Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door denkertje21 »

Ik vertegenwoordig daarmee het allergrootste gedeelte van de gereformeerde gezindte: onbekeerd, en goed kunnen slapen.
Deze zin stond in een reactie in een ander topic...
Hier kan ik dus niet van slapen. Hoe kan het nou toch dat dit mogelijk is?
Nemen we onze onwil voor lief en geven we eigenlijk toch God de schuld: "als ik niet uitverkoren ben, kom ik er toch nooit" ?
Hoe kan nou dat zovelen die de weg weten, deze toch niet bewandelen?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

Dan zet ik mijn bijdrage ook maar even in dit topic:

Raka, ik kan het niet vatten dat je dit zomaar zonder emotie (lijkt het) op dit forum zet. Ik wil niet kwetsen, maar ik word nu wel heel scherp: In de hel zal applaus geklonken hebben toen je dit zo neertypte. Want het gaat voor de duivel de goede kant op. Heerlijk, weer één die ons toebehoort en die er niet onder lijdt. Prachtig, zelfs de roedeslagen brengen geen keer. En bovendien: Hij beredeneert het ook nog eens vanuit de mens: het is naar de mens om onbekeerd te zijn. En gelukkig: hij zet een punt. Gelukkig, hij noemt het Evangelie niet, dat er ook voor hem is. Gelukkig, hij denkt: Ja, maar dat moet God dan toch echt Zelf doen. Raka, in de hel klinkt applaus.

Sorry, dat ik zo radicaal tegen je ben, Raka. Maar ik heb nu wel 1000 vragen:
- Ben je niet bang voor de dood en de eeuwigheid?
- Ben je niet bang om voor God te verschijnen en voor eeuwig buiten Zijn gunst en gemeenschap te moeten verkeren?
- Ben je niet bang dat je zo verhard bent, dat je de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebt?
- Ga je nog naar de kerk? En zo ja, waarom dan eigenlijk?
- Lees je nog uit Gods Woord? En zo ja, hoe en waarom dan eigenlijk?

Soms hoor je wel eens zeggen: Beloften in de Bijbel zijn alleen voor Gods volk. Maar dat is onjuist. Er staan beloften voor onbekeerde, verharde, en daaronder ook nog geruste zondaren. Raka, mag ik je Gods Woord voorhouden uit Jesaja 46: 12, 13. Dit Woord komt nu tot jou, Raka en het is een belofte voor onbekeerden:
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.
[/quote]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door JolandaOudshoorn »

artistiek schreef:Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
ik wel, nachten zelfs, en jij?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

JolandaOudshoorn schreef:
artistiek schreef:Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
ik wel, nachten zelfs, en jij?
Ik ook, maar de grote vraag is of het om dezelfde reden was... :jongle
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Genade door recht »

Ik weet niet meer wie het pas zei of waar ik het pas las, maar "niemand is zo ver van genade verwijderd, als degene die denkt genade te bezitten en hij heeft het niet". Natuurlijk is het niet goed als mensen onbewogen zijn over hun onbekeerde staat, maar er zou soms ook wel meer zelfonderzoek mogen plaatsvinden. Als ik zie hoe vijandig er in bepaalde topics soms wordt gereageerd op goedbedoelde posts, kan je je in gemoede weleens afvragen of die mensen na het plaatsen van een dergelijke post wél goed kunnen slapen terwijl ze belijden een kind van God te zijn.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Fjodor »

denkertje21 schreef:
Ik vertegenwoordig daarmee het allergrootste gedeelte van de gereformeerde gezindte: onbekeerd, en goed kunnen slapen.
Deze zin stond in een reactie in een ander topic...
Hier kan ik dus niet van slapen. Hoe kan het nou toch dat dit mogelijk is?
Nemen we onze onwil voor lief en geven we eigenlijk toch God de schuld: "als ik niet uitverkoren ben, kom ik er toch nooit" ?
Hoe kan nou dat zovelen die de weg weten, deze toch niet bewandelen?

Raka, volgens mij ben je afgestompt en denk je te weten wat het is om onder Gods toorn te leven. De mens ligt toch alrede verloren. Maar het is niet zo. De mens weet niet wat Gods toorn is. Hem komt de wraak toe. Nu is het nog genade tijd. Wat denk je wat die grote almachtige God zegt/denkt/doet als jij Zijn Zoon, over wie Hij Zijn toorn al uitgegoten heeft, loochent? Die grote God die het Slachtschaap, het Lam (een lammetje...), Zijn ENIGGEBOREN ZOON, niet spaarde maar verbrijzelde.. Hoe denk je dat Hij jou ziet?

Maar het is genadetijd. Een mens heeft geen excuus. Geen seconde, geen dag, geen jaar en geen mensenleven. Buig je voor deze God, breek je knieën voor Hem. Hij is het waard!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Genade door recht »

Laten we alsjeblieft niet doen alsof we allemaal gek zijn. Velen onder ons hebben weleens gekerkt in een (behoudende) PKN-gemeente, een HHK-gemeente, of (O)GG(iN)-gemeente, of wat dan ook wat iets meer rechts georiënteerd is. De meesten onzer weten ook hoevelen (weinigen) in dergelijke gemeenten voor zichzelf geloven dat zij behouden zijn. Het overgrote deel gelooft dat voor zichzelf niet. Jullie denken toch werkelijk niet dat die allemaal daarvan constant wakker liggen?? Ik praat het rustig slapen tijdens een onbekeerde staat niet goed, maar als Raka schrijft wat voor een groot deel van de gereformeerde gezindte de werkelijkheid is, schrijft hij niks nieuws. En dat weten we hier best.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Fjodor »

Ik heb daar bijna nooit gekerkt. Heb wel een dominee die zich duidelijk in de (nadere) reformatie lijn stelt. Daarom meen ik ook dat ik bij de doelgroep van dit forum hoor.
Maar als mensen rustig onder prediking kunnen blijven zitten zonder bekeerd te zijn, dat vrees ik dat er iets niet klopt met die prediking is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Duuk »

artistiek schreef:Er is slechts één volk wat slecht slaapt en dat is Gods volk... 'k Bracht de nachten door met klagen...
Hebben we wel eens werkelijk een nacht wakker gelegen?
Nee, nog nooit. Is dat een meetlat-norm voor het bekeerd zijn? Ik lag en sliep gerust, van 's Heren trouw bewust.

Gods volk is ver heen als het niet goed slaapt vanwege twijfel, zondekennis enz.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door denkertje21 »

Genade door recht schreef:Laten we alsjeblieft niet doen alsof we allemaal gek zijn. Velen onder ons hebben weleens gekerkt in een (behoudende) PKN-gemeente, een HHK-gemeente, of (O)GG(iN)-gemeente, of wat dan ook wat iets meer rechts georiënteerd is. De meesten onzer weten ook hoevelen (weinigen) in dergelijke gemeenten voor zichzelf geloven dat zij behouden zijn. Het overgrote deel gelooft dat voor zichzelf niet. Jullie denken toch werkelijk niet dat die allemaal daarvan constant wakker liggen?? Ik praat het rustig slapen tijdens een onbekeerde staat niet goed, maar als Raka schrijft wat voor een groot deel van de gereformeerde gezindte de werkelijkheid is, schrijft hij niks nieuws. En dat weten we hier best.

Maar zijn jullie dan zo afgestompt, dat het je niks meer doet? Lam gepreekt?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Democritus »

Genade door recht schreef:Laten we alsjeblieft niet doen alsof we allemaal gek zijn. Velen onder ons hebben weleens gekerkt in een (behoudende) PKN-gemeente, een HHK-gemeente, of (O)GG(iN)-gemeente, of wat dan ook wat iets meer rechts georiënteerd is. De meesten onzer weten ook hoevelen (weinigen) in dergelijke gemeenten voor zichzelf geloven dat zij behouden zijn. Het overgrote deel gelooft dat voor zichzelf niet. Jullie denken toch werkelijk niet dat die allemaal daarvan constant wakker liggen?? Ik praat het rustig slapen tijdens een onbekeerde staat niet goed, maar als Raka schrijft wat voor een groot deel van de gereformeerde gezindte de werkelijkheid is, schrijft hij niks nieuws. En dat weten we hier best.
Of het nieuws is of niet doet niet terzake. Maar dat is dan wel gevolg vaak van een onevenwichtige prediking. Daar mag zeker tegen geageerd worden. Want als we zou rustig denken te kunnen leven, omdat het toch bijna niet kan, dan bedriegen we onszelf.

Dus als mensen daarop reageren door de armoede en m.i. ook onbijbelse gedachtegang die wordt aangehangen aan de kaak te stellen dan is daar niets mis mee.

Want God wordt zo tekort gedaan als we met ons menselijke geredeneer buiten ons leven te houden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

Genade door recht schreef:Laten we alsjeblieft niet doen alsof we allemaal gek zijn. Velen onder ons hebben weleens gekerkt in een (behoudende) PKN-gemeente, een HHK-gemeente, of (O)GG(iN)-gemeente, of wat dan ook wat iets meer rechts georiënteerd is. De meesten onzer weten ook hoevelen (weinigen) in dergelijke gemeenten voor zichzelf geloven dat zij behouden zijn. Het overgrote deel gelooft dat voor zichzelf niet. Jullie denken toch werkelijk niet dat die allemaal daarvan constant wakker liggen?? Ik praat het rustig slapen tijdens een onbekeerde staat niet goed, maar als Raka schrijft wat voor een groot deel van de gereformeerde gezindte de werkelijkheid is, schrijft hij niks nieuws. En dat weten we hier best.
Inderdaad GdR, dat weet ik best. En dat raakt me dag in dag uit zeeeeeer diep. En als dat dan opeens zwart-op-wit op je scherm staat, dan schieten de tranen in m'n ogen. En dat is niet vanuit de hoogte! Echt niet! Maar uit bewogenheid. Daarom nogmaals Jesaja 46:
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

Luther schreef:Dan zet ik mijn bijdrage ook maar even in dit topic:

Raka, ik kan het niet vatten dat je dit zomaar zonder emotie (lijkt het) op dit forum zet. Ik wil niet kwetsen, maar ik word nu wel heel scherp: In de hel zal applaus geklonken hebben toen je dit zo neertypte. Want het gaat voor de duivel de goede kant op. Heerlijk, weer één die ons toebehoort en die er niet onder lijdt. Prachtig, zelfs de roedeslagen brengen geen keer. En bovendien: Hij beredeneert het ook nog eens vanuit de mens: het is naar de mens om onbekeerd te zijn. En gelukkig: hij zet een punt. Gelukkig, hij noemt het Evangelie niet, dat er ook voor hem is. Gelukkig, hij denkt: Ja, maar dat moet God dan toch echt Zelf doen. Raka, in de hel klinkt applaus.

Sorry, dat ik zo radicaal tegen je ben, Raka. Maar ik heb nu wel 1000 vragen:
- Ben je niet bang voor de dood en de eeuwigheid?
- Ben je niet bang om voor God te verschijnen en voor eeuwig buiten Zijn gunst en gemeenschap te moeten verkeren?
- Ben je niet bang dat je zo verhard bent, dat je de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebt?
- Ga je nog naar de kerk? En zo ja, waarom dan eigenlijk?
- Lees je nog uit Gods Woord? En zo ja, hoe en waarom dan eigenlijk?

Soms hoor je wel eens zeggen: Beloften in de Bijbel zijn alleen voor Gods volk. Maar dat is onjuist. Er staan beloften voor onbekeerde, verharde, en daaronder ook nog geruste zondaren. Raka, mag ik je Gods Woord voorhouden uit Jesaja 46: 12, 13. Dit Woord komt nu tot jou, Raka en het is een belofte voor onbekeerden:
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.
Het antwoord van Raka (in het andere topic) hierop, was:
Ik kan je in 1 ding geruststellen, in de hel klinkt geen applaus voor mij, ook dat heeft zo zijn redenen. Ik ben niet bang voor de dood, wel voor de eeuwige dood en voor het oordeel, wie zou dat niet zijn? Maar bang zijn is geen grond, en angst drijft niet uit. En als de hemel van koper lijkt, zeker naarmate dat langer duurt, kun je je zodanig verharden dat wet en evangelie compleet langs je heen gaat. Ik heb alle hoeken/aspecten van het leven gezien en er zelfs in gewoond, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat er maar Een is waar de ware rust en zaligheid te vinden is. Daarom bid je en daarom ga je naar de kerk etc. Blijf ik bij mijn standpunt dat als je onbekeerd bent , daar ook eerlijk voor moet durven uit tekomen, hoe kil dat misschien ook op een chat klinkt. Ik propageer geen onbekeerd zijn, ik wil alleen zeggen dat ik helaas tot die hele grote meerderheid hoor, die onbekeerd is. Maar ik ben de persoon er niet naar om dat met een stilzwijgen te verhullen. Dat je me daarom kil vindt op de chat, respecteer ik, maar doet een eeuwigheid tekort aan de problematiek waaraan zoveel kerkmensen lijden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

raka schreef:Ik kan je in 1 ding geruststellen, in de hel klinkt geen applaus voor mij, ook dat heeft zo zijn redenen. Ik ben niet bang voor de dood, wel voor de eeuwige dood en voor het oordeel, wie zou dat niet zijn? Maar bang zijn is geen grond, en angst drijft niet uit. En als de hemel van koper lijkt, zeker naarmate dat langer duurt, kun je je zodanig verharden dat wet en evangelie compleet langs je heen gaat. Ik heb alle hoeken/aspecten van het leven gezien en er zelfs in gewoond, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat er maar Een is waar de ware rust en zaligheid te vinden is. Daarom bid je en daarom ga je naar de kerk etc. Blijf ik bij mijn standpunt dat als je onbekeerd bent , daar ook eerlijk voor moet durven uit tekomen, hoe kil dat misschien ook op een chat klinkt. Ik propageer geen onbekeerd zijn, ik wil alleen zeggen dat ik helaas tot die hele grote meerderheid hoor, die onbekeerd is. Maar ik ben de persoon er niet naar om dat met een stilzwijgen te verhullen. Dat je me daarom kil vindt op de chat, respecteer ik, maar doet een eeuwigheid tekort aan de problematiek waaraan zoveel kerkmensen lijden.
En wat zijn ze zielig, die onbekeerde mensen... Zo klink je nu. Je spreekt immers over "problematiek". Onze Dordtse vaderen waren een stuk helderder (DL 3/4: art. 8-9):
3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.

3/4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie