Accepteren van tweetallen

Erik de Noorman
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jun 2004, 21:35
Locatie: Zuid-Holland

Accepteren van tweetallen

Bericht door Erik de Noorman »

Bij ons in de gemeente hoor ik veel klachten over het stellen van tweetallen.

Naar mijn id wordt hier niet veel mee gedaan door de kerkenraad. Ook niet na het uiten, dat je het niet eens bent met de tweetallen, tijdens huisbezoeken.

Is het nu verantwoord een blanco stem uit te brengen, en op die manier een blijk van ontevredenheid geven, of moet hier in het openbaar tijdens de ledenvergaderingen over gesproken worden.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

i.i.g. een blanco stem; dat doe ik ook weleens.
Eventueel kan je het tijdens de rondvraag op de vergadering toelichten. Al moet je wel uitkijken dat er geen grote onenigheden door komen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erik, ik denk dat we er weinig aan kunnen doen.....
Ik ben zelf niet zo'n blanco-stemmer. Als ik een kerkenraadslid spreek zeg ik er wel eens wat van dat ik er niets van begrijp, maar het belangrijkste is toch dat het tegen de Heere wordt gezegd. Of hij met een, in onze ogen, kromme stok nog rechte slagen kan toedienen.

En vragen omtrent het tweetal horen m.i. thuis op de kerkenraadsvergadering en niet op de ledenvergadering.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Erik de Noorman
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jun 2004, 21:35
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Erik de Noorman »

Oorspronkelijk gepost door Pim


En vragen omtrent het tweetal horen m.i. thuis op de kerkenraadsvergadering en niet op de ledenvergadering.
Ben ik wel met je eens, Kben wel bang als je zoiets op een ledenvergadering aan gaat halen dat je onrust veroorzaakt.
Maar de andere kant is dat wel erg veel mensen die ook hun vraagtekens hebben dit niet met de kerkenraad willen of durven bespreken.

En alleen op een kerkenraad af stappen ziet ook niet iedereen zitten.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Erik de Noorman
Maar de andere kant is dat wel erg veel mensen die ook hun vraagtekens hebben dit niet met de kerkenraad willen of durven bespreken.

En alleen op een kerkenraad af stappen ziet ook niet iedereen zitten.
Dit wordt natuurlijk subjectief, maar ik zou willen zeggen dat men het dan blijkbaar niet zo belangrijk vindt.......
Als je echt problemen hebt met een tweetal dan moet je m.i. gewoon naar een kerkenraad toestappen. Ze eten je daar echt niet op hoor.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
visje

Bericht door visje »

Jammer dat ledenvergaderingen alleen voor mannen zijn ......,

anders kwam ik er zeker...
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Pim
En vragen omtrent het tweetal horen m.i. thuis op de kerkenraadsvergadering en niet op de ledenvergadering.
helemaal eens
Op de ledenvergadering mag je bij stemmingen alleen vragen/opmerkingen maken over de gevolgde procedure.

Heb je bezwaar tegen 2-tallen, stuur een brief naar de kerkenraad. Heb je bezwaar tegen een gekozen predikant, kan je volgens mij dat alleen doen op het moment dat hij het beroep heeft aangenomen.

Het is een hele moeilijke situatie: Ik heb het meegemaakt dat tijdens het kiezen van ambtdragers de predikant de opmerking maakte dat er niet blanco gestemt mag worden, omdat de kerkenraad onder aanroeping van de Heere een talstelling doet en dat je daar uit moet kiezen.

Ik vroeg hoe het dan mogelijk was dat de kerkenraad dan geen mansleden wilde kandideren die een brief hadden gestuurd, voordat de kerkenraad een talstelling had gedaan, dat ze niet gekandideerd wilden worden vanwege gezondheid, vanwege cursus, vanwege werk, vanwege pijn in de teen, etc. (Deze brieven werden dus geaccepteerd). Ik vroeg of dit ook was gedaan onder aanroeping van gebed. De vraag werd genegeerd en verder kreeg ik geen gelegenheid om hier een vraag over te stellen. .....

Het kan inderdaad heel krom gaan met talstellingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door visje
Jammer dat ledenvergaderingen alleen voor mannen zijn ......,

anders kwam ik er zeker...
en dan??
~~Soli Deo Gloria~~
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Blanco stemmen kan een signaal zijn, maar zonder toelichting zegt het natuurlijk erg weinig. Blijkbaar is dit tweetal niet goed, maar wat wil de blanco-stemmer dan wel? Ik denk dus dat je in zo'n geval ook gewoon je bezwaren kenbaar moet maken aan de kerkenraad, maar dat de ledenvergadering daar niet de juiste plek voor is. Blanco stemmen is overigens natuurlijk altijd toegestaan. En 'moties van wantrouwen' onmogelijk maken met een beroep op de leiding van God (wat die predikant deed) is niets meer of minder dan het claimen van Gods autoriteit voor mensen. Ketterij dus.

Het is overigens wel triest als 'mensen het niet zien zitten om alleen naar de kerkenraad te stappen'. Is er dan niet een ouderling bij die je wel voldoende kent en vertrouwt om zo'n bezwaar te durven maken?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Er wordt ook heel vaak tegen de kandidaat gezegd als hij gekozen is: Broeder X, door deze gemeente, mitsdien door God gekozen. Neemt u de verkiezing aan? Dan kun je ook geen nee zeggen. Die zin uit het formulier wordt ook zo ten onrechte gebruikt. Iemand die de helft van de stemmen op zich heeft vergaard is niet automatisch 'mitsdien van God verkozen'.
Erik de Noorman
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jun 2004, 21:35
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Erik de Noorman »

Oorspronkelijk gepost door David J

Het is overigens wel triest als 'mensen het niet zien zitten om alleen naar de kerkenraad te stappen'. Is er dan niet een ouderling bij die je wel voldoende kent en vertrouwt om zo'n bezwaar te durven maken?
Ik heb het hier over de hele kerkenraad, en zoals je in mijn 1e bericht hebt kunnen lezen, niet over een of twee personen uit de kerkenraad die ik voldoende ken.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Erik de Noorman
Oorspronkelijk gepost door David J

Het is overigens wel triest als 'mensen het niet zien zitten om alleen naar de kerkenraad te stappen'. Is er dan niet een ouderling bij die je wel voldoende kent en vertrouwt om zo'n bezwaar te durven maken?
Ik heb het hier over de hele kerkenraad, en zoals je in mijn 1e bericht hebt kunnen lezen, niet over een of twee personen uit de kerkenraad die ik voldoende ken.
Tuurlijk, je zal naar een kerkenraadsvergadering moeten gaan. Maar nogmaals: ze eten je daar niet op. Ze zullen alleen wel een sterk verhaal van je verwachten en geen vaag gedoe.

Op zich wel terecht.....

Als ik voor mezelf spreek heb ik best wel eens vraagtekens bij de tweetallen, maar ik heb er niet dusdanig wezenlijke problemen mee, dat ik er mee naar de kerkenraadsvergadering zou stappen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door refo
Er wordt ook heel vaak tegen de kandidaat gezegd als hij gekozen is: Broeder X, door deze gemeente, mitsdien door God gekozen. Neemt u de verkiezing aan? Dan kun je ook geen nee zeggen. Die zin uit het formulier wordt ook zo ten onrechte gebruikt. Iemand die de helft van de stemmen op zich heeft vergaard is niet automatisch 'mitsdien van God verkozen'.
In het klassieke formulier dat bij ons in de gemeente wordt gebruikt, wordt dan ook aan de kandidaat gevraagd of hij 'gelooft dat hij wettiglijk door Gods gemeente, en mitsdien door God zelf tot deze heilige dienst geroepen is'. Door dat nadrukkelijk te vragen, geven de opstellers van het oorspronkelijke formulier al aan dat het tweede niet automatisch het gevolg is van het eerste.
Plaats reactie