Halloween en Goedheiligman etc.

Gouwenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 okt 2008, 14:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Gouwenaar »

Ik proef hier een stellingname die gebaseerd is op "ach, het zal wel niet zoveel kwaad kunnen".

Het: Wordt dezer wereld niet gelijkvormig....lijkt in onze gezindte niet meer zo van toepassing.
Degene die regelmatig lezen in onze oudvaders zullen een zeer sterke veroordeling vinden van het vieren van Sinterklaas.
Waarom deze oudvaders in hun gezamelijk strijd tegen Rome en de anti-christelijke feesten negeren?

Laten we (ook ik) onze keuzes bepalen op de wijze "Zie of er bij mij een schadelijke weg is"!
Het word tegenwoordig omgedraaid. We moeten ons tegenwoordig verdedigen waarom we iets NIET doen i.p.v. dat we op Bijbelse grondenaan kunnen geven waarom we iets WEL doen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door helma »

Gouwenaar schreef:Ik proef hier een stellingname die gebaseerd is op "ach, het zal wel niet zoveel kwaad kunnen".

Het: Wordt dezer wereld niet gelijkvormig....lijkt in onze gezindte niet meer zo van toepassing.
Degene die regelmatig lezen in onze oudvaders zullen een zeer sterke veroordeling vinden van het vieren van Sinterklaas.
Waarom deze oudvaders in hun gezamelijk strijd tegen Rome en de anti-christelijke feesten negeren?

Laten we (ook ik) onze keuzes bepalen op de wijze "Zie of er bij mij een schadelijke weg is"!
Het word tegenwoordig omgedraaid. We moeten ons tegenwoordig verdedigen waarom we iets NIET doen i.p.v. dat we op Bijbelse grondenaan kunnen geven waarom we iets WEL doen.

Ja, het verbaasde me dan ook heel erg dat er zaterdag in het RD stond dat Sinterklaas vieren op nr 4 stond van de tradities die wij Refo's belangrijk vinden
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Bonny »

Interessante insteek, na een vluchtige blik.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door refo »

Gouwenaar schreef:Ik proef hier een stellingname die gebaseerd is op "ach, het zal wel niet zoveel kwaad kunnen".

Het: Wordt dezer wereld niet gelijkvormig....lijkt in onze gezindte niet meer zo van toepassing.
Degene die regelmatig lezen in onze oudvaders zullen een zeer sterke veroordeling vinden van het vieren van Sinterklaas.
Waarom deze oudvaders in hun gezamelijk strijd tegen Rome en de anti-christelijke feesten negeren?

Laten we (ook ik) onze keuzes bepalen op de wijze "Zie of er bij mij een schadelijke weg is"!
Het word tegenwoordig omgedraaid. We moeten ons tegenwoordig verdedigen waarom we iets NIET doen i.p.v. dat we op Bijbelse grondenaan kunnen geven waarom we iets WEL doen.
Wie pakjesavond viert wordt 'dezer wereld niet gelijkvormig'.
Een 'zeer sterke veroordeling' door oudvaders? Nooit van gehoord.Gaarne documenteren. Bovendien zal dat gegaan zijn over hun tijd. Pakjesavond heeft niets met Rome van doen. En fietstochten voor Adullam zijn ook wereldgelijkvormig.

"Zie of bij mij een schadelijk weg is'. Leuk argument. Je bedoelt: ik vind het schadelijk.
En tenslotte: niet zo slachtoffferig. Hele volksstammen houden het niet.
En uiteraard heb ik geen bijbelse gronden, waarom ik het tot vorig jaar wel steeds gevierd heb. Zoals met zoveel dingen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gouwenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 okt 2008, 14:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Gouwenaar »

refo schreef:
Gouwenaar schreef:Ik proef hier een stellingname die gebaseerd is op "ach, het zal wel niet zoveel kwaad kunnen".

Het: Wordt dezer wereld niet gelijkvormig....lijkt in onze gezindte niet meer zo van toepassing.
Degene die regelmatig lezen in onze oudvaders zullen een zeer sterke veroordeling vinden van het vieren van Sinterklaas.
Waarom deze oudvaders in hun gezamelijk strijd tegen Rome en de anti-christelijke feesten negeren?

Laten we (ook ik) onze keuzes bepalen op de wijze "Zie of er bij mij een schadelijke weg is"!
Het word tegenwoordig omgedraaid. We moeten ons tegenwoordig verdedigen waarom we iets NIET doen i.p.v. dat we op Bijbelse grondenaan kunnen geven waarom we iets WEL doen.
Wie pakjesavond viert wordt 'dezer wereld niet gelijkvormig'.
Een 'zeer sterke veroordeling' door oudvaders? Nooit van gehoord.Gaarne documenteren. Bovendien zal dat gegaan zijn over hun tijd. Pakjesavond heeft niets met Rome van doen. En fietstochten voor Adullam zijn ook wereldgelijkvormig.

"Zie of bij mij een schadelijk weg is'. Leuk argument. Je bedoelt: ik vind het schadelijk.
En tenslotte: niet zo slachtoffferig. Hele volksstammen houden het niet.
En uiteraard heb ik geen bijbelse gronden, waarom ik het tot vorig jaar wel steeds gevierd heb. Zoals met zoveel dingen.
:garde Wie gedraagd zich hier slachtofferig?
Laatst gewijzigd door Gouwenaar op 03 nov 2008, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Kaw »

Anders veranderen we de traditie door er 'thanksgiving-day' van te maken? Kleine omschakeling. Een christelijke insteek en nog steeds die gezellige avond met zijn allen.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Rens »

Auto schreef:
henriët schreef: als je het zou doortrekken.. dan zou je ook geen gevuld speculaas moeten eten ed... want dat hebben we ook aan sinterklaas te danken toch;)
Nee hoor, dat hebben we te danken aan bakkers ................... heeeeeeeeeeeeerlijk (dat is tenministe goede commercie)
en als je gevulde speculaas gruwt, dan is het géén goede commercie........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door henriët »

Auto schreef:
henriët schreef: als je het zou doortrekken.. dan zou je ook geen gevuld speculaas moeten eten ed... want dat hebben we ook aan sinterklaas te danken toch;)
Nee hoor, dat hebben we te danken aan bakkers ................... heeeeeeeeeeeeerlijk (dat is tenministe goede commercie)
okeee. al het sint snoepgoed dan...
waaronder ook gevuld speculaas....
de bakkers doen dat voor sinterklaas...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Tiberius »

Gouwenaar schreef: :garde Wie gedraagd zich hier slachtofferig?
De taalpuristen onder ons. ;)

Maar goed: ik ben het met Refo eens, dat ik graag die "zeer sterke veroordeling" door oudvaders zou willen zien. En dan wel een paar verschillende graag.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door albion »

Ik ben zeer benieuwd naar die oudvaders die waarschuwen tegen Sinterklaas. Graag aangeven in welke preken het te vinden is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door jvdg »

Weet je, de manier waarop wij sinterklaas "vieren", heeft niets met de naamgever te maken.
Niemand denkt die avond aan die "Goedheiligman".

In feite is het een gezamenlijk verjaardagsfeest. :)

Ik begrijp heel goed de aarzeling die sommigen onder ons bij de sinterklaasviering hebben, maar laat ons anderzijds ook nuchter omgaan met een aloude traditie, waarbij de persoon zelf "verwaterd" is.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
..., voel ik toch altijd iets aan mijn geweten knagen......

En toch knaagt er altijd zo'n stemmetje van binnen.....

Dan moet je het niet doen. Je moet nooit tegen je geweten ingaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mister »

jvdg schreef: Ik begrijp heel goed de aarzeling die sommigen onder ons bij de sinterklaasviering hebben, maar laat ons anderzijds ook nuchter omgaan met een aloude traditie, waarbij de persoon zelf "verwaterd" is.
Dat laatste is maar de vraag. Zie de postings van MM...
Gouwenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 okt 2008, 14:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Gouwenaar »

albion schreef:Ik ben zeer benieuwd naar die oudvaders die waarschuwen tegen Sinterklaas. Graag aangeven in welke preken het te vinden is.
Op dit moment kan ik je geen directe vindplaatsen geven. Ik heb helaas geen ijzeren geheugen op welke blz. deze verwijzingen staan.

Ik heb ben directe afwijzingen onlangs tegengekomen bij o.a. Koelman, Voetsius, Smytegelt en Justus Vermeer.
Zodra ik ze tegenkom zal ik de vindplaatsen vermelden.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door albion »

Gouwenaar schreef:
albion schreef:Ik ben zeer benieuwd naar die oudvaders die waarschuwen tegen Sinterklaas. Graag aangeven in welke preken het te vinden is.
Op dit moment kan ik je geen directe vindplaatsen geven. Ik heb helaas geen ijzeren geheugen op welke blz. deze verwijzingen staan.

Ik heb ben directe afwijzingen onlangs tegengekomen bij o.a. Koelman, Voetsius, Smytegelt en Justus Vermeer.
Zodra ik ze tegenkom zal ik de vindplaatsen vermelden.
Ja graag, want ik let er iedere keer op, maar nee vinden doe ik ze niet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie