Reformatie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Reformatie

Bericht door jvdg »

„Geen reformatie, geen nadere reformatie maar een radicale reformatie"

Dr. W. H. Velema.

De Nadere Reformatie was een uitwerking en doorwerking van de Reformatie in de zestiende eeuw. Met spijt constateert dr. W. H. Velema dat de huidige Nederlandse samenleving is vervreemd van het Evangelie van Gods genade. „Een nadere reformatie is nu niet voldoende. Er is een radicale reformatie nodig: kennis van redding en behoud door het offer van Jezus Christus en een leven in dienst van Hem.”

Spreek niet te snel over nadere reformatie in deze tijd, adviseert dr. Velema, emeritus hoogleraar van de Theologische Universiteit Apeldoorn van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Want dan wek je de indruk dat je weet wat er in de samenleving leeft en wat er vervolgens nodig is. „Er is zó veel weggeslagen. Volgens mij is er maar één remedie, en dat is de prediking van het Evangelie. We moeten het van het Woord hebben.”

Kern van deze prediking is de redding van zondaren door Christus, aldus dr. Velema. Maar die boodschap ligt volgens hem onder vuur. „Daar ben ik toch wel bezorgd over, ja. De kerk wordt grosso modo kleiner en kleiner. Houden we de kern van het Evangelie vast? Er komen ontzaglijk veel verzoekingen op ons af. Daarom moeten we de gemeenten toerusten om bij het Evangelie te blijven.”

Het seculiere levensgevoel, zegt hij, gaat ook de gereformeerde gezindte niet voorbij. „De gedachte dat de mens autonoom is, zit gewoon in de lucht en breidt zich verder uit. Dat leidt tot een handelwijze van eigen goeddunken. Het is een oude gedachte: baas in eigen buik. Gevolg is dat men Gods wet steeds meer als bedillerig gaat ervaren. De wet past niet bij de vrijheidsopvatting van veel mensen.”

Een radicale reformatie is volgens dr. Velema alleen mogelijk wanneer in de prediking op duidelijke wijze de heerschappij van Christus over mensenlevens aan de orde komt. „Alleen dan leren we buigen onder Zijn juk. Ik pleit niet voor een wettisch leven en ook niet voor elke zondag hetzelfde riedeltje in een preek. Maar wel voor variatie, zodat duidelijk wordt dat het moderne levensgevoel in ons allemaal zit.”

Echte reformatie, aldus de Apeldoornse emeritus hoogleraar, uit zich vervolgens op alle terreinen van het leven. „In de omgang met geld en goed, in de contacten met andere mensen, om maar enkele voorbeelden te noemen.”

In deze tijd vraagt vooral de aanwezigheid van honderdduizenden islamieten in Nederland dat christenen hun positie bepalen. Dr. Velema: „De nivellering met het christelijk geloof en de islam zie ik als een grote verzoeking. Als zouden God en Allah dezelfde zijn en christendom en islam in feite hetzelfde zeggen. Dat is een aanslag op de uniciteit van het offer van Christus en de belijdenis van een drie-enig God. En ook hier zijn we geroepen een duidelijke, evangelische boodschap te verkondigen. Over het werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, over zonde en genade, over het offer van Christus.”

Dossier
Nadere Reformatie 1608-2008

BRON: REFDAG

Een oproep!
Hoe vullen we dat in?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reformatie

Bericht door refo »

Hoe vullen we dat in, vraagt-ie.
Dat staat er in: het evangelie preken.

Krijgt die gekke refo toch nog bijval.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Reformatie

Bericht door jvdg »

refo schreef:Hoe vullen we dat in, vraagt-ie.
Dat staat er in: het evangelie preken.

Krijgt die gekke refo toch nog bijval.
Als je goed leest refo, gaat het niet alleen over de prediking, maar juist over de practicale invulling van de reformatie. Persoonlijk dus, zonder simpele kritiek domweg op de predikers.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Reformatie

Bericht door Jo-Ann »

jvdg schreef: Als je goed leest refo, gaat het niet alleen over de prediking, maar juist over de practicale invulling van de reformatie. Persoonlijk dus, zonder simpele kritiek domweg op de predikers.
Misschien wel vooral. Uit de stukken in de krant valt me op dat de reformatie vooral begint bij persoonlijke reformatie in hart en huis.
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 08 mei 2008, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Reformatie

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Krijgt die gekke refo toch nog bijval.
Proficiat, jongen.
We staan perplex.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Reformatie

Bericht door Marco »

Het seculiere levensgevoel, zegt hij, gaat ook de gereformeerde gezindte niet voorbij. „De gedachte dat de mens autonoom is, zit gewoon in de lucht en breidt zich verder uit. Dat leidt tot een handelwijze van eigen goeddunken. Het is een oude gedachte: baas in eigen buik. Gevolg is dat men Gods wet steeds meer als bedillerig gaat ervaren. De wet past niet bij de vrijheidsopvatting van veel mensen.”
Moest ineens aan een oude uitspraak denken:
dr. A. Kuyper schreef:...geen enkel stuk van onze denkwereld is hermetisch te scheiden van de andere delen; en geen duimbreed is er op heel's erf van ons menschelijk leven, waarvan de Christus, die aller Soverein is, niet roept: 'Mijn!'
Dezelfde boodschap in een nieuwe vorm, in een nieuwe situatie.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Reformatie

Bericht door Kaw »

Zolang onze gemeenten geen voorbeeld zijn voor de wereld om te laten zien hoe het zou moeten met betrekking op zaken zoals liefde naar je naaste, eenheid, vastberadenheid, echte vroomheid en het verdedigen van Gods naam, zolang zullen we als kerken niet significant groeien. Natuurlijk moet Gods Geest mensen bekeren en dat gebeurd ook, maar de kerk moet in zijn liefde ook aanlokkelijk zijn voor de wereld. Nee, niet in een christelijke restyling van een wereldse leefwereld. Nee, aantrekking door de liefde die van kilometers afstand is te zien en te voelen.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Reformatie

Bericht door Marco »

Kaw schreef:Zolang onze gemeenten geen voorbeeld zijn voor de wereld om te laten zien hoe het zou moeten met betrekking op zaken zoals liefde naar je naaste, eenheid, vastberadenheid, echte vroomheid en het verdedigen van Gods naam, zolang zullen we als kerken niet significant groeien. Natuurlijk moet Gods Geest mensen bekeren en dat gebeurd ook, maar de kerk moet in zijn liefde ook aanlokkelijk zijn voor de wereld. Nee, niet in een christelijke restyling van een wereldse leefwereld. Nee, aantrekking door de liefde die van kilometers afstand is te zien en te voelen.
Klopt; maar met jammeren en klagen komen we er ook niet *. Het is ook niet (altijd) terecht: Ik kom toch echt wel echte vroomheid en liefde voor Gods werk tegen. Maar soms moet je even wat beter kijken.

*) Dat is geen directe reactie, maar meer een constatering in het algemeen!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Reformatie

Bericht door Kaw »

Marco schreef:*) Dat is geen directe reactie, maar meer een constatering in het algemeen!
Je had het niet beter kunnen zeggen. ;)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Reformatie

Bericht door Wilhelm »

refo schreef:Hoe vullen we dat in, vraagt-ie.
Dat staat er in: het evangelie preken.

Krijgt die gekke refo toch nog bijval.

Ik vond het hele artikel duidelijk en leerzaam ook de interviews met de andere predikanten.
Ook de oproep van Ds Golverdingen om toch met enige regelmaat een preekbespreking te houden in iedere gemeente, deel ik van harte.
Helaas dat dat in de meeste gemeenten in de rechterflank nog niet gebeurd. maar wie weet na deze oproep.

En refo wat je opmerking betreft : je hoort niemand zeggen dat jij altijd helemaal ongelijk hebt.
Alleen heb ik persoonlijk altijd wat moeite met mensen die het altijd beter denken te weten , en dat dan ook nog verwoorden op een manier die koud, kil, liefdeloos, ja zelfs vijandig overkomt.
Maar misschien interpreteer ik het wel helemaal verkeerd en is het heel liefdevol bedoelt.
Als dit laatste waar is , wil ik je toch een advies geven , pas dan de toon van je postings wat aan , want nu roept het bij velen, zeker diegene die jij wilt bereiken met je mening, enkel weerstand op.

Ook een goede les : ga er altijd van uit dat je het zelf (en dat geld voor een ieder incl mezelf ! ) misschien ook aan het verkeerde eind kunt hebben in bepaalde meningen en theologieen.

Maar eerlijk is eerlijk Dr. WH Velema , raakte wel de kern waar het om gaat !
Plaats reactie