Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Upquark

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door Upquark »

jan33willem schreef:
vlinder schreef:Gijs,

Kan het volgens jou dat iemand wel christen is, maar niet reformatorisch?
Dat kan heel goed. Ik durf hier wel te beweren dat er buiten Nederland nauwelijks mensen zijn die wij als reformatorisch zouden bestempelen. Het woord "reformatorisch" verwijst voornamelijk naar een lokale, Nederlandse traditie. Noem alle hete hangijzers maar op, NIET-ritmisch zingen, bijbelvertalingen, hoedjes, etc., etc., etc. -- er is geen plaats buiten Nederland waar men zich zo druk maakt over deze dingen als wij. Dat geeft te denken.
;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jan33willem schreef:er is geen plaats buiten Nederland waar men zich zo druk maakt over deze dingen als wij. Dat geeft te denken.
Dan valt het inderdaad nogal mee gelukkig.
Er zijn hier slechts (hooguit) zo'n 50 actieve posters, terwijl een substantieel deel zich er kennelijk niet zo druk over maakt en deze dingen middelmatig beschouwt. Hooguit zo'n 10 mensen maken zich er druk over, en dat op een bestand van ca. 200.000 reformatorischen en 2.000.000 christenen in Nederland.
Lourens

Bericht door Lourens »

Tiberius schreef:
jan33willem schreef:er is geen plaats buiten Nederland waar men zich zo druk maakt over deze dingen als wij. Dat geeft te denken.
Er zijn hier slechts (hooguit) zo'n 50 actieve posters, terwijl een substantieel deel zich er kennelijk niet zo druk over maakt en deze dingen middelmatig beschouwt. Hooguit zo'n 10 mensen maken zich er druk over, en dat op een bestand van ca. 200.000 reformatorischen en 2.000.000 christenen in Nederland.
Dus Reformatorische druktemakers kan je vinden op RF?
Denk dat er véél meer zijn alleen die zijn geen lid hier.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
rekcor

Bericht door rekcor »

hoe kijk je aan tegen christenen die niet reformatorisch (al of niet in enge zin) zijn, maar wel voluit als christenen willen leven?
Ik werk veel met buitenlandse studenten. Het grappige is dat veel Afrikaanse christenen veel kritiek hebben op "ons refo's", omdat we alcohol drinken en niet iedere nacht (!) een uur bidden. Maar ze gaan wel in korte broek naar de kerk en de vrouwen zonder hoed :oO. Omgaan met christenen uit andere werelddelen nuanceert een hoop: alles wordt relatief, behalve 'Christus en dien gekruisigd'.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

fluitje schreef:
Tiberius schreef:
Dus Reformatorische druktemakers kan je vinden op RF?
Denk dat er véél meer zijn alleen die zijn geen lid hier.
Misschien een paar meer, maar over het algemeen maken weinigen zich er druk over.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Het grappige is dat veel Afrikaanse christenen veel kritiek hebben op "ons refo's", omdat we alcohol drinken (...)
Hoe exegeseren zij 1 Timotheus 5:23 dan?
Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden.
Lourens

Bericht door Lourens »

Tiberius schreef: Misschien een paar meer, maar over het algemeen maken weinigen zich er druk over.
Ben het niet met je eens Tib.

Leg je oor maar eens te luisteren op de verjaardagspartijtjes waar de één zich druk maakt om de rok die te licht van kleur is én waar je de onderste rand van de knieschijf kan zien, bijvoorbeeld. En als hier al zo gediscussieerd wordt over een legging, dan zal het daar net zo zijn.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
hoe kijk je aan tegen christenen die niet reformatorisch (al of niet in enge zin) zijn, maar wel voluit als christenen willen leven?
Ik werk veel met buitenlandse studenten. Het grappige is dat veel Afrikaanse christenen veel kritiek hebben op "ons refo's", omdat we alcohol drinken en niet iedere nacht (!) een uur bidden.
Houden zij zich niet alleen aan Gods Woord maar ook aan de Talmoed, ofzo?
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

Van alle reformatorische christenen ter wereld zijn de Nederlanders onder de weinigen waar alcohol geaccepteerd is en tot voor kort ook tabak.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tom A Hawk schreef:Van alle reformatorische christenen ter wereld zijn de Nederlanders onder de weinigen waar alcohol geaccepteerd is en tot voor kort ook tabak.
Bron onbekend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tom A Hawk schreef:Van alle reformatorische christenen ter wereld ...
Ik dacht juist, dat reformatorischen alleen maar in Nederland voorkwamen. Of is dat niet zo?
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

Ik heb op mijn reizen door de wereld behoorlijk wat reformatorische gemeenschappen bezocht. In Engeland, Schotland, Ierland, Noord-Amerika(behalve de Nederlandse emigrantengemeenschappen), Spanje, oost-Europa wordt roken en het drinken van alcohol beschouwd als werelds.

En Tiberius, is dat echt een serieuze vraag?
Kijk eens rond op http://www.sermonaudio.com waar op de wereld kerken zijn met een prediking gebaseerd op Schift en belijdenis. Die vind je nagenoeg overal, ook al zijn ze niet door Nederlanders gesticht.
Op de TUA in Apeldoorn studeren regelmatig Koreaanse studenten af. Het gaat dan predikanten die in of vanuit hun eigen land het Woord verkondigen. De kerk daar is enorm groot en nog groeiende!
memento

Bericht door memento »

@Tom A Hawk,

Roken wordt, voor zover ik weet, bij een heel groot gedeelte van Bijbel-getrouwe christenen wereldwijd als zonde gezien. De Bijbelse onderbouwing is ook erg eenvoudig te doen. Wat roken betreft kan ik niets anders dan het als zonde zien.

Alcohol-gebruik wordt ook door vele Bijbel-getrouwe christenen als zonde gezien, maar dit heeft meer een historische context, waarin alcohol-misbruik gewoonte was, en waar de christenheid zich door totale alcohol-onthouding zuiver wilde bewaren. Eenmaal ingeslopen tradities krijg je er moeilijk weer uit. Wat alcohol-gebruik betreft kan ik het, wanneer het met mate geschied, niet als zonde zien. De Schrift geeft daar geen enkele aanleiding toe. Wél is de Schrift zeer duidelijk dat overmatig alcohol-gebruik, dus aangeschoten of dronken zijn, zonde is.

En aangezien hartelijk reformatorisch zijn m.i. begint met het sola scriptura (waaruit de overige sola's vanzelf opkomen), is iemand die zich hartelijk reformatorisch noemt géén roker, en géén overmatig alcohol-gebruiker.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tom A Hawk schreef:Ik heb op mijn reizen door de wereld behoorlijk wat reformatorische gemeenschappen bezocht. In Engeland, Schotland, Ierland, Noord-Amerika(behalve de Nederlandse emigrantengemeenschappen), Spanje, oost-Europa wordt roken en het drinken van alcohol beschouwd als werelds.

En Tiberius, is dat echt een serieuze vraag?
Kijk eens rond op http://www.sermonaudio.com waar op de wereld kerken zijn met een prediking gebaseerd op Schift en belijdenis. Die vind je nagenoeg overal, ook al zijn ze niet door Nederlanders gesticht.
Op de TUA in Apeldoorn studeren regelmatig Koreaanse studenten af. Het gaat dan predikanten die in of vanuit hun eigen land het Woord verkondigen. De kerk daar is enorm groot en nog groeiende!
Volgens mij snap je Tiberius' vraag niet helemaal. ;)
En als roken zonde is, is autorijden ook zonde: slecht voor het milieu en dus ook voor onze gezondheid. Plus dat te weinig beweging ook hartkwalen in de hand werkt.
Het gaat mij te ver om roken zonde te noemen.
Gajus

Bericht door Gajus »

fluitje schreef:
Tiberius schreef: Misschien een paar meer, maar over het algemeen maken weinigen zich er druk over.
Ben het niet met je eens Tib.

Leg je oor maar eens te luisteren op de verjaardagspartijtjes waar de één zich druk maakt om de rok die te licht van kleur is én waar je de onderste rand van de knieschijf kan zien, bijvoorbeeld. En als hier al zo gediscussieerd wordt over een legging, dan zal het daar net zo zijn.
Toch is dat heel erg dat we zo met allerlei regeltjes bezig zijn. Op hoeveel verjaardagen hoor je mensen praten over Jezus Christus en die gekruisigd. ( zie ook de posting van Rekcor). Gelukkig gebeurd dit wel eens, maar veel minder dan over al die andere dingen. Veel mensen zijn het hart van het reformatorisch zijn kwijt geraakt. Bovendien is er geen christen die voor 100 procent hetzelfde denkt, ook niet als men zich probeert bijbels te funderen. We moeten daarom ook vooral zoeken naar wat ons samenbindt. Naar het hart van het evangelie: Jezus Christus en Die gekruisigd... ook voor mij!
Plaats reactie