Bijbel cultuur?

rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Ik geloof niet dat de zaken die in de kerk vanuit de cultuur belangrijk zijn voortkomen uit een drang tot het doen van goede werken. Het is op een bepaalde manier gegroeid. Het is eerder: "wordt deze wereld niet gelijkvormig maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds", al zal er altijd kaf onder het koren zijn.

Het gebeurt echter helaas ook dat mensen worden afgerekend op het anders beleven van de culturele wetjes in de geref. gezindte. Heb ik zelf soms ook een handje van. En wie niet...
sochrio

Bericht door sochrio »

Wat ik bedoel is dat je je in feite alleen maar aan die 2 geboden hoeft te houden ( Nou ja, alleen maar, er is niemand die dar kan, maar ik bedoel alleen maar in die zin dat de rest van de geboden eigenlijk ondergeschikt zijn).
Weet je, ik denk dat God er niet zo zwaar aan tilt of je nu als vrouw een broek of een rok draagt, of dat je wel of geen hoed ophebt, of dat je lang of kort haar hebt. Daar gaat het allemaal niet om.
Het gaat om het geloof in Christus, als enige Zaligmaker. Dat Hij onze Redder is, daar gaat het om. God kijkt niet naar de buitenkant, maar naar het hart. Dus als jij jouw levensstijl voor God kunt verantwoorden, dan is het goed.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door sochrio
Wat ik bedoel is dat je je in feite alleen maar aan die 2 geboden hoeft te houden ( Nou ja, alleen maar, er is niemand die dar kan, maar ik bedoel alleen maar in die zin dat de rest van de geboden eigenlijk ondergeschikt zijn).
Weet je, ik denk dat God er niet zo zwaar aan tilt of je nu als vrouw een broek of een rok draagt, of dat je wel of geen hoed ophebt, of dat je lang of kort haar hebt. Daar gaat het allemaal niet om.
Het gaat om het geloof in Christus, als enige Zaligmaker. Dat Hij onze Redder is, daar gaat het om. God kijkt niet naar de buitenkant, maar naar het hart. Dus als jij jouw levensstijl voor God kunt verantwoorden, dan is het goed.
Denk je nu niet teveel vanuit de mens? Wat wij kunnen verantwoorden!!!! Is het niet 'verstandiger' om Gods Woord na te volgen? En nogmaals alle andere wetten zijn een uitwerking van de 2 grote geboden. Het is een invulling, dus denk er alstublieft niet te lichvaardig over! Laten we toch Gods Woord spreken in heel ons leven en op alle punten.
sochrio

Bericht door sochrio »

Ja, okee, Gods Woord navolgen, maar het zal je inmiddels toch wel duidelijk zijn dat ieder Gods Woord weer anders interpreteert. Volgens mij ontkom je er niet aan om bij jezelf te blijven. Bovendien zei ik dat je het voor God moet kunnen verantwoorden. Daarmee bedoel ik dat je in het gebed dit voorlegd aan God en heel bewust, op grond van Gods Woord een keuze probeert te maken. Het gaat om de afhankelijkheid van God. Je moet jezelf dus niet de vraag 'Wat denk ik hierover?' stellen, maar: Hoe zou God hierover denken?
Sorry dat ik daarin niet helemaal duidelijk was.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als God in Zijn Woord duidelijk aangeeft waarom er iets moet worden gedaan (bijvoorbeeld de scheppingorde), dan kunnen we er niet om heen. Als we er wel om heen gaan, dan doen we afbreuk aan het Woord. Dan gaan we de punten met een diepere achtergrond als niks achten en dat is volgens mij het begin van de schriftkritiek. Kijk maar eens naar het verleden!
Plaats reactie