Homoseksualiteit in Bijbels licht

Democritus

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

Luther schreef:Vanmorgen las ik in het Nederlands Dagblad een opiniebijdrage, die precies weergaf, hoe ik in dit topic mijn visie heb proberen te verwoorden.
Voor homo is er een andere weg dan relatie
Geplaatst: ND 21 juli 2009 09:20, laatste wijziging: 21 juli 2009 09:32

door Reitze Siebesma

Voor homo's is er een andere weg dan het aangaan van een (seksuele) relatie. Wie uit het isolement komt en door een proces van verwerking heen gaat, kan komen tot meer ruimte en innerlijke vrijheid.

Zou het nog lang duren voordat homoseksuele relaties in orthodox-christelijke kring aanvaard zijn? Met deze vraag eindigt dr. A.L.Th. de Bruijne zijn artikel 'Smoesjes rond homoseksualiteit' in de krant van 11 juli. De Bruijne beschrijft hoe sommige kerken uit pastorale overwegingen als noodmaatregel verdragen wanneer homo's seksueel samenleven. Hij beschrijft ook twee andere routes waarbij men een stap verdergaat en niet langer vasthoudt aan het idee dat homoseksuele relaties tegen Gods wil zijn.

Dat De Bruijne ontwikkelingen op dit vlak niet toejuicht, is helder in dit artikel. Ik voel me door het artikel uitgedaagd. Mijn reactie heeft wellicht te maken met mijn eigen homoseksuele achtergrond, maar ook met het feit dat ik, als docent verbonden aan Different (hulp bij seksuele identiteitsvragen, onderdeel van Tot Heil des Volks), mij onder meer bezighoud met de vraag hoe in pastoraat om te gaan met homoseksualiteit. Hoe kunnen we als gelovigen die vasthouden aan het gegeven dat de Bijbel geen andere ruimte biedt aan seksuele relaties dan die tussen man en vrouw in het huwelijk, medegelovigen die in hun eigen leven te maken hebben met homoseksualiteit, steunen in het gaan van de Bijbelse weg? In het artikel van De Bruijne wordt een tendens beschreven die ook ik waarneem: veel christenen gaan ervan uit dat het niet (altijd) haalbaar is voor iemand met een homoseksuele gerichtheid om 'nee' te zeggen tegen een homoseksuele relatie. De kerk moet beginnen mensen die dit zo beleven serieus te nemen. Vervolgens is de vraag of zij iets kan aanbieden waardoor er voor mensen ruimte komt om op een manier om te gaan met hun seksualiteit die in overeenstemming is met de bedoeling van God.

Cultuur
Waarom zou het niet haalbaar zijn om als christen met een homoseksuele gerichtheid de Bijbelse weg te gaan? Velen zullen wijzen op het gegeven dat zoals het voor een hetero normaal is om een relatie aan te gaan met iemand van het andere geslacht, het voor een homo normaal is om een relatie aan te gaan met iemand van het eigen geslacht. Maar stellen we hiermee de norm van de cultuur niet boven die van de Bijbel? Ik ontken niet dat 'nee' zeggen tegen een homorelatie moeilijk kan zijn. In de kerk gaat het erom dat we volgelingen van Christus zijn of worden. Belooft Jezus ons dat Hem volgen een gemakkelijke opdracht is? Wat onze seksuele gerichtheid ook is, een volgeling van Jezus zijn heeft altijd verregaande consequenties. Het kost ons niet iets, het kost ons alles.

Niet in tegenspraak hiermee is als we vaststellen dat het voor geen enkel mens mogelijk is de wet van God te houden. Leven volgens Bijbelse normen is voor niemand haalbaar. Daarom laat het Nieuwe Testament zien dat niet de wet het middel is om in het reine te komen met God en om te komen tot levensheiliging, maar het kruis. Door Christus alleen worden we rechtvaardig verklaard en kunnen we groeien in een levensstijl die in overeenstemming is met de wil van God. Daarbij moeten we elke keer opnieuw leren dat Gods genade de kracht is waardoor ons leven verandert. Ook voor een christen met een homoseksuele gerichtheid wordt het op die manier mogelijk om de Bijbelse weg te gaan.

Isolement
Er kunnen factoren van allerlei aard een rol spelen waardoor mensen het niet als haalbaar ervaren om 'nee' te zeggen tegen homoseks. Ik denk terug aan de tijd dat ik voorganger was in een evangelische gemeente en sterk geconfronteerd werd met mijn homoseksuele gevoelens. Ik ervoer veel pijn vanwege eenzaamheid vanuit het verleden, maar ook omdat ik meende dat mijn positie meebracht dat ik beter kon zwijgen. Mijn gevoel van eigenwaarde kreeg een knauw toen allerlei zaken in mijn omgeving minder goed gingen. Het was een tijd dat ik me kwetsbaar voelde, ik was bang dat het me niet zou lukken trouw te blijven aan mijn keuze om 'nee' te zeggen tegen homoseks.

Toen ik uit mijn isolement kwam en door een proces ging van verwerking, kwam er meer ruimte en merkte ik dat ik in emotioneel en geestelijk opzicht begon te groeien. Ik leerde mijn gevoelens niet langer als bedreigend te beschouwen, maar eerder als een soort uitdaging. Allerlei vragen kwamen aan bod zoals: 'op welke manier verhoud ik me tot anderen?' (verlangen naar intimiteit), 'wie ben ik?' (identiteit), 'welke waarde heb ik? Het was geen geestelijke roetsjbaan, maar een begaanbare weg, waarbij ik aan de slag ging met een aantal concrete zaken. En deze weg leidde naar een grotere innerlijke vrijheid. Als in pastoraat of hulpverlening de hele mens aan bod mag komen, en het niet alleen maar gaat om de kwestie homoseksualiteit, kunnen wegen opengaan die aanvankelijk onbegaanbaar leken. Dit is niet alleen mijn ervaring, maar ook die van anderen die wellicht een levensverhaal hebben dat verschillend is van het mijne.

Zou het nog lang duren voordat homoseksuele relaties in orthodox-christelijke kring aanvaard zijn? Ik hoop dat kerken en christenen niet alleen zullen blijven wijzen op de andere route die er is, maar dat ze, gedreven door bewogenheid en met raad en daad, medegelovigen met een homoseksuele gerichtheid zullen bijstaan op hun levensreis.

Reitze Siebesma is als docent verbonden aan Different, centrum voor psychosociale hulp bij seksuele identiteitsvragen van de stichting Tot Heil des Volks in Amsterdam.
Hier sluit ik me ook bij aan.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Onder het kopje Cultuur, wordt gesteld, dat Christus nooit zei dat hem volgen makkelijk was.
wat dan van 1 Johannes 5:3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.
(Voor diegene die denkt dat wij Zijn geboden niet makkelijk kunnen houden)

Verder een goed stuk, wat vind jij ervan Denkertje?
Sola Scriptura
jvdg

Bericht door jvdg »

backtobasic schreef:Onder het kopje Cultuur, wordt gesteld, dat Christus nooit zei dat hem volgen makkelijk was.
wat dan van 1 Johannes 5:3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.
Begrijp ik nou goed dat je stelt dat wij Zijn geboden gemakkelijk kunnen houden en onderhouden?
In mijn bijbel staan legio teksten die het tegendeel zeggen.
En wie zijn wij in dit verband?
backtobasic
Contacteer:

jvdg schreef:
backtobasic schreef:Onder het kopje Cultuur, wordt gesteld, dat Christus nooit zei dat hem volgen makkelijk was.
Begrijp ik nou goed dat je stelt dat wij Zijn geboden gemakkelijk kunnen houden en onderhouden?
In mijn bijbel staan legio teksten die het tegendeel zeggen.
En wie zijn wij in dit verband?

WAT ZEGT JOUW BIJBEL DAN IN 1 JOH.5:3 ?
EN WIE DENK JIJ DAT "WIJ" ZIJN?

jij weet het waarschijnlijk beter dus leg het uit, zoals je denkt dat het is.
Sola Scriptura
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat Zijn geboden niet zwaar zijn, betekent niet, dat ze makkelijk te houden zijn.
Het discipelschap van Jezus houdt 3 dingen in: jezelf verloochenen, je kruis opnemen en Hem volgen. In ieder geval de eerste twee aspecten hiervan zijn niet makkelijk, ja onmogelijk, voor een natuurlijk mens.
backtobasic
Contacteer:

Tiberius schreef:Dat Zijn geboden niet zwaar zijn, betekent niet, dat ze makkelijk te houden zijn.
Het discipelschap van Jezus houdt 3 dingen in: jezelf verloochenen, je kruis opnemen en Hem volgen. In ieder geval de eerste twee aspecten hiervan zijn niet makkelijk, ja onmogelijk, voor een natuurlijk mens.
Je eerste zin zegt : "dat Zijn geboden niet zwaar zijn, betekent dat ze moeilijk te houden zijn."
(ik streep een ontkenning weg tegen het synoniem van niet-moeilijk)
Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling was. :nonnon
Sola Scriptura
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

backtobasic schreef:
Tiberius schreef:Dat Zijn geboden niet zwaar zijn, betekent niet, dat ze makkelijk te houden zijn.
Je eerste zin zegt : "dat Zijn geboden niet zwaar zijn, betekent dat ze moeilijk te houden zijn."
(ik streep een ontkenning weg tegen het synoniem van niet-moeilijk)
Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling was. :nonnon
Klopt, dat is ook niet de bedoeling, want nu krijg je grote onzin.

Voor jou ter toelichting en analogie een ander voorbeeld:
Wanneer ik zeg "Mijn auto is snel, betekent niet, dat hij klein is".
Dan maak jij er van (je streept een ontkenning weg tegen het synoniem van niet-klein): "Tiberius' auto is snel, dus is hij groot".
Mattheus72

Bericht door Mattheus72 »

Een netelig onderwerp in deze tijd, de gaypride komt ook weer om de hoek kijken, wat als je zoon of dochter zich in laat op een dergelijk feest? :nonnon Bijbels is het niet verantwoord maar net zo zondig als iedere andere overtreding!!
Ander

Bericht door Ander »

Mattheus72 schreef:Een netelig onderwerp in deze tijd, de gaypride komt ook weer om de hoek kijken, wat als je zoon of dochter zich in laat op een dergelijk feest? :nonnon Bijbels is het niet verantwoord maar net zo zondig als iedere andere overtreding!!
Dat klopt. Wanneer de Heere je ontdekt aan je zondige bestaan is een 'kleine' zonde net zo ernstig als het meedoen op een evenement als gaypride. Dat wordt wel eens vergeten. We kunnen er niet boven gaan staan. Anderzijds, de gaypride is een uiting van het feit dat ons land terugkeert tot het blinde heidendom en het oordeel van de Heere over zich afroept. Ook als we zijn op alles wat in het licht van Gods Woord niet kan. Land, land... En in welke vorm komt het oordeel? De crisis is breed besproken, maar de Mexicaanse griep, zal deze ziekte zijn duizenden verslaan in ons land? Bereid uw huis, want gij zult sterven. En alleen als we geborgen zijn achter het Bloed is er behoudenis.
questionmark

Bericht door questionmark »

Heb uw naaste lief als uzelf.

Hoe heb je je homo-naaste lief? Hoe maak jij* die liefde concreet?

*in het algemeen
2 Petrus 1:16
Lassie

Bericht door Lassie »

questionmark schreef:Heb uw naaste lief als uzelf.

*in het algemeen
Gewoon zoals ik anderen ook lief heb. Ik zie daar geen verschil in mbt naaste liefde.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Lassie schreef:

*in het algemeen
Gewoon zoals ik anderen ook lief heb. Ik zie daar geen verschil in mbt naaste liefde.
ik ook niet :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
artistiek

Bericht door artistiek »

Lassie schreef:

*in het algemeen
Maar nu concreet zoals qm dat vraagt...
Hoe geef je blijk van die liefde?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

artistiek schreef:
Lassie schreef:

*in het algemeen
Zoals al gezegd is: zoals ik met mijn andere naaste omga, zo ga ik ook met homo-naaste om.
Lijkt mij concreet genoeg.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
artistiek

Bericht door artistiek »

JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:
Lassie schreef:

*in het algemeen
Zoals al gezegd is: zoals ik met mijn andere naaste omga, zo ga ik ook met homo-naaste om.
Lijkt mij concreet genoeg.
Niet echt concreet nee maar laat ik het dan anders vragen: hoe ga je met je naaste en dus met homo's om?
Gesloten