John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???

Bericht door freek »

Volgens mij ben ik het met Bert eens. 'Erkenning van de waarheid' is niet per definitie een levend geloof (een 'waarzaligmakend geloof'). Ik denk dat ook hier de grondtaal uitsluitsel kan geven.
Gebruikersavatar
Franny
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2008, 09:20
Locatie: In de buurt van Utrecht.

Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???

Bericht door Franny »

Lassie schreef:Wesleyaanse geloofstraditie

De Wesleyaanse opwekking redde Engeland in de achttiende eeuw van de revolutie. Dit bewees opnieuw dat God bij machte is om de zonden van de mensen te vergeven en om hun harten te reinigen van zelfzucht, de wortel van alle kwaad.

De nadruk viel bij John Wesley (1703-1791) op de oorzaak van de zonden.
Hij leerde dat God in zijn omzien naar een verloren mensheid, de grondoorzaak wil wegnemen door het geloof in Jezus Christus en, in plaats van de ingewortelde zelfzucht, zuivere liefde in het hart wil uitstorten door de Heilige Geest.
De Wesleyaanse geloofstraditie is een optimistische traditie in de ervaring van de christelijke navolging verkregen leer. De traditie is een evangelische variant binnen het protestantisme.
Klopt helemaal.
Toch moeten we Wesley's speculatie. dat de zonde gedurende dit leven volkomen uit iemand verwijderd kan worden, als dwaling afwijzen?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Ik denk dat ook hier de grondtaal uitsluitsel kan geven.
Ik denk het niet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???

Bericht door Marnix »

Franny schreef:
Lassie schreef:Wesleyaanse geloofstraditie

De Wesleyaanse opwekking redde Engeland in de achttiende eeuw van de revolutie. Dit bewees opnieuw dat God bij machte is om de zonden van de mensen te vergeven en om hun harten te reinigen van zelfzucht, de wortel van alle kwaad.

De nadruk viel bij John Wesley (1703-1791) op de oorzaak van de zonden.
Hij leerde dat God in zijn omzien naar een verloren mensheid, de grondoorzaak wil wegnemen door het geloof in Jezus Christus en, in plaats van de ingewortelde zelfzucht, zuivere liefde in het hart wil uitstorten door de Heilige Geest.
De Wesleyaanse geloofstraditie is een optimistische traditie in de ervaring van de christelijke navolging verkregen leer. De traditie is een evangelische variant binnen het protestantisme.
Klopt helemaal.
Toch moeten we Wesley's speculatie. dat de zonde gedurende dit leven volkomen uit iemand verwijderd kan worden, als dwaling afwijzen?
Dat lees ik niet... ik lees dat Hij de grondoorzaak wil wegnemen en heiliging in mensen bewerkt, dat ze steeds meer de zonden gaan haten en bestrijden en steeds meer gaan leven naar zijn wil. Ik lees niet dat hij leert dat we een zondeloze staat bereiken in dit leven, maar dat we mogen groeien in heiligheid... en onze focus verandert... (denk aan wat Paulus schrijft over de vrucht van de Geest)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Franny
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2008, 09:20
Locatie: In de buurt van Utrecht.

Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???

Bericht door Franny »

Ik vind het verwarrend maar misschien heb je gelijk. :? Misschien moeten we het zijn: 'leerstuk van de schenking van de totale liefde' noemen.

Hij leert:
Subjectief: Heiliging is een direct door de Geest gewerkte bewuste realisatie dat iemand innerlijk zo veranderd is doordat zuivere liefde nu iemands drijfveer is, waardoor hij zijn verder leven volijverig zal bidden, zich verblijden en danken. Volmaaktheid is dus een leerstelling van het bijzondere werk van de Heilige Geest in ons innerlijk :livre
Objectief: Uiteindelijke reiniging van het hart door de daadwerkelijke ontworteling en vernietiging van de inwonende zonden en de bundeling van al iemands vermogens tot die ene activiteit God en anderen lief te hebben. :livre

Wesley zelf heeft nooit getuigd van die ontvangen volmaaktheid. :nonnon
Ik denk dat we de blijdschap en de liefde en de dankbaarheid, die in zijn leer tot uiting komt als voorbeeld moeten nemen. :) Dat is een goed streven en mis ik wel eens bij mezelf. :cry
Plaats reactie