Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door refo »

Nou, jongere, als ik je reactie lees, heb je in ieder geval niets van die twee minuten begrepen.
En met de bijbelgetrouwheid valt het (gezien de tik) blijkbaar mee.
Dus de oproep van Lassie is zeker op z'n plaats.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Marco »

Ik heb dat filmpje net bekeken. Het heeft twee kanten. Aan de ene kant: het is goed om je met de vraag bezig te houden, hoe de kerk in deze tijd iets voor de maatschappij en voor de leden kan betekenen. En om daarbij wat verder te gaan in de uitwerkingen dan alleen het woord 'Christus' te gebruiken. Dat je dan zaken als bijbelstudiegroepen en gebedskringen met mensen samen doet waar je wat meer mee hebt is op zich voorstelbaar.

Aan de andere kant: je mede-kerkleden zijn je broers en zussen in Christus. Die kies je niet, die heb je. Het opzetten van een gemeente in groepen en kringen van gelijkgestemden heeft in dat opzicht iets vreemds. Al was het maar omdat sommigen nergens in zullen passen. En dat kan de bedoeling niet zijn. Ik ben blij dat mijn Kerk niet mijn kerk is. Alleen door de Geest kan een kerk Kerk zijn, alleen als lichaam van Christus. Het mooie van de Kerk is juist dat die ons overstijgt. Wie rond blijft lopen over zaken als wel of geen drumstel in de kerk, over jubelen met of zonder de handen in de lucht, of over ritmisch zingen of niet zal dat nooit zien. Die ziet de kerk als een sociologisch fenomeen.
Dat ís de Kerk ook, maar zoveel meer dan dat...
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door scape »

memento schreef:Het grote probleem met post-moderne geloofsgemeenschappen, is dat niet God, maar de zoekende mens centraal staat.
Is dat het probleem, of is het dat ze de uitdaging aangaan om naar de vragen van de "zoekende mens" te luisteren?
Volgens mij wordt het een probleem als een kerk een te grote schaal heeft waarbij er geen werkelijke ontmoeting meer is met anderen. In mijn ervaring doel ik ook iet op mega-kerken met een "seeker-sensitive" marketingstrategie.

Daarnaast: God is méér dan het antwoord op de vragen van een zoekende mens. Wie post-modern naar God zoekt, komt niet bij de God van de Bijbel uit (of hij moet zijn post-moderne houding en vragen laten varen*)
Ik betwijfel dit ten zeerste. Ten eerste denk je hierbij niet te klein van God en zijn woord? Ten tweede, waar zijn zij die de Bijbel op andere plekken openslaan? De grote afwezigheid van de Bijbel in deze wereld dienen we denk ik eerder bij onszelf te zoeken.

----------
* De post-moderne houding past niet bij het christelijke geloof. Het post-modernisme zegt dat we waarheid niet kunnen kennen, en dat de claim dat er één waarheid is arrogant en zinloos is. Christus echter claimt dé enige waarheid te zijn, en dat wij door Hem God kunnen kennen.
Volgens mij is de kern van de postmoderniteit enkel kritiek op de waarheid als instituut. Misschien praktischer, het begrip waarheid lijkt te absoluut geworden en lijkt te ver weg van het leven te staan voor veel mensen.
Misschien is het een zoeken naar aspecten van Waarheid (lees ten diepste, God en Jezus) die ons leiden door de complexiteit van de huidige tijd.

Jezus zei inderdaad: " ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij."

Mijn vraag aan jou is dan waarom je niet evenveel waarde aan het begrip "weg" en "leven" toekent. Of nadenkt over de samenhang tussen die drie?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Jongere »

refo schreef:Nou, jongere, als ik je reactie lees, heb je in ieder geval niets van die twee minuten begrepen.
En met de bijbelgetrouwheid valt het (gezien de tik) blijkbaar mee.
Dus de oproep van Lassie is zeker op z'n plaats.
Dit is te makkelijk, refo. Ik ga tenminste ergens inhoudelijk op in. Jij keurt het goed zonder dat je inhoudelijk reageert. Kun jij me vertellen wat jij van die twee minuten hebt begrepen?
Ik weet dat ik zoveel informatie heb als de kerk over zichzelf geeft via internet. Ik zeg niets over de gelovigen zelf. Maar ik geloof dat je genoeg mag zeggen op basis van hoe een kerk zich presenteert. Als de hoofdboodschap is: God wil dat het goed met je gaat, op elk gebied van het leven. Is dat dan de bijbelse boodschap waar een kerk voor moet staan in deze tijd? Die zin is op één of andere manier misschien nog te verdedigen vanuit de Bijbel, maar als ik hoor hoe het wordt uitgewerkt is het niet Bijbels.
Het is makkelijk de ander te verwijten zijn oordeel op weinig te baseren, maar zelf een goedkeurend oordeel op niets te baseren. Ik hoef daar niet langs om tenminste over de beeldvorming iets te zeggen. En ik mag toch aannemen dat die filmpjes door de kerk zelf niet voor niets op internet worden gezet?
Bekijk jij dan eens wat Piper zegt over het 'prosperity gospel' en beoordeel of wat je hier hoort daar ver vanaf staat. Misschien label ik teveel, maar ik zie echt teveel overeenkomsten met een amerikaanse manier van kerk-zijn die tot weinig goeds heeft geleid.

En je kunt bijbelgetrouwe dingen zeggen over de pedagogische tik, maar het gaat om het hart van de heilsleer in de kerk. Klinkt dat er?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Marnix »

* De post-moderne houding past niet bij het christelijke geloof. Het post-modernisme zegt dat we waarheid niet kunnen kennen, en dat de claim dat er één waarheid is arrogant en zinloos is. Christus echter claimt dé enige waarheid te zijn, en dat wij door Hem God kunnen kennen.
Als men "waarheid" zo zou definieren, en niets meer en niets minder, dan zou er allicht een hoop minder verdeeldheid in de wereld zijn :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Jongere »

Overigens heb ik ook de preek "De basis van ons geloof" gehoord. Op basis waarvan ik alleen gesterkt word in wat ik hieronder tiepte.
Dat gaat nog veel verder dan wat ik zie op youtube en lees op de site. Het spijt me, ik ben niet negatief omdat ik graag negatief wil zijn. Dit is niet de Bijbelse boodschap.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door sela »

@ scape

wat je daar zegt over het niet alleen waarderen van 'waarheid' maar evenzo van 'weg' en 'leven' vind ik tof opgemerkt van je! ik heb er vanmiddag zo maar veel aan moeten denken.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Margriet »

Jongere schreef:Overigens heb ik ook de preek "De basis van ons geloof" gehoord. Op basis waarvan ik alleen gesterkt word in wat ik hieronder tiepte.
Dat gaat nog veel verder dan wat ik zie op youtube en lees op de site. Het spijt me, ik ben niet negatief omdat ik graag negatief wil zijn. Dit is niet de Bijbelse boodschap.

Ja ik ken de meneer een beetje en ik moet je toch gelijk geven...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Bloempje28 »

Even voorop gesteld dat ik het fimpje totaal niet bijbels vind.... jouw kerk bestaat niet... samen Gods kerk zijn wel. Alleen wat ik bij het filmpje wel bedacht is dat in onze huidige kerken weinig ruimte is voor verschillen. Vaak moet je voldoen aan een eisenpakket die past bij die kerk. andere kerken worden te licht of te zwaar bevonden, en dat is wat mij tegen de borst stuit. Er is vaak zo weinig ruimte voor andersdenkenden. En laat ik daar nu 1 van zijn.... daarom vond ik dit stukje aan de andere kant best mooi.... er is ruimte voor de persoon en je wordt niet veroodeeld omdat je ander bent.... dat kunnen we er wel van leren.
Plaats reactie