Christelijke school

Plaats reactie
england

Christelijke school

Bericht door england »

Er liggen plannen om een (kleine) christelijke school te beginnen.
Het is eigenlijk gebaseerd op Homeschooling, werkt als volgt:

De kinderen werken zelfstandig door dunne boekjes heen, met een test aan het eind van elk boekje.
Er is maar 1 voltijd leerkracht, het hoofd. De rest bestaat uit ouders, omdat de boekjes zelfwerkzaamheid-achtig zijn...Ze hebben dus geen leerkrachten nodig, alleen ouders die af en toe helpen als het schip strandt, en om toezicht te houden.

Er is een school niet zo ver bij ons vandaan waar ze het zo doen, en het werkt geweldig! Het niveau is erg hoog, en de kinderen voorbeeldig...

Het 'gewone' onderwijs hier is erg anti-christelijk, en wordt steeds erger.

1. Wat denken jullie van Christelijk onderwijs?
2. We stellen jullie gebeden erg op prijs. We zijn op het moment aan het kijken of we financieel support vanuit Nederand kunnen krijgen...
takkie

Bericht door takkie »

Geweldig!
Alleen zou ik toch proberen om leerkrachten te krijgen als het nodig is, dan kun je als school nl. groeien in het aantal leerlingen en het is goed om met meerdere leerlingen in een klas te zitten. Voor verschillende redenen die ik niet allemaal op ga noemen, en het belangrijkste natuurlijk van een christelijke school is dat het Woord van God verkondigd wordt, en dat de kinderen idd. voorbeeldig zijn, wat natuurlijk komt door de andere normen en waarden die ze mee krijgen.
Ik hoop dat het goed blijft gaan, maar zou toch proberen om er meer leerkrachten te krijgen, het is voor de kinderen op den duur toch beter om echt les te krijgen voor hun ontwikkeling en niet alles uit boekjes te leren.
Het onderwijs is veel rijker dan alleen maar methode-lessen!
Spreek uit ervaring nl.
maar veel succes in ieder geval!
england

Bericht door england »

Takkie,
Ja, er zijn een paar moeers die leerkracht zijn, en 's middags hebben de 'gewone' lessen. Ik spreek nu over een school met 60 leerlingen tussen de 4 en 18 jaar...

En wat leerniveau betreft, dat ligt stukken hoger dan 'gewoon' onderwijs. De kinderen werken namelijk zeeeer gedisciplineerd door aan hun eigen doelen, zonder daarbij gehinderd te worden door leerlingen die praten etc.

Ik heb ook lesgegeven, maar een school als deze heb ik nog nooit gezien!

Wij beginnen waarschijnlijk veeel kleiner, met iets van 10 leerlingen of zo, en natuurlijk zouden we graag 'echte' leerkrachten hebben, maar dta moet ook opgehoest kunnen worden, en dat zien we niet zitten.
Deze vorm van onderwijs kost zo'n 75 pond per maand per kind...dat is heel wat als je een stuk of 3 kinderen op school hebt zoals vrienden van ons hebben...

Dus al leren ze inderdaad de basis vakken uit boekjes, die trouwens erg goed ontworpen zijn, er is genoeg interactie, voornamelijk 's middags in de 'vrije' vakken!

Maar in elk geval bedankt voor je advies! Heb je ervaring met die methode? Het heet ACE.
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door england
Takkie,
Ja, er zijn een paar moeers die leerkracht zijn, en 's middags hebben de 'gewone' lessen. Ik spreek nu over een school met 60 leerlingen tussen de 4 en 18 jaar...

En wat leerniveau betreft, dat ligt stukken hoger dan 'gewoon' onderwijs. De kinderen werken namelijk zeeeer gedisciplineerd door aan hun eigen doelen, zonder daarbij gehinderd te worden door leerlingen die praten etc.

Ik heb ook lesgegeven, maar een school als deze heb ik nog nooit gezien!

Wij beginnen waarschijnlijk veeel kleiner, met iets van 10 leerlingen of zo, en natuurlijk zouden we graag 'echte' leerkrachten hebben, maar dta moet ook opgehoest kunnen worden, en dat zien we niet zitten.
Deze vorm van onderwijs kost zo'n 75 pond per maand per kind...dat is heel wat als je een stuk of 3 kinderen op school hebt zoals vrienden van ons hebben...

Dus al leren ze inderdaad de basis vakken uit boekjes, die trouwens erg goed ontworpen zijn, er is genoeg interactie, voornamelijk 's middags in de 'vrije' vakken!

Maar in elk geval bedankt voor je advies! Heb je ervaring met die methode? Het heet ACE.
ok, nu is het me wat duidelijker geworden, ik kreeg het idee dat die kinderen de hele dag boven zo`n saai methodeboek zaten gebogen!
Ik heb geen ervaring met die methode.
Ben pas in Canada geweest, daar moeten de ouders idd ook zelf het onderwijs betalen voor hun kinderen.
De school waar ik stage liep is ook heel klein begonnen met twee leerkrachten, en nu na 25 jaar lopen er ongeveer 40 leerkrachten rond, dus wie weet.....
succes

[Aangepast op 5/6/04 door takkie]
england

Bericht door england »

Dankje!
Af en toe griezel ik van de verantwoordelijkheid, maar aan de andere kant denk ik dat het goed is om Christelijk onderwijs te hebben!

Stelling: Omdat het reformatorisch onderwijs in Holland zo ondergewaardeerd is door ouders is er veel slecht gedrag ook op refo scholen...
limosa

Bericht door limosa »

england,

Christelijk onderwijs is heel belangrijk. Zeker in de leeftijd die je noemt: 4 - 18 jaar. Lijkt me geweldig als je zoiets voor elkaar kunt krijgen!
england

Bericht door england »

Dank je Limosa..
ja, wij denken ook dat het erg belangrijk is.... helaas denken veel christenen in Engeland er anders over...maar je kunt het resultaat zien, helaas...

Nu hoorden we van iemand in Nederland dat we misschien Hollandse steun konden krijgen, dus dat hopen we nu maar, want zonder dta is het voor ons niet mogelijk!
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Het 'gewone' onderwijs hier is erg anti-christelijk, en wordt steeds erger.

1. Wat denken jullie van Christelijk onderwijs?
2. We stellen jullie gebeden erg op prijs.
Hoe zo is het gewone onderwijs erg 'anti-christelijk' kun je daarvoor beelden voor geven? Verder is ben ik voor christelijk onderwijs.
Ik zal proberen ook aan punt 2 te denken.
england

Bericht door england »

Dankje Vortigem.

Voorbeeld van de middelbare school is 'voorlichting'. Er wordt nu duidelijk an de kinderen uitgelegd waar en hoe je een 'morning after pill' kan krijgen..en wat je wel en niet moet doen... Gevolg is dat Britain zo'n betje de hoogste tienerzwangerschappen heeft...

Ook de 'godsdienst' lessen op school zijn erg gericht op andere godsdiensten, kinderen maken islamitische gebedsmatjes etc.

Er is geen orde meer op school. Als je denkt dat Nederlandse refoschoelen erg zijn (en ik heb er zelf gewerkt..) dan is dta nog niks...Er mag niet gestraft worden, of gelet worden op spelling etc, dat is ontmoedigend voor kidneren...

Maar op scholen worden christelijke normen en waarden niet meer geleerd. Bovendien is Evolutietheorie een feit, en vloeken veel leerkrachten...

Je kunt nagaan dat we dat graag anders zien. Bovendien is de hele lesopzet humanistisch, terwijl alle lessen immers gericht moeten zijn op God.

Voor degenen die geintereseeerd zijn, de school in Gloucester waar we hulp van krijgen, en dat voor ons een beetje een spiegel is:

http://www.schoolofthelion.org.uk
england

Bericht door england »

We zijn op het moment zeer actief bezig om uit te zoeken of er een mogelijkheid is om onze eigen school te beginnen.

Ik heb een yahoo groep gestart, en ik hoop dat heel veel OSWers lid worden, zodta mensen mee kunnen leven, lezen, denken en bidden!

In december, van 14 tot 21, hopen we in Nederland te zijn. We willen dan graag scholen langs gaan om te spreken over Christelijk onderwijs in Engeland in het algemeen en 'onze school' in het bijzonder...
Financieele ondersteunign vanuit Nederland zou natuurlijk geweldig zijn, maar in de eerste plaats gaat het ook om morele en geestelijke ondersteuning!
Als iemand ons kan helpen hierbij...? We hebben contacten met Lodenstein en Pabo de Driestar....

Ik weet niet of iemand nog meer ideeen heeft? Kijk ook even op de website:
http://uk.groups.yahoo.com/group/Eastco ... ianSchool/

Please wordt lid, en help ons door mee te denken, post je ideeen, en vooral: Bidt voor ons!
england

Bericht door england »

Weet iemand misschien een school waar ik een praatje en/of Powerpoint presentatie kan houden over Christelijk onderijs?

En misschien zijn er nog andere ideeen????
Misschien iemand met een rijk suikeroompje die van ellende niet weet waar ie met z'n centen heen moet.?
Plaats reactie