Kun je ons iets meer vertellen over deze reformator, en, vooral, waarom de RK hem gevaarlijker achtte dan Dr. Maarten Luther?Johann Gottfried Walther schreef:Een boekje, over de vergeten, maar zeer invloedrijke Reformator Prof. Dr. Johannes Oecolampadius.
De Roomse kerk achtte, hem gevaarlijker als Dr. M. Luther.
Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]
Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]
- Johann Gottfried Walther
Hij leefde van 1482 - 1531, hij bestudeerde de bijbel in het Hebreeuws en Grieks, werkte mee aan vertaling van de bijbel. Schreef zeer goede commentaren, die geroemd werden door tijdgenoten, en ook door Ds. Calvijn zeer hoog werden geschat.jvdg schreef:Kun je ons iets meer vertellen over deze reformator, en, vooral, waarom de RK hem gevaarlijker achtte dan Dr. Maarten Luther?Johann Gottfried Walther schreef:Een boekje, over de vergeten, maar zeer invloedrijke Reformator Prof. Dr. Johannes Oecolampadius.
De Roomse kerk achtte, hem gevaarlijker als Dr. M. Luther.
Door sommige werd hij in zijn tijd gezien als de grootste Reformator.
Hij verzette zich voor de rest o.a. tegen de aflaat, en het zalig worden door goede werken, en ontkende en weersprak hij het gezag van de Roomse kerk omdat deze niet terug ging op de bijbel.
Vooral zijn verhandeling over de biecht werd gevaarlijk geacht, die werd besproken/onderzocht op de Rijsdag te Worms (1521).
De pauselijke gezant, Alexander, die gestuurd was om de ketterijen van Luther te onderzoeken, meldde aan de Paus dat Oecolampadius als een toonaangevend leider, een nog groter gevaar voor de Kerk geacht moest worden dan Luther.
Een bron (die de schrijver raadpleegde) zegt: dat het gevaar voor Rome moet worden gezocht in de onthulling van een totalitair werkend systeem voor vroegtijdige signalering van opkomende ketterij.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
sinds kort: Een mooie glanzende gouden trouwring
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
erfstuk?Rens schreef:sinds kort: Een mooie glanzende gouden trouwring
~~Soli Deo Gloria~~
de trouwring die mijn moeder droeg....die draag ik nu om mijn pink.....Hendrikus schreef:erfstuk?Rens schreef:sinds kort: Een mooie glanzende gouden trouwring
Moderatorbericht:
fluitje schreef:Vandaag kreeg ik van mijn chef op ludieke wijze:
het bericht dat het Hare Majesteit heeft behaagd om deze aan mij te doen uitgereiken wegens trouwe dienst
Wat ontzettend leuk!!
Gefeliciteerd!!!!!
Super! Gefeliciteerd! Eentje om trots op te zijn!fluitje schreef:Vandaag kreeg ik van mijn chef op ludieke wijze:
het bericht dat het Hare Majesteit heeft behaagd om deze aan mij te doen uitgereiken wegens trouwe dienst
Even terug naar mijn aanwinst.
Betreft 25-jarig dienstverband bij de baas. Inmiddels ben ik in 2009 al 30 bij de firma in dienst dus het is een beetje laat.
Deze medaille is vorig jaar in het leven geroepen en met terugwerkende kracht krijgt iedereen hem begreep ik.
De ludieke overdracht was dat mijn chef terugkwam van een bespreking, mij de autosleutels gaf met de mededeling: je medaille ligt op de achterbank (ivm piket nam ik de auto mee naar huis).
Kortom, het is leuk en ik ben trots op mijn werk en wat ik doe. Maar het is weat mosterd na de maaltijd.
Over 10 1/2 jaar (als ik het DV mee mag maken) krijg ik er eentje bij die voor mij veel meer waarde zal hebben.
Overigens is het inderdaad wel namens Hare Majesteit uitgereikt en heeft de onderscheiding een officiële status.
Betreft 25-jarig dienstverband bij de baas. Inmiddels ben ik in 2009 al 30 bij de firma in dienst dus het is een beetje laat.
Deze medaille is vorig jaar in het leven geroepen en met terugwerkende kracht krijgt iedereen hem begreep ik.
De ludieke overdracht was dat mijn chef terugkwam van een bespreking, mij de autosleutels gaf met de mededeling: je medaille ligt op de achterbank (ivm piket nam ik de auto mee naar huis).
Kortom, het is leuk en ik ben trots op mijn werk en wat ik doe. Maar het is weat mosterd na de maaltijd.
Over 10 1/2 jaar (als ik het DV mee mag maken) krijg ik er eentje bij die voor mij veel meer waarde zal hebben.
Overigens is het inderdaad wel namens Hare Majesteit uitgereikt en heeft de onderscheiding een officiële status.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Dat is een heel mooi aandenken, Rens.Rens schreef:de trouwring die mijn moeder droeg....die draag ik nu om mijn pink.....Hendrikus schreef:erfstuk?Rens schreef:sinds kort: Een mooie glanzende gouden trouwring
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
dat is wel heel sumier.fluitje schreef:Even terug naar mijn aanwinst.
Toen mijn vader 25 jaar bij de overheid werkte kregen we een receptie en een toespraak.
Binnenkort werkt hij 25 jaar in het onderwijs.
mijn nieuwste aanwinst: een paar nep-uggs (jaja, die nuffige kaplaarsjes voor platvoeteenden met kouwe tenen). Ik kon geen fijne pantoffels vinden, en besloot toen maar de goedkoopste uggs te kopen en die als pantoffels te dragen. Esthetisch volkomen onverantwoord (maar dat zijn pantoffels altijd), maar ze zijn heerlijk warm!
De kat slaat nog steeds op de vlucht als ze me aan ziet komen...
Dat is dan weer een voordeel.Zita schreef:De kat slaat nog steeds op de vlucht als ze me aan ziet komen...
heb je een afbeelding van die ''úggs"....? ik kan me er geen enkele voorstelling bij voor ogen halen.....Zita schreef:mijn nieuwste aanwinst: een paar nep-uggs (jaja, die nuffige kaplaarsjes voor platvoeteenden met kouwe tenen). Ik kon geen fijne pantoffels vinden, en besloot toen maar de goedkoopste uggs te kopen en die als pantoffels te dragen. Esthetisch volkomen onverantwoord (maar dat zijn pantoffels altijd), maar ze zijn heerlijk warm!
Moderatorbericht:
- JolandaOudshoorn
Rens schreef:heb je een afbeelding van die ''úggs"....? ik kan me er geen enkele voorstelling bij voor ogen halen.....Zita schreef:mijn nieuwste aanwinst: een paar nep-uggs (jaja, die nuffige kaplaarsjes voor platvoeteenden met kouwe tenen). Ik kon geen fijne pantoffels vinden, en besloot toen maar de goedkoopste uggs te kopen en die als pantoffels te dragen. Esthetisch volkomen onverantwoord (maar dat zijn pantoffels altijd), maar ze zijn heerlijk warm!

Ik weet, mijn Verlosser leeft
ik vind ze wel geinig........ze zullen bést wel warm aanvoelen......JolandaOudshoorn schreef:Rens schreef:heb je een afbeelding van die ''úggs"....? ik kan me er geen enkele voorstelling bij voor ogen halen.....Zita schreef:mijn nieuwste aanwinst: een paar nep-uggs (jaja, die nuffige kaplaarsjes voor platvoeteenden met kouwe tenen). Ik kon geen fijne pantoffels vinden, en besloot toen maar de goedkoopste uggs te kopen en die als pantoffels te dragen. Esthetisch volkomen onverantwoord (maar dat zijn pantoffels altijd), maar ze zijn heerlijk warm!
Moderatorbericht: