Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Jongere »

http://youtube.com/watch?v=Cwkmu6EJlTE

:oO Weet niet of het iets met dit topic te maken heeft.. weet ook niet of het goed is om hier naar te kijken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:http://youtube.com/watch?v=Cwkmu6EJlTE

:oO Weet niet of het iets met dit topic te maken heeft.. weet ook niet of het goed is om hier naar te kijken.
http://youtube.com/watch?v=I0P30Dgyw64&feature=related
Deze is dan beter ;)

Wel erg hoor... (Doe mij dan maar de EO jongerendag.) Het lijkt wel een soort massahisterie?

http://youtube.com/watch?v=fIm5qbm2fhc&feature=related
http://youtube.com/watch?v=9VbckfCzoxI&feature=related
Moet je dit zien... Een patroon begint zich af te tekenen als je de youtubefilmpjes bekijkt.

http://youtube.com/watch?v=PZ0373FD5f4&feature=related
Een Spaans sprekende voorganger? Is dit een Pinkstergemeente?
Laatst gewijzigd door Kaw op 04 apr 2008, 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Kaw »

Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Jongere »

Tjonge, op Youtube vind je echt de wonderlijkste dingen. :oO
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door freek »

Jongere schreef:Tjonge, op Youtube vind je echt de wonderlijkste dingen. :oO
Leuk zijn jullie, om allemaal Youtube-links te plaatsen.

::please
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Jongere »

freek schreef:
Jongere schreef:Tjonge, op Youtube vind je echt de wonderlijkste dingen. :oO
Leuk zijn jullie, om allemaal Youtube-links te plaatsen.

::please
Je mist niks. ;) En anders kom je maar eens een middagje langs om heel je achterstand in te lopen. :D
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door freek »

Jongere schreef:
freek schreef:
Jongere schreef:Tjonge, op Youtube vind je echt de wonderlijkste dingen. :oO
Leuk zijn jullie, om allemaal Youtube-links te plaatsen.

::please
Je mist niks. ;) En anders kom je maar eens een middagje langs om heel je achterstand in te lopen. :D
Afgesproken!

(kijk uit wat je zegt he...)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Johannes, aan het slot van 1 Kor 12 kan je duidelijk lezen dat niet alle gaven er voor iedereen zijn. Dus dat iedereen de gave van tongentaal krijgt lijkt me niet Bijbels.

Bert, dat je niemand kent die in tongen spreekt maakt je geen onwaar christen, alsof dat daarvan zou afhangen. Wel zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat we er te weinig op gericht zijn. Als de cultuur is dat we niet aan tongentaal doen kan ik me voorstellen dat mensen die gave ook niet ontdekken. Paulus roept ons op om te streven naar die gaven (en ze op de goede manier, in liefde, in te zetten). Streven wij naar de gaven die hij daar noemt? Streven (of zoals de SV zegt, ijveren) is een actieve houding waarbij je je inspant, moeite doet, om iets te bereiken. Praktisch vind ik dat wel lastig in te vullen maar het is toch een Bijbelse oproep. We zouden dus wel eens kunnen gaan nadenken over dat streven, of we dat wel doen en hoe.
Geachte Marnix, je moet eens OPHOUDEN met vragen te antwoorden die ik niet aan JOU vraag!

Verder, ik stel me in op vertalingswerk. En meen ook dat de Heere mij, en daardoor anderen, er in zegend. Maar dat is heel wat anders dan onvertaalbaar gebrabbel dat door niemand in het gehoor van die persoon verstaan wordt. Want dat was de Bijbelse reden voor de 'tongen' (je kunt dit beter met talen vertalen, want dat is wat het betekend). Dus dat de apostelen en evangelisten, in het zendingswerk naar vreemde landen met vreemde talen konden gaan, en door die mensen, in eigen taal, verstaan konden worden.

Dat charismatische 'tongen' gebrabbel heeft HELEMAAL GEEN NUT!
Kijk, ondanks mijn "vragen beantwoorden die niet aan mij gesteld werden" komen we toch bij een interessant punt terecht. Vertaalwerk of gebrabbel?

Als we 1 Kor 14 erbij pakken komen we toch wat opmerkelijke dingen tegen die het "vertaalwerk" tegen lijken te spreken. We zien op de Pinksterdag dat mensen in eigen taal worden aangesproken en het zonder vertaling verstaan. Toch geeft Paulus in 1 Kor 14 aan dat er iemand de tongentaal moet uitleggen. Niet "vertalen" maar "uitleggen". Er staat in ieder geval niet dat gebrabbel helemaal geen nut heeft. Er staat dat wie in tongen spreekt zonder dat het uitgelegd wordt zichzelf sticht. Dat is nuttig, maar in de gemeente moeten er vertalers zijn, daar ben je samen en moet wat er gedaan wordt stichtend zijn voor de gemeente. Profetie vooraan en tongentaal alleen als het uitgelegd wordt.

- 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

- 4: Wie in tongen spreekt sticht zichzelf, wie profeteert sticht een gemeente.

- 5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

- 9 Evenzo, indien gij met uw tong geen verstaanbare volzin spreekt, hoe zal men het gesprokene begrijpen? Gij zoudt immers in de lucht spreken.

- 13 Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen.

En dan dankt Paulus dat hij meer dan de anderen in tongen spreekt maar in de gemeente wil hij liever profeteren. Maar hoe kan het in vreemde talen nou jezelf stichten dan? En Paulus geeft niet aan dat dit nutteloos is, maar de gemeente is de plaats om elkaar te stichten en niet slechts jezelf.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:Ik concludeer dat je, om een écht christen te zijn, ook in tongen moet spreken?? :quoi
Dat verwijt kreeg ik ooit ook eens om de oren. Nu hoorde ik pas van iemand dat in tongen spreken helemaal niet een vaag gebrabbel is, zoals de meeste mensen denken. In tongen spreken kan ook zijn: zo door de Geest geleid worden dat je niet meer zelf spreekt, maar dat God spreekt. Dat je dingen kan zeggen die jou niet door mensen is geleerd, maar door God zelf. En dat kan gewoon in het nederlands. In dat licht denk ik dat meer mensen dus de tongentaal kennen dan men denkt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door Sola Scriptura »

1cor 13:
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
***

dit is duidelijk na het laatste oordeel. als God alles in allen is en alles volkomen is.
volle kennis, volle gezondheid, denk dat 8 van de 10 scolars deze uitleg geeft.
geloof niet dat alle christenen die vandaag in tongen spreken, zichzelf of/en de rest voor de gek houden.

maar ik weet dat er veel nep is, veel psychologie en soms zelfs occultisme.
ik benader deze gave in deze tijd met een waakzame terughoudendheid.
zeg niet dat ze weg is, zou niet durven, maar als zie dat er verdacht weinig getoetst/vertaald kan worden...
Laatst gewijzigd door Sola Scriptura op 05 jun 2009, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Tongentaal zullen te niet gedaan worden

Bericht door hmprff »

JolandaOudshoorn schreef:
Mister schreef:Ik concludeer dat je, om een écht christen te zijn, ook in tongen moet spreken?? :quoi
Dat verwijt kreeg ik ooit ook eens om de oren. Nu hoorde ik pas van iemand dat in tongen spreken helemaal niet een vaag gebrabbel is, zoals de meeste mensen denken. In tongen spreken kan ook zijn: zo door de Geest geleid worden dat je niet meer zelf spreekt, maar dat God spreekt. Dat je dingen kan zeggen die jou niet door mensen is geleerd, maar door God zelf. En dat kan gewoon in het nederlands. In dat licht denk ik dat meer mensen dus de tongentaal kennen dan men denkt.
Is het ook niet zo dat tongentaal onder andere het vloeiend en correct spreken is van een taal die je tevoren niet (goed) beheerste? Als je kijkt wat er in Markus 16 staat over gelovigen dan zijn er in Nederland of erg weinig gelovigen of erg weinig gelovigen die beseffen dat ze de Geestesgaven in het geloof hebben ontvangen en vertrouwen dat God ook door hun heen wil werken. (En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn. Mattheus 17:20)

Markus 16:
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.

18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Plaats reactie