Vasten

Vasten ook wij op de een of andere manier?

Ja
3
13%
Deels
4
17%
Nee
15
65%
Anderszins
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Als ik me niet vergis zijn er ook redelijk wat mensen die vasten uit gezondheidsoverwegingen. Zonder ook maar een enkele religieuze overtuiging?
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

vasten kun je natuurlijk op verschillende manieren doen,
sober eten, geen luxe dingen, maar ook bepaalde dagen helemaal niet eten, alleen wat drinken.

in de praktijk valt het vaak niet mee, in de Bijbel staat dat je het niet openbaar moet doen, voor de mensen,
maar als ik geen koffie ofzo wil, moet ik gelijk met mijn vasten op de proppen komen.
Doe het maar eens, de tijd die je anders besteed aan eten , dan besteden voor bijbelstudie en gebed.
je staat er versteld van hoeveel tijd je op een dag aan eten verspild.

er zijn ook mensen, (orthodox) die geen dierlijke produkten gebruiken, maar sjonge dat valt niet mee om dan een lekkere maaltijd klaar te maken, en dat 40 dagen lang, geen eieren, melk , boter ed.
en toch hebben we met dit menu heerlijk gegeten vanmiddag...puur plantaardig.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Gabrielle schreef:vasten kun je natuurlijk op verschillende manieren doen,
sober eten, geen luxe dingen, maar ook bepaalde dagen helemaal niet eten, alleen wat drinken.

in de praktijk valt het vaak niet mee, in de Bijbel staat dat je het niet openbaar moet doen, voor de mensen,
maar als ik geen koffie ofzo wil, moet ik gelijk met mijn vasten op de proppen komen.
Doe het maar eens, de tijd die je anders besteed aan eten , dan besteden voor bijbelstudie en gebed.
je staat er versteld van hoeveel tijd je op een dag aan eten verspild.

er zijn ook mensen, (orthodox) die geen dierlijke produkten gebruiken, maar sjonge dat valt niet mee om dan een lekkere maaltijd klaar te maken, en dat 40 dagen lang, geen eieren, melk , boter ed.
en toch hebben we met dit menu heerlijk gegeten vanmiddag...puur plantaardig.
Of zoals deze manier:

Duitse kerken willen milieuvriendelijk vasten


VR 23 feb 2007 | 11.06
Zet niet u zelf maar uw auto op dieet met vastentijd. Dat is de herderlijke boodschap van zowel de rooms-katholieke als ook van enkele protestante kerken in Duitsland.

Het hoofd van de katholieke kerk in Duitsland, kardinaal Karl Lehmann, spoorde zijn landgenoten donderdag in de krant Bild aan de auto weg te zetten tijdens de veertig dagen voor Pasen. "Een tijd waarin wij over onze leefstijl moeten nadenken", aldus Lehman.

De kardinaal pleitte voor een "persoonlijke bijdrage aan de verbetering van het klimaat" door de auto te laten vasten. "Het behoud van de schepping is een plicht die ons allen toevalt", aldus Lehman.

Ook de protestante kerken in verscheidene deelstaten hebben de Duitsers opgeroepen de auto te laten staan. Een woordvoerder van de evangelische kerk in Darmstad verklaarde dat het gaat om een "aansporing tot een spirituele en zelfkritische invulling van de vastentijd" en niet om een "oorlogsverklaring aan de auto-industrie of autorijders".

Het is overigens niet voor het eerst dat de kerken vragen om een autovastentijd. Afgelopen jaren hebben enkele duizenden mensen aan de oproep gehoor gegegeven.

Bron: ANP
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Gabrielle schreef: er zijn ook mensen, (orthodox) die geen dierlijke produkten gebruiken, maar sjonge dat valt niet mee om dan een lekkere maaltijd klaar te maken, en dat 40 dagen lang, geen eieren, melk , boter ed.
en toch hebben we met dit menu heerlijk gegeten vanmiddag...puur plantaardig.
Met alle respect van mij!
Maar wist je dat het eigenlijk onmogelijk is? Zelfs aan bijv. de koffiemelkpoeder zijn al dierlijke eiwitten toegevoegd.
Maar het gaat natuurlijk om het idee en dan vind ik het heel wat als je bepaalde producten laat staan.
Adorote

Bericht door Adorote »

De ziekenhuizen zouden al zo voor de helft minder vol liggen en veel mensen zouden veel ouder worden dan u als men zich gewoon zou houden aan de vasten in de Advent, de Grote Heilige Vastenof 40 dagen tijd, en elke vrijdag is ook een vasten dag.

En buiten de vasten is twee maaltijden en niet te veel eerder weinig per dag mee als voldoende; snoepen en tussendoortjes zijn uit de boze.Gezond voedsel veel groeten en bruinbrood alle vlees op varken na volstaat voor een gezond en oud worden in die gezondheid.


De vastentijden der Kerk zijn er niet voor niets zowel in geestelijke/spirituele zin niet als het lichamelijke,bovenal in na volging van Jezus Christus de Heilige Verlosser.
Plaats reactie