Kraamperikelen...

Daphne

Bericht door Daphne »

In de kraamzorg kom je iedereen tegen. Iedereen, van jong tot oud, van arm tot rijk, van onzeker tot TE zeker. Allerlei soorten pluimage komt in 1 jaar voorbij. Ik denk dat ik ondertussen wel zo´n beetje elk ´type´ wel gehad heb. Dat roep ik al een poosje, maar toch kom ik regelmatig hier op terug.
Niet al te lang geleden had ik het thuis over ´linnentasjes mensen´, van die ´computerbeurs mensen´, vaak herkenbaar aan hun linnentasje en bril. Oké, ik generaliseer maar ik denk wel dat een ieder me begrijpt.

Zo was ik laatst in een gezin, daar hingen overal linnentasjes en meneer had een bril… Niets mis mee hoor! Gezellige lui, boekenkasten vol wetenschappelijke literatuur over van alles en nog wat, de hele dag radio 1 aan… Niets mis mee, alleen hun wezen voorspelbaar. Het waren basis mensen, gewoon zijn, oude shirts en niets strijken. Gewoon, linnentasjes mensen dus!

Wat ik soms zo confronterend vind is het schrijnende verschil tussen (*ook geestelijk) arm en rijk. Zo wandel je in een giga grote woonboerderij, zeer veel luxe. Zo ben je in een donkere flat waar Somalische medelanders wonen en alle eindjes aan elkaar moeten knopen….

Familie Sharif uit Somalië, eerste kindje, bij voedselbank bekend, woont samen met haar man en moeder in hartje Rotterdam. Gisteravond op mijn vrije avond ben ik gebeld. Ze hadden een ‘aflos’ voor me. Ik krijg de gegevens door, zet mijn wekker op tijd en ga slapen. Het is rond 8.30 als ik met mijn auto de straat in rij. Het blijkt een wat verpauperde straat te zijn. Ik parkeer mijn auto en zoek het juiste nummer. Het blijkt een appartement te zijn op de 2e etage. Ik bel aan en bzzzzzzzzzzzzzzz, de deur wordt open gedrukt. Ik loop het trappenhuis in, een rommeltje. Het trappenhuis benauwd me, totaal geen daglicht, kleine trappetjes en een niet al te aangename lucht hangt er. In de hoeken van het trappenhuis liggen papieren en blikjes… Ik loop naar de 2e etage. De deur is nog gesloten, ik bel aan maar merk dat de bel het niet doet dus klop ik.

Er word open gedaan door een zwarte man. Ik groet, stel me voor en feliciteer hem. Het blijkt Abdul te zijn, de broer van ‘mevrouw’. Ik stap binnen waar alles donker is. Ik trek mijn schoenen uit want had doorgekregen dat deze mensen Moslim zijn. Abdul was inmiddels verdwenen en ik sta daar in mn eentje mn schoenen uit te trekken.

Als ik mijn schoenen uit heb, zie ik de woonkamerdeur open gaan. Daar staat een jonge vrouw, traditioneel gekleed in Somalische kledij en elegant een grote hoofddoek om haar hoofd gewikkeld. Ik begroet haar en stel me voor. Sharina, 24 jaar, eerste kindje, een mooie huidskleur, niet al te licht, niet al te donker. Sharina werd gevolgd door 2 vrouwen, zo’n beetje even oud. Het blijken haar zus en vriendin te zijn. We kletsen wat (in de nog altijd donkere gang) en gaan gauw naar het mooie kindje kijken!

Het is echt een plaatje dit kleine mooie ukkepukkie, zwarte haartjes, bolle wangetjes! Het ligt lekker te slapen in een zeer donkere babykamer. Het bed van Sharina staat in de babykamer, op klossen! Sharina begint meteen met een spervuur van vragen. Hoe kan ik mn kindje aan het dag en nacht ritme wennen? Het huilt alleen maar ‘s nachts en overdag is t zo’n schatje. Hoe krijg ik dat omgewisseld?! Hoe moet ik het doen met eten, wanneer moet hij een schone luier, ik heb pijn in mn buik als ze bij me drinkt is dat normaal en is het…

Ik trek de gordijnen open en kijk direct bij de overburen naar binnen… Daglicht is belangrijk voor een baby, anders kan deze nooit weten wanneer het nu dag en wanneer het nu nacht is. In de kamer hoor ik drukte, hij lijkt helemaal vol te zitten. De zus en vriendin verdwijnen naar de keuken en komen even later met een groot dienblad met kopjes thee en koekjes aan.

We bespreken het een en ander en ik voer (*met de deur op slot) de controles uit bij haar. Sharina is besneden en is heel bang dat het allemaal ‘niet goed zit daar’… Ik check, alles prima. (*sorry heren). Ik moest eigenlijk direct aan Ayaan Hirsi Ali denken… vreselijk!!! Gelukkig is het baby’tje een manneke… Niet dat dit het minder erg maakt, maar toch…!!

Ik geef Sharina de nodige instructies en loop de woonkamer in. Deze is inderdaad helemaal vol met neven, nichten, oma en een stel zussen. Het is een gezellige drukte!

Ik schrijf het zorgplan, maak badkamer en toilet schoon, klets nog wat met Sharina en de 3uur zijn alweer omgevlogen. Ik ga naar mn volgende 3uurzorg!

De volgende ochtend, ik bel. Het blijft lang stil, bel nog een keer en hoor een klein stemmetje door de intercom. Ik zeg dat ‘ik het ben’ en de deur wordt open gedaan. Ik loop de trappen op en zoek de voordeur. De gang is wederom pik donker. Ik zoek het lichtknopje… en Sharina… deze blijkt haar bed weer ingedoken te zijn, dekens over haar hoofd en met haar rug naar de deur toe. ‘Ik heb zo slecht geslapen’ hoor ik van onder de dekens vandaan komen. Het hele huis in ruste, het is al 09.00uur. Ik vraag of ik een kopje thee voor Sharina kan maken. Hier moest ze even over denken… en stemt dan toe. Ik loop de keuken in, welk een open verbinding heeft met de woonkamer. In de woonkamer ligt oma, op een matras op de grond… in dromenland…

Het is 11.30 en oma is amper te bewegen haar matras te verlaten. Sharina heeft tot 10.30 met de dekens over haar hoofd gelegen en rond 10.45 toch maar eens gaan douchen… Ik heb intussen mijn zorgplan geschreven, de badkamer schoongemaakt, bedacht wat ik nu toch weer zou moeten doen in die drie uur… Sharina zit in de woonkamer, zonder hoofddoek. Ze heeft grappig kort krullend haar!

De bel gaat, ik druk de deur ´gewoon open´ voor beneden. Ik zet de voordeur open en loop naar de woonkamer. ´t zal zus wel zijn. We horen even later een mannenstem. Sharina zet grote ogen op en zegt rap dat ik even moet gaan kijken wie het is en snel haar hoofddoek moet pakken uit haar slaapkamer... Ik loop naar de deur, het blijkt ´Mo´ te zijn, met een grote rugzak op zn rug stapt hij de deur in. ´Mo´, oke, dat is dus gewoon de broer van Sharina... Blijkt niet te zijn, Sharina gooit elegant haar hoofddoek om dr hoofd en zegt dat ´Mo´ mag doorlopen. Hij loopt naar de keuken. Sharina vertelt me dankbaar dat hij altijd zo lief is om boodschappen voor haar te doen bij de Supermarkt.

Pas later begreep ik wie ´Mo´ was. De voedselbank...

Ukkepukkie mag in bad. Dan zijn de 3 uur voorbij…

Opgelucht dat deze lange ochtend van 3 uur er weer op zit, trek ik de deur achter me dicht. Op naar de volgende 3 uur….

Daphne

(*Ps. Alle namen & enkele details zijn veranderd!)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Geweldig verhaal, zonder meer!
Heel mooi, hoe je die tegenstellingen beschrijft.
Nog even, en de Terdege staat bij je op de stoep voor een column... :wink:
Daphne

Bericht door Daphne »

Bijzondere mensen.

Wat ik al eerder schreef, je komt echt iedereen tegen in de kraamzorg! Van super vriendelijk tot bijzonder vreemd en onaardig! Zo zijn er mensen die je niet snel vergeet. Bijzondere mensen waarbij het bijzonder goed klikte. Zo herinner ik me nog goed een gezin uit mijn stage periode, nu inmiddels zo´n 7jr terug. Het was een mooi en groot huis. Eerste kindje, gezellige tijd!!! Fruithapjes, middagdutjes, ´avondpraatjes´, ´luier check´s´ etc.! Onderlaatst kreeg ik nog via een bekende internetsite een uitnodiging van deze desbetreffende kraamvrouw, we mailen nu zo af en toe!

Wat is mijn ´doel´ van mijn werk? Mensen een onvergetelijke kraamtijd geven, zo’n tijd waarop ze heerlijk terug kunnen kijken. Zelfs als bejaarde van een jaar of 75 in een verzorgingshuis! Ze hoeven mijn naam niet te onthouden, zelfs hoe ik er uit zie hoeven ze niet te onthouden… maar wel dat het een fijne, warme, zorgzame, rustige, relaxe, gezellige, gelukkige, niet altijd even roze maar toch wel zo af en toe, kraamtijd is!

Hoe graag ik ook mijn doel wil nastreven… Dit lukt niet altijd even goed. Zo kunnen omstandigheden uiterst beroerd zijn. Zo kom je ook in gezinnen waar alleen een moeder is… en de vader de benen genomen heeft. Zo kom je ook meisjes die zwanger zijn geraakt door one night stands… Zo kom je ook mensen tegen die waarbij het voor de vrouw het eerste kindje is en voor de man een ´meerder kindje´! Ook mensen uit veel verschillende culturen en landen. Het hele bijzondere van mijn werk is dat je achter (letterlijk & figuurlijk) elk deurtje mag kijken.

Soms zijn er mensen die niet te snappen zijn. Zo zijn er mensen die zwaar gepikeerd zijn als je ze corrigeert tijdens het verzorgen van de baby, met als uitwerking… mij een dag of 3 negeren! Zo zijn er ook mensen waarbij je niets mag doen ‘alleen zorgen voor moeder en kind’. Als alles goed gaat ben je snel klaar met het verzorgen van moeder en kind en dus kan je best een stofzuiger pakken tussen het kletsen door… Als je dit dan toch stiekem doet… krijg je te horen ‘ik voel me er niet zo goed bij’. Zo ook met de vaatwasser en het zetten van koffie… Heerlijk relax zou je denken maar als je dan 5.5 a 6 uur vol moet maken dan krijg ik toch lichtelijk paniek aanvallen!

Ook het andere uiterste kom je tegen. Zo was ik een aantal jaren geleden net begonnen met werken, het was een smerig kleverig huisje… met nadruk op smerig en kleverig. Ik naïef dat ik was, heb de boel opgeruimd en het hoognodige schoongemaakt (*kleverige aanrechten met putjes die verstopt zitten met het eten van een dag of 3, kleverige trapleuningen, tv meubels waar je viezerik op kan schrijven en wasmand die helemaal overstroomde leeggewassen…)! De badkamer, 1 grote chaos… Ach, ik was de beroerdste niet, heb de badkamer schoongemaakt en alles gesorteerd, schone was (*handdoeken opgerold en in de kast gelegd) van de vuile was gescheiden (*vieze onderbroeken die er al een aantal dagen lagen). Ook de vieze wattenstaafjesverzameling belandde in de prullenbak! Het programma bestond nog niet maar ik zou zo mee kunnen doen met de 2 dames van ‘Hoe schoon is jouw huis’! Geen enkel bedankje achteraf… Mevrouw ZAG het niet eens… Bijzondere mensen!

Zo was ik ook bij een couveusenazorg. Ik mocht dag 10, 11 en 12 voor deze happy family zorgen! Het waren eind dertigers, eerste kindje! In 3 dagen vertellen wat je anders in 8dgn doet, is gewoon enorm veel. Heb deze drie dagen veel info gegeven, maar het was dan ook het eerste kindje. Sloot ik de zorg af… werd ik tijdens mijn eind evaluatie door meneer verzocht niet meer informatie te geven… Dat terwijl ik een eind check deed of alles behandeld was… Ik zat met n mond vol tanden, heb geantwoord dat t mij niets uit maakte en dat bij mij alle info al bekend was…. Mevrouw corrigeerde meneer en wilde dat ik verder ging… Klein detail… ik zat al n uur over ‘de uren’ heen en dus zat daar in mijn vrije tijd… zonder dat ik deze uren mocht schrijven… Tja, bijzondere lui heb je toch soms!

Zo zijn er ook mensen waarbij je vooraf al n vooroordeel over hebt... ik kreeg eens n telefoontje van t kraamcentrum. De gegevens kreeg ik door... mn collega die er zat, is 'gillend' weggelopen... omdat de kinderen (*van 7 en 9) haar dikke trol hebben genoemd... :shock: :o :lol: allright... Dus ik als blanko blaadje er naar toe gegaan... het eerste aanblik van het gezin leek echt vreselijk. Enorm getat2eerd, piersings overal waar jeje bedenken kan... en meneer zag er uit als n echte fyenoordsuporter... dit ging niet meevallen dacht ik.... Uiteindelijk, waren het schatten van mensen, niet mijn type's.. maar super leuk om bij te kramen! Leerzaam ook. Ik leerde daar onderandere dat ik echt NIET op mijn vooroordelen af moet gaan...!

Sommige mensen blijven je bij, maar sommigen… ben ik tijdens mijn vrije dagen alweer vergeten… en sommige mensen… zou ik willen vergeten…!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

daphne, je moet echt een boek gaan schrijven!!!!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Nee, Daphne moet hier blijven schrijven... :!:
Ariene

Bericht door Ariene »

Daphne,

Heerlijk om zo weer eens een stukje mee te maken!
Wat een mooi werk!!

Bedankt dat je het met ons wil delen
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Heet jij niet toevallig Deckers van achteren? :wink:
Heerlijk Daphne, hoe jij kan schrijven. Je hebt talent!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:Heet jij niet toevallig Deckers van achteren? :wink:
Heerlijk Daphne, hoe jij kan schrijven. Je hebt talent!
zeker weten
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Daphne

Bericht door Daphne »

:D Dank voor jullie woorden :D
JolandaOudshoorn schreef:Heet jij niet toevallig Deckers van achteren? :wink:
Zie ik er zo uit dan? :roll:
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

kan ik niet een weekje met je mee op stage, lijkt me super
mentos

Bericht door mentos »

Super leuk gedaan, Daphne!!!
Plaats reactie