Veel zorg op refoscholen over koers

Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Medereiziger »

Ander schreef:
Medereiziger schreef: Maar het dragen van een broek, het hebben van een TV, het dragen van oorbellen et cetera, doen er toch niet toe?
Zeker wel. Op reformatorische scholen leeft het besef dat op grond van de bijbel de vrouwen geen broek dragen en dat leerkrachten geen televisie hebben, ook al omdat de refo-kerken (GG-OGG-GGiN) het bezit van televisie censurabel stellen. Dus bij een sollicitatiegesprek zijn dat legitieme vragen die er toe doen.
Moet je zo'n strenge commissie doorstaan voor een sollicitatiegesprek? Heftig. :jongle
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door albion »

memento schreef: ------------------

Kortom, de enige hoop die ik genoemd heb, is bekering. Radicale bekering. Persoonlijk en in het gezin. Als dat niet gebeurt, zal het reformatorische onderwijs ophouden met bestaan, of verworden tot iets wat niets meer met "reformatorisch" (in de zin van: in navolging van de reformatie) te maken heeft.
Dat vind je duidelijk niet bij de refo's (en ik begrijp je wel), maar in welk onderwijs vind je dit dan wel beste memento?
Zijn wij allen niet mensen van gelijke bewegingen? Is ieder ander onderwijs beter onderwijs dan het refo-onderwijs? Wat zou jij dan willen voorstellen?

Alleen de bekeerde mens mag onderwijs geven. Dan krijgen we daar weer een discussie over. En hoe gaat dat dan in gezinnen waarin de ouders ook hun kinderen
moeten voorgaan? Zowel de bekeerde als de onbekeerde ouder? Jaag jij nu niet een volmaakt leven na die op de aarde niet na te leven is?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5457
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door pierre27 »

Medereiziger schreef:
Ander schreef:
Medereiziger schreef: Maar het dragen van een broek, het hebben van een TV, het dragen van oorbellen et cetera, doen er toch niet toe?
Zeker wel. Op reformatorische scholen leeft het besef dat op grond van de bijbel de vrouwen geen broek dragen en dat leerkrachten geen televisie hebben, ook al omdat de refo-kerken (GG-OGG-GGiN) het bezit van televisie censurabel stellen. Dus bij een sollicitatiegesprek zijn dat legitieme vragen die er toe doen.
Moet je zo'n strenge commissie doorstaan voor een sollicitatiegesprek? Heftig. :jongle
Lijkt me dat wanneer je kinderen hebt, het beste voor ze zoekt..en als het even kan met een bijbelse levensstijl..idd heftig jah..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Medereiziger »

pierre27 schreef:
Medereiziger schreef:
Ander schreef:
Medereiziger schreef: Maar het dragen van een broek, het hebben van een TV, het dragen van oorbellen et cetera, doen er toch niet toe?
Zeker wel. Op reformatorische scholen leeft het besef dat op grond van de bijbel de vrouwen geen broek dragen en dat leerkrachten geen televisie hebben, ook al omdat de refo-kerken (GG-OGG-GGiN) het bezit van televisie censurabel stellen. Dus bij een sollicitatiegesprek zijn dat legitieme vragen die er toe doen.
Moet je zo'n strenge commissie doorstaan voor een sollicitatiegesprek? Heftig. :jongle
Lijkt me dat wanneer je kinderen hebt, het beste voor ze zoekt..en als het even kan met een bijbelse levensstijl..idd heftig jah..
Want wél een TV hebben en wél een broek en oorbellen dragen is níet christelijk? :ouin
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5457
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door pierre27 »

Zeker wel. Op reformatorische scholen leeft het besef dat op grond van de bijbel de vrouwen geen broek dragen en dat leerkrachten geen televisie hebben, ook al omdat de refo-kerken (GG-OGG-GGiN) het bezit van televisie censurabel stellen. Dus bij een sollicitatiegesprek zijn dat legitieme vragen die er toe doen.[/quote]Moet je zo'n strenge commissie doorstaan voor een sollicitatiegesprek? Heftig. :jongle[/quote]

Lijkt me dat wanneer je kinderen hebt, het beste voor ze zoekt..en als het even kan met een bijbelse levensstijl..idd heftig jah..[/quote]Want wél een TV hebben en wél een broek en oorbellen dragen is níet christelijk? :ouin[/quote]

Misschien wel christelijk maar niet reformatorisch.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Medereiziger »

pierre27 schreef:Misschien wel christelijk maar niet reformatorisch.
En christelijk is geen Bijbelse levensstijl?
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5457
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door pierre27 »

Medereiziger schreef:
pierre27 schreef:Misschien wel christelijk maar niet reformatorisch.
En christelijk is geen Bijbelse levensstijl?
Ik heb het niet over Bijbels maar over reformatorisch, en laat dan zowel christelijk als ruim begrip en reformatorisch als krap begrip naast elkaar staan...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door freek »

albion schreef:
memento schreef: ------------------

Kortom, de enige hoop die ik genoemd heb, is bekering. Radicale bekering. Persoonlijk en in het gezin. Als dat niet gebeurt, zal het reformatorische onderwijs ophouden met bestaan, of verworden tot iets wat niets meer met "reformatorisch" (in de zin van: in navolging van de reformatie) te maken heeft.
Dat vind je duidelijk niet bij de refo's (en ik begrijp je wel), maar in welk onderwijs vind je dit dan wel beste memento?
Zijn wij allen niet mensen van gelijke bewegingen? Is ieder ander onderwijs beter onderwijs dan het refo-onderwijs? Wat zou jij dan willen voorstellen?

Alleen de bekeerde mens mag onderwijs geven. Dan krijgen we daar weer een discussie over. En hoe gaat dat dan in gezinnen waarin de ouders ook hun kinderen
moeten voorgaan? Zowel de bekeerde als de onbekeerde ouder? Jaag jij nu niet een volmaakt leven na die op de aarde niet na te leven is?
Nou, het jagen naar volmaaktheid slaat in de bijbel op de heiliging van het leven; die kan idd nooit volmaakt zijn. Maar we mogen onbekeerde mensen wel 'opjagen' om zich te bekeren. Bekering en geloof is voor niemand onbereikbaar, itt volmaaktheid in het christenleven.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef: ------------------

Kortom, de enige hoop die ik genoemd heb, is bekering. Radicale bekering. Persoonlijk en in het gezin. Als dat niet gebeurt, zal het reformatorische onderwijs ophouden met bestaan, of verworden tot iets wat niets meer met "reformatorisch" (in de zin van: in navolging van de reformatie) te maken heeft.
Dat vind je duidelijk niet bij de refo's (en ik begrijp je wel), maar in welk onderwijs vind je dit dan wel beste memento?
Zijn wij allen niet mensen van gelijke bewegingen? Is ieder ander onderwijs beter onderwijs dan het refo-onderwijs? Wat zou jij dan willen voorstellen?

Alleen de bekeerde mens mag onderwijs geven. Dan krijgen we daar weer een discussie over. En hoe gaat dat dan in gezinnen waarin de ouders ook hun kinderen
moeten voorgaan? Zowel de bekeerde als de onbekeerde ouder? Jaag jij nu niet een volmaakt leven na die op de aarde niet na te leven is?
Natuurlijk moeten we wel naar een reformatorische basisschool, en een reformatorisch voortgezet onderwijs.

Alleen, laten we ophouden ons genoegzaam in de handjes te wrijven, en zo hoog op te geven van alles wat bij onze zuil hoort. Want die genoegzaamheid neemt, samen met de overtuiging dat een "historisch geloof" toch niet nix is, en dat we het daar maar mee moeten uithouden totdat het de Geest belieft in ons te gaan werken, dat wij heel tevreden zijn met een leer en leven zonder Christus. En daarmee zitten we heel dicht bij de RK in de Middeleeuwen, waar ook vele christenen vroom en deugdzaam leefden, en hoopten daarmee zalig te worden, zonder het ware geloof. Waar er voor leven zonder Christus ruimte is, en dat als gewoon ipv als nood gezien wordt, noem ik dat een gruwelijke dwaling (hoe zou je het anders moeten noemen?)

Terecht maken velen zich zorgen over secularisatie en ver-oppervlakkiging op refo-scholen. Maar meent iemand hier écht, dat je dit op kan lossen met menselijke middelen? De Bijbel wijst in soortgelijke gevallen (denk aan de vele afdwalingen van het volk Israël) maar één weg: In een weg van schuldbesef en bekering terugkeren tot de Heere. Om het alleen van Hem te verwachten. En noem het naïef, maar ik geloof dat wie het alles van Hem verwacht, méér krijgt dan waar hij ooit om heeft durven vragen. "Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat wat hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt." ([bijbel]Mark 11:23[/bijbel])
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Ander »

memento schreef: Natuurlijk moeten we wel naar een reformatorische basisschool, en een reformatorisch voortgezet onderwijs.

Alleen, laten we ophouden ons genoegzaam in de handjes te wrijven, en zo hoog op te geven van alles wat bij onze zuil hoort. Want die genoegzaamheid neemt, samen met de overtuiging dat een "historisch geloof" toch niet nix is, en dat we het daar maar mee moeten uithouden totdat het de Geest belieft in ons te gaan werken, dat wij heel tevreden zijn met een leer en leven zonder Christus. En daarmee zitten we heel dicht bij de RK in de Middeleeuwen, waar ook vele christenen vroom en deugdzaam leefden, en hoopten daarmee zalig te worden, zonder het ware geloof. Waar er voor leven zonder Christus ruimte is, en dat als gewoon ipv als nood gezien wordt, noem ik dat een gruwelijke dwaling (hoe zou je het anders moeten noemen?)
We zijn trots op het feit dat we in Nederland het onderwijs zo kunnen organiseren dat we scholen hebben die aansluiten bij onze identiteit. Dat heeft niets te maken met genoegzaam in de handjes wrijven, dat heeft alles te maken met je zegeningen tellen. En inderdaad, het historisch geloof is een voorrecht en het is waar dat de Geest het ware geloof in ons belieft te gaan werken. Je moet niet op de troon van God gaan zitten, jongen. En blijf jij het maar een gruwelijke dwaling vinden, hoor.
memento schreef:Terecht maken velen zich zorgen over secularisatie en ver-oppervlakkiging op refo-scholen. Maar meent iemand hier écht, dat je dit op kan lossen met menselijke middelen? De Bijbel wijst in soortgelijke gevallen (denk aan de vele afdwalingen van het volk Israël) maar één weg: In een weg van schuldbesef en bekering terugkeren tot de Heere. Om het alleen van Hem te verwachten. En noem het naïef, maar ik geloof dat wie het alles van Hem verwacht, méér krijgt dan waar hij ooit om heeft durven vragen. "Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat wat hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt." ([bijbel]Mark 11:23[/bijbel])
Memento, een gevleugelde uitspraak binnen onze kring is: ora et labora, oftewel, bid en werk. Natuurlijk moeten we het in het gebed van Hem verwachten, en dan zijn de uitkomsten vaak heel verrassend en beschamend. Maar laten we alsjeblieft ons best doen om alle middelen in te zetten om de secularisatie en ver-oppervlakkiging op refo-scholen tegen te gaan.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef: Natuurlijk moeten we wel naar een reformatorische basisschool, en een reformatorisch voortgezet onderwijs.

Alleen, laten we ophouden ons genoegzaam in de handjes te wrijven, en zo hoog op te geven van alles wat bij onze zuil hoort. Want die genoegzaamheid neemt, samen met de overtuiging dat een "historisch geloof" toch niet nix is, en dat we het daar maar mee moeten uithouden totdat het de Geest belieft in ons te gaan werken, dat wij heel tevreden zijn met een leer en leven zonder Christus. En daarmee zitten we heel dicht bij de RK in de Middeleeuwen, waar ook vele christenen vroom en deugdzaam leefden, en hoopten daarmee zalig te worden, zonder het ware geloof. Waar er voor leven zonder Christus ruimte is, en dat als gewoon ipv als nood gezien wordt, noem ik dat een gruwelijke dwaling (hoe zou je het anders moeten noemen?)
We zijn trots op het feit dat we in Nederland het onderwijs zo kunnen organiseren dat we scholen hebben die aansluiten bij onze identiteit. Dat heeft niets te maken met genoegzaam in de handjes wrijven, dat heeft alles te maken met je zegeningen tellen. En inderdaad, het historisch geloof is een voorrecht en het is waar dat de Geest het ware geloof in ons belieft te gaan werken. Je moet niet op de troon van God gaan zitten, jongen. En blijf jij het maar een gruwelijke dwaling vinden, hoor.
memento schreef:Terecht maken velen zich zorgen over secularisatie en ver-oppervlakkiging op refo-scholen. Maar meent iemand hier écht, dat je dit op kan lossen met menselijke middelen? De Bijbel wijst in soortgelijke gevallen (denk aan de vele afdwalingen van het volk Israël) maar één weg: In een weg van schuldbesef en bekering terugkeren tot de Heere. Om het alleen van Hem te verwachten. En noem het naïef, maar ik geloof dat wie het alles van Hem verwacht, méér krijgt dan waar hij ooit om heeft durven vragen. "Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat wat hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt." ([bijbel]Mark 11:23[/bijbel])
Memento, een gevleugelde uitspraak binnen onze kring is: ora et labora, oftewel, bid en werk. Natuurlijk moeten we het in het gebed van Hem verwachten, en dan zijn de uitkomsten vaak heel verrassend en beschamend. Maar laten we alsjeblieft ons best doen om alle middelen in te zetten om de secularisatie en ver-oppervlakkiging op refo-scholen tegen te gaan.
Lees eens wat Luther over de kloosters en hun arbeid schreef (bv in zijn commentaar op de Galatenbrief). Veel valt 1 op 1 over te zetten op onze scholen.

Maargoed, ik bespeur hier een theologisch verschil. Dat kunnen we beter op dogmatisch theologisch niveau bespreken. Zie de topic Totale verlorenheid en waardering van "historisch geloof"
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Ander »

memento schreef: Lees eens wat Luther over de kloosters en hun arbeid schreef (bv in zijn commentaar op de Galatenbrief). Veel valt 1 op 1 over te zetten op onze scholen.
Ik heb geen boek over kloosters en hun arbeid van Luther. Wellicht kun je kort vertellen wat hij erover zegt?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef: Lees eens wat Luther over de kloosters en hun arbeid schreef (bv in zijn commentaar op de Galatenbrief). Veel valt 1 op 1 over te zetten op onze scholen.
Ik heb geen boek over kloosters en hun arbeid van Luther. Wellicht kun je kort vertellen wat hij erover zegt?
Dat alle inspanning die buiten de genade in Christus om geschied de mensen wel als goed en rechtvaardig in ogen schijnt, en hun ijver in de godsdienst door velen hooggeacht wordt, maar dat zij met dit alles niets anders doen dan de duivel eer bewijzen.

Maar laten we dat dogmatische verschil in de topic Totale verlorenheid en waardering van "historisch geloof" bespreken.

PS> Het commentaar van Luther op de Galatenbrief is een echte "must have". Is een goede Nederlandse vertaling van, en is niet duur (15 EUR ofzo, meen ik). Een aanrader.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef: Lees eens wat Luther over de kloosters en hun arbeid schreef (bv in zijn commentaar op de Galatenbrief). Veel valt 1 op 1 over te zetten op onze scholen.
Ik heb geen boek over kloosters en hun arbeid van Luther. Wellicht kun je kort vertellen wat hij erover zegt?
Dat alle inspanning die buiten de genade in Christus om geschied de mensen wel als goed en rechtvaardig in ogen schijnt, en hun ijver in de godsdienst door velen hooggeacht wordt, maar dat zij met dit alles niets anders doen dan de duivel eer bewijzen.
Natuurlijk memento, mee eens. Alle gerechtigheden een wegwerpelijk kleed. Ik weet het, één ding is nodig. Absoluut waar. Maar dan maar stoppen met het leven naar Gods Woord als je niet bekeerd bent? Nee, je moet je eerst bekeren. Zeker...
En zo zijn we weer op een punt beland waar veel discussies op belanden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door memento »

Wat betreft de scholen, stel ik voor om eerst, liefst kleinschalig (op klasniveau ofzo), een waar kind van God uit het personeel, te laten vertellen wáárom het zo nodig is dat wij leven naar Gods wil, dat wij daaraan altijd schuldig staan, en dat nu God in genade zulke schuldigen wil aannemen, hoe heerlijk God Hij is en wil zijn, etc. Om vanuit die toon aan te dringen op een naleving van de school-regels.

Elke andere oplossing, waarin de persoonlijk ervaring, en het actief aanspreken van de kinderen een plek heeft, is natuurlijk ook goed. Ik ken voorbeelden van enkele schoolklassen (op een refo-school), die op eigen initiatief, of op dat van een leraar godsdienst, gesprekken met elkaar zijn gaan voeren over God, en Gods wil in concrete situaties. Discussiegroepen, die hun uitwerking hebben (in ieder geval in uiterlijke zin) op het leven van die jeugd. Andere voorbeelden ken ik van christenen die op JV of op school durfden te vertellen over hun persoonlijke geloof, de waarde die dat heeft, de noodzaak God te dienen, etc. Vaak is het muisstil als de jeugd zulke verhalen aanhoort. Ook dát kan zn uitwerking hebben. En zo valt er nog veel meer te verzinnen.

Ik zie meer heil in zo'n aanpak, gepaart met gebed door schoolleiding, ouders en kerken, dan in nog meer regels opstellen en die streng handhaven. Dat blijft natuurlijk nodig, maar je vormt de jeugd alleen wanneer je hun hart erbij weet te betrekken.
Plaats reactie