Woudenberg/Scherpenzeel

Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Woudenberg/Scherpenzeel

Bericht door Genade door recht »

Ik heb vernomen dat er in de OGG te Woudenberg problemen zijn alsook in de GGiN te Scherpenzeel. Gedeelten van deze gemeenten schijnen nu samen te komen in een schuur, waar men preekleest, maar men heeft ook al eens ds. Ippel voor laten gaan.

Aldus de geruchten.

Wie kan mij er iets meer over vertellen?

Ik onderken dat dit gevoelig kan liggen, zoek ook geen meningen over de juistheid van iemands visie, maar ben wel 'gewoon' benieuwd of (iemand weet dat) dit een nieuwe gemeente wordt, en zo ja, waar en bij wie, waarom, etc. Laten we de moderators niet teleurstellen en waardige reacties posten, want die sluiten het topic vrij vlot. En er is natuurlijk altijd een mogelijkheid tot PB.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Waarom wil je het weten?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Woudenberg/Scherpenzeel

Bericht door henriët »

Genade door recht schreef:Ik heb vernomen dat er in de OGG te Woudenberg problemen zijn alsook in de GGiN te Scherpenzeel. Gedeelten van deze gemeenten schijnen nu samen te komen in een schuur, waar men preekleest, maar men heeft ook al eens ds. Ippel voor laten gaan.

Aldus de geruchten.

Wie kan mij er iets meer over vertellen?

Ik onderken dat dit gevoelig kan liggen, zoek ook geen meningen over de juistheid van iemands visie, maar ben wel 'gewoon' benieuwd of (iemand weet dat) dit een nieuwe gemeente wordt, en zo ja, waar en bij wie, waarom, etc. Laten we de moderators niet teleurstellen en waardige reacties posten, want die sluiten het topic vrij vlot. En er is natuurlijk altijd een mogelijkheid tot PB.
(scherpenzeel is me niet bekend, weet wel dat mensen uit ogg wberg naar gg scherpenzeel zijn gegaan)

WAt betreft oud ger gem dat is inderdaad juist. Een gedeelte van de gemeeteleden is eruit, en leest nu zelf.
Ik weet niet jouw reden waarom deze vraag. Misschien is het handig om de personen zelf te bellen?? Dat is het 'zuiverst'
(ben overigens alleen bang dat het heeft te maken met personen, die al eerder in kerken problemen hebben gegevem, dus t is wellicht wat moeizaam daar op een forum over te gaan schrijven, vandaar dat ik zeg, bel de betreffende personen op, wanneer je het persé weten wilt, zowel de kerkenraad ogg als de personen die eruit gingen)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Bel Peter R de Vries.
Die zoekt het vakkundig uit.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

Gian schreef:Bel Peter R de Vries.
Die zoekt het vakkundig uit.
istie ookvan de inquisitie dan? :mrgreen:
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Woudenberg/Scherpenzeel

Bericht door freek »

Genade door recht schreef:Ik heb vernomen dat er in de OGG te Woudenberg problemen zijn alsook in de GGiN te Scherpenzeel. Gedeelten van deze gemeenten schijnen nu samen te komen in een schuur, waar men preekleest, maar men heeft ook al eens ds. Ippel voor laten gaan.
Zou zijn voor ds Ippel als het wat meer dan 15 mensen zijn. Kan tie eventueel promoveren.
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: Woudenberg/Scherpenzeel

Bericht door Jager »

freek schreef:Zou zijn voor ds Ippel als het wat meer dan 15 mensen zijn. Kan tie eventueel promoveren.
-1
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

- Spreek met respect over ambtsdragers.
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Bericht door Genade door recht »

[quote="Unionist"]Waarom wil je het weten?[/quote]


Ik heb interesse in de (kleine) kerk'geschiedenis', maar eergeschillen hoeven wat mij betreft niet uitgemeten te worden. Ik mag toch wel vragen wat hier de oorzaak van is, een leergeschil, of wat dan ook.
Bovendien maak ik deel uit van 1 van de 2 betreffende kerkverbanden, maar dan elders in het land.
Gewoon interesse, hoor.

M.v.g.,
GdR
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Tiberius schreef:- Spreek met respect over ambtsdragers.
Ambtsdragers?? Kan er geen bekennen in dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De naam "Ippel" wordt genoemd. En ik denk dat jij hem niet als ds. erkent. Maar dan nog:
RD Kerkredactie Geplaatst: 29-12-2005 | 08:52

WERKENDAM - De gereformeerde gemeente in Nederland te Werkendam heeft zich eerder dit jaar losgemaakt van het kerkverband.

Over de redenen voor de losmaking wil de kerkenraad geen mededelingen doen. De gemeente gaat verder als ”vrije gereformeerde gemeente in Nederland”.

Op zondag 11 december hebben twee kerkenraadsleden de enige ouderling van de gemeente, B. G. Ippel, bevestigd tot predikant. De zondag daarop doopte ds. Ippel zeven kinderen.

De gemeente werd geïnstitueerd op 1 februari 1984. Per 1 januari 2004 telde de gemeente 29 leden en 44 doopleden. Het achterliggende jaar zijn enkele gezinnen overgegaan naar de gereformeerde gemeente in Nederland te Leerdam.
Dus mocht ds. Ippel onrechtmatig dominee zijn, is hij toch nog ouderling en dús ambtsdrager.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Hij was ouderling en is geen dominee.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Bericht door Gijs83 »

[quote="Kislev"]Hij [b]was[/b] ouderling en [b]is[/b] geen dominee.[/quote]

Wat is hij dan wel?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Kislev schreef:Hij was ouderling en is geen dominee.
Dan is hij lerend ouderling.

Maar waar doen we moeilijk over. In eigen kring wordt hij erkend als dominee, laten we hem dan dominee noemen. We noemen de paus ook geen "meneer Ratzinger".
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Unionist schreef:
Kislev schreef:Hij was ouderling en is geen dominee.
Dan is hij lerend ouderling.

Maar waar doen we moeilijk over. In eigen kring wordt hij erkend als dominee, laten we hem dan dominee noemen. We noemen de paus ook geen "meneer Ratzinger".
Elders op dit forum is de kwestie ds Ippel al breed uitgemeten. De conclusie was toen dat omdat hij in eigen kring erkend wordt als predikant dat er dan ook zo over gesproken moet worden, ook al is die eigen kring slechts een gemeente van 15 leden. Ook de RD kerkdiensten wordt naar hem als ds gerefereerd. Ik zou willen voorstellen de zaak Werkendam niet verder te bespreken in de topic Woudenberg.
Atze
Gesloten