eer zegt God en die Ik geformeerd heb, wedergeboren doen worden.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Marie-Henriëtte »

Alexander CD schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land. (Ezechiël 37:21)

God heeft de Joden terug laten keren naar het beloofde land, officieel sinds 1947. De emigratie van Joden naar Israël (vooral uit Rusland) draait nog steeds op volle toeren.
De profeet spreekt hier over de terugkeer na de babelonische balingschap, niet sinds 1947.
In Babel was het volk nog bijeen, in ballingschap. In deze tekst gaat het meer om het verzamelen van de kinderen Israëls uit de wereld.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Alexander CD »

Marie-Henriëtte schreef:In Babel was het volk nog bijeen, in ballingschap. In deze tekst gaat het meer om het verzamelen van de kinderen Israëls uit de wereld.
Volgens mij was babel een wereld rijk, Nebukanezer, roept alle volken talen en natiën op!

Waartoe zou het volk vergadert moeten worden, met wat voor doel?

Waar staat zoiets in het nieuwe testament?

In Zacharia zegt God, "Ik zal niet langer uw herder wezen", geef Mij Mijn loon, het arbeidscontract is beëndigt!

En toen wogen ze zijn loon af, 30 zilverstukken, wanneer werd dat uitbetaald, aan Judas en die zag hoewel hij een zoon des verderfs was dat het niet klopte en hij gooide het geld in de tempel en daar mee kochten de joden hun eigen begraafplaats, in het dal van de zonen Himmons, gehenna in het Grieks.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Joannah »

Ook staat er dat Hij een keer in het lot van zijn volk zal brengen.
Hoe dan ook, zou het zo kunnen zijn dat God een ander plan heeft met ons dan met zijn gekozenen?
Hij heeft in feite ons heidenen de kans gegeven tot hem te komen tot ook onze tijd vol is , waarna Hij Zich weer tot Zijn Volk zal wenden.
En als wij dan wat minder oordelen over wie wel en wie niet ,is er ook geen probleem.
Voor mij is de hele Schrift, OT en NT waar, en als iets niet letterlijk genomen kan worden, zal het gewoon gaan gebeuren.
Een alwetende God laat geen dingen opschrijven, en later bijstellen, of niet door laten gaan, want voor dat alles er was, was al bekend bij Hem wat er over 1000 jaar zal zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Jacobse »

Zeker.
Jeremia zegt van Godswege dat God met Israél - het gaat om het volk Israél - een nieuw verbond zal sluiten;
niet zoals het eerste verbond dat ze verbroken hebben,
maar een nieuw verbond
waarbij de HEERE Zijn wegen en ZIJN wetten in hun hart zal leggen, en dat ze zulks zullen uitleven.
Ezechieël zegt er over dat ze in het land zijnde, vergelijkbaar zijn met een vallei dode beenderen, todat Gods Geest over hen uitwaait, en dan staan ze wel op hun voeten: een gans groot heir, staat er; en vervolgens staat daar dat niet alleen juda en Benjamin ( het hout van Juda) maar ook de tien stammen ( het hout van Efraïm ) gevonden en met Juda herenigd zullen gaan worden.
Dat is de toekomst voor en van het volk IsraéL zij zullen weer de gekenden des HEEREN zijn, beminden als zij zijn om der vaderen wil, naar de verkiezing Gods die onberouwelijk is, leert Paulus in de brief aan de Romeinen.
Sola Scriptura!!
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Afgewezen »

Waar is de belofte van het nieuwe verbond vervuld? Juist, in de gemeente die op de Pinksterdag bijeen was in het Jeruzalem. Dus niet in de tempel, niet bij de leiders van het volk, ook niet bij de scharen die Jezus gevolgd waren, maar in Zijn gemeente, zijn ware volgelingen, het ware Israël.
Daar ligt het begin van het nieuwe Israël. Wie uitkijkt naar nóg een begin voor Israël, miskent het heilshandelen van God in de historie.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:Ook staat er dat Hij een keer in het lot van zijn volk zal brengen.
Hoe dan ook, zou het zo kunnen zijn dat God een ander plan heeft met ons dan met zijn gekozenen?
Nee, dat kan niet. Het zal worden één kudde en één Herder, en die belofte is vervuld in de gemeente. Trouwens, de gelovigen zijn Zijn 'gekozenen'!
Joannah schreef:Hij heeft in feite ons heidenen de kans gegeven tot hem te komen tot ook onze tijd vol is , waarna Hij Zich weer tot Zijn Volk zal wenden.
Is dan de tijd van de heidenen voorbij?
Joannah schreef:En als wij dan wat minder oordelen over wie wel en wie niet, is er ook geen probleem.
Hoe bedoel je dit?
Joannah schreef:Voor mij is de hele Schrift, OT en NT waar, en als iets niet letterlijk genomen kan worden, zal het gewoon gaan gebeuren.
Wat bedoel je nu?
Joannah schreef:Een alwetende God laat geen dingen opschrijven, en later bijstellen, of niet door laten gaan, want voor dat alles er was, was al bekend bij Hem wat er over 1000 jaar zal zijn.
Wat een alwetende God doet, moeten wij maar aan de alwetende God overlaten.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 27 nov 2009, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door eilander »

Alexander, bedankt voor je uitgebreide beantwoording. Goed dat je precies ingaat op de vragen die ik had gesteld. Ik stel toch vast dat er verschil van uitleg kan zijn en dat brengt mij tot het volgende:

Weet je wat ik nu zo wonderlijk vind? Dat zoveel predikanten van de Nadere Reformatie en later wél de betekenis aan Romeinen 11 en andere Bijbelgedeelten hebben gegeven die ik hierboven heb betoogd (samengevat: er is nog een groot herstel van het Joodse volk aanstaande, alleen door het geloof in Christus!)
Ik zou haast zeggen: noem er eens een op, die dit NIET heeft geleerd. En dan te bedenken dat wij nu een heel ander Israël zien dan dat zij in hun dagen zagen (nog geen terugkeer naar het land te zien).

Ik noem een heleboel namen: Sheppard, Vermeer, Witsius, Curtenius, Vd Groe, Hutcheson, Plevier, Boston, Koelman, McCheyne, Hellenbroek, E. Franssen, Smytegelt, Wulfert Floor.
Zijn hun woorden dan de Bijbel? Nee, dat niet, maar ik wissel hun uitleg nog maar niet in voor die van Alexander CD...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:Alexander, bedankt voor je uitgebreide beantwoording. Goed dat je precies ingaat op de vragen die ik had gesteld. Ik stel toch vast dat er verschil van uitleg kan zijn en dat brengt mij tot het volgende:

Weet je wat ik nu zo wonderlijk vind? Dat zoveel predikanten van de Nadere Reformatie en later wél de betekenis aan Romeinen 11 en andere Bijbelgedeelten hebben gegeven die ik hierboven heb betoogd (samengevat: er is nog een groot herstel van het Joodse volk aanstaande, alleen door het geloof in Christus!)
Ik zou haast zeggen: noem er eens een op, die dit NIET heeft geleerd. En dan te bedenken dat wij nu een heel ander Israël zien dan dat zij in hun dagen zagen (nog geen terugkeer naar het land te zien).

Ik noem een heleboel namen: Sheppard, Vermeer, Witsius, Curtenius, Vd Groe, Hutcheson, Plevier, Boston, Koelman, McCheyne, Hellenbroek, E. Franssen, Smytegelt, Wulfert Floor.
Zijn hun woorden dan de Bijbel? Nee, dat niet, maar ik wissel hun uitleg nog maar niet in voor die van Alexander CD...
Toch zul je hun uitleg moeten toetsen aan de Bijbel zelf. Het is trouwens niet onmogelijk dat men ook weer dingen aan elkaar ontleend heeft, dus dan zegt die lange rij namen niet zoveel.
Maar dé vraag die je zult moeten beantwoorden, is niet: wat zegt uitlegger A of uitlegger B, maar: welke uitlegger doet het meest recht aan de Bijbelse gegevens?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef: Dat is inderdaad de zwakte in het betoog van Alexander, dat hij helemaal geen plaats laat voor het Joodse volk.
In Romeinen 11 gaat het inderdaad over het 'vleselijke' Israël, maar laten we ons wel realiseren dat iedere Jood die zich niet bekeert, een afgehouwen tak is. Dat betekent niet dat wij ons boven hen moeten verheffen (wat ook wij kunnen door ons ongeloof afgehouwen worden), maar wél dat wij niet zomaar over 'Gods volk' kunnen spreken als het over de Joden gaat.
Het volk van God uit het Nieuwe Testament heeft wél zijn wortels in Israël (Jezus, de twaalf apostelen), maar is niet zonder meer gelijk te stellen met het ethnische Israël van vandaag. Nee, het gaat om de behouden rest, waaraan steeds gelovigen worden toegevoegd uit de volken. Dát is Gods volk, en het is heel goed mogelijk dat we zo ook de term 'geheel Israël' in Rom.11:26 moeten opvatten.
Een belangrijke Bijbelgedeelte in dit verband is ook Hand. 15:15-17:
En hiermee stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:
Na dezen zal Ik wederkeren en wederopbouwen de tabernakel Davids, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, wederopbouwen, en Ik zal dezelve wederoprichten.
Opdat de overblijvende mensen de Heere zoeken, en al de heidenen over welke Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.

Het herstel van Israël ís begonnen - op de Pinksterdag!
En zodoende zullen alle uitverkoren Joden tot Hem komen, niet allen hoofd voor hoofd...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 27 nov 2009, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie