Studentenvereniging

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Studentenvereniging

Bericht door freek »

refo schreef:
Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.

Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Dat is het hele probleem met de ger gezindte. We zijn uitgeworsteld. Alles staat op papier.
Alles wat er over theologie valt te weten weten we. En wij het beste.

Nu gaan we discussieren over waarover we gaan discussieren.
Dat is wel een beetje waar...

Wordt het nu niet eens tijd om ze op te gaan lossen? Of ben je er al mee bezig? Misschien kun je ons dan deelgenoot maken van je vorderingen. Want eerlijk gezegd, ik hoor liever wat het wel is, dan wat het niet is.
refo schreef:
Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.

Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Dat is het hele probleem met de ger gezindte. We zijn uitgeworsteld. Alles staat op papier.
Alles wat er over theologie valt te weten weten we. En wij het beste.

Nu gaan we discussieren over waarover we gaan discussieren.
Beste refo,

Ik heb je door de tijd nogal wat problemen, die er jouws inziens zijn in de gereformeerde gezindte, horen benoemen.
Erasmiaan schreef:Wordt het nu niet eens tijd om ze op te gaan lossen? Of ben je er al mee bezig? Misschien kun je ons dan deelgenoot maken van je vorderingen. Want eerlijk gezegd, ik hoor liever wat het wel is, dan wat het niet is.
Ja helemaal mee eens! Al veel te vaak heb ik van onze kansels gehoord welk geloof het allemaal niet is.
Overigens denk ik dat refo best wel een oplossing weet, maar misschien ziet niet iedereen dat als dé oplossing.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

refo schreef:
Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.

Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Dat is het hele probleem met de ger gezindte. We zijn uitgeworsteld. Alles staat op papier.
Alles wat er over theologie valt te weten weten we. En wij het beste.

Nu gaan we discussieren over waarover we gaan discussieren.
Zeg refo, allemaal ware dingen hoor. Maar je bent het er toch hopelijk wel mee eens dat er nogal een verschil is tussen theologische discussie over de mazen van het net of de discussie of je buiten Jezus om zalig kunt worden!? Zoals gezegd, ik vind het allemaal oprechte zorgen. We weten het theoretisch te goed, we zijn uitgeworsteld, etcetera. Maar die bezwaren betekenen niet meer dat je nèrgens meer zekerheid over mag en kan en zelf moet hebben. Met deze kern staat of valt het christendom.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Als ik dit lees deel ik de bezorgdheid zoals die er is vanuit de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten.
Kun je concreet maken waarin Erasmiaan?
http://www.refdag.nl/artikel/1337346/We ... satie.html
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Christelijke studenten moeten vooral de eigen traditie bestuderen, aldus een drietal bestuursleden van Depositum Custodi (RD van donderdag). De CSFR-leden August Eckhardt en Geert Schipaanboord zijn het niet eens met deze reactie op hun eerdere artikel. Jezelf verdiepen in de argumenten van anderen hoeft niet ten koste te gaan van bestudering van eigen traditie.

Een discussie die aanvankelijk begonnen is als reactie op het oordeel van de synode van de Gereformeerde Gemeenten over de koers van de CSFR, wordt door de bestuursleden van Depositum Custodi (DC) aangegrepen om te stellen dat het verdiepen in andermans argumenten ten koste gaat van de bestudering van de eigen traditie. Of dat een verwijt is aan het adres van de CSFR, wordt niet zwart op wit gezegd. Het feit dat zij als andere reformatorische studentenvereniging zich in deze discussie mengen met een reactie van deze inhoud, zegt echter voldoende.

Het is waar dat kennis van de eigen traditie nodig is om op een goede manier de confrontatie met ’de buitenwereld’ aan te gaan. Wie niets weet van het eigen belijden, heeft ook niets te vertellen aan zijn ongelovige buurman. Van de lijst met belangrijke denkers uit de eigen traditie die door de DC-bestuursleden wordt aangedragen, zijn velen het onderwerp van studiekringen op onze vereniging. De canon van waardevolle werken uit de traditie is wat ons betreft daarmee echter nog niet gesloten, de canon van de Bijbel wel. Daarom is het goed dat we in verenigingsverband ook bij dat boek beginnen.

Een aantal van de genoemde denkers schuwde niet het reformatorische volksdeel kritisch de spiegel voor te houden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Van Ruler en zijn bekende rede ”Ultra-gereformeerd en vrijzinnig”. Zo kan een ruim studie- en uitnodigingsbeleid juist tot verdieping en aanscherping van de eigen traditie leiden.

Het is echter niet juist dat het verdiepen in de argumenten van de ander ten koste gaat van de bestudering van eigen traditie, zoals gesuggereerd wordt. In dergelijke valse tegenstellingen moeten we ons niet laten manoeuvreren.

Monopolie
Een van de doelen van de CSFR is „de bestudering van de diverse levens- en wereldbeschouwingen in het licht van de gereformeerde beginselen.” Dat geeft precies de verhouding weer; de gereformeerde belijdenis is het vertrekpunt voor de bestudering van andere overtuigingen. Die bestudering vindt plaats in een continue wisselwerking tussen de eigen overtuigingen en omringende opvattingen die op een seculiere universiteit te horen zijn. Andere overtuigingen verdienen ook bestudering. Als christenen hebben we wel een monopolie op de waarheid, maar niet op verstandig redeneren.

Het beeld van een studentenvereniging als bastion spreekt ons dan ook niet aan. Studeren binnen een bastion betekent vooral het slijpen van de wapens voor een denkbeeldige confrontatie met een denkbeeldige vijand, en dat heeft weinig zin. De poort van het bastion moet open, wil de reformatorische traditie tot een echte belijdenis worden.

De auteurs zijn respectievelijk landelijk preses en lid van de CSFR.
Bron: refdag.nl
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door Erasmiaan »

Een van de doelen van de CSFR is „de bestudering van de diverse levens- en wereldbeschouwingen in het licht van de gereformeerde beginselen.” Dat geeft precies de verhouding weer; de gereformeerde belijdenis is het vertrekpunt voor de bestudering van andere overtuigingen.
Dit is dus blijkbaar juist niet zó. De bestudering van de diverse levens- en wereldbeschouwingen staat voorop, en daarachter komt: in het licht van de gereformeerde beginselen. In plaats van: vanuit de basis van de gereformeerde beginselen andere beschouwingen bestuderen (zoals ze wel overigens daarna, maar mijns inziens onterecht verklaren).
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jager »

Erasmiaan schreef:
Een van de doelen van de CSFR is „de bestudering van de diverse levens- en wereldbeschouwingen in het licht van de gereformeerde beginselen.” Dat geeft precies de verhouding weer; de gereformeerde belijdenis is het vertrekpunt voor de bestudering van andere overtuigingen.
Dit is dus blijkbaar juist niet zó. De bestudering van de diverse levens- en wereldbeschouwingen staat voorop, en daarachter komt: in het licht van de gereformeerde beginselen. In plaats van: vanuit de basis van de gereformeerde beginselen andere beschouwingen bestuderen (zoals ze wel overigens daarna, maar mijns inziens onterecht verklaren).
Volgens mij gaat het alleen maar over de klemtoon. Er wordt kennelijk gewoon al een stevige gereformeerde basis voorondersteld.

Naar analogie van jouw redenering zou je nl. met hetzelfde recht kunnen stellen dat elke bewering die eindigt met '...op grond van Gods Woord.' ondeugdelijk is. In plaats daarvan zou er moeten hebben staan: 'Op grond van Gods Woord...' enz.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door Erasmiaan »

Jager schreef:
Erasmiaan schreef:
Een van de doelen van de CSFR is „de bestudering van de diverse levens- en wereldbeschouwingen in het licht van de gereformeerde beginselen.” Dat geeft precies de verhouding weer; de gereformeerde belijdenis is het vertrekpunt voor de bestudering van andere overtuigingen.
Dit is dus blijkbaar juist niet zó. De bestudering van de diverse levens- en wereldbeschouwingen staat voorop, en daarachter komt: in het licht van de gereformeerde beginselen. In plaats van: vanuit de basis van de gereformeerde beginselen andere beschouwingen bestuderen (zoals ze wel overigens daarna, maar mijns inziens onterecht verklaren).
Volgens mij gaat het alleen maar over de klemtoon. Er wordt kennelijk gewoon al een stevige gereformeerde basis voorondersteld.

Naar analogie van jouw redenering zou je nl. met hetzelfde recht kunnen stellen dat elke bewering die eindigt met '...op grond van Gods Woord.' ondeugdelijk is. In plaats daarvan zou er moeten hebben staan: 'Op grond van Gods Woord...' enz.
Ik constateer enkel dat het frappant is dat ze een leus hebben, die als je hem objectief bekijkt zonder context, de nadruk heeft liggen op het bestuderen van andere overtuigingen. In ieder geval komt de volgende verklarende zin op mij over als precies het tegenovergestelde.
GeveeR
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2006, 14:26

Re: Studentenvereniging

Bericht door GeveeR »

Beste Jongere,

Bevalt het een beetje op dispuut Ichthus? Aan dat logo bij je naam te zien wel ;)


Als ik zo na driekwart jaar weer eens dit topic bekijk en maar liefst 11 pagina's door heb te scrollen, valt me ten negatieve op dat er zo hard tegen elkaar ingegaan wordt (wat ook al door een mod is opgemerkt) en dat een aantal mensen blijkbaar praat vanuit onwetendheid (niet lid geweest van CSFR of DC etc) en dan dingen zeggen op basis van wat ooit gehoord of gelezen is. En dat is jammer.

Afgaand op het artikel in het RD over GG-CSFR valt het op dat er ongezouten uitspraken over de CSFR in staan. Er wordt niet toegelicht of, en zo ja, deze in een context staan. Dat lijkt me om te beginnen erg matig van het RD, hoewel het de nieuwswaarde wel flink verhoogt, waarvan ook akte. Maar denk ik dan, laten we vooral positief blijven, het gesprek blijven zoeken en zaken die echt onterecht zijn in liefde aan de orde stellen. Dat is de toon die ik zie bij August en Geert (schrijvers van beide artikelen).

Er gebeuren dingen op de CSFR die niet goed zijn, dat is helaas waar en daar moeten we tegenin blijven gaan (trek rustig je mond open op de vereniging Jongere!). Maar er gebeuren, naar wat ik er in 5 jaar tijd gezien heb, meer dingen die heel goed zijn. Er worden christenen gevormd die straks in de maatschappij kunnen staan. Die durven getuigen van de hoop die in hen is, die in de stad blijven wonen omdat de nood daar zo ontzettend groot is en daar christenen zo hard nodig zijn. En op DC gebeuren ook deze dingen, dat hoor ik genoeg van een goede vriend die daar al jaren lid is.

Laten we elkaar in liefde vermanen en opbouwen. Treedt vooral in dienst van Gods Koninkrijk en dan komt er wellicht nog wel een studentenvereniging om de hoek kijken die daarbij opbouwend kan zijn (voor studenten dan).

Hartelijke groet,

Gerrart
JJBosman
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2008, 22:10

Re: Studentenvereniging

Bericht door JJBosman »

waarom dit eeuwige gezeur? mijn excuses hoor, maar bijvoorbeeld in de artikele in het RD wordt nara vorne gehaald dat er een pastoor als spreker is uitgenodigd... Is dat direct verkeerd? Is het juist niet leerzaam (onder andere om je te wapenen) ook andere visies op het Christelijk geloof te zien!?

Als je daden verantwoord kunnen worden!?!?

ik raadt u allen aan: stop deze discussie, want ik zie hierin meer het werk van satan dan in het feit dat er een pastoor langs komt een lezing houden... tweedracht binnen de gemeente??? helaas...

oordeelt niet voordat u geoordeeld worde ;)
Prijst Adonaï!
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Studentenvereniging

Bericht door David J »

Hoi Bosman

Aan de taalfouten te zien heb je je post niet nagekeken voor je op 'Bevestig' drukte, en aan de toon te zien was je kwaad of geergerd toen je hem typte. Dat is dubbel onverstandig. Even ademhalen, tot tien tellen en herlezen helpt. Het is tenslotte de toon die de muziek maakt.

En als je Bijbelteksten aanhaalt, doe het dan svp correct.

Groet,

David
Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Re: Studentenvereniging

Bericht door mentos »

Ik heb de laatste dagen zeven jaargangen DC gelezen... :super
M'n vader is lid van RRQR (of is het RQRR?), ik ga vragen of hij nu weer een abonnement op DC gaat nemen, want ik geniet er echt van! :livre :livre :livre
En wie weet, over twee jaar :)
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Plaats reactie