De Peilingen zijn weer van start gegaan (v.w. het waard is)

Plaats reactie
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

De Peilingen zijn weer van start gegaan (v.w. het waard is)

Bericht door Rens »

Politieke Barometer week 21 - 25 mei 2007


VVD klimt uit dal

Na een aantal peilingloze weken, is INTERVIEW-NSS deze week weer begonnen met het peilen van de politieke voorkeur in de Politieke Barometer.
Indien er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden zou het CDA de grootste partij worden met 36 zetels, hiermee verliest de partij vijf zetels ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen van 2006. Coalitiegenoot de PvdA zou 30 zetels halen; een verlies van drie zetels. De derde regeringspartij, de ChristenUnie, blijft het goed doen en haalt in deze peiling negen zetels. Hiermee haalt de coalitie met 75 zetels net geen meerderheid.

De VVD lijkt zich steeds beter te schikken in haar oppositierol, zou de partij vorige maand nog goed zijn voor 20 zetels, deze week haalt de partij er 24. Ook de Partij van de Vrijheid doet het goed en komt uit op 13 zetels. De SP lijkt over het hoogtepunt heen en haalt 26 zetels, dit is één meer dan bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2006.

Ten slotte zou GroenLinks, als er vandaag verkiezingen zouden zijn, zes zetels halen. D66, de SGP en de Partij voor de Dieren halen elk twee zetels.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: De Peilingen zijn weer van start gegaan (v.w. het waard is)

Bericht door Jansenius »

Het probleem met peilingen is, dat ze grote invloed hebben op wat politici zeggen. Door al die peilingen wordt de inhoud vaak verdrongen door uitspraken "die goed vallen bij het publiek". In de Tweede Kamer wordt inmiddels ingezien dat er nogal wat zinloze spoeddebatten over soms nauwelijks relevante zaken worden aangevraagd, terwijl het grote werk blijft liggen of zonder punt van kritiek wordt aangenomen.

Volgens mij ligt dat aan de hoeveelheid peilingen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De Peilingen zijn weer van start gegaan (v.w. het waard is)

Bericht door Marnix »

Hm 9 zetels voor de CU zou mooi zijn... maar ik moet het nog zien, vraag me af of ze dat halen.

Overigens, met TON erbij wordt het volgens mij nog lastiger om een coalitie te gaan vormen bij de volgende verkiezingen. Als het CDA de grootste wordt en de huidige coalitie heeft geen meerderheid meer, wat het CDA dan? Met TPN of PVV gaan ze nooit in zee. De enige mogelijkheid die ik dan zie is een brede coalitie (CDA / PVDA / VVD). Een beetje kleurloos allicht. Een coalitie van 4 partijen zou ook kunnen maar dat wordt allemaal ook wel vrij ingewikkeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie