Liturgie

de Paus

Bericht door de Paus »

En om dan nog maar te zwijgen van al die psalmen die zelden of nooit worden gezongen!
de Paus

Bericht door de Paus »

Dit topic gaat over de liturgie van een kerkdienst. Hoe moet die er idealiter uitzien? Mag een predikant varieren in bijvoorbeeld de wetslezing, geloofsbelijdenis, en liedkeuze?

de paus
Ruth

Bericht door Ruth »

juist rinie en jelle
God kijkt hoe we zingen God kijkt in ons hart en ik weet uit eigen ervaring dat je ook heel langzam kunt zingen zonder te weten wat je zingt.
ook merk ik dat de kerken die om het snelst zingen nou niet bepaalt de kerken zijn die de banken vol kunnen houden
ik kom wel eens in een evangelisch samen komst en daar worden de liederen (het zij ritmisch) nog wel eens heel wat rustiger gezongen.
ook ben ik een voorstander van staand zingen
hoe denken jullie daar over??
Ruth

Bericht door Ruth »

paus

ik vind dat de kerkdiensten best een wat vrijer karakter mogen krijgen
wat meer in afhankelijkheid van de Geest (zoals de vergadering)
het lijkt soms wel of sommige dominees op de automatische piloot staan het eerste half uur
Christina

Bericht door Christina »

1 Corinthe 14:26 ¶ Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een [vreemde] taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;

Zo ging het er in de NT kerk aan toe. Vrij informeel, lijkt mij,
Gebruikersavatar
Breekijzer
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Breekijzer »

Juist Ruth, het mag best wat anders in de eredienst. Ik geloof ook niet echt in de dominee die het laatste woord heeft. Het positieve van een ds. vind ik dat hij gestudeerd heeft. Maar ik vind dat het ook zou moeten kunnen dat meerdere broeders het woord mogen bedienen, net als in de vergadering en baptist of evangelische kerken. En dan niet 1 preek van een uur, maar 2 aparte preken in een uur. Als het goed is zijn we allemaal door de Heere geleerd en bekeert. En gezangen en geestelijke liederen zou ik toch ook wel zien zitten, natuurlijk met begeleiding van een combo(drum, fluit, keyboard, piano e.d.) Oh ja, dat staan bij het zingen vindt ik echt een goed idee, dat zou bij het bidden ook kunnen, vind ik!! Maar ja je stuit weer op de soms mooie maar ook vaak foute traditie's, ik geloof dat de duivel veel mensen in tradities laat geloven!!! Hup omver d'r mee!!!!! :cool:
sochrio

Bericht door sochrio »

Breekijzer en anderen, ik denk dat niet iedere vernieuwing goed is. Kijk ik behoor tot een grote kerkelijke gemeente. Het zou een zooitje worden als iedereen zomaar wat kon doen/zeggen. Natuurlijk, het kan allemaal best goed geregeld worden, soort preekrooster ofzo. Toch denk ik dat het goed is om vaste predikanten te hebben. Omdat zij meer theologische kennis hebben dan de doorsnee kerkganger.
In de kerkdienst moet naar mijn mening de preek centraal staan. We zijn juist verlost van die Roomse Kerk waar de liturgie een belangrijker plaats in nam dan de verkondiging van het Woord.
Ik vraag me af of de samenkomsten in de eerste NT-ische gemeente hetzelfde is als onze kerkdiensten. Ik zou zingen van allerlei liederen, voorgaan door broeders en dergelijke zaken niet op de zondagse diensten doen, maar gewoon op doordeweekse bijeenkomsten.
Ruth

Bericht door Ruth »

ik zeg ook niet dat er geen ambtdragers meer moeten zijn
natuurlijk heb je die nodig
en dat er één dominee praat vind ik ook niet verkeerd alleen moeten we af van dat angstig!! vast houden van een bepaalde volgorde omdat het dan een sleur kan worden.
ook mag gebed een wat grotere betekenis krijgen in een dienst en dan niet een dominee die in 20 minuten 25 keer het zelfde bid (met alle respect) maar dat er een vrij gebed is met de hele gemeente een ieder mag bidden (omde beurt) hardop. of een psalm opgeven als iemand daar behoefte aan heeft
dat er in ieder geval ruimte voor is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Hoi Allemaal,

Zelf heb ik een tijd bij de vergadering gezeten. Ik moet zeggen dat de liturgie (of de afwezigheid daarvan) me echt wel aanspreekt. Het lijkt dicht bij de Bijbel te liggen, wat daar gebeurt.

Aan de andere kant, ik zit nu in een hervormde gemeente waar grote verdeeldheid heerst vanwege liturgische veranderingen. Kijk alsjeblieft uit met het willen doorvoeren van veranderingen. Het is waarschijnlijk de verdeeldheid niet waard.

Aan de andere kant, mogen mensen die te vast zitten aan de traditie er wel eens op aangesproken worden, waar het echt om gaat. Maak van de liturgie geen sjiboleth van rechtzinnigheid.

Vaya con Dios,

parsifal
de Paus

Bericht door de Paus »

Kijk alsjeblieft uit met het willen doorvoeren van veranderingen. Het is waarschijnlijk de verdeeldheid niet waard.

Aan de andere kant, mogen mensen die te vast zitten aan de traditie er wel eens op aangesproken worden, waar het echt om gaat.
Hier haal je een moeilijkheid aan. Tis namelijk onbegonnen werk om bij mensen die vast zitten aan een bepaalde liturgie, die veelal verouderd is, verandering teweeg te brengen. Mij lijkt het goed om, wanneer er veranderingen worden doorgevoerd, dit stapsgewijs te doen. Niet van die grote sprongen, want dat werkt beroering in de gemeente in de hand.

Verder lijkt het me niet goed als iedereen zomaar inspraak kan krijgen in de liturgie. Daar is de liturgie te bijzonder voor. Niet iedereen kan maar een liedje laten zingen, omdat hij of zij dat zo mooi vind. Het moet passen binnen de liturgie, binnen de situatie, en binnen de tijd van het kerkelijk jaar.

de paus
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Paus,

De ware liturgie vind plaats buiten het kerkgebouw. Ik bestrijd ten sterkste de scheiding tussen het alledaagse leven en de eredienst. De orde van dienst moet geordend zijn, maar we moeten het ook niet al te bijzonder maken.

In de gemeente horen wij te staan als het huisgezin van God. Hierbij moet men niet te moeilijk doen over het opgeven van een lied ofzo, lijkt me ook wel Bijbels om hier ruimte voor te geven, ook het uitspreken van een gebed door mensen uit de gemeente zelf is iets waar ik achter kan staan (In grote gemeentes van meer dan 150 man wordt dit wel lastig). Nog wat betreft het opgeven van liederen, over het algemeen kiest men wel liederen die bij de dienst passen hoor. Als er een Bijbelgedeelte is gelezen zoekt vrijwel iedereen naar een lied dat daar betrekking op heeft.

Wat betreft het kerkelijk jaar, daar geloof ik niet zo in. Komt me over als een iets te strakke organisatie.

Vaya con Dios,

parsifal
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig naar jouw argumenten, Paus, waarom 1773 wél berijmt zouden zijn naar de ritmische versie daarvan. Ik heb Smelik dat zelf horen zeggen toen hij bij de VOGG was, en hij noemde een voorbeeld, ben ik nu alweer vergeten. Ik vind het helemaal niet raar dat het zo is.
De praktijk van het niet-rimische zingen is in de 17e eeuw in de kerken opgekomen omdat de mensen niet of nauwelijks konden zingen. Om het wat te vergemakkelijken zijn de voorzangers, zo makkelijk ging dat toen, overgegaan op het zingen van hele noten. En zo langzaam mogelijk.

Wat betreft de liturgie. Zoals je weet is de calvinistische traditie die van het Woord. Daaromheen zijn er enkele dingen bijgekomen die ook prima in het heilige karakter van de eredienst passen. Varieren daarin geeft wat mij betreft niet. Veel mensen zien echter een bijzonder noodzaak om een strak stramien te moeten hebben. Dat mogen ze van mij ook. Ik denk echter dat de cultuur echter ook zo strak is, dat er niet veel te veranderen valt aan de praktijk zoals die er nu is.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig naar jouw argumenten, Paus, waarom 1773 wél berijmt zouden zijn naar de ritmische versie daarvan.
Neem bijvoorbeeld psalm 130. Wanneer je deze op de orginele melodie ritmisch zingt, dan klinkt het zuiver. Ga je echter dezelfde noten opeens niet-ritmisch zingen dan klinkt (naar ik meen) de ene laatste noot van de eerste regel ontzettend vals.... rara, hoe kan dat? Het probleem is opgelost door 'm een halve noot te verlagen... Hetzelfde met de eerste regel van psalm 68. Die klinkt ritmisch wel goed, maar zo gauw je het niet-ritmisch gaat zingen dan is de een-na-laatste noot van de eerste regel wederom vals. Vraag de organisten maar die ene noot. Meestel spelen ze hier een akkoord waarbij je zowel de orginele, als de aangepaste noot kan zingen!

de paus
Plaats reactie