luis schreef:Er zijn ook kerken met een kindernevendienst. Dat is voor ouders met kinderen veel beter (concentratie, hulp bij vragen beantwoorden, de orde handhaven, etc). Een boekje met vragen is maar eenmalig. Geritsel gezeur om een pen/potlood leidt/lijdt alleen maar af. Een kindernevendienst ka uitkomst bieden
Waarom nou "gezeur"dat komt heel negatief over, net of kinderen altijd zeuren. Ik heb drie kinderen met ADHD de oudste was heel moeilijkte handhaven, toch haalde hij altijd de pit uit de preek, heel apart hij zat meer onder de bank dat erop. In onze gemeente zitten meerdere kinderen met een ( verborgen) handicap, er zijn mensen die zich enorm storen en zelfs durven te zeggen die kinderen horen niet in de kerk! Dat vonden de dicipelen nou ook, maar de Heere Jezus niet, die zei: Laat de kinderen tot Mij komen en
verhinderd ze niet.
Ik heb een heel gedoe gehad omdat mijn oudste zoon niet stil zat, dat doet heel erg pijn, nu ik zoveel jaren ouder ben, kan ik er genuanceerder naar kijken, maar ben meteen in vuur en vlam als iemand iets van een draaiend of zeurend kind zegt.
Ik denk aan stammen in Africa, daar komen de baby's mee, wordt de borst gegeven, luiers verschoond, allemaal in de kerkdienst, als het te rommelig wordt geeft de dominee een psalm op of begint er iemand uit de gemeente te zingen, geen gezeur over een kind dat roept: mama ik heb honger oid.
we zijn te stijf en oerhollands, dat mag heus een tandje minder, vind ik!
als je goed naar de dominee luistert en aantekeningen maakt kun je met een slechte concentratie toch een goede dienst hebben ondanks dat er kinderen wel eens iets zeggen of zitten te draaien!!!
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?